offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 174

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 174 av 263 FørsteFørste ... 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 170 171 172 173 174 175 176 177 178 184 194 204 214 224 234 244 254 ... SisteSiste
Viser resultater 3,461 til 3,480 av 5259
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med "dyret" !!

Grunnen til at du klarer å retningsbestemme hvor sub'en står skyldes muligens feil delefrekvens. Vet du hvor langt opp i frekvens din sub spiller? Deler du på receiver eller på sub'en?

Forsøk å dele i topp ved 80 Hz å se om ikke det hjelper, frekvenser under dette er vanskelig å retningsbestemme.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken delefrekvens bruker du?

anbefaler 80hz som et utgangspunkt. forresten hvor langt unna suben sitter du?

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, deilig med ett dyr det er morsomt å lufte, uansett vær

Jeg deler i reciveren på 80Hz, og har da følgelig motsvarende "off" setting på selve subben.

Avstanden er selvfølgelig avhengig av hvilket sete jeg sitter i. Omtrent 1,5m er nok avstanden til det nærmeste setet og 4m til det som er lengst bort fra subben. Skulle nok hatt med ett bilde av sittegruppen min

Må poengtere at det er kun når den skyver på at jeg kan bestemme plasseringen av den.

Mulig dette prisen en må betale for å ha sub i bakkant av rommet?

Takk for tilbakemedlingene

- Wes

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være mange ting som gjør at du kan retningsbestemme den. Kanskje det ikke er subben men en resonans eller skranglelyd fra noe i nærheten du hører?

Det kan også være en peak et stykke over delefrekvens som gjør seg gjeldene ved høye nivåer. Jeg hadde det samme. Det viste seg at jeg hadde en peak på over 150Hz som var nesten oppe på nivå med frontene. Dempet den så var det dønn umulig å lokalisere subben. Subben sto da bak meg.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Er det noen der ute som med hånden på hjertet (og en Plus/2 i kåken) kan si at man er 100% fornøyd med hvordan den trykker i midbassområdet?

Jeg er veldig fornøyd med hvordan den øser på med dypbass men jeg savner litt trykk i mellomgulvet, er det bare meg? Har forsøkt de fleste innstillingene på 16, 20 og 25Hz, finner meg mest til ro med 20Hz, 1 plugg og deling på 60-80Hz på receiver. Har prøvd trinnvis å dele oppover helt til 200Hz uten at det gjelder på "kassetrykket". For å definere "kassetrykk" så finner man mye av det på Rage Against the Machine's "Killing In The Name" og diverse liveopptredener av Metallica (f.eks). Uten å påberope meg doktorgraden i dette antar jeg at "sparket" ligger i området 80-200Hz? Må man ty til dedikert midbass for å få i pose og sekk?

Noen tips eller tanker rundt dette?
    Er det ok at jeg siterer meg selv? :-)

Noen som kan si seg enig her?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er enig med deg her ja. selv har jeg satt opp noen PA lignende høytalere som tar seg av responsen over 80hz og til 200hz. anbefales.
    elementer som sitter i heftige subwoofere som blant annet SVS egner seg dårlig til midbass. Sånn er det bare;-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Ja er enig med deg her ja. selv har jeg satt opp noen PA lignende høytalere som tar seg av responsen over 80hz og til 200hz. anbefales.
    elementer som sitter i heftige subwoofere som blant annet SVS egner seg dårlig til midbass. Sånn er det bare;-)
    Ok, så "trykket" befinner seg mellom 80-200, gjerne i kombinasjon med større elementer? Leker litt med tanken å lage en midbass-sak men er skrekkelig usikker på hvilket element og forsterker jeg bør gå for... Gitt at responsen ligger såpass høyt i registeret vil jeg anta at men med fordel kan gå for en mindre, lukket konstruksjon? 12 eller 15"

15" element: Parts Expressayton DCS380-4 Classic 15" Subwoofer 4 Ohm
    Forsterker: Hypex DS 1.2 ELTEK AS

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å forvente at en Plus/2 skal spille i midbassen blir vel å forvente for mye. Hadde selv en Plus/2 sammen med ett par Klipsch RF-35 for ett par år siden, å med det oppsettet hadde jeg værken problemer med dypbass eller midbass. Hvor mye midbass du har avhenger helt av høytalerene dine vil jeg si, ikke sub'en.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Fifth Element burde ha en advarsel for massiv dypbass :-D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har målinger over hvor dypt 25-31 pci egentlig går?

Den er oppgitt til 25hz -3db, men har en teori om at den går dypere enn som så?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Noen som har målinger over hvor dypt 25-31 pci egentlig går?

Den er oppgitt til 25hz -3db, men har en teori om at den går dypere enn som så?
    Når sekkert 20hz å den i eit hjørne.
    Såg en Dag SVS johansen ha spælt 124db på darla senen me 2 stykk NSD tuba i sin kino

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør sb'n også, uten problemer, kanskje litt lavere og for den saks skyld.

Det jeg lurer på er hvor mye ekstra den gir i dypet ift sb'n, eller om det er enklere å gjøre plass til en pb10, da budsjettet ikke tilsier mer akkurat nå.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa Sting sin berømte 20hz låt, og må ærlig innrømme at jeg trenger nok mer hjelp i dybden enn det jeg har nå gitt :???:
    Det var jo trykk der, men ikke så voldsomt som jeg ville ha det....

Etter en del mail frem og tilbake til Lassesen så tror jeg nok det blir en pb10 i løpet av året for å hente frem tonene fra dypet, så får sb'n stå for punchen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt oppfrisking om noen har glemt ;-D

Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Testa Sting sin berømte 20hz låt, og må ærlig innrømme at jeg trenger nok mer hjelp i dybden enn det jeg har nå gitt :???:
    Det var jo trykk der, men ikke så voldsomt som jeg ville ha det....
    Uhm - hvilken låt er det igjen?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A Thousand Years (mixet av Nitin Sawhney)
    Spesialutgivelse. Ikke å få kjøpt.

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om det er planlagt en SB utgave med den nye ultra driveren.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager på forhånd, dette har sikkert vært spurt om før her, men dere får evt linke meg bort er dere snill. Har fått meg ultra 13, og har ikke fått tid til å kalibrere den skikkelig enda. Er det noen generelle utgangspunkt for de ulike innstillingene som jeg kan gå utifra? Tenker å bruke 2 plugger i fronten slik at den tar seg mest av dypbassen. Noen som kan hjelpe meg å komme igang, eller er det så individuelt med tanke på rom at det er håpløst? Rommet er 24m2 og den står i front (sammen med en utopia). Vært utrolig hyggelig om noen hjalp meg igang, gjerne over pm om dette er utdiskutert..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler tuning til 15Hz og deling på 80Hz

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Akkurat ferdig med tre - fire timer med kalibrering av og lytting på utstyret mitt sammen med en kompis. Må si jeg er VELDIG fornøyd med resultatet. Utstyret som er i bruk ser dere i signaturen.

Hos meg ble kurven helt klart finest ved å kjøre SUB'en i 20Hz modus, men dette er helt sikkert individuelt med hensyn til forskjellige rom. Uansett, så har jeg nok trøkk nedover i frekvenskurven selv ved 20Hz zynes jeg Suben er delt igjen ved 80Hz, der Klipschene tar over videre oppover.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Side 174 av 263 FørsteFørste ... 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 170 171 172 173 174 175 176 177 178 184 194 204 214 224 234 244 254 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •