offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 173

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 173 av 263 FørsteFørste ... 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 169 170 171 172 173 174 175 176 177 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste
Viser resultater 3,441 til 3,460 av 5259
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Er vært og prøve, sikkert ikke store forskjellen men
    Fant en ny plass for suben min nå, som gjør at jeg slipper å få den inn i det ene øret. Hva er normalt å ha LFT LF FLT (eller hva det nå var på)? Jeg har delefrekvensen på 80hz på høytalerne, men synes det blir for spinkel lyd i surroundeffekten. Dybden må spres bedre, og vurderer å justere den litt mer ned. Men jeg må først få oppklaring i hva den LFT FL LT er for noe. Søkte litt på forumet, men ble ikke sikrere. Har en HK445 reciever.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Hvilken SVS for meg?

Jeg drev å testet litt lyd i stua som skal bli kino i helga. Lånte noen høyttalere av brodern, Dynavoice M65 og brukte en sub jeg har stående, Yamaha YST SW 515. Stua er 32 Kvm.

Må si jeg ble lite imponert over bassn som ble produsert. Jeg kjørt da altså musikk i stereo, med sub på.

Når jeg stod i nærheten av sub'en bråket det en del, men når jeg satte meg i sweetspot var det akkurat som om subben ikke eksisterte, prøvde på justere litt frem å tilbake... SKUFFAA!!

Nå er det ikke noen for for demping (gardiner,tepper,dekomolton) per i dag på parketten, panelveggene eller i taket. Det kommer senere og jeg håper det også vil være med på å "roe" ned mellomtone og diskant en smule. Men vil dette hjelpe på bassfremhevelsen?

Har allerede bestemt meg for å kjøpe svs, men er usikker på hvilken model! Kan noen med erfaringer gi noen tips på hvilken model som er best i denne romstørrelsen dersom dyp og kraftig bass står på ønskelisten? Kun plass til en, prisen spiller ingen rolle. Film står i fokus!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Jeg drev å testet litt lyd i stua som skal bli kino i helga. Lånte noen høyttalere av brodern, Dynavoice M65 og brukte en sub jeg har stående, Yamaha YST SW 515. Stua er 32 Kvm.

Må si jeg ble lite imponert over bassn som ble produsert. Jeg kjørt da altså musikk i stereo, med sub på.

Når jeg stod i nærheten av sub'en bråket det en del, men når jeg satte meg i sweetspot var det akkurat som om subben ikke eksisterte, prøvde på justere litt frem å tilbake... SKUFFAA!!

Nå er det ikke noen for for demping (gardiner,tepper,dekomolton) per i dag på parketten, panelveggene eller i taket. Det kommer senere og jeg håper det også vil være med på å "roe" ned mellomtone og diskant en smule. Men vil dette hjelpe på bassfremhevelsen?

Har allerede bestemt meg for å kjøpe svs, men er usikker på hvilken model! Kan noen med erfaringer gi noen tips på hvilken model som er best i denne romstørrelsen dersom dyp og kraftig bass står på ønskelisten? Kun plass til en, prisen spiller ingen rolle. Film står i fokus!

SVS har ny serie på gang som . MTS. Like over 20.000 fer et 5.0 sett.

Plassering av høytalere må eksprimenteres litt med.
    Begynne foreksempel med og får god stereolyd med frontene så jobb videre med center og surround.
    Sub tar tid og få god plassering på, om mulig begynn i hjørner om det er bare en sub.
    NB Maaaaange tråder om kalibrering av hjemmekino.
    Egen trår om subkalibrering er det også.

Et raskt tips til subplassering...
    Sett suben i sweetspot... spill musikk du kjenner med god bass... kryp rundt på golvet langs veggene og lytt etter stedet der du hører best bass... sett suben der du hørte best bass...vinkling mot sweetspot, dempeing under sub må du prøve og lytte hva som blir best.

Om det plir problemer så er det bare og legge ut bilder og tegninger av romet for avstandshjelp fra forumfolket :-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker å supplere med en sub til, og av og til så må økonomien råde, så litt på den minste sylinderen, men ser den er oppgitt til -3db på 25hz, mens min sb12 har -3db punkt på 22, er dette reelt? Eller vil pci'n gå dypere likevel?

For da kan jeg like godt kjøpe en sb til og få litt symmetri? Eller..... Ta Plus'n som siste utvei, men i første omgang gjelder det pci vs sb, hvem vinner?
    Sb'n har større forsterker, og lavere -3db punkt, men er fortsatt en lukket liten konstruksjon.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du allerede har en SB12; én til.

Dersom du ikke hadde hatt noen fra før; 2x tuber.

Symmetri er viktig, i alle fall med tanke på lydsignaturen.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er akkurat det jeg lurer litt på, er storfornøyd med sb'n, der den står bak sofaen, som flaks var viste seg å være den beste plasseringen, men kunne tenkt meg en i front også. Tror det kan bli en killer kombo både lyd og symmetri messig!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilsvar til dette er nettopp avgitt i tråden til Cybervision... ;-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RoKo Quoter innlegget ditt fra Cyber sin tråd :
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Mitt tips må bli å kjøre begge i front. Det er da du får trykket.

Husk at bølger motsatt vei i enkelte frekvensområder kan risikere å kanselere hverandre.
    Når jeg satte en i front ble det total utfasing og generelt fint lite og ingen lyd, vil dette forandre seg med to? Dog hadde jeg jmlab stativ høytalere den gang det ble prøvd, men nå har jeg to forholdsvis store frøkner som har 4x8" mellom seg, så sjansen for utfasing er vel ikke mindre, eller?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp derfor man som regel har fasejusteringsmuligheter på suben. For å oppnå et samspill. Når dette skjer i samme lengderetning er som regel integrasjonen enklere å få til. Men aldri en fast regel, selvsagt...!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, fasen var det første jeg justerte når den sto i front, men desverre til ingen nytte, men for all del. Alt må prøves Om ikke annet så setter jeg begge bak, er ikke akkurat en dårlig løsning det heller gitt!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hmm, fasen var det første jeg justerte når den sto i front, men desverre til ingen nytte, men for all del. Alt må prøves Om ikke annet så setter jeg begge bak, er ikke akkurat en dårlig løsning det heller gitt!
    Prøvd center ? fikk du til noen god plassering av den ?

Sub på gang å ja, bass må til :-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center plassering er ikke mulig

Har jo bestandig planer, er bare om hvem som skal oppfylles først, men ser ikke bortifra at det havner nok en sb til i heimen i løpet av året.
    Headroom er min venn!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center plassering er ikke mulig

Har jo bestandig planer, er bare om hvem som skal oppfylles først, men ser ikke bortifra at det havner nok en sb til i heimen i løpet av året.
    Headroom er min venn!
    E vel bære under plasman center`n kan stå sjer de ut som he he

En om du ha fått den pasman din på væggen...

Står ein Demo SB12 te Lsound sjer æ

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT tilgangs, men nei den er ikke på veggen, og uansett så vil ikke det bli plass til en sub der, men en løsning med 2xsb innenfor hver front er jo ikke utenkelig, finne ut hvor forsterkerne skal stå bare

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT tilgangs, men nei den er ikke på veggen, og uansett så vil ikke det bli plass til en sub der, men en løsning med 2xsb innenfor hver front er jo ikke utenkelig, finne ut hvor forsterkerne skal stå bare
    Kan da vel sætt ein 82 oppå ein sb12 få bass`n i golve he he

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen der ute som med hånden på hjertet (og en Plus/2 i kåken) kan si at man er 100% fornøyd med hvordan den trykker i midbassområdet?

Jeg er veldig fornøyd med hvordan den øser på med dypbass men jeg savner litt trykk i mellomgulvet, er det bare meg? Har forsøkt de fleste innstillingene på 16, 20 og 25Hz, finner meg mest til ro med 20Hz, 1 plugg og deling på 60-80Hz på receiver. Har prøvd trinnvis å dele oppover helt til 200Hz uten at det gjelder på "kassetrykket". For å definere "kassetrykk" så finner man mye av det på Rage Against the Machine's "Killing In The Name" og diverse liveopptredener av Metallica (f.eks). Uten å påberope meg doktorgraden i dette antar jeg at "sparket" ligger i området 80-200Hz? Må man ty til dedikert midbass for å få i pose og sekk?

Noen tips eller tanker rundt dette?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Er det noen der ute som med hånden på hjertet (og en Plus/2 i kåken) kan si at man er 100% fornøyd med hvordan den trykker i midbassområdet?

Jeg er veldig fornøyd med hvordan den øser på med dypbass men jeg savner litt trykk i mellomgulvet, er det bare meg? Har forsøkt de fleste innstillingene på 16, 20 og 25Hz, finner meg mest til ro med 20Hz, 1 plugg og deling på 60-80Hz på receiver. Har prøvd trinnvis å dele oppover helt til 200Hz uten at det gjelder på "kassetrykket". For å definere "kassetrykk" så finner man mye av det på Rage Against the Machine's "Killing In The Name" og diverse liveopptredener av Metallica (f.eks). Uten å påberope meg doktorgraden i dette antar jeg at "sparket" ligger i området 80-200Hz? Må man ty til dedikert midbass for å få i pose og sekk?

Noen tips eller tanker rundt dette?
    Mangler mye i mellom 40-80hz hos meg. Men det er pga romet som ødelegger for middbassen hos meg

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Mangler mye i mellom 40-80hz hos meg. Men det er pga romet som ødelegger for middbassen hos meg
    La meg tippe, L-formet rom?

*... *
    *... *
    *... ****
    *X.......*

Min Plus/2 står i hjørnet med to yttervegger som vist over

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    La meg tippe, L-formet rom?

*... *
    *... *
    *... ****
    *X.......*

Min Plus/2 står i hjørnet med to yttervegger som vist over

Nope, romet er 4kantet litt vinkel i taket på ene siden og litt for lite rom så er vanskelig og plassere den sikkelig.
    Står i høyre hjørne med portene pekende mot center.

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feil justert eller bare dårlig plassering?

Sitter med en en ganske så flott boks i det ene hjørnet av bula mi, nærmere bestemt en SVS PB13-Ultra. Jeg har strengt tatt relativt liten erfaring med subwoofere og hva jeg kan forvente av slike. Nærmeste jeg kan komme var de integrerte i mine gamle Audio Pro Blue Diamond, ett bekjentskap som for meg har vært totalt problemfritt.

Ett av "problemene" mine er at den til tider er litt for enkel å retningsbestemme. Dvs at når den pøser litt på, så kan jeg relativt enkelt høre at den står bak meg og på venstre side. Er dette noe jeg må leve med, eller er det noe som er galt i oppsettet? Det er forøvrig ikke aktuelt å sette den forran i rommet.

Jeg har plassert boksen hjørnet av rommet mitt (yttervegger bak og på siden) og har latt Audyssey MultEQ ta seg av integreringen (når jeg tenker meg om, så justerte jeg opp nivået i Onkyoen ett par hakk etter en kontroll med Radioshack av nivået på reciverens testtoner).

Slenger med ett bilde for å vise dagens plassering.

Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Mvh
    Wes

Side 173 av 263 FørsteFørste ... 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 169 170 171 172 173 174 175 176 177 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •