offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 218

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 218 av 263 FørsteFørste ... 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 214 215 216 217 218 219 220 221 222 228 238 248 258 ... SisteSiste
Viser resultater 4,341 til 4,360 av 5259
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Mine fronter står til +4,5 og 6,5 og sub på -7 etter kalibrering, men dette har alt med høyttalerne og effekten å gjøre. Hvis de er ekstremt lettdrevne og du har veldig kraftig forsterker så kanskje det er rett selv om det virker litt rart.
    Hvor kraftig forsterkeren er har INGENTING med saken å gjøre.

Det er ene og alene hvor lett-/tungdrevne høyttalerne er som bestemmer dette.
    Kalibreringen SKAL nemlig gi en helt bestemt målt dB-styrke (85) ved -20dB på forsterkeren.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Trenger litt hjelp før jeg fullfører pre-amp (forsterker) bytte i min svs pb 12 NSD. Men, spiller det noen rolle hvor jeg kobler + (rød) og - (svart) ledningene fra preamp til bak elementet? Eller spiller det ingen rolle?
    Ja, det spiller selvsagt en rolle.
    Dersom du kobler dem feil, må du i verste fall sette suben på 180 grader i stedet for 0 grader.

Et romkorreksjonssystem ordner som oftest greit opp i dette, men du bør/må nok gjøre alt du kan for at det blir korrekt i utgangspunktet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hvor kraftig forsterkeren er har INGENTING med saken å gjøre.

Det er ene og alene hvor lett-/tungdrevne høyttalerne er som bestemmer dette.
    Kalibreringen SKAL nemlig gi en helt bestemt målt dB-styrke (85) ved -20dB på forsterkeren.
    Nå er det vel sånn at en kraftig receiver setter lavere verdi på de forskjellige kanalene enn en svak receiver vil for å oppnå standard-verdien hvis vi tar utgangspunkt i at samme høyttalere blir brukt. Min receiver har forskjellige verdier rundt om på alle kanalene. Noen har forskjellig følsomhet og andre forskjellig effekt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel sånn at en kraftig receiver setter lavere verdi på de forskjellige kanalene enn en svak receiver vil for å oppnå standard-verdien hvis vi tar utgangspunkt i at samme høyttalere blir brukt. Min receiver har forskjellige verdier rundt om på alle kanalene. Noen har forskjellig følsomhet og andre forskjellig effekt.
    Nei!
    Det er ene og alene nivået på (effekt)forsterkerens utsignal som kan ha et utslag.

Normalt sett skal alle forsterkere følge en fastsatt norm for signalstyrke ut ved 1 watt - uansett hvor kraftig effektdelen er.

En liten variasjon finner man dog, men det har mer å si dersom du kjører balansert eller ei. Da kan det i flere tilfeller være 6dB forskjell (høyere verdi) enn fra ubalansert (RCA) signalføring.

Variasjonen du opplever på de ulike høyttalerne kommer ene og alene av deres driftsverdi, samt hvor langt fra sweet spot de står. Samt evt. rommets demping/forsterkning posisjoneringsmessig.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter litt med å forstå her som du sikkert skjønner. Jeg skjønner at 1 watt skal være 1 watt uansett hvor kraftig forsterkeren er i utgangspunktet, men det jeg ikke skjønner er at en forsterker på 30 watt spiller like høyt på f.eks. -20 på MV som en forsterker på 250 watt gjør. Hvis vi kobler en ren volumkontroll på effektforsterkerene og skrur opp på 50%, spiller da de 30 wattene like høyt som de 250 wattene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter litt med å forstå her som du sikkert skjønner. Jeg skjønner at 1 watt skal være 1 watt uansett hvor kraftig forsterkeren er i utgangspunktet, men det jeg ikke skjønner er at en forsterker på 30 watt spiller like høyt på f.eks. -20 på MV som en forsterker på 250 watt gjør. Hvis vi kobler en ren volumkontroll på effektforsterkerene og skrur opp på 50%, spiller da de 30 wattene like høyt som de 250 wattene?
    For at en receiver på f.eks 30 watt og en receiver på f.eks 250 watt skal spille like høyt, på samme høyttalere, på samme mastervolum, si på mastervolum -20, så må den på 250 watt justere mer ned nivåene sine ut til høyttalerne enn den på 30 watt. Slik at den på 30 watt egentlig er skrudd mye høyere opp enn den på 250 watt, selv om mastervolum er satt til det samme. Dette er uten effekttrinn.
    Hvis vi skrur begge receiverne opp til 50% av receiverens ytelse, så spiller den på 250 watt mye høyere enn den på 30 watt, hvis det er med samme høyttalere vel og merke og uten effekttrinn.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    For at en receiver på f.eks 30 watt og en receiver på f.eks 250 watt skal spille like høyt, på samme høyttalere, på samme mastervolum, si på mastervolum -20, så må den på 250 watt justere mer ned nivåene ut til høyttalerne enn den på 30 watt. Slik at den på 30 watt egentlig er skrudd mye høyere opp enn den på 250 watt. Dette er uten effekttrinn.
    Hvis vi skrur begge receiverne opp til 50% av receiverens ytelse, så spiller den på 250 watt mye høyere enn den på 30 watt, hvis det er med samme høyttalere vel og merke og uten effekttrinn.
    Nei, dette stemmer ikke.

En receiver på 30 watt (GUD forby!!!) gir seg vesentlig tidligere enn en receiver på 250 watt (finnes den?).

Imidlertid er det ikke SÅ stor forskjell på disse. Husk at en høyttaler gjerne er oppgitt til å yte 89dB ved 1 watt.

En dobling av watt skal i teorien gi 3dB høyere målt lydstyrke (SPL).
    Altså er realiteten slik:
    1 watt = 89dB
    2 watt = 92dB
    4 watt = 95dB
    8 watt = 98dB
    16 watt = 101dB
    32 watt = 104dB
    64 watt = 107dB
    128 watt = 110dB
    256 watt = 113dB

Effektmessig økning er 3dB pr. dobling av watt.

En høyttaler som gir 89dB ved 1 watt trenger 10 watt for å gi 99dB, 100 watt for å gi 109dB, 1000 watt for å gi 119dB.

Du får med andre ord rimelig godt lydtrykk med en 30 watts forsterker.
    Når den så når sin maks-ytelse, vil den begynne å klippe og forvrenge lyden. DA er det fare på ferde, for det er denne forvrengningen (og deretter kanskje ren likestrøm) som dreper høyttalere - ikke wattstyrken.

Husk at det finnes flotte klasse A-forsterkere som ikke gir mer enn 15 watt. Disse kan som regel spille så høyt som de fleste "trenger"... ;-)

En god grunn til å skaffe seg en forsterker med "mange nok" watt er at den har headroom nok og derfor jobber på tomgang - og leverer uanstrengt godlyd - hele tiden! :-)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det spiller selvsagt en rolle.
    Dersom du kobler dem feil, må du i verste fall sette suben på 180 grader i stedet for 0 grader.

Et romkorreksjonssystem ordner som oftest greit opp i dette, men du bør/må nok gjøre alt du kan for at det blir korrekt i utgangspunktet.
    Ok, men hvordan vet jeg hva som er + og hva som er - bak elementet? Er ikke noe form for merking/farge.. ops:
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Ok, men hvordan vet jeg hva som er + og hva som er - bak elementet? Er ikke noe form for merking/farge.. ops:
    Det er slikt man merker seg FØR man løsner festet på den forrige forsterkeren... ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også ta en penlight-batteri (eller 9v) og koble dette til sporadisk. Dersom elementet beveger seg utover, er det bare å se hvor pluss-polen på batteriet er koblet. Dette er da følgelig der pluss-ledningen fra forsterkeren skal kobles...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at en receiver på f.eks 30 watt og en receiver på f.eks 250 watt skal spille like høyt, på samme høyttalere, på samme mastervolum, si på mastervolum -20, så må den på 250 watt justere mer ned nivåene sine ut til høyttalerne enn den på 30 watt. Slik at den på 30 watt egentlig er skrudd mye høyere opp enn den på 250 watt, selv om mastervolum er satt til det samme. Dette er uten effekttrinn.
    Nei, dette stemmer ikke.

En receiver på 30 watt (GUD forby!!!) gir seg vesentlig tidligere enn en receiver på 250 watt (finnes den?).

Imidlertid er det ikke SÅ stor forskjell på disse. Husk at en høyttaler gjerne er oppgitt til å yte 89dB ved 1 watt.

En dobling av watt skal i teorien gi 3dB høyere målt lydstyrke (SPL).
    Altså er realiteten slik:
    1 watt = 89dB
    2 watt = 92dB
    4 watt = 95dB
    8 watt = 98dB
    16 watt = 101dB
    32 watt = 104dB
    64 watt = 107dB
    128 watt = 110dB
    256 watt = 113dB

Effektmessig økning er 3dB pr. dobling av watt.

En høyttaler som gir 89dB ved 1 watt trenger 10 watt for å gi 99dB, 100 watt for å gi 109dB, 1000 watt for å gi 119dB.

Du får med andre ord rimelig godt lydtrykk med en 30 watts forsterker.
    Når den så når sin maks-ytelse, vil den begynne å klippe og forvrenge lyden. DA er det fare på ferde, for det er denne forvrengningen (og deretter kanskje ren likestrøm) som dreper høyttalere - ikke wattstyrken.

Husk at det finnes flotte klasse A-forsterkere som ikke gir mer enn 15 watt. Disse kan som regel spille så høyt som de fleste "trenger"... ;-)

En god grunn til å skaffe seg en forsterker med "mange nok" watt er at den har headroom nok og derfor jobber på tomgang - og leverer uanstrengt godlyd - hele tiden! :-)
    Hvis det ikke stemmer at den store vil spille høyere enn den lille på samme masternivå uten romkorreksjon/nivåjusteringer, så er receiverne justert inn etter en standard mht lydnivå allerede før romkorreksjon. Det trodde jeg ikke de er?
    Hvis du justerer begge receiverne opp til å yte f.eks 50% av max ren effekt uten forvrengning, så vil den store spille høyere, det sier seg selv, 100% sikkert! Men da er det ikke snakk om samme mastervolum-innstilling..
    Og husk at 9db som du viser til er stor forskjell i det opplevde volum. En økning på 3db er en dobbling av lyd-energien, og man regner en økning på 10db som oppfattet dobbling i lydnivå.
    En forsterker på 300 watt vil ikke kunne spille 10 ganger så høyt som en 30 watt forsterker i OPPLEVD lydnivå. Den vil heller ikke kunne spille høyere enn den lille hvis høyttalerne bare tåler 30 watt. Men hvis høyttalerne har evne til å spille med 300 watt inn, så er det 100% sikkert at en 300 watt forsterker vil kunne spille mye høyere enn en 30 watt forsterker på samme høyttalere, matet med "normale" høyttaler-frekvenser

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes nok ingen receivere på 7x250watt, men 7x30 watt er ikke så langt under det min Yamaha 663 faktisk yter.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de ikke spiller på samme mastervoluminnstilling, ser jeg ikke vitsen med å sammenlikne dem.
    Du kan jo ikke vite hva den enkelte receivers 50%-nivå er?

Ved samme masternivå, vil de yte likt. Derimot vil du oppdage at den ene av dem ikke makter å gi nok volum eller god lyd når du volummessig nærmer deg yttergrensen for hva den makter å levere. Inntil dette er de like.

Dersom jeg på min receiver bytter ut en effektforsterker for mine fronter - fra eksempelvis 70 watt til 600 watt, er det ingen som helst endring i volumet.
    Forskjellen ligger i at den på 600 watt har mulighet til å gå høyere opp enn 70-watteren dersom jeg justerer opp volumet på receiveren.
    70-watteren gir seg altså tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare henge meg på her!
    Har brukt en SVS 13b ultra et år nå.
    Dette må bare oppleves,den råeste subben ever!
    Dere som har bestilt og ennå har litt sommerfugler i magen:
    GLED DERE!!!!!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de ikke spiller på samme mastervoluminnstilling, ser jeg ikke vitsen med å sammenlikne dem.

Ved samme masternivå, vil de yte likt. Derimot vil du oppdage at den ene av dem ikke makter å gi nok volum eller god lyd når du volummessig nærmer deg yttergrensen for hva den makter å levere. Inntil dette er de like.

Dersom jeg på min receiver bytter ut en effektforsterker for mine fronter - fra eksempelvis 70 watt til 600 watt, er det ingen som helst endring i volumet.
    Forskjellen ligger i at den på 600 watt har mulighet til å gå høyere opp enn 70-watteren dersom jeg justerer opp volumet på receiveren.
    Det med 50% sa jeg for å få frem at mer watt ut spiller høyere enn mindre watt ut. Det er vi vel enige om

Jeg visste ikke at receiverne var stilt til å gi samme lydvolum ved samme mastervolum uansett hvor stor receiver, regner med du har rett i detops:
    En vanlig receiver gir f.eks max 130 watt i 8 ohm. Ved hvilket mastervolum gir den seg da, ved normal frekvenskurve og høyttalere? Gir den seg noe særlig før man når max-grensen for +tallet?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De 50% jeg snakket om var på en ren volumkontroll, ikke en receiver. Vi må selvfølgelig gå ut ifra at MV står på det samme.

Dette betyr altså at på samme volt ut fra pre-ut så er volumet det samme uavhengig av effekten på sluttrinnet så lenge man ikke overskrider grensen til sluttrinnet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 50% jeg snakket om var på en ren volumkontroll, ikke en receiver. Vi må selvfølgelig gå ut ifra at MV står på det samme.

Dette betyr altså at på samme volt ut fra pre-ut så er volumet det samme uavhengig av effekten på sluttrinnet så lenge man ikke overskrider grensen til sluttrinnet?
    Ja, med visse mindre variasjoner som har med følsomheten å gjøre.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med 50% var for å få frem at mer watt ut spiller høyere enn mindre watt ut. Det er vi vel enige om

Jeg visste ikke at receiverne var stilt til å gi samme lydvolum ved samme mastervolum uansett hvor stor receiver, regner med du har rett i detops:
    En vanlig receiver gir f.eks max 130 watt i 8 ohm. Ved hvilket mastervolum gir den seg da, ved normal frekvenskurve og høyttalere? Gir den seg noe særlig før man når max-grensen for +tallet?
    Det avhenger av flere faktorer.
    Dersom du kjører "full range", betyr dette at du bruker mye av energien til å gi bass. Da kan du ikke spille like høyt før du går tom for strøm.
    Kjører du med sub i kjeden, har du utrolig mye mer krefter til det du her spør om... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger av flere faktorer.
    Dersom du kjører "full range", betyr dette at du bruker mye av energien til å gi bass. Da kan du ikke spille like høyt før du går tom for strøm.
    Kjører du med sub i kjeden, har du utrolig mye mer krefter til det du her spør om... ;-)
    Ja, jeg vet. La oss si at man har sub i kjeden og deler på 80hz, og har middels store fronter som er satt til SMALL(og da vel deler på samme frekvens) og tåler over 130 watt. Ca hvor i mastervolum gir en 130 watt receiver seg da?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, med visse mindre variasjoner som har med følsomheten å gjøre.
    Thank you..jeg har lært noe nytt:-o

Side 218 av 263 FørsteFørste ... 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 214 215 216 217 218 219 220 221 222 228 238 248 258 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •