offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 139

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 139 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 135 136 137 138 139 140 141 142 143 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 ... SisteSiste
Viser resultater 2,761 til 2,780 av 5259
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selv ikke Ron&Tom kan oppheve fysikkens realiteter, så den vil ikke kunne holde følge med de store subbene deres i dypbassen.

Angående watt så var jeg til og begynne med litt skeptisk, men kjenner jeg Ron&Tom rett så har de sikkert valgt den forsterker størrelsen som ga det beste resultatet. Det finnes også så mange måter å oppgi watt på at jeg ikke uten videre vil sammenligne tallet med hva andre merker oppgir.

Jeg avventer testresultater og lytteinntrykk, men jeg håper da at den duger sånn at de som vil ha en liten sub også kan spare noen kroner. Selv så vil jeg nok fremdeles sverge til 'big is beautiful'

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager hvis dette er helt offtopic men har sett 2 andre tråder om dette som inegen har savet på og siden jeg ikke har all verdens tid satser jeg på at en av dere gidder å svare.

er for øyeblikket i usa. så tenkte jeg skulle kjøpe noe romkoreksjon til hken min siden jeg sliter enormt med frekvens problemer. har en pb 10. så det jeg lurte på var. hvilken går jeg for? har funnet sms 1 på nettet for 600 $ (ca 3500kr) har ikke sjekket beheringer ennå men tror jeg kan får de helt nedi 380$. så er det store froskjeller på de to i kvalitet? eller er det bare at sms er mer "fancy" og brukervennlig?
    beglager at jeg tar dette i denne tråden men har som sakt ikke all verdiens tid siden jeg skal jo hjem en gang. så hadde satt enormt pris på om noen gadd å svarre... (det er jo en pb 10 som skal få bedre lyd så den er jo litt topic :wink: )

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lagt ut noe mer fakta ang romstørrelse eventuellt måling du har gjort og eventuelle plasseringer du har forsøkt.

Ettersom jeg har hatt både behringer og sms så anbefaler jeg sms som jeg fortsatt har å bruker. med behringern opplevde jeg faseproblemer og forskyvninger av problemfrekvenser etter justering.

Bare vær obs på at om du har som du sier veldig store frekvensproblemer vil dessverre ikke sms eller behringer hjelpe deg noe særlig. Ta heller å legg ut måling av subben her på forumet så vet jeg det er endel eminente karer og kanskje jenter som kan gi deg råd og tips:-)

mvh
    pt

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en tråd om det, kom aldri noen vei... http://avforum.no/forum/showthread.p...0&page=1&pp=20

men nå har jeg lydisolert rommet. så det har fått en helt annen form osv. men har ikke vært hjemme siden det ble gjort. så har ikke mulighet til å sjekke hvordan frekvensresponsen er nå... og det får jeg jo ikke gjort heller før dete eventuellt er for sent å kjøpe beheringer/sms.... så tenkte jeg kunne kjøpe en av delene for å få den helt rett. håper på visse forbedringer etter lydisoleringen men perfekt blir det nokk ikke uten en EQ eller noe :wink:
    var beheringeren vanskelig i bruk?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nyter flott solvær og drikker pils og har Ferie, så jeg ble litt rastøs her en kveld og bestillte meg en SVS PB12-plus/2 og en ny Radio Shack måler som blir levert første uka i August, så vet jeg at jeg har litt utfordringer når jeg kommer hjem.

Jeg har lest manualen (PDF) og ønsker å bruke "Beistet" som hjørnebord (rett ved siden av Sweet spot). Er dette "lurt" ?

Bør jeg stappe den inn i et hjørne istedet ?

Det blir en relativ lang signalkabel, (5 til 7 meter), spiller det noen rolle på kvalitet på denne ?

Jeg antar at jeg bør ha portene pekende bakover (vekk fra Lerret), men er også her litt usikker (Sweet spot er delvis "inne" i et Takutløft med to vinduer bak (ca. 1Meter bak Sweet spot).

Takker for alle inspill (gleder meg selvsagt som en unge over å få bære beistet opp i loftstua ops: og ta i mot all jubel fra Naboen )

/L

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    1) Jeg har lest manualen (PDF) og ønsker å bruke "Beistet" som hjørnebord (rett ved siden av Sweet spot). Er dette "lurt" ?

2) Bør jeg stappe den inn i et hjørne istedet ?

3) Det blir en relativ lang signalkabel, (5 til 7 meter), spiller det noen rolle på kvalitet på denne?

4) Jeg antar at jeg bør ha portene pekende bakover (vekk fra Lerret), men er også her litt usikker (Sweet spot er delvis "inne" i et Takutløft med to vinduer bak (ca. 1Meter bak Sweet spot).

Takker for alle inspill (gleder meg selvsagt som en unge over å få bære beistet opp i loftstua ops: og ta i mot all jubel fra Naboen )

/L
    1) Ikke spesielt. Du vil nok rimelig enkelt merke dens posisjon i rommet.

2) Ja

3) Nei - bestill fra lsound - de er billigst der, og dessuten er Better Cables noen svææært bra kabler. Få Lassesen til å legge det inn på samme ordre.
    (for ordens skyld - 5 til 7 meter er IKKE langt.)

4) Spiller i utgangspunktet liten rolle. Mål frekvensgangen med suben i flere retninger. Jobb deretter med resultatet fra den beste posisjonen.

Lykke til! :-)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei RoKo og takk for fine og presise svar, Inn i hjørnet med den skal bli (teste hjørnebord varianten også, fint med et bord som rister litt ).

Ca 2 uker til Julaften

/L

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står jeg foran et valg. Har per i dag pb-10 som jeg ikke er så fryktelig fornöyd med. Har testet alt av plasseringer osv. Spörsmålet blir da om jeg skal kjöre på enda en pb-10 eller selge den jeg har nå og bare braute rett på en pb-12 plus/2 med en behringer eq.

Plasseringsmessig vil jo pb-12 suge like mye, men jeg vil vel få myyye mer headroom slik at jeg har bedre sjangser for å utgjevne responsen med en EQ? Hva tror dere? Jeg skjönner jo at jeg aldri vil få full utnyttelse av suben i det rommet jeg har nå, men vil pröve å gjöre det beste ut av situasjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp EQ først og se om du kan få PB10en til å fungere tilfredsstillende. Hvis ikke det nytter kan du vurdere en PB10 ekstra. Hvis du har et vanskelig rom vil PB12-NSD være et meget godt alternativ til Plus/2. 2 stks av den vil levere ca samme lydtrykk som en Plus/2, men du vil ha fordelene med jevnere fordeling av bassen

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Kjøp EQ først og se om du kan få PB10en til å fungere tilfredsstillende. Hvis ikke det nytter kan du vurdere en PB10 ekstra. Hvis du har et vanskelig rom vil PB12-NSD være et meget godt alternativ til Plus/2. 2 stks av den vil levere ca samme lydtrykk som en Plus/2, men du vil ha fordelene med jevnere fordeling av bassen
    Er det noen betenkeligheter med å bruke PB-10 og PB12-NSD?

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig kalibrert skal vel ikke det være noe problem. Men jeg tror det kan være ganske tidkrevende og få til. Hadde en pb 10 isd, Fikk den ikke til å spille tøft nok for min smak. Har nå en pluss/2 og har all den bassen jeg kommer til å trenge. Min erfaring er at pb 10 isd er plassering kresen. Pluss/2 Fikk jeg til å spille som jeg ville med en gang. Brukte bare rom eq på min Denon 2805

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PB10en vil knele en god stund før PB12en gjør det, men riktig plassert og kalibrert burde de spille fin fint sammen. Jeg planlegger selv å kjøpe en PB12-NSD som skal spille sammen med Plusen når jeg ser film

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karla
    Hallo,

Kul att se en PC-Ultra, Alex. Visst är den subbornas moder!! Spelar skiten
    ur det mesta på marknaden (i alla fall under 30 000 Kr-strecket)

Bytte själv förstärkaren i min ultra för en månad sen. Och mina händer
    blev helt uppskrapade. Men sen upptäckte jag min dumma fan att kablarna
    sitter med kabelskor i förstärkaränden. Det hade sparat mig mycket tårar
    och tandagnissel. Du nämner att dom var fastlödda på din utbytesstärkare.
    Stämde det?

Min gamla förstärkare var när den väl var utplockad väldigt lätt att laga, då det var strömbrytaren som mekaniskt hade pajat. Så nu sitter jag och funderar på ett hemmabygge med den som drivverk. Kanske med ett av dom
    gamla pluselementen Ni har börjat byta ut i Norge.......
    Jada, det stemmer det. Kablene sitter fast i kabelsko på forsterkeren, og er ikke loddet fast. Men man skulle tro de var det, for de sitter FORDØMT godt. Så godt at man skulle TRO de var loddet fast. Jeg rev og slet alt jeg var kar om uten at noe løsnet. Derfor fant jeg det lurere å skru ut hele driten og klemme fast kabelen til den nye forsterkeren til terminalene på selve elementet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dette innlegget presenterer jeg en del bilder fra prosessen da jeg skulle bytte forsterker OG element i min kjære SVS PC-Ultra!

Jan Ove Lassessen fra L-sound bisto per mail, og det var ikke før etter jeg hadde fått hans velsignelse at jeg skrudde opp og begynte tuklingen. Jeg har ingen erfaring med noe som helst på INNSIDEN av en høyttaler fra før, så jeg var i begynnelsen litt bekymret for å gjøre noe galt, men det skulle vise seg å være en enklere jobb enn først antatt.

ÅRSAKEN til byttet av element OG forsterker var det faktum at sikringen i SVS'en gikk i tide og utide, uten noen form for spesiell overbelastning. Belastning selvsagt, men ikke på ekstreme nivåer. Etter å ha forhørt meg med L-sound fikk jeg uoppfordret tilsendt en ny forsterker! Da jeg skulle montere denne, la jeg merke til at elementet i bunnen hang litt skjevt i opphenget når jeg skrudde ut dette for å feste kabelen fra forsterker til element. L-sound mente det sikkert var en gammel fraktskade som hadde forverret seg, og sannelig dumpet det ned et splitter nytt ultra-element i postkassen min et par dager senere. Der lå nok sannsynligvis feilen, fikk jeg vite.

Jeg kan ikke få fullrost L-sound nok for sin YPPERLIGE service og eminente bistand. Det er ektremt kjappe til å svare på mail, og det er veldig hyggelig å snakke med noen som selv er entusiaster i slike tilfeller istedenfor en servicetelefon fra elkjøp eller denslags. Fra L-sound er det svar å få til alle døgnets tider, helg eller ukedag.

Så til selve prosessen. Fram med drill og bits, og så går det ganske fort. Det var interessant å ta en nærmere kikk på element, forsterker og ikke minst hvordan selve tuben ser ut på insiden. Det første som slår meg at elementet må vel stå for nærmere 90% av vekten på denne subwooferen. Det er EKSTREMT kraftig og tungt, og med en overdimensjonert magnet. Så veier forsterkeren selvsagt litt, men ettersom den er av det digitale slaget (BASH amp - 525 watt) er det ingen store ringkjernetrafoer eller denslags som drar opp vekten.

Selve tuben er av hardpapp, en ganske tynn sådan, og veide omtrent ingen ting uten forsterker og element. Årsaken til det er vel nettopp det at det er en tubekontruksjon, noe som gjør tykke, avstivede MDF-vegger overflødig. Rent utseendemessig blir ikke inntrykket man får av å se tuben innvendig spesielt imponerende, ettersom den som nevnt over, består av..papp. Uansett, det er heldigvis ikke hvordan en subwoofer ser ut på innsiden vi bedømmer den utifra

Den gamle forsterkeren ble skrudd ut, den nye skrudd inn. Gummiknottene på bunnplaten ble løsnet, skruene skrudd ut, og bunnplaten fjernet. Dette mens tuben lå på gulvet, selvsagt. Utfordringen kom når elementet skulle fjernes - liggende. Hadde jeg vært litt lur, hadde jeg satt tuben opp ned før jeg begynte å skru ut skruene elementet var festet med. Det er veldig tungt, og det var ikke helt enkelt å få det ut uten litt banning og sverting fra "siden" - rett opp hadde vært mye enklere, noe jeg husket på da jeg skulle montere deg nye Kabel fra den nye forsterkeren ble festet i terminalene på elementet, elementet ble "sluppet" på plass i tuben fra toppen og deretter skrudd fast, samme med bunnplate osv.

Subben ble vent riktig vei, og simsalabom så hadde jeg en splitter ny PC-Ultra stående med 2006-modeller av basselement og forsterker. Og den spiller nå så det dundrer og braker som aldri før, inntil videre uten at sikringen har gått en eneste gang.

Takk L-sound!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med våte drømmer om 2x TV12-Ultra elementer? Synd det gamle er sendt tilbake til L-sound. Det nye kom med sort gummibeskyttelse rundt magneten, det hadde ikke det gamle. Dessuten var det noen andre farger på materialvalg, ellers synes de å være helt identiske. Det gamle elementet hadde også farger på selve SVS-logoen, det var borte på det nye. Her er noen bilder:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser dere tydelig at opphenget er skjevt på det gamle elementet:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for interessante innlegg/bilder!

Litt av noen monster elementer, ja. Jeg syntes dB12 12.3 elementene er tunge nok å montere.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skraping i pluss/2?

Det skraper som i en gammel Tandberg jeg hadde for mange år siden når jeg vrir på gain. Er dette støv? Det går nemlig ikke bort ved å vri fra side til side.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har (som nevnt tidligere) hatt samme støyproblemet. Det vil si - jeg har det vel fortsatt, men nå kan jeg holde det i sjakk ved å vri Gain frem og tilbake.

Jeg måtte dog inn i suben, skru ut forsterkeren, blåse Gain potmeteret rent med trykkluft på boks, og ga så en liten støt med 5-56 olje. Dette har jeg forresten gjort to ganger. Det fjerner problemet hos meg, men bare for en tid, virker det som. Dersom jeg ikke vrir på Gain hver måned eller så, kommer ulyden tilbake.

Skulle tro det var støv/skitt, men det kommer tilbake ved "inaktivitet" av Gain kontrollen, så jeg vet ikke helt.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har PB12-NSD kløyvefilter?

Side 139 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 135 136 137 138 139 140 141 142 143 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •