offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 200 av 263 FørsteFørste ... 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 196 197 198 199 200 201 202 203 204 210 220 230 240 250 260 ... SisteSiste
Viser resultater 3,981 til 4,000 av 5259
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg prøvde kjøre YPAO etter å ha justert gain på subben til klokka 11 og latt fase stå på 0.

YPAO'en satte som forventet subvolumet alt for langt ned (ca 1/4 på skalaen) så jeg justerte den opp til litt over 2/4. Det funket sinnsykt bra på musikk MEN: når jeg så filmen "strangers" på -5 med dts hd master etterpå holdt veggene på å falle ned, så jeg måtte justere ned sub-level noen hakk ja! Ellers hadde naboen laddet hagla! :roll:

Så i morgen skal jeg kalibrere på nytt med to oppsett, ett for film og ett annet for musikk, og da lurte jeg på om det er noen som har hatt gode resultater med å sette øvre delefrekvensen på pb13-ultra til 100 eller 120hz? Vil jeg få mer punch ut av å gjøre det?

Hvis det ellers er noen som har kalibreringstips eller ser om jeg har kunnet kalibrert bedre må dere bare si fra! Er rimelig grønn på dette

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Frontene vil jo ikke spille 50hz likevel...
    Øøøøøhhh....? Sier du det?
    Da tror jeg jammen du skal ta en aldri så liten måling... ;-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold x-over under 80hz.
    Med de klipchene så kan du legge x-over helt ned på 40hz... Og enda kan de justeres/tjunes til og spille enda lavere om du ofrer noen dB i toppen. Man tetter da ene bassporten (passer ikke i alle rom)

Er det -5 du kjørte mastervolum på under film ?
    Eller er det Subkanalen som er -5db ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Øøøøøhhh....? Sier du det?
    Da tror jeg jammen du skal ta en aldri så liten måling... ;-)
    Vil de spille 50hz hvis de står som small? Vil ikke forsterkeren dele bort frekvenser under 80hz da?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil de spille 50hz hvis de står som small? Vil ikke forsterkeren dele bort frekvenser under 80hz da?
    Høytalerne faller da sakte av under satt x-over.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hold x-over under 80hz.
    Med de klipchene så kan du legge x-over helt ned på 40hz... Og enda kan de justeres/tjunes til og spille enda lavere om du ofrer noen dB i toppen. Man tetter da ene bassporten (passer ikke i alle rom)

Er det -5 du kjørte mastervolum på under film ?
    Eller er det Subkanalen som er -5db ?
    Nei mastervolum på receiveren er -5

Var stor forskjell på å justere sub-level på receiveren til å passe for musikk, for så å få hjerteinfarkt med hinsides LFE nivåer på film! :shock:

Tenkte kanskje å dele ned mot 60hz hele veien rundt? Gjør dette kun pga at jeg ikke har forsterker til å drive RF-63 og RC-64 fullt ut enda...

Har du testet frekvenser over 100hz på musikk harman/kardon? Får ikke testet det selv før i morgen så hadde vært kjekt å fått noen inputs om hva jeg bør gjøre...

Høytalerne faller da sakte av under satt x-over.
    Aha ja, og jeg som trodde at alt under 80hz ble kuttet bort digitalt! ops:

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ma på -5 db ja :-O

Er en god del over det jeg spiller vertfall.
    Skremmende nok og kjøre på med ma -20db her :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ma på -5 db ja :-O

Er en god del over det jeg spiller vertfall.
    Skremmende nok og kjøre på med ma -20db her :-D
    Hehe... Jeg liker å ha det høyt skjønner'u

Hva har du målt av db på -20 da?

Jeg målte ikke under filmen men jeg innbiller meg at etter jeg justerte ned LFE-level igjen så lå bassen rundt 110 db i de mest spennende scenene. Er ikke 100% sikker men det virket like høyt som da jeg testet litt forsiktig med musikk tidligere idag, å da hadde jeg litt over 110db. Tør ikke gi mer på før jeg har fått spillt den mer inn :roll:

Til og med 90db med bass er en meget fysisk opplevelse med denne subben, klager ikke jeg!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Jeg liker å ha det høyt skjønner'u

Hva har du målt av db på -20 da?

Jeg målte ikke under filmen men jeg innbiller meg at etter jeg justerte ned LFE-level igjen så lå bassen rundt 110 db i de mest spennende scenene. Er ikke 100% sikker men det virket like høyt som da jeg testet litt forsiktig med musikk tidligere idag, å da hadde jeg litt over 110db. Tør ikke gi mer på før jeg har fått spillt den mer inn :roll:

Til og med 90db med bass er en meget fysisk opplevelse med denne subben, klager ikke jeg!
    Er vel rundt 115db mellom ca 15hz og 20hz med ma -20db.
    Normalt legger mann subw rundt +3 til +6 i forhold til referansen på film.
    Med mindre mann heter noe sånt som roko eller flageborg, da er mann oppe på +10 (hører litt dålig når mann blir gammel) he he he he

Prøv med Pulse filmen, den er fysisk selv med referanse på 75db

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel rundt 115db mellom ca 15hz og 20hz med ma -20db.
    Normalt legger mann subw rundt +3 til +6 i forhold til referansen på film.
    Med mindre mann heter noe sånt som roko eller flageborg, da er mann oppe på +10 (hører litt dålig når mann blir gammel) he he he he

Prøv med Pulse filmen, den er fysisk selv med referanse på 75db
    Hører du noe annet enn bass da med såpass mye db på -20 i mastervolum? Hehe

Jeg synes -5 eller -10 på dts hd master og -0 på dolby true hd funker ypperlig hos meg ihvertfall. Skal teste mer med db nivå på film etter ny kalibrering og elementet har fått myket seg opp litt...

Er spent på den nye AS-EQ1 når den kommer, må ha meg en sånn for enkelhetens skyld. Pluss at en såpass dyr sub fortjener litt TLC :wink:

Er ikke de fleste receivere laget slik at referansenivå på film ligger på -0 i mastervolum?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du noe annet enn bass da med såpass mye db på -20 i mastervolum? Hehe

Jeg synes -5 eller -10 på dts hd master og -0 på dolby true hd funker ypperlig hos meg ihvertfall. Skal teste mer med db nivå på film etter ny kalibrering og elementet har fått myket seg opp litt...

Er spent på den nye as-eq1 når den kommer, må ha meg en sånn for enkelhetens skyld. Pluss at en såpass dyr sub fortjener litt TLC :wink:

Er ikke de fleste receivere laget slik at referansenivå på film ligger på -0 i mastervolum?

Normalt kalibreres det til referanse 85dB på -20db.
    Hører mere en bass ja, responsen er ordnet så de stiger pent og rent nedover fra 80hz til 15hz.
    AS-EQ1 er for salg i statene, men tar sikkert tid med godkjenning til norge/eu kansje :-O.
    Blir sansynligvis et bytte til den fra meg også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt kalibreres det til referanse 85dB på -20db.
    Hører mere en bass ja, responsen er ordnet så de stiger pent og rent nedover fra 80hz til 15hz.
    AS-EQ1 er for salg i statene, men tar sikkert tid med godkjenning til norge kansje :-O.
    Blir sansynligvis et bytte til den fra meg også.
    AS-EQ1 virker spennende, den blir jeg også å kjøpe når den kommer! Skal kjøpe inn noen ledninger å koble opp audioshacken til pc'en med REW i mellomtiden så kommer jeg tilbake til rom-respons senere.

Btw, har du testet musikk fra Trentemøller med svs'ene? Er en sang som heter "chameleon" på albumet som heter "the last resort" som er sykt bra til demo av dypbass!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AS-EQ1 virker spennende, den blir jeg også å kjøpe når den kommer! Skal kjøpe inn noen ledninger å koble opp audioshacken til pc'en med REW i mellomtiden så kommer jeg tilbake til rom-respons senere.

Btw, har du testet musikk fra Trentemøller med svs'ene? Er en sang som heter "chameleon" på albumet som heter "the last resort" som er sykt bra til demo av dypbass!
    Har en del annen bassdemo matriale som står på akkurat nå i skrivende øyeblikk. Som blant annet Bassotronic - bass i love you og det som værre er
    Får frem resonansene fra vegger, dører og ellers sånt som får det med og vibrere når ultraene lufter seg litt

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

slenger meg på her jeg også. fikk for ikke så alt for lang tid min svs pc12-plus i hus. er ikke mer å si at den er helt råå! anbefalest på det varmeste. var i tillegg enda penere og se til enn det jeg hadde forventa! innen svs fins det ikke bomkjøp

stikk gjerne innom min hjemmekino og ta en titt:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Wilkins

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Peq

Hei

Må man ha i en port-plugg, når man velger 16Hz peq på suben? (PB-12) Hva med 20 og 25Hz? leste manualen, men tolker den til at man skal i hverfall ikke ha plugg i når man velger > 20Hz?:???:

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt skal en la den puste fritt med 25hz, for så og tette en etter en desto lavere mann setter subsonic filtret.

Men presser du IKKE suben(e) fult ut på kan du eksprimentere med og tette eller fjerne en plug.

Regner med det er den nye siden du skriver PB12 og mulighetene på subsonic filtret.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Hei

Må man ha i en port-plugg, når man velger 16Hz peq på suben? (PB-12) Hva med 20 og 25Hz? leste manualen, men tolker den til at man skal i hverfall ikke ha plugg i når man velger > 20Hz?:???:
    Er det snakk om nye eller gamle typen? Hvis det er de gamle så mener jeg på det er slik som dette.

PB12+ skal være åpen ved 20Hz, en tettet ved 16Hz, og to tettet ved 12Hz modus.

PB12+ /2 skal være åpen ved 25Hz, en tettet ved 20Hz, og to tettet ved 16Hz modus.

Tror ikke du skal spille så høyt med å justere feil på bryteren bak i forhold til hvordan du tetter igjen rør. Kan du nok ende opp med ødelagt SUB.

Uansett, så vil dette stå forklart i manualen som fulgte med SUB'en din
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Port tuning

Takk, skjønner det nå

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag 1 stk. Ultra 13 tube. Kunne tenke meg en sub til, men har litt dårlig plass til en stor en til. Går det å kombinere to forskjellige subber å få det til å bli bra?

Side 200 av 263 FørsteFørste ... 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 196 197 198 199 200 201 202 203 204 210 220 230 240 250 260 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •