offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 141

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 141 av 263 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 ... SisteSiste
Viser resultater 2,801 til 2,820 av 5259
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du blir garantert heller ikke gladere av det jeg har å fortelle :-D Hvordan finne senterfrekvensen på mindre enn 1 minutt:

Den enkleste måten å finne senterfrekvensen på er å bruke en tonegenerator til å avspille den frekvensen man vil dempe, vri 'Q' til 'min', 'Level' til 'MAX' også vrir du på frequnecy inntil signalet dempes.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, det høres jo smart ut.

Men hva kommer det av at "midtfrekvensen" var over 10Hz over det jeg målte den til å være? Midtfrekvensen i peaken var jo ca. 43Hz, men jeg måtte sette FREQ til ca. 55Hz for å dempe peaken. Ifølge bruksanvisningen skal man jo ved å finne midtfrekvensen dempe området på begge sider av toppen til peaken. Det er jo logisk, men når "midtfrekvensen" da i praksis befant seg ved 55Hz (altså på slutten av peaken), er det jo ikke så logisk lenger.

Det får meg vel heller til å tro at bruksanvisningen er feil, og at man skal velge sluttfrekvensen for peaken, ikke midtfrekvensen, og at man da demper området som ligger før sluttfrekvensen.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, er SVS tiden over for folket nå? Syntes flere og flere er i ferd med å kvitte seg med SVS'ene sine. Like bra utvalg på børsen som hos Lsound (nesten)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei, nei... det er det dummeste jeg har hørt!
    Årsaken er bare at det er solgt så mange av dem, og at det stadig oppgraderes!... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke min SVS PB10-NSD til å spille slik som jeg vil... den holder på en måte tilbake ved høye nivåer. Det var veldig uvandt å måtte stille så høyt nivå på sub ut fra receiver (+6-10db) når gain står på ca. kl. 11 i forhold til min tidligere sub. Delefrekvensen er satt til 80Hz, og alle høyttalere er satt til SMALL. Rommet er formet som en L, og er ca. 40 kvm. Subben står nært et hjørne hvor begge vegger er yttervegger. Forventer jeg for mye av PB10 eller er det feilkalibrering/plassering? Jeg er litt fortvilet, har ikke hatt slike problemer før.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg den Proson-suben du hadde tidligere, men 40m² er jo ganske mye da (i tillegg til L-formen), og hvor mye trykk du forventer er jo en helt annen sak...

Imidlertid skulle du ikke behøve å ha så mye guffe fra verken receiver eller sub, så det er vel kanskje lurt å få en fra ditt nærområde til å se litt på oppsettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nå kjenner ikke jeg den Proson-suben du hadde tidligere, men 40m² er jo ganske mye da (i tillegg til L-formen), og hvor mye trykk du forventer er jo en helt annen sak...

Imidlertid skulle du ikke behøve å ha så mye guffe fra verken receiver eller sub, så det er vel kanskje lurt å få en fra ditt nærområde til å se litt på oppsettet?
    Jeg har sjekket tegningene på huset for å få et helt korrekt tall, 37,5m² er hele L formen totalt. Det virker som LFE satt til 0db og heller skru opp mer på gain på selve subwooferen ga et bedre resultat. Er et L-formet rom generelt vanskelig?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    Jeg har sjekket tegningene på huset for å få et helt korrekt tall, 37,5m² er hele L formen totalt. Det virker som LFE satt til 0db og heller skru opp mer på gain på selve subwooferen ga et bedre resultat. Er et L-formet rom generelt vanskelig?
    Jeg har også L-formet stue, med min PB-12 Plus/2 har jeg ingen problemer med å fylle hele stua med LFE i mitt oppsett. Se plantegning.
    Sub ut er normalt satt til 0, gain på ca. kl 11, deler ved ca. 60Hz. Front som small.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt forskjell på PB10 og PB12 Plus/2 da...

Jeg har prøvd meg på ei skisse her... har ikke tatt med bakhøyttalere da det ikke var det jeg skulle få fram på skissa.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Darkfame

Prøv med hjørneplassering!!!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    Det er jo litt forskjell på PB10 og PB12 Plus/2 da...

Jeg har prøvd meg på ei skisse her... har ikke tatt med bakhøyttalere da det ikke var det jeg skulle få fram på skissa.

Som å se plantegningen til mitt hus det der jo!! Peis og dør på samme plass.. :-D

Ja, det er forskjell på PB-10 og PB12 Plus/2 men tror du skal lete lenge etter folk som mener PB10 ikke leverer "nok" bass...

Prøv som passatvr6 sier, sett sub'en helt i hjørnet oppe til høyre, gi den ca. 10-20 cm pusterom og se hvordan det påvirker lydbildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt tweaking har jeg fått den til å spille bra.. Endelig!
    Men på sikt blir det nok en PB10 til, for å fylle rommet enda bedre...

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at du begynner å bli fornøyd, den må nok ha noen titalls timer og for å få myknet seg. Min spilte bare bedre og bedre de første månedene. Har du satt den helt inn i hjørnet nå? Hvordan spiller den hos deg i forhold til hos meg?
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål som ikke har med subben å gjøre:
    - Center må muligens finne seg i å henge over TV'et på veggen, men da kommer den helt inntil veggen. Ikke bare kommer kabel i klem ( om kanskje ikke gjør noe??) men det vil vel komme en del vibber fra den som smeller rett i veggen? Bakhøytalerene henger på fine veggfester så det er ikke noe problem. Center er for tung for de samme veggfestene såvidt jeg har skjønt. Jeg tenkte på å bruke de nøkkelhullene som er i centeren, men er usikker på om jeg heller burde sjonglere litt så jeg heller setter center på TV benk og henge TV på veggen... akkurat nå er det heller omvendt som er aktuelt...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål som ikke har med subben å gjøre:
    - Center må muligens finne seg i å henge over TV'et på veggen, men da kommer den helt inntil veggen. Ikke bare kommer kabel i klem ( om kanskje ikke gjør noe??) men det vil vel komme en del vibber fra den som smeller rett i veggen? Bakhøytalerene henger på fine veggfester så det er ikke noe problem. Center er for tung for de samme veggfestene såvidt jeg har skjønt. Jeg tenkte på å bruke de nøkkelhullene som er i centeren, men er usikker på om jeg heller burde sjonglere litt så jeg heller setter center på TV benk og henge TV på veggen... akkurat nå er det heller omvendt som er aktuelt...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei har et lite problem,min svs flytter seg flere cm bortover teppet mitt under en film samtidig så hører jeg en slags during fra kassa og jeg spiller ikke noe spesielt høyere enn med tidligere subber,er det noen knapper/innstillinger jeg kan ha kommet borti uten og vite det???

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da melder jeg meg inn i SVS klubben! :-D Kjøpte meg en brukt PB10-isd. Jeg har tidligere hatt en Sunfire True Sub MKII. Men denne spiller fletta av den. Den spiller rett og slett helt sinnsykt i mitt 12m2 rom. Skal bli artig å se hvordan den spiller når jeg flytter i leilighet, og da får et mye større rom. En ting jeg er glad for er at jeg ikke gikk for storebroren. Den hadde bare blitt for stor. Mandig, men alt for stor. Fikk nemmlig se den i går, og den hadde blitt vanskelig å intigrere. Men jeg tør ikke tenke på hvordan den spiller i forhold til min subb..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    storebroren er selvfølgelig hakket kvassere. Savner litt det ekstra en 12'er gir. Jeg prøver febrilsk å dra det ekstar ut av PB 10'en min så jeg skal oppleve det jeg opplevde under PB12 demo i Arendal, men må gi tapt. Den spiller helt rått i 16-20 kvm og så du kan bare glede deg fremover.

Problemer med integrering sier du. Legg en duk over og du har et sofabord

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hehe. Her har som sagt rommet gått mer eller mindre opp i limingene etter en del hardkjør de siste ukene, og ista hadde jeg "kamp" mot naboen i etasjen under. Tror han har et par CLSC-215 eller noe sånt, og han måtte selvsagt gi opp temmelig kjapt da jeg kjørte igang demo-cden til flageborg
    Kunne noen være så snill å fortelle meg hvor jeg får tak i denne cden? Brukes denne til å kalibrere subben også?

Maarten

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikademius
    storebroren er selvfølgelig hakket kvassere. Savner litt det ekstra en 12'er gir. Jeg prøver febrilsk å dra det ekstar ut av PB 10'en min så jeg skal oppleve det jeg opplevde under PB12 demo i Arendal, men må gi tapt. Den spiller helt rått i 16-20 kvm og så du kan bare glede deg fremover.

Problemer med integrering sier du. Legg en duk over og du har et sofabord
    Haha Jeg ser for meg trynet til dama når koppene begynner å flytte seg på det nye "sofabordet".. Det hadde tatt seg ut.. For min del blir det 2 stk hvis ikke det holder med en!

Side 141 av 263 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •