offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 166

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 166 av 263 FørsteFørste ... 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 162 163 164 165 166 167 168 169 170 176 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste
Viser resultater 3,301 til 3,320 av 5259
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du $ og plass: gå for de(n) største!!! :twisted:

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En PB13 Ultra koster jo omtrent det samme som Plus/2 og skal visstnok være bedre på det meste. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg ville valgt (PB13...)

Har riktignok hatt både PB10 og PB12 plus/2 med 12.3 elementer før så jeg er fullt klar over hva disse klarer. De er rett og slett helt råe alle sammen.

Newcomer Larsemann sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Naboer/demping

Hadde naboen på døra igår... Hun hørte ikke så mye lyd, men tingene hun har i hyller og skap sto og ristet hos henne når vi spiller musikk/ser film... Hun bor over oss, så det er jo forståelig at noe skjer...

Har lest igjennom mesteparten av denne tråden, og lurer på følgende; Er en plate med bobleplast under det beste for å unngå risting hos naboen?? Eller er det noe jeg har gått glipp av?

Kan platen evt være i mdf eller lignende, eller er det stein som gjelder?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tilnærmet umulig å dempe dypbass uten å bygge metertykke vegger. billigste løsning når du bor i leilighet er å dempe volumet. jada jeg vet, moroa forsvinner:-(

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bobleplast er i alle fall bedre enn en MDF-plate!
    En ( tung nok!) stein vil vel kunne dempe noe, uten at jeg har noen erfaring å ty til i så måte.
    Derimot kan jeg si litt om "bobleplastløsningen". Denne vil isolere suben fra underlaget, og dermed redusere all lydforplantning som man måtte få gjennom beina på denne.
    Dette har i noen grad hjulpet meg i alle fall! Men som tidligere nevnt kan jeg (foreløpig) ikke si så mye om dette får noen konsekvenser mht subens akustiske ytelser. En dag jeg får god tid, (når pokker det måtte bli), kan jeg jo teste med og uten bobleplast under subene. (Med Room EQ-wizard).

"Hovedsynderen" vil uansett være den bassen som til enhver tid genereres via elementet, og som gjerne setter vegger tak og gulv i svingninger.
    Orker du, så vil jeg i alle fall foreslå at du prøver deg på bobleplasttrikset for å se om det kan hjelpe noe!
    Det koster jo ikkeno´! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassrefleksrør plus /2

Er det tre 4" rør med totallengde 70 cm med 90 ° bend?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bobleplast og andre måter å isolere subben fra underlaget på vil redusere risting og bassen forplantning gulv og vegger. Spørsmålet er jo om man ønsker at det skal riste mindre

Dette kan imidlertid også ha en positiv akustisk effekt. Noen bruker dempematte -> steinhelle -> soundcare spikes under subber og høyttalere for optimal isolasjon fra underlaget.

Lyden er det lite å få gjort noe med, og den vil nok naboene høre uansett..

Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Bobleplast og andre måter å isolere subben fra underlaget på vil redusere risting og bassen forplantning gulv og vegger. Spørsmålet er jo om man ønsker at det skal riste mindre
    Jepp - bobleplast og sånt vil som du sier redusere mye av trinnlyden fra subwooferen. Man skjeldner mellom trinnlyd, som er lyden fra fottrinn, banking, skraping og slag, samt luftlyd, som er tale, musikk og sånt. Grovt sett kan man si at trinnlyden er det som forplanter seg fra støykilden (her gjennom føttene på høyttaleren) via gulv, tak og vegger, mens luftlyden er det som kommer gjennom luften.

Det som er plagsomt for naboen er nok her først og fremst trinnlyden, og så kan det hjelpe med bedre demping av underlaget. Du mister jo da litt bass, men har du skikkelig subwoofer, så burde du allikevel få slaget i mellomgulvet av luftlyden.. :-D

Men - at luftlyden igjen kan få vegger og sånt i vibrering og dermed skape trinnlyd kan du vanskelig beskytte deg mot, selv om du kan begrense den direkte trinnlyden fra høyttalerne.. Ellers er det mange produsenter som lager ting som kan hjelpe - Glava lager noe de kaller trinnlydsplater, men bobleplast burde fungere fint her..

Rapporter hva naboen sier hvis du legger på bobleplast, og om lydopplevelsen endrer seg!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blander du ikke begrepene litt her? Trinnlyd er den lyden som lages av folk som går, og hvor det "klakker" i et bestemt frekvensområde. Av den grunn er trinnlydplater lite egnet til akustiske tiltak, all den tid den har fokus på et bestemt frekvensområde.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du isolere digre sub'er fra gulvet er Auralex Gramma tingen. De funker!

Newcomer Larsemann sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Må jo spille lavere, ja, nå blir lysten på enebolig enda større... Skal prøve med bobleplast, men blir nok ikke før neste helg eller noe, stramt program for tida....

Men kommer tilbake med svar.

Hva er Auralex Gramma-tingen?? Aldri hørt om det...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larsemann
    Hva er Auralex Gramma-tingen?? Aldri hørt om det...
    Se hifien til marsboer...

En "plate" med isolasjon i som høyttalere/subber/komponenter kan stå på.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som bruker Auralex Gramma under plus/2 ???

Størellse bør det være på platen L/B ?

Avshop selger i størrelse 23” long x 15” wide x 2.75” high

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Blander du ikke begrepene litt her? Trinnlyd er den lyden som lages av folk som går, og hvor det "klakker" i et bestemt frekvensområde. Av den grunn er trinnlydplater lite egnet til akustiske tiltak, all den tid den har fokus på et bestemt frekvensområde.
    Hmm - kan ses litt flertydig, det jeg skrev der. Jeg mener at f.eks. trinnlydsplater og bobleplast burde kunne fungere som dempere under en subwoofer, mellom den og gulvet. Trinnlydplater er laget for å f.eks. kunne legges på eksisterende gulv og deretter dekkes av plater, og burde i teorien derfor også kunne begrense vibrasjoner hvis det blir lagt under en høyttaler.

Trinnlyd er som jeg skriver støy fra fottrinn, banking o.l. som overføres i en bygningskonstruksjon, dvs her den lyden som forplanter seg fra høyttaleren og ned i gulvet. Trinnlyd kan være både bass (dumpe slag, flytting av møbler) og diskant (stiletthæler mot parkettgulv).
    Derfor burde trinnlydsplater, bobleplast og lignende lagt under høyttaleren dempe dette, så det blir vanskeligere for vibrasjonene å forplante seg ned gjennom benene på høyttaleren og ned i gulvet..

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemer med intregrering av plus/2 i nytt rom.
    Stor Dipp mellom 40-70hz :-(

Har plassert den som Flageborg mente var best.
    Kjørt noen notater med Sinus fra 16-80hz og det dipper mellom 40-70 i alle plasseringene jeg har prøvd :-(

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-film-rom.html

Bare se bort fra alt rotet under prøving.
    Suben står nå i høyre hjørne fremme med bassportene pekende mot center

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mye av samme problem, HK... Irriterende. Har bedre lyd litt til siden for sweetspot, så informasjonen er der. Tror jeg må ta jobben med sub i lytteposisjon og krype rundt og måle litt....

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KULT !!!!!!!!!!!!!!!!!

Lot suben (plus/2) få strekke litt på elementene nå nettop.

Det ryr spon fra taket he he he.

Basstest...!!!!
    Fast and the furious "Tokyo Drift"... siste senen fra der Vin D dukker opp... og ut første låta på rulleteksten :-)

Har anbefalt denne før men gjør det igjenn ;p he he.
    Prøvde oxo med S.S 25hz.... Normalt står den på 16hz... jo jæven... ble liv ja :-)
    Inget tvil om at SVS er brutalt fysisk :-)

Morro med lyd :-)

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    KULT !!!!!!!!!!!!!!!!!

Lot suben (plus/2) få strekke litt på elementene nå nettop.

Det ryr spon fra taket he he he.

Basstest...!!!!
    Fast and the furious "Tokyo Drift"... siste senen fra der Vin D dukker opp... og ut første låta på rulleteksten :-)

Har anbefalt denne før men gjør det igjenn ;p he he.
    Prøvde oxo med S.S 25hz.... Normalt står den på 16hz... jo jæven... ble liv ja :-)
    Inget tvil om at SVS er brutalt fysisk :-)

Morro med lyd :-)
    Gøy!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har innsideinformasjon (eller rykter) om når PB13-Ultra ankommer i desember? Jeg var en av de første som forhåndsbestilte (tror jeg) til Danmark, men har ikke hørt noe mer om leveringsdato siden jeg bestilte..
    Preorder-siden står det "PRE-ORDER varer til 20. desember." - er det da de kommer, tro, eller sendes første runde tidligere i desember?

*krysser fingrene*

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte Lsound i dag tidlig og fikk utrolig rask svar:

Vi er nok enda mer ivrig på å få disse inn, og så ut til deg Jerome. Det sier litt! SVS har hatt store leveringsproblemer ved den første sendingen og de måtte kjøre kontainerne våre som hastesending innenriks i USA for å ikke miste noen dager.

Vi har hatt leveringstid nå i slutten av desember (på våre nettsider) en stund, men dato har vi dessverre ikke før den er bekreftet fra transportør. Dette kommer dog ganske raskt nå som den er sendt fra USA. Det jeg kan love er dessverre følgende, den kommer ikke hjem til deg før jul.

Vi oppdaterer snart.

Vel, ikke noe vi eller LSound kan gjøre. Det er bare å vente litt mer enn planlagt ... :cry:

Side 166 av 263 FørsteFørste ... 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 162 163 164 165 166 167 168 169 170 176 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •