offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 257

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 257 av 263 FørsteFørste ... 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 253 254 255 256 257 258 259 260 261 ... SisteSiste
Viser resultater 5,121 til 5,140 av 5259
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    Her kommer det jo frem hvor amatør og lite peiling jeg har innenfor for området, så kan forsøke å bryte det ned så mye som mulig.

Forsøk nr1:

SVS PC12-NSD DSP står oppsatt med:
    Power: On
    Phase: 0
    Low Pass: Disabled
    Gain: Tilsvarende klokken 12:00 (1/2)

Profigold RCA kabel fra Left Line-In til Sub Out på Yamaha RX-V3900 Receiver.

Steg nr1:
    Kjører YAPO (Auto kalibrering) på Yamaha RX-V3900

Tester deretter lyden og finner bassen like, om ikke enda mer anonym sammenlignet med når jeg kjørte uten subwoofer.

Steg nr2:
    Går inn å manuelt sjekker høyttaler konfigureringen på RX-V3900, ser her at Fronter (Klipsch RF-62) + Center (Klipsch RC-64) er satt til Large, disse setter jeg til Small med 80Hz crossover. Surround høyttalere ble automatisk satt til Small med 100Hz crossover så disse lot jeg være sånn som de var.

PS: Bass står til Phase --> Subwoofer only (Normal, ikke reverse)

Tester deretter lyden på nytt og finner bassen stort sett like anonym som før jeg satte front + center fra Large til Small med 80Hz crossover.

Steg nr3:

Nå begynner jeg stort sett å rote med ting jeg ikke har peiling på bare for å forsøke å booste bassen så mye som overhode mulig for å se hva jeg kan klare å tvinge frem. Leste i denne tråden at jeg kan gå inn å manuelt endre på PEQ som blir opprettet når jeg kjører YAPO (Auto kalibrering) å her endre på frekvenser og diverse slik som vedkommende i tråden jeg linket til forsøkte. Hva disse innstillingene faktisk gjør i praksis aner jeg ikke.

Det jeg gjør er å gå inn på høyttaler innstillingene og sette front, center og surround til 120Hz crossover istedenfor 80Hz, 80Hz, 100Hz som tidligere.

Deretter går jeg inn å kopierer PEQ Natural til Manuell å endrer frontene fra 40Hz til 125Hz, center fra 150Hz ned til 125Hz og setter subwoofer fra 60Hz ned til 31Hz. Hva disse PEQ frekvensene betyr eller gjør vet jeg som sagt ikke, men jeg økte altså frontene og senket subwoofer innstillingene fra hva som ble tildelt automatisk ved YAPO auto kalibreringen.

Deretter gikk jeg inn på speaker volume hvor auto kalibreringen satt subwoofer til -3.0dB og forandret denne til 0.0dB for så å gå på fronten av receiveren og velger bass og booster fra 0.0dB til 6.0dB bare for å tvinge frem litt bass.

Resultatet er, som ventet at bassen er litt overalt, ikke er spesielt presis men veldig muldrete men for første gang så var det hvertfall et noe moderat trøkk, noe som jeg følte var fraværende ved tidligere forsøk.
    Mente ikke noe vondt med at det var brukerfeil altså: Vi er alle her for å hjelpe å lære

Uten at jeg kjenner yamaha receiver: Sett først alt som small og 80 hz deling, det er basis og utg pkt.

Har yamaha en LFE nivå? isåfall må denne sjekkes om er skrudd ned på..

Ellers høres det ut som om det er noe lavt gain her ja..

Du kan også evt bytte inngang på sub å høre om det gjør noe forskjell, og skru delefilter på max.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt i tilfeldig rekkefølge. (trett og ligger i sengen)

- x-over settes til 80hz eller 60hz. (lagre på minne før ypao kjøres og slå av at ypao setter x-over.

- Plassering av høytalere... pass på avstand til frontene er lik og helst også surround og surround back.
    (etter noen runder med målebånd og yapo måler dette auto så kan du huske avstandene og slå av denne målingen inntil noen av høytalerne flyttes på)
    Følg også med på hva avstand sub settes til når beste plassering av sub(ene) når du kjører ypao måling. Ypao treffer ganske nerme riktig avstand.

-Pre-eq settes til Natural. Bruker og funke best.
    Natural demper diskanten litt og gir mere fylde i bunn.

-Suben: Slå av delefilter. (3900 styrer x-over) kan likevel sette den til max på sub.
    Phase: settes til 0
    Gain: ca 25% holder som regel.
    Roomcomp: om ampen har denne innstilingen... begynn med og ha denne avslått.

Husk og lagre ypao etter autokorrigeringen på minnepossisjon 1-6 FØR en begynner og tulke med etterjusteringer !!!

Normalt sett trenger en ikke heve subkanalen mye... 1-3 dB holder lenge om det er godt kalibrert sub. Mister hedroom jo mere en hever...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kommer litt i tilfeldig rekkefølge. (trett og ligger i sengen)

- x-over settes til 80hz eller 60hz. (lagre på minne før ypao kjøres og slå av at ypao setter x-over.

- Plassering av høytalere... pass på avstand til frontene er lik og helst også surround og surround back.
    (etter noen runder med målebånd og yapo måler dette auto så kan du huske avstandene og slå av denne målingen inntil noen av høytalerne flyttes på)
    Følg også med på hva avstand sub settes til når beste plassering av sub(ene) når du kjører ypao måling. Ypao treffer ganske nerme riktig avstand.

-Pre-eq settes til Natural. Bruker og funke best.
    Natural demper diskanten litt og gir mere fylde i bunn.

-Suben: Slå av delefilter. (3900 styrer x-over) kan likevel sette den til max på sub.
    Phase: settes til 0
    Gain: ca 25% holder som regel.
    Roomcomp: om ampen har denne innstilingen... begynn med og ha denne avslått.

Husk og lagre ypao etter autokorrigeringen på minnepossisjon 1-6 FØR en begynner og tulke med etterjusteringer !!!

Normalt sett trenger en ikke heve subkanalen mye... 1-3 dB holder lenge om det er godt kalibrert sub. Mister hedroom jo mere en hever...
    Men virker jo her som han ikke har nok gain?! Er det noe lfe nivå som kan heves på yamaha ene?

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Mente ikke noe vondt med at det var brukerfeil altså: Vi er alle her for å hjelpe å lære
    Tok det ikke ille opp heller, men første steg på å komme seg noen vei er ved å få alle fakta på bordet så derfor liker jeg å få frem alt.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men virker jo her som han ikke har nok gain?! Er det noe lfe nivå som kan heves på yamaha ene?
    På mine 2 stykk pc13 ultra står ampens gain på bare en 15%.

LFE har nok egen gain i reciver ja. Men det er ikke mulig og heve, kun senke.
    LFE gain skal da stå på 0 i reciverens meny !!!
    Skal kun trenge og bruke SUB gain på reciver da LFE går via den.

Er da også mulig en omplassering av suben må til (om ikke romet er håpløst bassmessig).

Men det går da ikke og komme med foslag når en ikke har anelse om hvordan rommet subben står i er utformet.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1a) LFE har nok egen gain i reciver ja. Men det er ikke mulig og heve, kun senke.
    1b) LFE gain skal da stå på 0 i reciverens meny !!!

2) Skal kun trenge og bruke SUB gain på reciver da LFE går via den.
    1a) Fjas. Klart man kan heve og senke som man ønsker! Hva er ellers vitsen?

1b) Fjas. Nei, det trenger den ikke. Det spiller heller ingen rolle hva den står på før du kjører romkorreksjon, da receiveren benytter nullverdier ved gjennomgangen.

2) Ja, den beste kontrollen på nivået har man når man benytter receiverens egen nivåjustering på LFE-utgangen.

PS: Ser du har suben bak ved sofaen. Da må du endre fasen - til 180.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PB-13 Ultra

Hei,

Vet ikke om dette er riktig tråd å legge denne, men prøver.
    Har fått i hus en PB-13 Ultra, men føler jeg har noe å gå på ang innstilling av denne. Resten av anlegget er ikke noe Rolls Royce, men jeg tror jeg burde få det til å låte helt greit.
    Det består av Avantek 9 i front, Avantek 5 bak, Avantek Center og nå SVS'n som sub. Som forsterker har jeg en aldrende AVR 630.
    Jeg er IKKE veldig inn i verdenen med å justere og ordne, så trenger nok mye hjelp er jeg redd. Noen som kan bistå?

Mvh Kim Andrè

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    1a) Fjas. Klart man kan heve og senke som man ønsker! Hva er ellers vitsen?

1b) Fjas. Nei, det trenger den ikke. Det spiller heller ingen rolle hva den står på før du kjører romkorreksjon, da receiveren benytter nullverdier ved gjennomgangen.

2) Ja, den beste kontrollen på nivået har man når man benytter receiverens egen nivåjustering på LFE-utgangen.

PS: Ser du har suben bak ved sofaen. Da må du endre fasen - til 180.
    Er det ikke litt missforståelser ute og går her tro?

LFE gain,og channel level for sub kanal er to forskjellige innstillinger - hvertfall på Pioneer!
    Channel level kan man selvsagt justere på,men LFE gain bør stå på 0 db ja!

Og om sub står bak,så er det vel ikke automatisk bestemt at fase skal stå til 180 grader ??
    Dette skal vel YAOP uansett justere for i "avstand til sub"!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny dag, nye muligheter.
    Tok å omplasserte front høyttalerne slik at jeg fikk puttet subben foran istedenfor bak, bare for å prøve dette.

Denne gangen satte jeg 80Hz på samtlige høyttalere før jeg kjørte YAPO og deaktiverte slik at den ikke stiller høyttalerstørrelse / crossover.

Dette gir noen tall som plutselig gir mye mer mening, når jeg går inn å sjekker PEQ Natural innstillingene denne gangen så står hvertfall subben på 31Hz (laveste) istedenfor 1xxHz som ved forrige forsøk. Hva avstander og sånt angår så ser alt ut til å være temmelig greit.

Er ikke hjemme for øyeblikket så får ikke testet hvordan ting føles nå, men smelte opp noen burn in testtoner mens jeg er borte bare for moroskyld som da står og går i mellomtiden. Har satt Gain på subben til tilsvarende klokken 10:00 (25%), Phase til 0 og Low Pass filter står fremdeles på disabled.

Merker meg at min RX-V3900 mener at volumet på subben burde stå til -1.5dB iforhold til frontene som blir satt til +3.5dB og center om blir satt til +1.0dB og surround som blir satt til 0.0dB. LFE Gain på receiver står på 0dB og Gain under PEQ er også 0.

Så gjenstår det å se hvordan dette føles i praksis senere på dagen, finnes det noen gode lydspor eventuelt HD-klipp jeg kan laste ned og spille av for skikkelig testing av bass / subb? Tenker da noe som normalt burde rive ganske bra i både kropp og sjel, så jeg enkelt kan peke ut om ting fremdeles er tammere enn hva jeg burde kunne forvente av SVS PC12 NSD.

EDIT:

Anbefalinger av gode Blu-Ray filmer gjør seg også, kunne godt plukket opp en film i kveld og sett hvordan resultatet blir.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Er det ikke litt missforståelser ute og går her tro?

LFE gain,og channel level for sub kanal er to forskjellige innstillinger - hvertfall på Pioneer!
    Channel level kan man selvsagt justere på,men LFE gain bør stå på 0 db ja!

Og om sub står bak,så er det vel ikke automatisk bestemt at fase skal stå til 180 grader ??
    Dette skal vel YAOP uansett justere for i "avstand til sub"!

Jo tror det... Yamaha`s premium modeller har egen mulighet til og dempe LFE.
    Det må jo selv Roger vite som har fiklet med yamaha

Det er i grunnen en justering som ikke trengs. Har bare brukt det noen få ganger i forbindelse med konsertavspilling med dålig bass der bassen (subene) har måtte heve nivået.
    Må innrømme det også har vært for morro for og kjøre på med mye bass :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny dag, nye muligheter.
    Tok å omplasserte front høyttalerne slik at jeg fikk puttet subben foran istedenfor bak, bare for å prøve dette.

Denne gangen satte jeg 80Hz på samtlige høyttalere før jeg kjørte YAPO og deaktiverte slik at den ikke stiller høyttalerstørrelse / crossover.

Dette gir noen tall som plutselig gir mye mer mening, når jeg går inn å sjekker PEQ Natural innstillingene denne gangen så står hvertfall subben på 31Hz (laveste) istedenfor 1xxHz som ved forrige forsøk. Hva avstander og sånt angår så ser alt ut til å være temmelig greit.

Er ikke hjemme for øyeblikket så får ikke testet hvordan ting føles nå, men smelte opp noen burn in testtoner mens jeg er borte bare for moroskyld som da står og går i mellomtiden. Har satt Gain på subben til tilsvarende klokken 10:00 (25%), Phase til 0 og Low Pass filter står fremdeles på disabled.

Merker meg at min RX-V3900 mener at volumet på subben burde stå til -1.5dB iforhold til frontene som blir satt til +3.5dB og center om blir satt til +1.0dB og surround som blir satt til 0.0dB. LFE Gain på receiver står på 0dB og Gain under PEQ er også 0.

Så gjenstår det å se hvordan dette føles i praksis senere på dagen, finnes det noen gode lydspor eventuelt HD-klipp jeg kan laste ned og spille av for skikkelig testing av bass / subb? Tenker da noe som normalt burde rive ganske bra i både kropp og sjel, så jeg enkelt kan peke ut om ting fremdeles er tammere enn hva jeg burde kunne forvente av SVS PC12 NSD.

EDIT:

Anbefalinger av gode Blu-Ray filmer gjør seg også, kunne godt plukket opp en film i kveld og sett hvordan resultatet blir.
    En pleier å øke sub nivået fra 3-5 db etter kalibrering : 85 db @ MV-20db. ( autokalibrasjonen tar seg av dette..)
    dvs. så bør/ kan du øke subnivå til ca +3 , smak og behag!

En ting jeg ikke helt skjønner er hva peq 31hz er? Har receiver delt sub ved 31hz?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker selv, jeg går inn på menyen til RX-V3900 og under Setup --> Volume --> Parametric EQ. Her velger jeg natural (som jeg har aktiv (kan velge mellom Manual, Flat, Front, Natural og Through)) og under subwoofer står det:

Band #1
    Gain: 0.0dB
    Freq.: 31.3Hz
    Q: 1.000

En pleier å øke sub nivået fra 3-5 db etter kalibrering : 85 db @ MV-20db. ( autokalibrasjonen tar seg av dette..)
    dvs. så bør/ kan du øke subnivå til ca +3 , smak og behag!
    Vi det si at jeg skal under Setup --> Speaker --> Level --> Subwoofer og øke fra -1.5dB til +3.0dB eller skal jeg gå foran på receiver via menyen der å sette bass fra 0.0dB til +3.0dB? Dette ser ut til å være to forskjellige innstillinger for endrer jeg bass til +3.0dB så står fremdeles subwoofer level på -1.5dB og øker jeg level til +3.0dB så økes bare bass til +0.5dB.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet litt med de nåværende innstillingene og så langt så er de en god del bedre enn hva som ble resultatet i går, nå kjenner du bassen uten å måtte booste ting til langt over fornuftig nivå og samtidig så blir den da mye mindre muldrette og langt mer presis.

Men syntes vi fremdeles ikke er helt i mål for volumet må opp på et temmelig høyt nivå for at bassen skal "komme til liv" for å si det sånn, ser jeg på vanlige TV-sendinger så er det stort sett helt borte, hører jeg på musikk på et lydnivå som er akseptabelt nok til å ikke irritere alle i huset så er den fremdeles temmelig anonym og jeg merker at selv ved litt høyere volum så er det ikke allverdens til forskjell fra det å kjøre bass ut på front høyttalerne kontra det å kjøre ut til subb, så jeg regner med at vi ikke er helt i mål riktig enda.

Det er mulig jeg forventet mer litt mye? Det er kanskje ikke vanlig med noe særlig med bassfølelse og trykk før volumet er på temmelig høye nivåer? Foretrekker å se filmer med ganske høyt volum, og da føler du bassen relativt greit (ikke noe spektakulært på noen måte) men jeg vil jo ikke at den skal forsvinne helt i situasjoner hvor jeg ikke kan kjøre volumet ned mot -10 til -15dB for ligger jeg på -25 til -30dB som jeg normalt gjør om det er andre i huset så er det vanskelig å skille mellom frontene og subben. Ved -35 til 45dB som jeg gjerne ligger på ved vanlig TV-titting osv så er den så godt som helt borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker selv, jeg går inn på menyen til RX-V3900 og under Setup --> Volume --> Parametric EQ. Her velger jeg natural (som jeg har aktiv (kan velge mellom Manual, Flat, Front, Natural og Through)) og under subwoofer står det:

Band #1
    Gain: 0.0dB
    Freq.: 31.3Hz
    Q: 1.000

Vi det si at jeg skal under Setup --> Speaker --> Level --> Subwoofer og øke fra -1.5dB til +3.0dB eller skal jeg gå foran på receiver via menyen der å sette bass fra 0.0dB til +3.0dB? Dette ser ut til å være to forskjellige innstillinger for endrer jeg bass til +3.0dB så står fremdeles subwoofer level på -1.5dB og øker jeg level til +3.0dB så økes bare bass til +0.5dB.
    Ah, ok . . tipper det er noe EQ greier og ikke delefilter da..

Du skal øke på SUB level, ikke bass! Altså heve db verdi på sub, ikke total bass!

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsnet plutselig fullstendig for subben når jeg så på Star Wars Epsiode I, vet ikke helt hva som skjedde men plutselig var det skikkelig driv og punch fra subben og jeg måtte faktisk tune NED fra +5.0dB til +3.0dB så det ikke skulle riste i samtlige scener.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jeg kjøre autokalibrering om igjen viss jeg endrer på Subsonic Filtere fra 16hz til 20hz på en SVS PB-12plus:???:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Bør jeg kjøre autokalibrering om igjen viss jeg endrer på Subsonic Filtere fra 16hz til 20hz på en SVS PB-12plus:???:
    Det er en fordel. Men... høres det bra ut i dine ører... ?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en fordel. Men... høres det bra ut i dine ører... ?
    Syns det høres bra ut medSubsonic Filtere på 16hz,men tror jeg skal prøve og
    kalibrere den medSubsonic Filtere på 20hz,og se om jeg hører noen forskjell.
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Det bør du nok ja - hvertfall med Antimode'n!

Og evt RK i receiver også,hvertfall sjekke nivå på sub!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det bør du nok ja - hvertfall med Antimode'n!

Og evt RK i receiver også,hvertfall sjekke nivå på sub!
    Ok,skal gjøre det.Takker for svar:smile:

Side 257 av 263 FørsteFørste ... 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 253 254 255 256 257 258 259 260 261 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •