offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 182

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 182 av 263 FørsteFørste ... 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 178 179 180 181 182 183 184 185 186 192 202 212 222 232 242 252 262 ... SisteSiste
Viser resultater 3,621 til 3,640 av 5259
    Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ah. Da har jeg lært noe nytt i dag også :-D Da får jeg skru godt opp på anlegget og banke på til naboene og gå på lytterunde

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Med fare for at dette er diskutert tidligere:

Har akkurat solgt min PB 12 Plus, som jeg var meget fornøyd med, men som tok opp for mye plass. Skal derfor ha ny(e) sub(er) og lurer på hvilket alternativ bør jeg gå for:

1) 1 x PC Ultra
    2) 2 x PCi 25-31 med 20Hz tuning og Behringer PEQ.

Brukes 70/30 - film/musikk. Vil det være så stor fordel med 2 suber kontra 1 stor med tanke på respons at det er verdt å ofre de aller laveste frekvensene og gå for 2stk PCi 25-31. Akkurat nå heller jeg mest mot PC Ultra ut i fra det jeg har lest i tester både i Hjemmekino, Fidelity og her på forumet.

I signaturen min ligger detaljene rundt hvordan rommet ser ut. dersom det er interessant.

Morten

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Hei

Med fare for at dette er diskutert tidligere:

Har akkurat solgt min PB 12 Plus, som jeg var meget fornøyd med, men som tok opp for mye plass. Skal derfor ha ny(e) sub(er) og lurer på hvilket alternativ bør jeg gå for:

1) 1 x PC Ultra
    2) 2 x PCi 25-31 med 20Hz tuning og Behringer PEQ.

Brukes 70/30 - film/musikk. Vil det være så stor fordel med 2 suber kontra 1 stor med tanke på respons at det er verdt å ofre de aller laveste frekvensene og gå for 2stk PCi 25-31. Akkurat nå heller jeg mest mot PC Ultra ut i fra det jeg har lest i tester både i Hjemmekino, Fidelity og her på forumet.

I signaturen min ligger detaljene rundt hvordan rommet ser ut. dersom det er interessant.

Morten
    2 gir bedre bass en en.
    25-31 kan ikke tunes... men den har ikke problemer med og strekke seg ned til 20 hz.
    En tube "gjemt" bak hver front skulle vel bli bra :-)

Hva med 2 stykk 20-39 tuber ? strekker seg litt lavere, litt mere trykk, kan tunes... men koster da litt ekstra :-O

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

25-31'en kan tunes til 20Hz ved å bytte bassrefleksrør og vri om en bryter som ligger inne i suben. Dette er ihvertfall det L-Sound har fortalt meg.

2stk 20-39 er selvfølgelig fristende, men det er utenfor budsjett.

Morten

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

25-31'en kan tunes til 20Hz ved å bytte bassrefleksrør og vri om en bryter som ligger inne i suben. Dette er ihvertfall det L-Sound har fortalt meg.

2stk 20-39 er selvfølgelig fristende, men det er utenfor budsjett.

Morten

Åååå, Jan Ove vet nok om slike triks.
    Rart han ikke har skrevet på lsound siden at så kan gjøres :-O

Med 2 stykk 25-31 skal en kunne komme opp i nesten 120 db med 20hz tuning med hjørneplassering vil jeg tippe.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen spesifisere hva som vil bli bedre med 2 x 25-31 kontra 1 x Ultra? Frekvensrespons? Lydtrykk? Det er litt vagt med "to små suber blir bedre enn 1 stor".

Jeg antar jeg kan dele høyere i frekvens med 2 suber da retningsbestemmelse ikke vil ha noe å si da subene blir symmetrisk plassert. Hvor høyt i frekvens spiller 25-31 bra?

Ultraen har jo større forsterker alene enn det 2 x 25-31 har til sammen. Vil 2 x 25-31 alikevel gi mer headroom?

Morten

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen spesifisere hva som vil bli bedre med 2 x 25-31 kontra 1 x Ultra? Frekvensrespons? Lydtrykk? Det er litt vagt med "to små suber blir bedre enn 1 stor".

Jeg antar jeg kan dele høyere i frekvens med 2 suber da retningsbestemmelse ikke vil ha noe å si da subene blir symmetrisk plassert. Hvor høyt i frekvens spiller 25-31 bra?

Ultraen har jo større forsterker alene enn det 2 x 25-31 har til sammen. Vil 2 x 25-31 alikevel gi mer headroom?

Morten
    80 hz er en fin X-over.
    Har "luksusen" med 2 stykk PC Ultra som er storebror i SVS Tube familien.
    Det er ikke tvil om at det er en veldig god subwoofer.

Fordelen med 2 suber er bedre frekvensrespons i romet.
    Høyere SPL. Er det +6db fra bare 1 sub tro ?
    Bredere bass om mann kan si det slik :-O

Forsterkerne er utviklet til elementene og kassene... spessiallaget til SVS fra Bash.

Men Lsound har 45 dagers retur rett om du skulle finne ut om du velger feil ;-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stk. 25-31 har etter kalibrering gitt respons ned til 17Hz i standardversjon.

2 stk. 25-31 banket Darla inn på 124dB hos Dag SVS Johnsen.

Et godt valg - mye moro for pengene :-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bør med andre ord satse på 2 x PCi 25-31? Som harman/kardon sier, jeg kan jo alltids returnere/bytte til Ultra dersom jeg ikke blir helt overbevist.

Har egentlig fått intrykk av at L-Sound anbefaler Ultraen uten at de har kommet med ett entydig svar. Tydeligvis ikke så enkelt å avgjøre dette uten å ha sammenlignet direkte i det respektive rom.:???:

Så lenge 2 x 25-31 kan matche min tidligere PB12 Plus (PB12 Plus var plassert mellom rack og høyre front, altså ikke hjørne) så er jeg fornøyd. PB12 Plusen gav en superfin respons fra 80Hz og ned til ca16Hz (etter en del demping med PEQ rundt 50-60Hz).

Morten

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bør med andre ord satse på 2 x PCi 25-31? Som harman/kardon sier, jeg kan jo alltids returnere/bytte til Ultra dersom jeg ikke blir helt overbevist.

Har egentlig fått intrykk av at L-Sound anbefaler Ultraen uten at de har kommet med ett entydig svar. Tydeligvis ikke så enkelt å avgjøre dette uten å ha sammenlignet direkte i det respektive rom.:???:

Så lenge 2 x 25-31 kan matche min tidligere PB12 Plus (PB12 Plus var plassert mellom rack og høyre front, altså ikke hjørne) så er jeg fornøyd. PB12 Plusen gav en superfin respons fra 80Hz og ned til ca16Hz (etter en del demping med PEQ rundt 50-60Hz).

Morten
    Har tidligere hatt en Plus/2 kasse :-D
    nesten lik plassering, bare bassportene rettet mot center høytaler etter anbefaling av Flageborg.

Hvor stort er romet ? ca 15 m2 kansje ?
    Har 2 stykk PC13 Ultra på en 10-11m2 og klarer temme de med en subwoofer bass management system, kurven blir ikke bra uten.
    Ingen rom er like og vanskelig og si hvordan resultatet blir før en har prøvd.

Du kan også snakke med Jan Ove "Lsound" Lassesen om hva han anbefaler, han har grei peiling på bass også...
    Eller gå med magefølelsen og prøve :-D

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen erfaringer?:

Jeg var kanskje en av de første i Norge som kjøpte en SVS 20-39 PC+, direkte importert fra SVS i USA.

I denne sitter nå et gammelt basselement, trolig 12.1. Jeg vurderer sterkt å oppgradere til 12.3. Spørsmålet er:

- Vil jeg lett høre forskjell ved en slik oppgradering, og hva går forskjellen ut på?

- Er det vanskelig å bytte elementet.

Det er mulig at dette er nevnt tidligere i denne tråden, men med SÅ mange postinger orket jeg ikke å pløye igjennom fra innlegg nr 1
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Noen erfaringer?:

Jeg var kanskje en av de første i Norge som kjøpte en SVS 20-39 PC+, direkte importert fra SVS i USA.

I denne sitter nå et gammelt basselement, trolig 12.1. Jeg vurderer sterkt å oppgradere til 12.3. Spørsmålet er:

- Vil jeg lett høre forskjell ved en slik oppgradering, og hva går forskjellen ut på?

- Er det vanskelig å bytte elementet.

Det er mulig at dette er nevnt tidligere i denne tråden, men med SÅ mange postinger orket jeg ikke å pløye igjennom fra innlegg nr 1

- JA... Rett og slett bedre lyd, nyere element gir mere bass over 45 hz.
    Byttet 12.2 element med 12.3 i en plus/2 kasse og merket foreskjellen.

- Er det vanskelig å bytte elementet ?
    - Nei. Bare og skru av bunnplateten, så skru ut elementet og pass på at du ikke røsker ut ledningene, om det trengs merk enten + eller - polen...

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har etter litt flytting og måling og mere flytting og mere måling har jeg plassert min PCi 25-31 i hjørnet bak venstre fronthøyttaler. Tidligere stod den mellom rack og høyre fronthøyttaler litt ut fra veggen.

Utfordringen kom når jeg skulle justere nivå og fase. Jeg justerte nivå på forsterker slik at jeg hadde ca 80dB ved bruk av bare sub og bare fronthøyttalere på min analoge radioshack. Justerte så fasen, og fikk da ca +6dB ved 180grader fase. Men når jeg lytter på musikk eller ser film er bassen så og si ikke-eksisterende. Så det virker på meg som om de spiller i motfase. Tuben står ca 20cm bak fronthøyttaleren. Ved 0 grader fase hadde jeg ca 80dB, samme som ved front eller sub separat.

Er det jeg som måler feil, eller ørene mine som spiller meg et puss? Ble merkbart mye mer bass ved fase 0 grader enn 180 grader i mine ører, men ikke i følge radioshack.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    - JA... Rett og slett bedre lyd, nyere element gir mere bass over 45 hz.
    Byttet 12.2 element med 12.3 i en plus/2 kasse og merket foreskjellen.

- Er det vanskelig å bytte elementet ?
    - Nei. Bare og skru av bunnplateten, så skru ut elementet og pass på at du ikke røsker ut ledningene, om det trengs merk enten + eller - polen...

Fikk mitt 12.3 element i går, og monterte dette lett. Fra mitt 12.1 så må jeg si at det var vesentlig forskjell. Det var så mye mer bass, og så mye mer punch at jeg smilte. Jeg var redd jeg ikke skulle høre forskjellen, men denne frykten ble avlivet i løpet av 10 sekunder

Satt på en basstung CD (helt ned i 20Hz), som skal spille på lavt volum hele natten.

Det er helt glimrende service fra SVS å få anledningen til å oppgradere til deres nye element til en billig penge. Med 12.1 elementet jeg nå har til overs; tenkte jeg å lage meg en DIY-sub. Kanskje med lukket kasse...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nyhet !!!!

Nyhet:

Ny PB12 Plus sub er rett rundt hjørnet !!!

Den blir prikk lik storebror PB13 Ultra i utseende.
    525w forsterker
    25 - 20 - 15 hz tuning
    Ser ut til at Nytt element oxo er på plass

Kommer til og erstatte PB12 plus

SVS preorder 999 dollar
    SVS satt pris 1199 dollar

PC 20-39 blir erstatet av ny PC 12 plus

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt søkt å påstå at den nye PB12-Plus vil "erstatte" 20-39...?
    En annen konstruksjon kan jo ikke erstatte noe...
    PC12-Plus, derimot, erstatter nok 20-39... ,-)

Men hva skal den hete da? Den kan vel neppe hete PB12-Plus, den også?
    I så fall er det ren idioti fra SVS å skape slike misforståelser blant kundene. Handler man etter hvert brukt, vet man jo ikke hva man ender opp med... :-|

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo nesten legge inn en link til nyheten også

SVSound - News
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske så flott design på de da .

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man kan tune 25-31 til 20Hz, hmm.. det skulle en jo nesten ha testet ut da.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Så man kan tune 25-31 til 20Hz, hmm.. det skulle en jo nesten ha testet ut da.
    Nei, kun til 22Hz.

Side 182 av 263 FørsteFørste ... 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 178 179 180 181 182 183 184 185 186 192 202 212 222 232 242 252 262 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •