offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 226

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 226 av 263 FørsteFørste ... 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 222 223 224 225 226 227 228 229 230 236 246 256 ... SisteSiste
Viser resultater 4,501 til 4,520 av 5259
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Velkommen til sub'ens gleder og frustrasjoner. Jeg endte opp med å kjøpe en SVS AS-EQ1. Da ble bassen fin da gitt.
    kan en sånn equalizer ha mye å si for bassresponsen i rommet osv? føler at det er lite utstyr og db målere kan gjøre (selvom jeg ikke har prøvd) for responsen i rommet, grunnen til at jeg vurderer pc er fordi da kan jeg plassere dem på frontveggen og inntil en vegg, som skal være bedre enn der pb en står nå, den har ikke vegg bak se, veggen er ca 1 meter bak, hadde vært fint om noen med en pc modell kunne tatt en tur innom meg og lekt litt:-D hehe

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    kan en sånn equalizer ha mye å si for bassresponsen i rommet osv? føler at det er lite utstyr og db målere kan gjøre (selvom jeg ikke har prøvd) for responsen i rommet, grunnen til at jeg vurderer pc er fordi da kan jeg plassere dem på frontveggen og inntil en vegg, som skal være bedre enn der pb en står nå, den har ikke vegg bak se, veggen er ca 1 meter bak, hadde vært fint om noen med en pc modell kunne tatt en tur innom meg og lekt litt:-D hehe
    Db måler og plasering kan gjøre mye, men du må seff forstå hvordan det virker. Du har jo en masse innstillinger på subben som kan være feiljustert. (er det romstørrelse kompensasjon og PEQ på denne?)

Prøv å få noen i området som har peiling og utstyr til å stikke innom, så tenker jeg det ordner seg.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Db måler og plasering kan gjøre mye, men du må seff forstå hvordan det virker. Du har jo en masse innstillinger på subben som kan være feiljustert. (er det romstørrelse kompensasjon og PEQ på denne?)

Prøv å få noen i området som har peiling og utstyr til å stikke innom, så tenker jeg det ordner seg.
    akkurat det jeg lurer på, veit ikke om noen i oslo eller nærheten av der jeg bor (søndre nordstrand) har svs eller så mye peiling på det, er sikkert mange men gidder noen å komme bort da? hehe:-D

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat det jeg lurer på, veit ikke om noen i oslo eller nærheten av der jeg bor (søndre nordstrand) har svs eller så mye peiling på det, er sikkert mange men gidder noen å komme bort da? hehe:-D
    Lov en flaske cognac8) eller noe. Du trenger jo ikke en fullproff kalibrering, bare en sjekk på at alle innstillinger er ok.

Har du prøvd med musikk med litt bass i, og skru opp subben til du hører det blir nok?

Ellers kan du sette subben i front, virkelig avstand i reciver, og fase til 0.

Sjekk at delefilter i sub står til max og disabled.

Om du har PEQ, slå den av. du kan ikke justere denne uten db måler.

Om du har rommstørrelsekompensator, prøv deg fram

Dette burde være et greit utgangspunkt.

Lykke til.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NSD har ikke annet enn fasejustering. Men en dB-måler og en sinus på 80hz så justerer du bare fasen til du får maks volum på dB-måleren. Da er sub'en nokså bra i fase med frontene. Så kjører du atuo-oppsettet på receiveren. Da skal det være nokså bra. Det var slik jeg gjorde det og resultatet ble nokså bra, men EQ1'en klarte allikevel å gjøre underverker. Den koster litt da så det er et spørsmål om prioritering.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, har satt avstand på 2,7 meter som er riktig avstand, men fra sweetspot så er subben ca 1.5 meter til høyre, samt at det ekke er noen vegg bak den, så den har ingen hjørneplassering hverken vegg, og 1.5 meter rett foran seg så har subben en seng:P så bassbølgene blir stoppet der, det lille av bassbølger som kommer til sweetspoten er minimalt, selvom ting rister, så er selve basslyden ganske fraværende, i motsetning til xtzen til onkelen min jeg hørte på forrige uke, hos han er forholdene skreddersydd for en sub, hos meg er de skreddersydde for å IKKE ha sub...lol, derfor har jeg nå fått tanker på pc, selvom jeg justerer og finpusser instillinger osv, så vil det ikke være optimalt med tanke på plassering og osv, skaffer jeg en pc kan jeg plassere hvor som helst, spes på fronten, der får den både et hjørne og en vegg bak.

Men nei, trenger ingen proffkalibrering, bare en fyr med svs erfaring som kan se hva som hindrer meg i å få riktig bass

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo ikke noen garanti for at problemet ditt løser seg ved å velge PC sub selv om de er litt enklere å plassere. En Kompis av meg kjøpte en PC13 ultra og den var umulig å få til å spille godt i rommet hans så den ble sendt i retur.
    Han kjøpte 2 stk PC NSD i stedet noe som ble litt bedre men bra ble det ikke før han kjøpte AS-EQ1.

Jeg tror heller du skulle beholdt subben og kjøpt en AS-EQ1.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Du har jo ikke noen garanti for at problemet ditt løser seg ved å velge PC sub selv om de er litt enklere å plassere. En Kompis av meg kjøpte en PC13 ultra og den var umulig å få til å spille godt i rommet hans så den ble sendt i retur.
    Han kjøpte 2 stk PC NSD i stedet noe som ble litt bedre men bra ble det ikke før han kjøpte AS-EQ1.

Jeg tror heller du skulle beholdt subben og kjøpt en AS-EQ1.
    aah, 5k for en equalizer blir litt dyrt for meg:-D ser heller for meg 2 pc12-nsd enn å kjøpe en qualizer men takk for tipset, kjøper sikkert en når jeg har råd til å bruke penger på tillegsutstyr osv

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aah, 5k for en equalizer blir litt dyrt for meg:-D ser heller for meg 2 pc12-nsd enn å kjøpe en qualizer men takk for tipset, kjøper sikkert en når jeg har råd til å bruke penger på tillegsutstyr osv

Du kan gå for billigvarianten -> AVshop.no / DSPeaker Anti Mode 8033C Subwoofer Autoequalizer

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    har skaffet en YFE YF-20 Sound Level Meter, den måler db og frekvens. hvordan går jeg frem med målingene? plasserer subben på forskjellige steder ? hva skal jeg se etter?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har skaffet en YFE YF-20 Sound Level Meter, den måler db og frekvens. hvordan går jeg frem med målingene? plasserer subben på forskjellige steder ? hva skal jeg se etter?
    Er ikke så erfaren på dette, men hvis du søker litt så finner du sikkert guiden flageborg lagde en gang.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei sitter her og lurer på hvorfor suben funker bedre i stereo enn surround,testet nå nettopp shoother og i surround er den mer daff en i stereo det skjønner eg ikkje helt,skalle var her og kalibrete den,men liksom ikkje helt fornøyd,men i stereo spiller suben 10 ganger bedre enn i surround.kan det vere feil på sub utgangen?selvom eg tviler på det.skal vel ikkej vere noe feil med den når den funker bedre i stereo.ikkje vet eg.men om noen som har svaret på det ville eg gjerne vite det.suben er pb12-nsd
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs vel litt hva du mener med "bedre"?
    Er det mer "trøkk" du ønsker deg i surround, så er det jo bare å gå inn i menyen for receiveren, og heve sub-nivået noen hakk.
    Det er faktisk ganske vanlig å gjøre det, ettersom Audyssey og tilsvarende kalibreringsprogram, har en tendens til å legge sub-nivået litt lavere enn hva man ønsker seg.
    Legg 3 til 6dB økning på sub-nivået, og prøv igjen! ;-)

"Feil" på sub-utgangen er det i alle fall ikke!

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Spørs vel litt hva du mener med "bedre"?
    Er det mer "trøkk" du ønsker deg i surround, så er det jo bare å gå inn i menyen for receiveren, og heve sub-nivået noen hakk.
    Det er faktisk ganske vanlig å gjøre det, ettersom Audyssey og tilsvarende kalibreringsprogram, har en tendens til å legge sub-nivået litt lavere enn hva man ønsker seg.
    Legg 3 til 6dB økning på sub-nivået, og prøv igjen! ;-)

"Feil" på sub-utgangen er det i alle fall ikke!
    Enig der, hva en eller annen lyd-tekniker måtte synes er passelig trøkk fra basskanalen er ikke sikkert passer alle og en vær. Jeg har altid gått inn og hevet nivået etter kalibrering med microfon8)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shield
    hei sitter her og lurer på hvorfor suben funker bedre i stereo enn surround,testet nå nettopp shoother og i surround er den mer daff en i stereo det skjønner eg ikkje helt,skalle var her og kalibrete den,men liksom ikkje helt fornøyd,men i stereo spiller suben 10 ganger bedre enn i surround.kan det vere feil på sub utgangen?selvom eg tviler på det.skal vel ikkej vere noe feil med den når den funker bedre i stereo.ikkje vet eg.men om noen som har svaret på det ville eg gjerne vite det.suben er pb12-nsd
    Prøv og sette gain på sub'en på kvart og så kjøre atuokorreksjon på nytt. Jeg gjorde dette og bassen ble mye bedre. Jeg øker ikke level på LFE i forhold til YPAO, men jeg har mer enn nok bass når det skal være.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 1 stk PC12-NSD, og hvis jeg investerer i en til så leser jeg at jeg vil øke trykket med 6 DB. Hva vil dette si sånn rent lyttemessig. Idag står gain på ca kl 12, vil disse 6 DB medføre at jeg må justere ned gain slik at jeg havner på samme lydtrykk som i dag, eller er det noe jeg har misforstått? Hvor på skalaen vil jeg havne sånn ca i forhold til storebrødrene til PC serien? Vil buksebeina begynne å flagre?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du samme utstyr ennå, eller har du kjøpt ny reciver? Fasen må justeres på nytt om du har forandret noe.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei skalle.eg har kjøpt en ny reciver vettu yamaha rx-v 1800.men ellers enn det er det ikkje noe nytt nei.
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei skalle.eg har kjøpt en ny reciver vettu yamaha rx-v 1800.men ellers enn det er det ikkje noe nytt nei.
    Har 1800 romkoreksjon? I så fall skal den stille fase også.

Kan være DRC eller noe som er slått på siden det bare er på film det er problemer.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den har romkoreksjon ja,men stiller altid suben på minus hele tiden,men hvis eg skrur den på kvart på sub så blir den + 1,men det er jo dafft,såvidt eg hører noe bass heheh.kører eg den på kl 12 eller kl 14 så får eg minus 9.eg har økt lvl på den på reciveren,men vettsje på tide med 2 suber kansje hehe

Side 226 av 263 FørsteFørste ... 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 222 223 224 225 226 227 228 229 230 236 246 256 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •