offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 164

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 164 av 263 FørsteFørste ... 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 160 161 162 163 164 165 166 167 168 174 184 194 204 214 224 234 244 254 ... SisteSiste
Viser resultater 3,261 til 3,280 av 5259
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Kanskje det til og med står i specen?
    Kanskje det du Latskapen lenge leve ops:
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, har måte begyne og justere avstand på suben med reciveren min for og rette opp frekvensen på suben.
    Så langt bare prøvd det til 7 kanalers stereo.
    Kurven blir mye rettere, men timingen er ikke helt bra.
    Kan faktisk la EQ i SMS-1 være avslått nå...
    Har ikke rørt phase.

Er dette en helt gal måte og justere på når suben må stå der den står ?

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å flytter litt rundt på svs pluss/2 om dagen. Er det sånn at der hvor jeg får mest lyd med minst mulig gain er det beste stedet å ha den? Rett ved siden av sweetspot har jeg naturligvis mest output, men det blir jo ikke så vanskelig å høre hvor bassen kommer fra . Men der holder det med å ha gain på andre streken på sub og null i denon 2807. Nå har jeg flyttet sub ca en meter frem mot frontene og da må jeg opp en strek på sub for å få tilsvarende trykk. Nå er den jo bedre integrert i lydbilde. Noen synspunkter? Har kjøpt en radioshack. Har ikke fått tatt noen målinger enda, men hvordan kan jeg gjøre noe med en eventuel dårlig kurve? er det bare plassering eller en feedback destroyer som kan brukes til å rette kurven? Jeg må legge til at jeg har tre panel på vegger og tak og skifer fliser på gulvet. Noen andre som har dette i sin hjemmekino som har noen tips til demping?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus/2 står der den står når en ikke har mulighet til og sette den noe annet sted.
    Justerer avstanden med setup i Yamaha RX-V3800...

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har nettopp fått en PB 12 Plus i hus. Jeg vurderer å sette den på en stein- eller betongplate for å dempe vibrasjoner fra resten av huset. Hva slags plate/materiale er best å bruke til dette. Hvor tykk må den være etc. og hvor får jeg tak i det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    what to buy?

vurderer å kjøpe enten 1 pb13 ultra til front + 1pc 13ultra til bak i rommet eller:
    2 pb ultra til front
    eller
    2 pc ultra til å sette bak eller evt. forran

kinoen er 6*3,5 meter og høytalere + subb står bak lerret da jeg har forlenget ut fronten med en snau meter(rommet er da effektivt bruksareale 5*3,5 meter).

pbene kan jeg evt. sette på hver side av centeren under lerret til å spytte ut bass, mens pcene må stå bak lerret med rørene ut oppover i rommet bak med lerretet da. rundt lerret så er det luft da jeg har konstruert kasetter trekt med høytalerstoff hele veien rundt.

vil jeg få en jevnere bass respons med å kjøpe en av hver og sette en pb forran og en pc bak?.

hmm?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av throttr
    what to buy?

vurderer å kjøpe enten 1 pb13 ultra til front + 1pc 13ultra til bak i rommet eller:
    2 pb ultra til front
    eller
    2 pc ultra til å sette bak eller evt. forran

kinoen er 6*3,5 meter og høytalere + subb står bak lerret da jeg har forlenget ut fronten med en snau meter(rommet er da effektivt bruksareale 5*3,5 meter).

pbene kan jeg evt. sette på hver side av centeren under lerret til å spytte ut bass, mens pcene må stå bak lerret med rørene ut oppover i rommet bak med lerretet da. rundt lerret så er det luft da jeg har konstruert kasetter trekt med høytalerstoff hele veien rundt.

vil jeg få en jevnere bass respons med å kjøpe en av hver og sette en pb forran og en pc bak?.

hmm?

2 er bedre en 1 lydmessig... gjevnere frekvensrespons eksta headroom

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg tenkte også det, men hvordan det vil fungere best hos meg er jeg usikker på.

en av hver om jeg skal ha både forran og bak. er vanskelig å få plassert pb bak hos meg.

blir det kun forran så er det vel egentlig pb som er mest aktuellt for meg.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen bruksanvisning ..... på hvor subene spiller best i ditt rom.
    Det som må til er prøving... det er ikke lett og flytte på 60kg + men resultat kommer etter en del slit.

Synsmessig er det vel best og plassere de symetrisk i front.

Tubene tar ikke mye golvplass... er vært og vurdere opp mot kasser på 150-200 Liter...

Må legge ut noen bilder av kinoen din...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg veier tubene bare en "brøkdel" av det kassene veier.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor tung blir SVS PB13-Ultra/2 tro :-O

Stakkars jævel som må flytte på den alene he he

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    70+ kg dødt avstivet treverk!!! såkalt kiropraktorvennlig...:wink:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Hei.

Jeg har nettopp fått en PB 12 Plus i hus. Jeg vurderer å sette den på en stein- eller betongplate for å dempe vibrasjoner fra resten av huset. Hva slags plate/materiale er best å bruke til dette. Hvor tykk må den være etc. og hvor får jeg tak i det?
    Du bør nok ha en ganske røslig og tung steinplate, om den skal gi noen effekt.
    Om det i det hele tatt hjelper?
    For egen del har jeg gått den motsatte vei, dvs plassert subene på "luftputer"! Og dermed har jeg oppnådd en bortimot 100% fysisk isolasjon fra gulvet.
    Akustisk sett kan jeg ikke si å ha opplevd noen endringer, eller svekkelser i lyden.
    (Mine) suber veier gjerne et sted mellom 35 og 45 kg, og det skal jo litt til at en 12" høyttalermembran setter en såpass stor vekt i bevegelse. I alle fall under normale forhold.
    Bevegelse nevnt fordi om suben / høyttalerkassa beveger seg når den spiller, vil dette være uheldig for resultatet. (Doppler-effekten).
    Og "luftputene"? Rett og slett et stykke "bobleplast" på ca 30x40cm, anbragt under platene som subene står på. Bruker den varianten med de største boblene, som måler 3-4cm i diameter.
    Prøv, og gi gjerne en tilbakemelding på hvordan du / dere opplever en slik løsning!

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Du bør nok ha en ganske røslig og tung steinplate, om den skal gi noen effekt.
    Om det i det hele tatt hjelper?
    For egen del har jeg gått den motsatte vei, dvs plassert subene på "luftputer"! Og dermed har jeg oppnådd en bortimot 100% fysisk isolasjon fra gulvet.
    Akustisk sett kan jeg ikke si å ha opplevd noen endringer, eller svekkelser i lyden.
    (Mine) suber veier gjerne et sted mellom 35 og 45 kg, og det skal jo litt til at en 12" høyttalermembran setter en såpass stor vekt i bevegelse. I alle fall under normale forhold.
    Bevegelse nevnt fordi om suben / høyttalerkassa beveger seg når den spiller, vil dette være uheldig for resultatet. (Doppler-effekten).
    Og "luftputene"? Rett og slett et stykke "bobleplast" på ca 30x40cm, anbragt under platene som subene står på. Bruker den varianten med de største boblene, som måler 3-4cm i diameter.
    Prøv, og gi gjerne en tilbakemelding på hvordan du / dere opplever en slik løsning!
    Hmm, dette må jeg ihvertfall prøve. Billig med bobleplast. Nå veier PB plus'en min 50 kg da.. Får du bort vibrasjoner fra resten av huset med denne løsningen da?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette må jeg ihvertfall prøve. Billig med bobleplast. Nå veier PB plus'en min 50 kg da.. Får du bort vibrasjoner fra resten av huset med denne løsningen da?
    Ja, jeg opplever en markant forskjell med og uten bobleplast!
    Tror neppe 50kg er noe problem. Som en test, plasserte jeg mine egne 75kg oppå plata, og plasten holdt!
    Det man jo skal være klar over, er at vekten på hver enkelt boble blir relativt beskjeden, og dermed tåler den helt fint presset!
    Apropos; jeg satte meg akkurat nå oppå en av subene, og dermed ble plasten på 30x40cm utsatt for godt over 100kg.
    Så bare kjør på du!

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å tester med og uten propp i min plus/2 her. Merker godt at jeg mister en del "trykk" når jeg plugger i en propp og skrur subsonic filter til 20hz. Men Kurvene jeg måler viser ikke det samme, da de har nesten samme kurve bortsett fra bedre gjengivelse i dypbassen med en propp i.

Mørkeblå er med en propp i, og lyseblå uten propper. Subsonic er stilt til 20hz med en propp og 25hz uten noen propper. Regner med at dette er riktig

Hvorfor føles det så annerledes ut på musikk?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen god forklaring på hvorfor du føler du mister trøkk, men er ikke i tvil om hvilken av de grafene jeg hadde kjørt med. Sinnsykt mye mer driv det var i bunnen ved 20Hz modus.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ja, jeg opplever en markant forskjell med og uten bobleplast!
    Tror neppe 50kg er noe problem. Som en test, plasserte jeg mine egne 75kg oppå plata, og plasten holdt!
    Det man jo skal være klar over, er at vekten på hver enkelt boble blir relativt beskjeden, og dermed tåler den helt fint presset!
    Apropos; jeg satte meg akkurat nå oppå en av subene, og dermed ble plasten på 30x40cm utsatt for godt over 100kg.
    Så bare kjør på du!
    Hvor får du tak i slik bobleplast med de store boblene? Jeg har bare funnet med de små.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får du tak i slik bobleplast med de store boblene? Jeg har bare funnet med de små.
    Det var faktisk helt tilfeldig at jeg ramlet over en passende bit med de store boblene, ifbm noe tilsendt utstyr på jobben.
    Men kanskje du kan få et svar her?: Aircap boblefolie
    Har forsøkt å google litt etter bobleplast, men det er sparsomt med opplysninger mtp boblestørrelse. :cry:

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Driver å tester med og uten propp i min plus/2 her. Merker godt at jeg mister en del "trykk" når jeg plugger i en propp og skrur subsonic filter til 20hz. Men Kurvene jeg måler viser ikke det samme, da de har nesten samme kurve bortsett fra bedre gjengivelse i dypbassen med en propp i.

Mørkeblå er med en propp i, og lyseblå uten propper. Subsonic er stilt til 20hz med en propp og 25hz uten noen propper. Regner med at dette er riktig

Hvorfor føles det så annerledes ut på musikk?

Sannsynligvis fordi du måler i ørehøyde. Kanskje er kurven helt annerledes en annen plass på kroppen din, slik at det føles annerledes angående trykk..

Side 164 av 263 FørsteFørste ... 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 160 161 162 163 164 165 166 167 168 174 184 194 204 214 224 234 244 254 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •