offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 263 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 5259
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Fikk mail ifra Ron igår.
    Han kom med svar på dårlig skjerming på sub, og det var at mange subber idag blir med laget med liten eller ingen skjerming pga at en sub pleier som regel å stå et stykke unna TV`en, og SKAL også gjøre det!
    Jeg vil uttrykke skepsis til det svaret. Alternativene er ofte ikke mange, og spesielt hjørneplassering er vel ikke det gunstigste.

Vil henvise til denne tråden: Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen (link) som er basert på en forskningsrapport fra Harman International Industries og en del tidligere diskusjoner i dette forumet.
    Les gjerne hele tråden før dere svarer. Det første innlegget er skrevet for å samle en del tråder, og som dere ser, så er det divergerende meninger.

Men hvis målet er noe annet enn å maksimere lydtrykk, så anbefales ikke hjørneplassering... Hvis man skal fordele bassen jevnt i et rom, så anbefales 2 eller 4 subwoofere, mens 1 subwoofer gir en mer ujevn fordeling.

For meg virker påstanden om at subwooferen skal stå minst 1,5 meter unna TVen ubegrunnet, og er trolig basert nettopp på at subwooferne til SVS er uskjermede. Rapporten fra Harman viser at en tilnærmet sentrering av subwooferen gir den mest uniforme spredningen av bassen i rommet. Ofte er det plassering i front som er aktuelt, og da blir en plassering nær TVen ofte resultatet...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel innse at det ikke alltid kommer "fornuftige" svar på spørsmål man ikke forventer blir stilt, også fra SVS?
    Finnes det egentlig noen grunn til å bygge en SUB som tar hensyn til skjerming?
    Kanskje SVS har bestemt seg for å lage produkter som IKKE skal ta hensyn til å bli plassert på en 8kvm hybel med std. TV og HT på hver side, av et rack, m/ tilhørende PC, og en liten skrivepult, og ei hylle etc.

Amerikanerene er jo kjent for "Think BIG" og i Deres verden er det standard med et skikkelig lerret, i en dedikert hjemmekino. Tror vi skal være glad for at resultatet er som det er, fra SVS. Uten Deres visjoner omsatt til produksjon, ville livet vært utrolig "bassfattig"?
    For å referere en bekjent, med litt dilla på lyd: "Skjerming av høytalere er for hoxxxx og gamle bestemøxxxx" sitat slutt.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler ikke helt at jeg har fått svar på om de spiller stramt og presist på lave lyttenivåer. Er ikke så interressert i å spille, og har svært sjelden mulighet til å spille høyt.

Kan dere som eier det utdype litt på det punktet her? Helst begrunne det litt, ikke bare skryte

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frorrari
    Føler ikke helt at jeg har fått svar på om de spiller stramt og presist på lave lyttenivåer. Er ikke så interressert i å spille, og har svært sjelden mulighet til å spille høyt.

Kan dere som eier det utdype litt på det punktet her? Helst begrunne det litt, ikke bare skryte
    Det er vel ikke å kalle det å skryte og å fortelle sine opplevelser med subben! Selv om det opprinnelig ble åpnet som en skrytetråd :wink:

Det SVS sa om at den burde stå minst 1,5 meter unna TV`en har ingenting med det lydbildet subben gir. Det var ikke det jeg skulle fram til, det jeg skulle fram til er at av hensyn til TV skjermen så bør den plasseres over 1,5 meter unna. For å unngå innvirkning fra subben.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    For å referere en bekjent, med litt dilla på lyd: "Skjerming av høytalere er for hoxxxx og gamle bestemøxxxx" sitat slutt.
    Har han kameraten satt en senterhøyttaler med to 8-toms uskjermede bassmellomtoner oppå/under en CRT-TV-noengang?
    Synes som flere her at denne tråden har mye fokus på kraftig lydnivå på film og lite andre egenskaper ved en SVS-subwoofer, som f.eks. muligheter for plassering i rommet, lydkvalitet på musikk ved normale lyttenivåer, evne til å integrere seg med resten av høyttalerne i oppsettet.

Det virker også som at det blant SVS-brukere er opplest og vedtatt at utfasninger er et så stort problem med flere subwoofere at det beste er å kjøre bare en eller begge plassert på samme sted, og helst i et hjørne. Det er en merkelig påstand, all den stund gode full-range stereohøyttalere har kjørt bass i flere tiår, plassert med god avstand fra hverandre og med god avstand til vegger. Får litt mono vs stereo følelse her...

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frorrari

Vanskelig å la være å skryte, men får forsøke

Min korte erfaring tilsier at den kan spille MEGET stramt og presist og med en heftig dynamikk, nettop pga. den store kraftreserven - minner litt om å cruise på flate veien med en diger Harley i 50 km/t 8) - bekymringsløst og kraftfullt, og du behøver ikke bekymre deg om veien videre ; du har krefter til å ta det som kommer uansett - samtidig som du ikke BEHØVER å pøse ut kraftreserven :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var min PC-Ultra på plass. Har ikke fått gjort stort mer enn å sette den opp. Førsteinntrykket er at den integrerer veldig bra med de andre høyttalerne (Dynaudio). Det som imponerte spesielt, var hvor ubesværet den spilte og hvor lite lyd (les:ulyd) det var i den. Klarte faktisk ikke å høre hvor lyden kom fra (20-60hz) og det har jeg aldri opplevd i praksis før. Når jeg får mulighet, skal jeg teste mer. Spesielt PEQ, skal bli interessant.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GRATULERER!

Hvor i Norge bor du?

Skulle vært gøy å høre PCU, får PB12Ultra/2 neste uke

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: SVS på vei

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    I og med at jeg har en SVS PB12 ULTRA /2 på vei,

legger jeg inn link til denne sinnsyke testen som bør leses av alle som er subwoofer freaks

http://www.hometheaterforum.com/htfo...hreadid=201221
    Endelig en skikkelig seriøs test som underbygger dine påstander Dag. Bra futt i den suben. Måleresultatene utendørs er veldig like måleresultatene av Velodyne DD18 i en lignende test i Stereophile Ultimate AV. Største forskjellen er forvrengningen hvor DD18 er noen hakk bedre (Det er i hovedsak pga. at DD18 har servokontroll)

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer også en PB-Ultra litt utpå nyåret!
    Nesten så jeg angrer litt :?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD18 er helt rå,

men har ikke samme kraftfulle virkning på film som SVS har.THer er det STOR forskjell ifølge flere kilder på nettet. Til gjengjeld lavere forvrengning på DD18 pga servo.

Det er nok en smaks sak mht om man liker servo bass, her er det delte meninger leser jeg i flere fora.

Smaken er delt, og prisen er også veldig forskjellig!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Det SVS sa om at den burde stå minst 1,5 meter unna TV`en har ingenting med det lydbildet subben gir. Det var ikke det jeg skulle fram til, det jeg skulle fram til er at av hensyn til TV skjermen så bør den plasseres over 1,5 meter unna.
    Nei, men det har noe med brukervennligheten å gjøre, for de som ikke har så enormt med plass.

Er glad for at denne tekniske diskusjonen bringer frem gode argumenter og synspunkter fra flere sider, ikke bare fra "yppersteprest Johnsen" :wink: :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMEN

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ha vil ha vil ha !

Jeg har selv funnet ut at det må bli en svs på meg også, spørsmålet er bare hvilken? Regner med "rør" gir meg mest for penga, og hakke tenkt å kjøpe de aller beste/dyreste. Noen forslag ?

Og er det noen i trondheim som har en slik sak stående hvor det kunne vært mulig å invitere seg selv over for en test ?

På forrhånd takk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boks gir kanskje mest for pengene, PB12ISD/2 eller PB12plus/2
    Men på grunn av fraktprisen blir det litt utliknet, så rør er veldig gunstig når man bor på berget.
    To 2039PC+ gir like mye eller mer trykk enn PB12plus/2, men koster et par tusen mer tror jeg.

Men da må de to stå sammen, splitter du dem mister du litt headroom.

Uansett bør du velge etter hva du har plass til, tubene er høye med lite fotavtrykk på 40 cm i diameter, boksene er store men lave og gjemmer seg bak sofaer og liknende.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det anbefales at SVS subwoofere plasseres mer enn 1,5 meter vekk fra TVen..
    Jeg har kunn plass 1 meter fra TVen. Vil dette skape forstyrrelser i billedet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sds
    Ser at det anbefales at SVS subwoofere plasseres mer enn 1,5 meter vekk fra TVen..
    Jeg har kunn plass 1 meter fra TVen. Vil dette skape forstyrrelser i billedet?
    Ja, det vil det kunne gjøre. Uskjermede magneter på flere kilo er ikke å spøke med i nærheten av billedrøret.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper vel hvis du har en høyttaler som er skjermet, mellom sub'en og tv'en.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har slått meg dette, hvorfor skjermer de ikke tv'en isf alle høytalerene? :wink: er magnetisk stråling farlig?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes flere TV-er som er skjermet. Tror de fleste fra Loewe, bl.a., er det.

Side 15 av 263 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •