offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 163

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 163 av 263 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 173 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste
Viser resultater 3,241 til 3,260 av 5259
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som har prøvd å legge plus/2 på langs? Altså med elementene rettet mot lytteposisjon? (uten bunnplate). Tenkte kanskje ting ville stramme seg opp litt da.

Ellers sliter med at plus/2'en min spiller grøtete og treigt. Bassen kommer liksom litt etter alt annet. Ikke kontant og "in your face" som bassen fra frontene gir (klisch rf82). Rart at jeg opplever så mye problemer med svs. Hadde pb10 før og den fikk jeg ikke til å spille bra i det hele tatt uannsett plassering osv. Nå som jeg har plus/2 så har ting blitt litt bedre. Dypbassen er tilstede men som sagt treig og grøtete. Jeg den eneste med dårlige erfaringer?

Skal nevnes at rommet ikke er større enn 3x3 meter. Det ville kanskje fallt på plass i et større rom?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Har du portet begge pluggene og juster sub-sonic filteret?
    2: Har du prøvd en annen plassering?
    3: Har du prøvd å justere fase for å kurére "...liksom litt etter alt annet"?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    1: Har du portet begge pluggene og juster sub-sonic filteret?
    2: Har du prøvd en annen plassering?
    3: Har du prøvd å justere fase for å kurére "...liksom litt etter alt annet"?
    Har ingen av pluggene i og subsonic står på 25hz, altså høyeste. Hva er bypass til? Har prøvd med både 1 og 2 plugger og da synes jeg mye av trykket forsvinner.

Har prøvd alle mulig plasseringer, unntatt i midten mellom klipsch med elementene mot lytteposisjon (uten bunnplate).

Ved annet enn 180 grader fase så forsvinner bassen =/

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du dB-måler?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Har du dB-måler?
    Jupp behringer 1124 også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har plassert min plus/2 på siden med bunnplata inn mot veggen i midten forran. Jeg har et rom på 3x3,5 m så det er jo ganske likt.
    Hos meg spiller meget kontant og mine Rf-63 spiller faktisk med mindre presisjon i bassen enn suben. Så det er nok en innstillings sak. Jeg har forøvrig målt 122 Db i sweetspot på musikk og det er idiotisk kontant.

Men jeg opplvde at subben bunnet noe J***** på Flight og the Phoenix i går. Det har jeg aldri opplevd når den står som den skal.

Noen som vet om subben bunner lettere når den ligger? Det virker slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Har ingen av pluggene i og subsonic står på 25hz, altså høyeste. Hva er bypass til? Har prøvd med både 1 og 2 plugger og da synes jeg mye av trykket forsvinner.

Har prøvd alle mulig plasseringer, unntatt i midten mellom klipsch med elementene mot lytteposisjon (uten bunnplate).

Ved annet enn 180 grader fase så forsvinner bassen =/
    Det første jeg ville gjøre er å stappe i to plugger og vri den over til 12hz. Det er litt avhengig av smak og behag, men de fleste synes at SVS subbene lyder best til musikk i de dypeste tuningene.

Og siden du har Behringer, jeg regner med at du har gjort det men spør for sikkerhets skyld. Du har lagt til ca 1 meter ekstra avstand til subben for å kompansere for Behringeren?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en fase feil ja. Har kjørt både PB12Plus å Plus/2 å de er sinnsykt stramme hos meg. Tar jeg derimot å går inn på forsterkeren å minker eller øker avstanden til sub (min står på ca dobbel avstand for å treffe riktig) så høres den veldig treg ut. Anbefaler deg å sitte å lytte på musikk, å prøve å trykke opp å ned på avstanden til suben din i forsterker innstillingene, å se om det hjelper.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Og siden du har Behringer, jeg regner med at du har gjort det men spør for sikkerhets skyld. Du har lagt til ca 1 meter ekstra avstand til subben for å kompansere for Behringeren?
    Skjønte ikke helt hva du mente her, så anntar at jeg ikke har gjort det Forklar?

Skal prøve med 2 plugger i, men hva skal subsonic filter stå på uten noen plugger i? Hva er bypass?

Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Høres ut som en fase feil ja. Har kjørt både PB12Plus å Plus/2 å de er sinnsykt stramme hos meg. Tar jeg derimot å går inn på forsterkeren å minker eller øker avstanden til sub (min står på ca dobbel avstand for å treffe riktig) så høres den veldig treg ut. Anbefaler deg å sitte å lytte på musikk, å prøve å trykke opp å ned på avstanden til suben din i forsterker innstillingene, å se om det hjelper.
    Gjøres dette i surroundreciever? Tviler på at min har en slik funksjon (Cambridge azur 540R) Bruker forøvrig kun stereoforsterker på musikk (Primare A20).

Ble mange spørsmål her gitt

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle rør åpne = 25Hz, Ett rør tettet igjen = 20Hz, To rør tettet igjen = 16Hz.

Husk å velge riktig innstilling bak på suben din etter hvor mange porter du har i. Feilvalg her kan føre til skader på subben.

Avstanden justerer du i surround forsterkeren ja. Hvis du kjører stereo forsterker så er jeg ikke helt sikker på hvordan du gjør det, men er sikkert mange andre her inne som har noen gode råd.

En annen ting du kan teste hvis du har surround forsterker, er å sette front speakers til small. Dette har alltid funket best hos meg, selv om jeg har store fronter. Delefrekvensen kan du prøve deg litt frem med, men hos meg så har 80Hz vært ett greit valg. Har også gode erfaringer med 60Hz deling.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....

Så når auto oppsettet til Yamaha YAPO satte suben min til 6,4 meter.
    Og den står mellom frontene og under Center på 1,9 meter... så stemmer det ikke i signalveien når jeg har en Velodyne SMS-1 sub-EQ stående mellom min RX-V3800 og Plus/2 til og passe på min plus/2.

Er det vært og høre på YAPO sin mening da om hvor langt unna suben skal stå ?

Tar virkelig SMS-1 så mye som 4 meter av timingen til suben altså ???

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hmm....

Så når auto oppsettet til Yamaha YAPO satte suben min til 6,4 meter.
    Og den står mellom frontene og under Center på 1,9 meter... så stemmer det ikke i signalveien når jeg har en Velodyne SMS-1 sub-EQ stående mellom min RX-V3800 og Plus/2 til og passe på min plus/2.

Er det vært og høre på YAPO sin mening da om hvor langt unna suben skal stå ?

Tar virkelig SMS-1 så mye som 4 meter av timingen til suben altså ???
    Jeg tror ikke SMS en som er problemet strøm beveger seg med lysets hastighet så du skal ha noen "runder runt jorden" med strømføring for at du skal merke det...

En forklaring er at det er et måleteknisk problem for alle auto oppsett å måle avstand i bassområdet.

En annen er at det kan være at fasene ikke er helt justert og auto oppsettet da prøver å kompensere for det. En lydbøge på 20 hz rett i underkant av 20 meter lang og hvis fasen er noen grader feil så blir det fort meter av det... (40 hz 10 meter, 80 hz 5 meter etc) Prøv å lek litt med fase justerings knappen på SVS'en og se hva som skjer på avstandsmålingen!

På Audussey (Denon, Marantz, Onkyo etc) så anbefales det ikke å justere på auto oppsettet sin avstand da denne tar høyde for fasefeil.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet bruker vistnok ca 2.5ms på vei igjenom både Behringerene og SMS-1

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Jeg tror ikke SMS en som er problemet strøm beveger seg med lysets hastighet så du skal ha noen "runder runt jorden" med strømføring for at du skal merke det...

En forklaring er at det er et måleteknisk problem for alle auto oppsett å måle avstand i bassområdet.

En annen er at det kan være at fasene ikke er helt justert og auto oppsettet da prøver å kompensere for det. En lydbøge på 20 hz rett i underkant av 20 meter lang og hvis fasen er noen grader feil så blir det fort meter av det... (40 hz 10 meter, 80 hz 5 meter etc) Prøv å lek litt med fase justerings knappen på SVS'en og se hva som skjer på avstandsmålingen!

På Audussey (Denon, Marantz, Onkyo etc) så anbefales det ikke å justere på auto oppsettet sin avstand da denne tar høyde for fasefeil.

Trenger da ikke røre suben..... SMS-1 har da fase så en kan justere med fjærnisen :-)
    20 hz er forøvrig 17 meter...
    I og med at sub står midt mellom og på linje med frontene... så skal en ikke trenge og røre fasen så den står i 0.
    60hz og nedover med front og Center satt til Large surr i Small.
    Slik er det for D.D, DTS og 7 kan Stereo.
    Unntaket er til Tv titting der DTS-neo6 cinema brukes og alle HT er satt i Small med deling på 80hz.
    Suben får fortiden strekke seg ned til 16hz da lydtrykk ikke er prioritert.
    Bare kvalitet og fylde teller under innstillinngs perioden.

4 egene memorys er satt til TV- DTS neo. Musikk-7kan stereo. Film Dolby Digital. Film - DTS både på 3800 og på SMS-1 :-)

Dippen på suben som lager vansker er mellom 45-50 til 80 hz.
    Har forsøkt og justre fase med SMS-1 tidliger uten forsjell på frekvenskurven.
    Flytting av sub... går ikke pga romet er så lite...
    Front/ center avstand 1,90 meter
    Surround avstand 2,20 meter

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger da ikke røre suben..... SMS-1 har da fase så en kan justere med fjærnisen :-)
    I og med at sub står midt mellom og på linje med frontene... så skal en ikke trenge og røre fasen så den står i 0.
    60hz og nedover med front og Center satt til Large surr i Small.
    Slik er det for D.D, DTS og 7 kan Stereo.
    Unntaket er til Tv titting der DTS-neo6 cinema brukes og alle HT er satt i Small med deling på 80hz.
    Suben får fortiden strekke seg ned til 16hz da lydtrykk ikke er prioritert.
    Bare kvalitet og fylde teller under innstillinngs perioden.

4 egene memorys er satt til TV- DTS neo. Musikk-7kan stereo. Film Dolby Digital. Film - DTS både på 3800 og på SMS-1 :-)

Dippen på suben som lager vansker er mellom 45-50 til 80 hz.
    Har forsøkt og justre fase med SMS-1 tidliger uten forsjell på frekvenskurven.
    Flytting av sub... går ikke pga romet er så lite...
    Front/ center avstand 1,90 meter
    Surround avstand 2,20 meter

Overlever de små problemene med subens fekvensresons i middbassen for øyeblikket.
    Om en blir for lei så er det vel bare og sette suben til 40hz og la det riste så takluken til mørkloftet faller ned igjen :-) he he

Gleder med til og sette kinoen i en stue eller dedikert større rom... :-)
    F

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller 16,7 meter ved havets overflate og 20 grader celcius, hvis du derimot bor 600 meter over havet eller har det J varmt i kinoen så er den....

Er forøvrig ikke sikker på om jeg likevel skjønte problemet/spørsmålet H/K : - )

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller 16,7 meter ved havets overflate og 20 grader celcius
    Nei, nærmere 17,18 meter

(Formel for utregning av lydhastighet er 331,6 m/sek + 0,6X temp.)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, nærmere 17,18 meter

(Formel for utregning av lydhastighet er 331,6 m/sek + 0,6X temp.)
    Du tok meg der F, men det er vel litt avhengig av høyden over havet dvs lufttrykket ... : - D

Tror vi har kommet så langt vi kommer mhp denne her : - )))

Hvis det stemmer at oppholdtiden i SMS er 2,5 ms så skulle det utgjøre omtrent litt over 80 cm hvis jeg ikke tar helt feil...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis det stemmer at oppholdtiden i SMS er 2,5 ms så skulle det ugjøre omtrent litt over 80 cm hvis jeg ikke tar helt feil...
    Noen som vet hvor lang tid det tar gjennom en Behringer 1100/1124?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Noen som vet hvor lang tid det tar gjennom en Behringer 1100/1124?
    Jeg har desverre ingen aning, men andre har kanskje? Kanskje det til og med står i specen?

Side 163 av 263 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 173 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •