offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 256

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 256 av 263 FørsteFørste ... 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 252 253 254 255 256 257 258 259 260 ... SisteSiste
Viser resultater 5,101 til 5,120 av 5259
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    RX-V3900 får en lettere jobb når du kobler til en subb, siden subben da tar den laveste bassen. Gå for en subb du, og vent heller med effekt.

+1

RF-62/ rc-64/rs-42... X-over 80hz (kansje 60hz)
    Men med 80hz x-over vil 3900 få en veldig mye lettere jobb som Skallen skriver.

Så kan du drøye med effekt til du eventuelt har løyst til og prøve noe egnet merke :-D

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det sto mellom SVS PC12-NSD DPS til 7'290kr eller SVS SB13-Plus til 10'990kr (tilbud) fra L-Sound, hva ville dere ha valgt til et lite 15m2 rom?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    Hvis det sto mellom SVS PC12-NSD DPS til 7'290kr eller SVS SB13-Plus til 10'990kr (tilbud) fra L-Sound, hva ville dere ha valgt til et lite 15m2 rom?
    Til film bruk hadde jeg valgt PC12-NSD'en. Har mye mer output i de dypeste frekvensene.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Til film bruk hadde jeg valgt PC12-NSD'en. Har mye mer output i de dypeste frekvensene.
    Har den virkelig det? Var sikker på at SB-13 smelte rimelig heftig fra seg nedover i frekvens?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Har den virkelig det? Var sikker på at SB-13 smelte rimelig heftig fra seg nedover i frekvens?
    SB13 er ikke galen nedover den heller, men på det dypeste vil bli overkjørt av PC12-NSD'en. Hvis anlegget hovedsakelig er til musikk derimot, så hadde jeg nok helt mot SB-13 istedet.

Kan legge til at dette er ut fra å ha hørt begge SUB'ene, men ikke i samme rom, og heller ikke på like anlegg så er selvsagt mulig jeg tar feil. (men tror ikke det)

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    SB13 er ikke galen nedover den heller, men på det dypeste vil bli overkjørt av PC12-NSD'en. Hvis anlegget hovedsakelig er til musikk derimot, så hadde jeg nok helt mot SB-13 istedet.

Kan legge til at dette er ut fra å ha hørt begge SUB'ene, men ikke i samme rom, og heller ikke på like anlegg så er selvsagt mulig jeg tar feil. (men tror ikke det)
    Ok, skjønner, har sittet vurdert SB-13. Den kostet jo tross alt det dobbelte, har større forsterker og større element, savner noe som klarer gi på litt i dybden igjen. PC modellene er ikke WAF godkjent desverre Og sb-13 er på hakket av størrelse jeg får lov til å putte inn i en stue. Mine xtz gir lite respons fra 25hz og nedover

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ok, skjønner, har sittet vurdert SB-13. Den kostet jo tross alt det dobbelte, har større forsterker og større element, savner noe som klarer gi på litt i dybden igjen. PC modellene er ikke WAF godkjent desverre Og sb-13 er på hakket av størrelse jeg får lov til å putte inn i en stue. Mine xtz gir lite respons fra 25hz og nedover

Nye D.D-plus serien til velodyne da... koster en liten tanke mere. 12" til 44.000 kroner

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne SPL serien er liten og nett og har en hyggeligere pris enn DD serien

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Nye D.D-plus serien til velodyne da... koster en liten tanke mere. 12" til 44.000 kroner
    hehe joda, om du betaler mellomlegget :P hihi

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått kjøpt meg en AntiMode til min SVS, og smilet kom frem enda en gang Kjempefornøyd, spiller strammere og fastere på musikk. Blir vel å plage naboen nok en gang med film i kveld 8)

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aknot
    Har nå fått kjøpt meg en AntiMode til min SVS, og smilet kom frem enda en gang Kjempefornøyd, spiller strammere og fastere på musikk. Blir vel å plage naboen nok en gang med film i kveld 8)
    Kan anbefale og prøve Lift funksjonen på AntiModen
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg forsøkt å sette opp min SVS PC12-NSD DSP uten spesielt hell til nå. Har plassert den i et hjørnet bak ved sofaen da dette er det best egnede hjørnet i rommet da jeg eventuelt må skyve frontene ut fra hjørnene foran i rommet om jeg skal plassere den der.

Har ikke gjort så alt for mye enda da jeg ikke er helt inne i receiver, kalibrering osv.. Men har fulgt det som stå på papirene til SVS'en og satt Phase til 0, Low-Pass til Disable og forsøkt med Gain fra mellom klokken 10:00 til 12:00, samt power er satt fra Auto til On.

Kjører en Profigold RCA / Sub kabel fra Left Low Level In til Subwoofer Out på min Yamaha RX-V3900. Deretter kjørte jeg YAPO (Auto kalibrering) som setter frontene (Klipsch RS-62) til Large + Center (Klipsch RC-64) til Large og Surround (Klipsch RS-42) høyttalerne til Small (100Hz) samtidig som den setter Sub til -3.0dB.

Dette fungerte heller skuffende da subwoofer knapt jobber i det hele tatt uansett om vi kjører musikk med voldsomt basstrykk eller ei, bassen er egentlig like anonym som den alltid har vært. Setter derfor front + center til small med crossover på 80Hz men med stort sett nøyaktig samme resultat.

Vi er på nivået hvor jeg må nærmest legge hode, eventuelt hånda på subben for å merke at det overhode foregår noe som helst der og da merkes det en minimal bevegelse som fra sofaen blir helt umerkbar. Skrudde opp fra -3.0dB til 0.0dB uten synlig forandring?

Har sørget for at bass phase står til subwoofer og ikke sub + front så noe er tydeligvis galt for SVS PC12-NSD DSP skal neppe stå i hjørnet å støve ned uten noen effekt regner jeg med? Men hva er det jeg gjør galt, hvordan får jeg liv i subwooferen og bassfølelsen?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett front og center til small, de duger ikke under 40hz.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allerede gjort.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på on det har noe å si, men prøv å sett x-over på subben til max.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Er ikke sikker på on det har noe å si, men prøv å sett x-over på subben til max.
    +1!

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crossover på subben er satt til disabled, noe som var anbefalt av SVS ved bruk med AV-receiver, kan naturligvis forsøke med max istedenfor.

Testet litt her ved å booste alt av bass til max (+6.0dB), samt manuelt gå inn på PEQ og sette front + center til 125Hz og Sub ned til 31Hz (laveste) og mye fikling som jeg ikke har peiling på hva betyr i praksis og da ble det plutselig mer liv men resultatet er at alt for mye lyd går igjennom subben så selv om det er mer liv i den så er jo ikke resultatet spesielt bra for å si det mildt.

Brukte filmen Biler / Cars som jeg vet flere har brukt tidligere på Blu-Ray for å teste bassfølelsen i filmer, det som skal være den store skilnaden på en sub som kan gå ned mot 16Hz kontra subber på rundt 30-40Hz kontra det å bare bruke frontene er jo at du går fra å ha litt anonym risting, til å ha moderat+ risting til å få føle bilene på kroppen (uttalt av andre her på forumet) med en SVS subb som kan gå ned mot 16Hz og selv om jeg kan tvinge frem til moderat risting ved å booste bass innstillingene langt over fornuftige nivåer så er det på ingen måte som beskrevet av andre.

Og med unaturlige mengder bass boost så blir jo bassen et eneste stor mulder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    Crossover på subben er satt til disabled, noe som var anbefalt av SVS ved bruk med AV-receiver, kan naturligvis forsøke med max istedenfor.

Testet litt her ved å booste alt av bass til max (+6.0dB), samt manuelt gå inn på PEQ og sette front + center til 125Hz og Sub ned til 31Hz (laveste) og mye fikling som jeg ikke har peiling på hva betyr i praksis og da ble det plutselig mer liv men resultatet er at alt for mye lyd går igjennom subben så selv om det er mer liv i den så er jo ikke resultatet spesielt bra for å si det mildt.

Brukte filmen Biler / Cars som jeg vet flere har brukt tidligere på Blu-Ray for å teste bassfølelsen i filmer, det som skal være den store skilnaden på en sub som kan gå ned mot 16Hz kontra subber på rundt 30-40Hz kontra det å bare bruke frontene er jo at du går fra å ha litt anonym risting, til å ha moderat+ risting til å få føle bilene på kroppen (uttalt av andre her på forumet) med en SVS subb som kan gå ned mot 16Hz og selv om jeg kan tvinge frem til moderat risting ved å booste bass innstillingene langt over fornuftige nivåer så er det på ingen måte som beskrevet av andre.

Og med unaturlige mengder bass boost så blir jo bassen et eneste stor mulder.
    Her er det garantert en brukerfeil en plass

Vet ikke om jeg skjønner deg riktig men har du satt delefilter til sub i receiver til 31hz? og fronter til 125hz deling?

Harman/KArdon, du har vel både yamaha og svs? Fyll inn med innstillinger!:*)

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det jo frem hvor amatør og lite peiling jeg har innenfor for området, så kan forsøke å bryte det ned så mye som mulig.

Forsøk nr1:

SVS PC12-NSD DSP står oppsatt med:
    Power: On
    Phase: 0
    Low Pass: Disabled
    Gain: Tilsvarende klokken 12:00 (1/2)

Profigold RCA kabel fra Left Line-In til Sub Out på Yamaha RX-V3900 Receiver.

Steg nr1:
    Kjører YAPO (Auto kalibrering) på Yamaha RX-V3900

Tester deretter lyden og finner bassen like, om ikke enda mer anonym sammenlignet med når jeg kjørte uten subwoofer.

Steg nr2:
    Går inn å manuelt sjekker høyttaler konfigureringen på RX-V3900, ser her at Fronter (Klipsch RF-62) + Center (Klipsch RC-64) er satt til Large, disse setter jeg til Small med 80Hz crossover. Surround høyttalere ble automatisk satt til Small med 100Hz crossover så disse lot jeg være sånn som de var.

PS: Bass står til Phase --> Subwoofer only (Normal, ikke reverse)

Tester deretter lyden på nytt og finner bassen stort sett like anonym som før jeg satte front + center fra Large til Small med 80Hz crossover.

Steg nr3:

Nå begynner jeg stort sett å rote med ting jeg ikke har peiling på bare for å forsøke å booste bassen så mye som overhode mulig for å se hva jeg kan klare å tvinge frem. Leste i denne tråden at jeg kan gå inn å manuelt endre på PEQ som blir opprettet når jeg kjører YAPO (Auto kalibrering) å her endre på frekvenser og diverse slik som vedkommende i tråden jeg linket til forsøkte. Hva disse innstillingene faktisk gjør i praksis aner jeg ikke.

Det jeg gjør er å gå inn på høyttaler innstillingene og sette front, center og surround til 120Hz crossover istedenfor 80Hz, 80Hz, 100Hz som tidligere.

Deretter går jeg inn å kopierer PEQ Natural til Manuell å endrer frontene fra 40Hz til 125Hz, center fra 150Hz ned til 125Hz og setter subwoofer fra 60Hz ned til 31Hz. Hva disse PEQ frekvensene betyr eller gjør vet jeg som sagt ikke, men jeg økte altså frontene og senket subwoofer innstillingene fra hva som ble tildelt automatisk ved YAPO auto kalibreringen.

Deretter gikk jeg inn på speaker volume hvor auto kalibreringen satt subwoofer til -3.0dB og forandret denne til 0.0dB for så å gå på fronten av receiveren og velger bass og booster fra 0.0dB til 6.0dB bare for å tvinge frem litt bass.

Resultatet er, som ventet at bassen er litt overalt, ikke er spesielt presis men veldig muldrete men for første gang så var det hvertfall et noe moderat trøkk, noe som jeg følte var fraværende ved tidligere forsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette sub til x-over 100 istedenfor 31 (Hvis jeg forstod d rett). Du kan også prøve å vri på Phase på subben under musikk spilling og høre om du hører noen forskjell. Kan være at subben spiller i motfase med frontene.

Side 256 av 263 FørsteFørste ... 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 252 253 254 255 256 257 258 259 260 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •