offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 142

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 142 av 263 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 138 139 140 141 142 143 144 145 146 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 ... SisteSiste
Viser resultater 2,821 til 2,840 av 5259
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har hatt PB-12 Plus/2 12.3 en stund nå og etterhvert har jeg tynt den litt. Jeg er overhode ikke misfornøyd med noe som helst men alt har jo en grense. På det verste har det gått ut over inventar, ting har ristet over ende i andre enden av huset, bilder ramler ned og potter på vei utfor vinduskarmen.

Er nå på ett nivå hvor lyset blinker pga trykk/vibrasjoner. Hvor langt kan man gå før man sitter med vrengte elementer? Hvilke signaler kan man oppleve i forkant, har hørt at noen har "bunnet" SVS'ene sine men hvor langt kan man gå? Blåselyder? Protect-funksjon?

Hadde idag en runde med "Eminem - Encore" og der var det jaggu trykk i de dypeste frekvensene og en del under 20 Hz. Registrerer bare trykket men ingen lyd, plantene som står ved sub'en blåser nesten overende... Herlig egentlig... :-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Har hatt PB-12 Plus/2 12.3 en stund nå og etterhvert har jeg tynt den litt. Jeg er overhode ikke misfornøyd med noe som helst men alt har jo en grense. På det verste har det gått ut over inventar, ting har ristet over ende i andre enden av huset, bilder ramler ned og potter på vei utfor vinduskarmen.

Er nå på ett nivå hvor lyset blinker pga trykk/vibrasjoner. Hvor langt kan man gå før man sitter med vrengte elementer? Hvilke signaler kan man oppleve i forkant, har hørt at noen har "bunnet" SVS'ene sine men hvor langt kan man gå? Blåselyder? Protect-funksjon?

Hadde idag en runde med "Eminem - Encore" og der var det jaggu trykk i de dypeste frekvensene og en del under 20 Hz. Registrerer bare trykket men ingen lyd, plantene som står ved sub'en blåser nesten overende... Herlig egentlig... :-)
    Det varmer et SVS-hjerte å høre om slike opplevelser

Har mye av samme erfaringene selv, men er redd min PC-ultra slår i bunn før en plus/2 ultra/2 gjør det. Det skal mye til, men jeg har ikke vært langt ifra ved et par anledninger når det er snakk om frekvenser under 20 Hz på høyt volum - da blir utslagene store. Elementet har touchet bunnplata ved et par anledninger tror jeg - enten det, eller så er det subben som har hoppet i taket (den står bare et par millimeter under et skråtak).

Jeg har forøvrig også en palmelignende plante over subben som ser ut som står i full storm når det står på som verst

Et par fine scener med DTS-lyd man kan teste ut for å sjekke hvor grensene til subben går er følgende:

- Scenen før alien-maskinene bryter opp av jordsskorpa i The War Of The Worlds

- Scenen hvor de store robot-lastebilene dukker opp i tunnelen i I, Robot

- Scenen hvor Manhattan blir oversvømt i The Day After Tomorrow

- Den klassiske åpningsekvensen i Master and Commander hvor kanonkuler og treverk braker sammen i skjønn forening

Sett gain på klokka elleve-tolv, lav tuning på subben og fyr løs på volumkontrollen så skal du se at til og med en SVS har en grense for hvor langt det kan gå

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært igjennom noen av de scenene der og kan bekrefte det du sier :-D

Pointet er jo at jeg er usikker på hvor mye "mer" jeg kan hente ut fra sub'en uten at jeg kommer til det punktet hvor det virkelig går galt. Finnes det eksempler der ute hvor folk har bunnet, sprengt eller vrengt noen SVS-elementer?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en her som hadde knekt selve rammekonstruksjonen til et ultra-element i to for en stund siden.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det var en her som hadde knekt selve rammekonstruksjonen til et ultra-element i to for en stund siden.
    Var vel noe som hadde løsna inni subben og der da.. som hadde hjulpet til med skaden.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk ikke hørt om noen som har bunnet en pluss/2.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål litt på siden: Er SVS PB-12 plus/2 definert som en high end høytaler? Med tanke på at den koster 12500 og kan spille i sammen med høytalere til 100 000 uten problemer!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Et spørsmål litt på siden: Er SVS PB-12 plus/2 definert som en high end høytaler? Med tanke på at den koster 12500 og kan spille i sammen med høytalere til 100 000 uten problemer!
    Njaa... Vil ikke akkurat kalle Plus/2 raffinert. HiFi er jo ett begrep som egentlig forteller lite om ytelse. Råtass og monster er vel mer dekkende, iallefall etter mitt skjønn! :-)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke Plus/2 "bunner". Når jeg plagde min gamle Plus/2 ( er nå solgt ) for langt i 16Hz modus, endte det med at den slo seg av. Skjedde i ett par film scener, å i den kjente Sting sangen som går langt under 20Hz. Etter jeg portet den om til 20Hz modus igjen, fikk jeg den ikke til å hverken slå seg av eller bunne. Å ja, jeg "misshandlet" den skikkelig. Men det er klart, alt er jo mulig. Vil du ødelegge den så går det sikkert, men tror nok den sier ifra før noe går helt galt. Eller ørene dine vil nok også si ifra. Er som regel ikke mye pent lengre hvis man begynner å prøve å få ytelse over evne...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer virkelig på om det går an å få en ultra/2 eller plus/2 til å bunne i 20hz eller 25hz setting. Det skal mye til tror jeg..ihvertfall med gain på et "normalt" nivå.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er en scene i begynnelsen av Star Wars Episode II som plager suben dersom du spiller litt høyt. Tror det var et par PC Ultra eiere som bunnet sine suber der ihvertfall. Men PC Ultra er jo "kjent" for å bunne lettere enn de andre subene.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en Ultra CS en stund nå, og måtte få meg nytt element etter en fin liten ulykke....

Det ser dessuten ut til at selve kassen og bassrørene har fått litt medfart under heisaturen. (klinkekuler, småbarn og Løvenes konge SE er ingen god kombinasjon)

Fikk heldigvis nytt element av Lsound.

Både Ultraen og 20-39 CS har overlevd guttekvelder med både Starwars og LOTR maratoner, og da selvsagt ved relativt høye lydnivåer (80-100db)

Nå kommer snart en fin liten Pluss/2 på besøk, og da blir det trykk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem med svs pb plus/2

Ok her er problemet:

1. Fikk 12.3 element, tok ut de gamle (klippte av klemmene som hold de spesielle kontaktene fast) og satt inn de nye (som ikke bruker slike klemmer og kontakter), dette funka fint
    2. Skal muligens selge subben, eller bruke 12.3 elementene til diy så tok de nylig ut igjen og satt på de gamle kontaktene og klemmene så godt som mulig.
    3. Når jeg så tok på en sang og spilte rundt... tja 50-60db kom det en merkelig lyd jeg ikke har hørt før. Når bassen skulle slå til kom det en slags merkelig lyd (kan ligne litt på lyden du får viss du slår på en pappplate, bare litt lysere). Den overføvdte den fine bassen jeg pleier å få servert så dette var ingen koselig opplevelse.
    4. Noen som har noen tips, råd e.l.???
    Kjappe svar trengs!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange db ekstra får man med 2xpb10 istedenfor 1xpb10 og tilsvarer det mer enn en pb12??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6db med riktig plassering
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Hvor mange db ekstra får man med 2xpb10 istedenfor 1xpb10 og tilsvarer det mer enn en pb12??

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Ok her er problemet:

1. Fikk 12.3 element, tok ut de gamle (klippte av klemmene som hold de spesielle kontaktene fast) og satt inn de nye (som ikke bruker slike klemmer og kontakter), dette funka fint
    2. Skal muligens selge subben, eller bruke 12.3 elementene til diy så tok de nylig ut igjen og satt på de gamle kontaktene og klemmene så godt som mulig.
    3. Når jeg så tok på en sang og spilte rundt... tja 50-60db kom det en merkelig lyd jeg ikke har hørt før. Når bassen skulle slå til kom det en slags merkelig lyd (kan ligne litt på lyden du får viss du slår på en pappplate, bare litt lysere). Den overføvdte den fine bassen jeg pleier å få servert så dette var ingen koselig opplevelse.
    4. Noen som har noen tips, råd e.l.???
    Kjappe svar trengs!!
    Bunnplata, alle skruene i elementene og de 6 lange skruene til bunnplata er skrudd godt på plass?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke en ledning som har løsnet eller bare ligge borti elementet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke festet bunnplata enda, ville teste uten først. Er dette vesentlig i forhold til den rare lyden som kommer??

Viss en ledning hang løs hadde det vel ikke kommet lyd? (altså viss den ikke var festa til elementet)

Tenkte at det kunne være ledningene jeg og, men så kom jeg til å tenke på at jeg ikke merka noe til dette når jeg hadde 12.3 elementene, eller de forrige 12.2 forsåvidt.... og har ikke løsna ledningene eller noe sånt mer enn nødvendig.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Har ikke festet bunnplata enda, ville teste uten først. Er dette vesentlig i forhold til den rare lyden som kommer??

Viss en ledning hang løs hadde det vel ikke kommet lyd? (altså viss den ikke var festa til elementet)

Tenkte at det kunne være ledningene jeg og, men så kom jeg til å tenke på at jeg ikke merka noe til dette når jeg hadde 12.3 elementene, eller de forrige 12.2 forsåvidt.... og har ikke løsna ledningene eller noe sånt mer enn nødvendig.
    Ja - bunnplata være på. Iallefall skruene som står i hullene. Om du ikke tetter hullene vil trykket i sub'en "plystre" gjennom de små hullene. Testet sub'en i stående posisjon uten bunnplate når jeg byttet til 12.3 elementer og fant ut at det funket dårlig. Så rått ut med 2 stk 12" men man må tette hullene skikkelig om man skal kjøre uten bunnplate.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Ja - bunnplata være på. Iallefall skruene som står i hullene. Om du ikke tetter hullene vil trykket i sub'en "plystre" gjennom de små hullene. Testet sub'en i stående posisjon uten bunnplate når jeg byttet til 12.3 elementer og fant ut at det funket dårlig. Så rått ut med 2 stk 12" men man må tette hullene skikkelig om man skal kjøre uten bunnplate.
    Ok, takker for svar

Side 142 av 263 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 138 139 140 141 142 143 144 145 146 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •