offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 208

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 208 av 263 FørsteFørste ... 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 204 205 206 207 208 209 210 211 212 218 228 238 248 258 ... SisteSiste
Viser resultater 4,141 til 4,160 av 5259
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av haavard08
    X over? Som nevnt tidligere er jeg ikke så teknisk av meg, holder på å lese meg opp! Hvis du da spør om jeg deler på 80 hz i reciever så er det korrekt!
    Du kan eksprimentere med hvor du deler mellom subw og høytalere, 60hz - 80hz - 100hz.
    Det er bare og kjøre igjennom sinustoner og se hva som gir best frekvenskurve.

Newcomer haavard08 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye målinger

Har foretatt noen nye målinger i kveld. Blei sein fordi jeg har montert gerrets molton i kinoen.

Den første grafen viser frontene aleine fra 22-160 hz. Den andre grafene subbene. På den første subb målingen hadde jeg mv på -20. Da dro grafen seg ut av skjema! På den andre har jeg stilt ned til -30.
    Har flyttet begge subbene ca 10 cm lengre inn mot center høytaleren.
    Deler på 80 hz i reciever
    Sub målingene er kjørt uten fronter.
    Roko og andre, hva forteller grafene?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko og andre, hva forteller grafene?
    På tide å tilkalle patruljen

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    På tide å tilkalle patruljen
    Hehe! Ja, jeg sender dere en mail i løpet av uken. Må få gjort noe med dette!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra!

Mens du er godt i gang; kan du poste kurven med BÅDE suber og fronter samtidig?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Bra!

Mens du er godt i gang; kan du poste kurven med BÅDE suber og fronter samtidig?
    Her er fronter og subber samtidig. Mv-30. Med deling på 80 hz i reciever. Prøvde å dele på 100 også, men det ble ikke noe bedre.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja....

Rommet ditt sliter med 80Hz, men det skal nok greit kunne fikses... ;-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er fronter og subber samtidig. Mv-30. Med deling på 80 hz i reciever. Prøvde å dele på 100 også, men det ble ikke noe bedre.
    Kan trøste deg at det er en fin kurve i forhold til den jeg har uten og bruke EQ

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kan trøste deg at det er en fin kurve i forhold til den jeg har uten og bruke EQ
    Mener jeg leste et sted at du har noenlunde samme dimensjoner på rommet som meg? 4*3 m? Hvilke subber kjører du?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg leste et sted at du har noenlunde samme dimensjoner på rommet som meg? 4*3 m? Hvilke subber kjører du?

Rommet jeg bruker nå er på mellom 10m2 og 11m2.
    Og det er to stykk svs PC13 Ultra som står for massasjen hos meg :-)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet jeg bruker nå er på mellom 10m2 og 11m2.
    Og det er to stykk svs PC13 Ultra som står for massasjen hos meg :-)
    Fy f! mitt er på ca 13 kvm. Hvordan oppleves bassen hos deg? Føler du at du oppnår den såkalte "punchen i bukhulen" ? Spør fordi trykket hos meg er helt fraværende i forhold til da jeg kun hadde 1 xtz 12" bak sofan. Det er ukristelig urett at ikke disse to svsene skulle kunne gruse xtzen. Seff handler det om plassering osv, men føler jeg ikke når dit jeg trodde jeg skulle etter mye omrokeringer av subbene. Må nå ha inn ekspertise!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy f! mitt er på ca 13 kvm. Hvordan oppleves bassen hos deg? Føler du at du oppnår den såkalte "punchen i bukhulen" ? Spør fordi trykket hos meg er helt fraværende i forhold til da jeg kun hadde 1 xtz 12" bak sofan. Det er ukristelig urett at ikke disse to svsene skulle kunne gruse xtzen. Seff handler det om plassering osv, men føler jeg ikke når dit jeg trodde jeg skulle etter mye omrokeringer av subbene. Må nå ha inn ekspertise!

Trykk og vibrasjoner er såpass at det ikke er noen vits i og dra på mere en 110-115db før der blir støy fra rommet.
    Subene er satt til 15hz, men kunne godt ha benyttet 10hz tuning uten og måtte pushe subene til normalt bruk.
    Men Velodyne SMS-1 sitt subsonicfilter støtter ikke lavere en 15hz.
    Så må finne meg i og benytte 15hz.

Kjørte på med 20hz tuning her en dag til demosenen i filmen Pulse... Da gikk det kaldt nedover ryggen når fjenkontroller og slike løse ting begynte og flytte seg bortover bordet i takt med pulsen.
    Har problemer med og få satt riktig avstand til subene med timingen så musikken sitter ikke 100% men film er morro kan man si.

Meste jeg har hatt er 118dB på Transformers demosenen ca 1.52++ når roboten skyter i bakken.

Men alt i alt så syns jeg det blir litt for lite fra subene over 55-60hz i mitt rom når de står med X-over på 80hz, så kunne tengt med og brukt x-over på 60hz i rommet.

Men skal snart flytte hjemmekinoen ned på stuen så lar anlegget stå som det står nå uten noe mere justering

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg finner litt festelig når jeg leser her inne er at folk vil ha 10 - 15 db økning fra 80 til 20Hz, men så klager på trøkket opp mot 80Hz. Dette er da noe dere selv har justert inn slik. Å da klage på det i ettertid blir litt merkelig i mine øyne.

Typisk erfaring jeg leser kan være:

Har nå fått en fin kurve med 10db økning fra 80 til 15Hz. Er rå dypbass, men savner litt oppover mot 80Hz.

For ****, dere har jo selv skrevet at det er slik dere har justert det inn. Da får dere slutte å klage på SUB'en, å heller klage på måten DERE har justert det inn. Hadde selv alt for mye dypbass før, men etter å ha lekt meg litt med ROOM-EQ på Ultra'ene er de nå mye snillere i bunnen (fremdeles mer enn nok) Bassen opp mot og over delefrekvensen nå er mye jevnere enn den var før, å føler ikke jeg mangler noe lengre.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mensen i dag ??? hehe

For min del så er det p.g.a at en slik respons ga minst bruk av EQ og så en ikke trengte og gå på + siden av eq.

går oppover +9 db fra 80 til ca 13hz :-D

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mensen i dag ??? hehe

For min del så er det p.g.a at en slik respons ga minst bruk av EQ og så en ikke trengte og gå på + siden av eq.

går oppover +9 db fra 80 til ca 13hz :-D
    Neida, smiler som en sol jeg. Blir bare overgitt av å til.

Som du sier. Du savner noe opp mot delefrekvensen i forhold til dypbassen. Du gir jo selv grunnen til det. Har du testet å leke deg med ROOM EQ på dine SUB'er? Er lett å roe ned bunnen litt ved hjelp av denne funksjonen. Sier jo seg selv at 80 Hz kan høres litt tamt ut i forhold til 13Hz når det skiller 9db mellom de

Har selv posetiv erfaring med å få økt volumet rundt delefrekvensen med å øke / minke avstanden til SUB i recieveren slik at man til slutt får SUB og Fronter til å treffe hverandre optimalt.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Neida, smiler som en sol jeg. Blir bare overgitt av å til.

Som du sier. Du savner noe opp mot delefrekvensen i forhold til dypbassen. Du gir jo selv grunnen til det. Har du testet å leke deg med ROOM EQ på dine SUB'er? Er lett å roe ned bunnen litt ved hjelp av denne funksjonen. Sier jo seg selv at 80 Hz kan høres litt tamt ut i forhold til 13Hz når det skiller 9db mellom de

Har selv posetiv erfaring med å få økt volumet rundt delefrekvensen med å øke / minke avstanden til SUB i recieveren slik at man til slutt får SUB og Fronter til å treffe hverandre optimalt.

Har prøvd det meste...
    Det beste er og benytte x-over 60hz hvis jeg skal få en så flat kurve som mulig.
    3800 står på 0.30m i avstand til subw, syns det blir fastere bass oppover i middbass da.

Men nå er det slik at det menneskelige øret har vanskeligere for og oppfatte lave frekvenser en de høyere... så det er vel riktig og kunne legge til litt desto lenger nedover mann kommer.

Og det kommer rett og slett på folmen om det blir litt vel mye rundt 20hz og neddover.
    Blir raskt varme i ørene etter en film som Hitman, Die hard 4 o.s.v.
    Så vil i fremtiden sikte meg frem til en stigende kurve på ca 4 db fra x-over og ned til 20hz.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykk og vibrasjoner er såpass at det ikke er noen vits i og dra på mere en 110-115db før der blir støy fra rommet.
    Subene er satt til 15hz, men kunne godt ha benyttet 10hz tuning uten og måtte pushe subene til normalt bruk.
    Men Velodyne SMS-1 sitt subsonicfilter støtter ikke lavere en 15hz.
    Så må finne meg i og benytte 15hz.

Kjørte på med 20hz tuning her en dag til demosenen i filmen Pulse... Da gikk det kaldt nedover ryggen når fjenkontroller og slike løse ting begynte og flytte seg bortover bordet i takt med pulsen.
    Har problemer med og få satt riktig avstand til subene med timingen så musikken sitter ikke 100% men film er morro kan man si.

Meste jeg har hatt er 118dB på Transformers demosenen ca 1.52++ når roboten skyter i bakken.

Men alt i alt så syns jeg det blir litt for lite fra subene over 55-60hz i mitt rom når de står med X-over på 80hz, så kunne tengt med og brukt x-over på 60hz i rommet.

Men skal snart flytte hjemmekinoen ned på stuen så lar anlegget stå som det står nå uten noe mere justering
    Helt vill den scenen når roboten skyter i bakken, trodde taket skulle lette her med 2 PCi 25-31 - og da mener jeg det faktisk seriøst. Besøkende på demo var også nesten litt småredde.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Helt vill den scenen når roboten skyter i bakken, trodde taket skulle lette her med 2 PCi 25-31 - og da mener jeg det faktisk seriøst. Besøkende på demo var også nesten litt småredde.

1. gang jeg så transformers filmen var jeg på vei opp av stolen for og dempe lyden raskest mulig... MA lå da på -26dB.

Sikker på at venstre sidevegg og bakvegg flekser litt når døren er lukket og MA ligger på -20 eller høyere på de dypeste frekvensene.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skal snart flytte hjemmekinoen ned på stuen så lar anlegget stå som det står nå uten noe mere justering
    Tror jeg har alt for stort og kranglete rom jeg!

får ca 111-112db med min PB13-ultra i en 24 kvm stue med hjørneplassering... Klarer rett og slett ikke å skvise mer DB ut av den uansett hva jeg gjør! :roll: Men det har vel mye å si at det er et gammelt hus med lett bevegelige vegger pga at de har jukset og spart med reisverket inni veggen? Er mer enn metern mellom staven her! :neutral:

Når skal du flytte anlegget nedi stua HK? Syns du har pratet lenge om å gjøre det

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Tror jeg har alt for stort og kranglete rom jeg!

får ca 111-112db med min PB13-ultra i en 24 kvm stue med hjørneplassering... Klarer rett og slett ikke å skvise mer DB ut av den uansett hva jeg gjør! :roll: Men det har vel mye å si at det er et gammelt hus med lett bevegelige vegger pga at de har jukset og spart med reisverket inni veggen? Er mer enn metern mellom staven her! :neutral:

Når skal du flytte anlegget nedi stua HK? Syns du har pratet lenge om å gjøre det

Blir flytting av hjemmekinoen i løpet av sommeren håper jeg om ting går som jeg håper.

Hjørne med yttervegger suben din står i ?

Side 208 av 263 FørsteFørste ... 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 204 205 206 207 208 209 210 211 212 218 228 238 248 258 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •