offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 140

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 140 av 263 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 136 137 138 139 140 141 142 143 144 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 ... SisteSiste
Viser resultater 2,781 til 2,800 av 5259
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,

Eg har ein SVS pb12 plus/2. Kva er optimal avstand frå baksida med bassportar, og til veggen?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Har PB12-NSD kløyvefilter?

Hentet fra SVS, www.svsound.com:
    Variable crossover (with bypass), defeat-able auto-on, high-level and low-level inputs, detachable power cord, continuously variable phase and LOADS of power, this is one amp you can count on to provide years of accurate, deep and powerful bass. Get the BASH advantage on your SVS now.

Panel Controls
    Phase 0 to 180 degrees
    Frequency 40 to 120 Hz
    Volume Min. to Max.

Variable phase control
    Variable low pass crossover frequency
    Variable gain, - ¥ to maximum

Mer info: http://www.svsound.com/products-sub-box-isd1.cfm

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stokken
    Hei,

Eg har ein SVS pb12 plus/2. Kva er optimal avstand frå baksida med bassportar, og til veggen?
    Min står ca 20 cm fra bakvegg (bassport) og 10 cm fra sidevegg i lengde med rommet. Fungerer veldig bra hos meg men om det er optimalt tør jeg ikke påstå.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror man bare må eksperimentere litt med avstand til bakvegg. Men jeg spurte SVS via e-post en gang om hvor langt fra bakvegg suben burde stå (PB12-Plus/2), og fikk dette svaret:

Hi John,

As long as you give the ports 3 inches or so of clearance…you are fine.. :-)

Tom V.
    SVS

Så den behøver ikke å stå så langt unna. Men det kan jo være at han mente dette som et minimum, og ikke en anbefalt avstand. Det er jeg ikke helt sikker på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då trur eg nok min står i næraste laget. Takkar for svar!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    klipp!
    Er du sikker på at pb12-nsd, som man etter hvert får kjøpt hos lsound har delefilter? Slik jeg har forstått det, så er det den gamle pb12-isd som det er bilde av på svscom sine sider. Eller får vi i Norge en egen versjon av pb12-nsd?

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack för dom häftiga bilderna Alex. Ultraelementen har 7cm slaglängd läste
    jag. Än har jag inte fått den att bottna. Jag är dock inte riktigt nöjd med resultaten av equalizer funktionen. Nästan så jag misstänkte att den var trasig
    på den gamla förstärkaren. Ska testa någon regnig dag med den nya stärkarn.
    Får även låna en behringer feedback destroyer av en kompis. Ska bli kul att
    se hur flat kurva man kan fixa till.

Kör 12hz tunat till film och 20hz tunat till musik. Det är helt perfekt att kunna
    ändra subbens karaktär, trots att man måste bort med gallret och plocka i och ur skumgummipluggarn varje gång.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Er du sikker på at pb12-nsd, som man etter hvert får kjøpt hos lsound har delefilter? Slik jeg har forstått det, så er det den gamle pb12-isd som det er bilde av på svscom sine sider. Eller får vi i Norge en egen versjon av pb12-nsd?
    Dette blir velbare "spekulasjon", men det ville vel være merkelig om de skulle gå ned på antall features mellom den forrige modellen og den nåværende. Jeg vil anta at det er den samme forsterkeren som blir brukt i den nye som den gamle, og altså da med delefilter innebyggd. Men kanskje du skulle fyre av en e-post til L-Sound for definitivt svar.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jippi! Jeg har nå fått SVS PB10 og har den i boksen sin baki bilen. ALDRI hadde jeg trodd at en 10" sub med pakning skulle fylle opp HELE bagasjerommet på en Audi A4 stasjonsvogn. Greit at det ikke er så stor plass der, men likevel!!

Gleder meg som en unge til å bli ferdig på jobb og sette i gang med å teste den

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått ny forsterker fra L sound og montert denne. Det var en skrape lyd når jeg justerte gain på den gammle. Skrape lyden er nå borte men jeg hører forstatt lyd når jeg justerer gain. Er det fler her med pluss/2 som opplever det samme?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Da har jeg fått ny forsterker fra L sound og montert denne. Det var en skrape lyd når jeg justerte gain på den gammle. Skrape lyden er nå borte men jeg hører forstatt lyd når jeg justerer gain. Er det fler her med pluss/2 som opplever det samme?
    Ingen lyd her i gården, er det slik å forstå at det fremdeles er en skrape/skurrelyd når du justerer gain?

Jeg er ingen elektroingeniør men det kan jo tyde på jordingsfeil, enten på Plus'en eller i forsterker/receiver.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror neppe at skrapingen skyldes jordingsfeil.
    Slike problemer er i de aller fleste tilfelle relatert til (små uregelmessigheter) i kullbanen i potensiometeret, og da gjerne i kombinasjon med følsom elektronikk. Et pot-meter behandler i de fleste tilfelle ganske beskjedne signaler (strøm / spenning), og selv små variasjoner i disse verdiene vil kunne få betydelige følger i form av støy.
    Jeg ville valgt å ignorere et såpass beskjedent problem, medmindre dette tiltar, eller gain-nivået plutselig begynner å variere uten at potmeteret røres.
    Har nettopp bygget meg en sub med En splitter ny Hypex-forsterker, og opplever noe av det samme med bruk av volumkontrollen rundt minimumsområdet.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg får nok bare leve med det. Er jo ikke ett stort problem så lenge det ikke utvikler seg til noe værre. Men jeg må jo ha hatt uflaks når to av to har hatt støy.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt før har jeg også hatt støy ved vridning av Gain potmeteret, men ble (midlertidig) kvitt det ved å blåse rent potmeteret og gi en liten støt med smøreolje.
    Nå har jeg riktignok fått skraping ved vridning av Phase-potmeteret istedet/også. Men det har jeg klart å "vri vekk" ved å vri mange nok ganger frem og tilbake på potmeteret. Poenget er at dette nok er et "problem" på alle/de fleste av disse forsterkerne.
    Det er jo egentelig ikke noe problem i og med at man svært sjelden stiller på disse. På den annen side tenker jeg litt på annenhåndsverdien, pluss at jeg også lurer på om det har noe å si for kvaliteten på lyden, da signalet jo må gå igjennom disse potmeterene før det når forsterkerdelen?

Men jeg har lært meg å leve med det, og som sagt fjerne det innimellom ved å vri mye på det aktuelle potmeteret (med suben av).

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Tror man bare må eksperimentere litt med avstand til bakvegg. Men jeg spurte SVS via e-post en gang om hvor langt fra bakvegg suben burde stå (PB12-Plus/2), og fikk dette svaret:

[/color][/size]

Så den behøver ikke å stå så langt unna. Men det kan jo være at han mente dette som et minimum, og ikke en anbefalt avstand. Det er jeg ikke helt sikker på.
    Har eksprementert endel og ble anbefalt av flageborg å sette plus /2 - 10 cm fra bak og side-vegg. Jeg syns dette hørtes veldig "ufornuftig" ut, men gjorde som jeg ble bedt om. MYE bedere attach i bassen, ble resultatet hos meg. Så jeg tror en plassering litt uti rommet ( samme hjørne) ikke er helt optimalt.

Mvh,

/L

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på i forhold til min nåværende plassering, så er det helt riktig; den er ikke optimal. Men nå har jeg kommet opp med en "genial" interiørløsning her, så om ikke lenge vil jeg kunne ommøblere slik at suben da vil både stå i det hjørnet av rommet den burde stå rent akustisk, og også vil kunne stå ca. ti cm. fra side- og bakvegg. Så får vi se hva det utgjør.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke noen fasit for hvordan den skal plasseres. Du bør teste subben rundt om i rommet ditt og finne ut hva som er optimalt hos deg.

Det gjorde underverker hos meg. Sjekk her:http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Homealone

Blå kurve var før kalibrering. Veldig forskjell etter subben ble flyttet litt på....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub plasseringen jeg snakket om har jeg testet før, riktignok med en annen SVS sub, men jeg har veldig begrenset med plasseringsmuligheter, og ut av de som er mulige (har prøvd og målt alle for lenge siden), har jeg nå etterhvert mulighet til å plassere den i den posisjonen som før har vist seg å være den beste.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å plassere min PB12-Plus i hjørne og det fungerer ikke i det hele tatt i mitt rom så jeg tror det er veldig avhengig av rommet. Jeg har min mellom front og senter og det funker best. Har den ca 15 cm fra bakvegg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Angående PEQ,

Roko, jeg testet meget raskt med et sweap og hadde mye ekstra på 40 hz, dro frem dB meteret og lekte med knottene bak på Ultraene.

Endte opp med følgende for å fjerne peak på 40 hz:

Frekvensen måtte stå høyere enn 40, ca 55 hz/litt over midten???
    Max level
    Q satte jeg på LO

Da fikk jeg vekk ca 7 dB på 40 hz.

Rart eller i samsvar med dine erfaringer?

Dag

Ahh... Jeg skulle altså ha gått til denne tråden, tilbake til side 43, før jeg gikk igang med PEQ justering i kveld....

Har nå nemlig fått satt suben i den beste plasseringen den kan få i dette rommet, og merket umiddelbart en forbedring på alle punkter. Men jeg fikk en peak ved ca. 40Hz, og da tenkte jeg at jeg skulle bruke PEQen for første gang i mitt liv(!).

Så frem med bruksanvisningen da, og kalkulator og... tja - frem med hjernen også, selv om den som regel ikke er så mye til hjelp...

Så fulgte jeg bruksanvisningen til punkt og prikke, og satte FREQUENCY til midtpunktet på peaken, slik det sto. Midtpunktet var da ca. 43Hz.

Dette førte til at peaken var der like fordømt etterpå, men dypbassen var dempet! :evil:

Så da var det bare å gjette seg frem da... Morsomt dét, å gjøre ørten målinger med frekvens-CD og dB-måler, legge inn i Excel ark, sammenligne, måle på nytt...

Men men - jeg kom da frem til det samme til slutt da; måtte sette opp FREQUENCY til omtrent 55Hz (som er sluttpunktet for peaken, ikke midtpunktet), og måtte også skru opp LEVEL en del mer enn det jeg hadde tenkt å dempe med, for å få ønsket effekt i praksis.

Så da har jeg lært noe i dag også.

Kurven er ikke så verst nå, men jeg poster den ikke ennå, for det er et par ting jeg må prøve først for å få 89 - 160 Hz til å falle helt på plass.

Side 140 av 263 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 136 137 138 139 140 141 142 143 144 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •