offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 135

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 135 av 263 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 ... SisteSiste
Viser resultater 2,681 til 2,700 av 5259
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Naturlige elementer på vegg/gulv, samt diverse brytende gjenstander.

Et rom med tomme vegger vil eksempelvis forsterke de av frekvensene som bæres mest i rommet. Også rom med stor takhøyde kan ofte få problemer.

Gardiner og annet vil naturlig nok være med på å bryte opp det forsterkede lydbildet.

Forsøk deg frem dersom du synes det høres uharmonisk ut. Mål gjerne med en lydtrykkmåler. Da kan du lettere finne ut hvor suben trykker... ;-)

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips. Men siden min samboer skal ha noe å si på det, blir den nok stående i hjørnet.
    For egen del kunne jeg selvfølgelig lekt meg litt med plassering.
    Synes forresten ikke det er noe "boomete" lyd, og det lille jeg har lekt meg med lydtrykksmåleren, er ikke kurven så ille tror jeg.
    Den står helt sikkert ikke ideelt, men greit nok tror jeg.
    Jeg har har en stor pall rett foran suben, noen dvd hyller på veggen, og gardiner på bakvegg, som tar litt av refleksjonene.

Men når jeg engang de neste årene, kjøper meg enebolig, blir det satt av eget hjemmekino-rom, dere jeg kan leke meg masse! :grin:

Newcomer CV-Jannis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som gidder å teste sin svs plus/2 med alle pluggene ute på max SPL?
    Er veldig sugen på å kjøpe meg en sånn, skal bare brukes til musikk da.
    Er også usikker på om denne er noe tess over 30hz??

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har testa, og den er så brutal at det er ikkje den store forskjellen at du vil merka ein stor forandring.. Det er no i mitt rom, men andre har sikkert andre prereferansa å vise til. Det du har høyrt om 30HZ grensa er bullsiht!. Betill og prøv. Om ikkje du er fornøyd så kan du retunere den.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er den å anbefale til bare musikk, eller er det bedre med en 18" CV-PA sub da?
    Viss eg er opptatt av å spille høyt med mye bass, hører mest på techno og rock..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cw-fan
    Men er den å anbefale til bare musikk, eller er det bedre med en 18" CV-PA sub da?
    Viss eg er opptatt av å spille høyt med mye bass, hører mest på techno og rock..

SVS'en duger som pokker til dette.

EDIT: En PA sub blir ganske annerledes, men den vil uten tvil rocke mye. Men du trenger kraftig forsterker til CV subbene.. så det blir nok rimeligere med en SVS (samt bedre...smake og behag, mye er relativt.).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med plassering osv, er det vanskelig å få den til å spille bra på musikk?
    at eg må prøve flere plasser i rommet før det blir bra??
    Fordi eg har ikke annledning til å drive å flytte rundt om og sette den hvor eg vil, siden eg er bare 14 og bor dermed ikke på hybel enda
    Og har heller ikke så mye erfaring med å stille den inn.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikringen gikk tidligere ikveld på min PC-Ultra....Hører med til historien at den over flere timer hadde blitt utsatt for til tider temmelig brutale basstester. Så, midt under en av de verste kanonscenene på DTS-sporet i Master & Commander blei det plutselig slutt på morra. Gain på klokka elleve, i pure-direct surround modus med volumet på rundt -10 tenker jeg. Tåler ikke disse subbene mer enn som så? :-P

Ser ut som sikringen er svidd av, fordi det er ingen tråd mellom polene og det ligger ikke noe å slenger inni glasshylsen heller.

Er det noen andre som sikringen har gått hos, og hvor skaffet dere nye? Regner med det er en kjapp affære på biltema, clas ohlson eller elkjøp om jeg tar med sikringen og viser den frem! Er vel noe standardgreier? Tenkte å kjøpe en del så jeg har noen i bakhånd dersom sikringene har tenkt å fortsette å gå her... :?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a|ex: .........er dette første gangen jeg registrerer at en sikring "ryker"? Ellers er det slik at med alle SVS'er følger med en liten pakke som inneholder 2 ekstra sikringer, sånn just'n case. Jeg ville reklamert til den du kjøpte SVS'n av slik at du får tak i alt "tilbehøret" - eller sjekke muligheten for å heve kjøpet.............:grin:

Slike sikringer er helt standard - eks. Biltema/ClasOhlson/etc. så du må nok regne med at det ryker noen surt oppsparte midler i denne omgang.

Mine er merket: T3,15A 250V - Du bør sjekke nærmeste bensinstasjon så ikke søndagskvelden blir ødelagt.......

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a|ex; akkurat det samme skjedde meg under Star Wars II på HD. Det var i løpet av de første minuttene av filmen.

Når en film inneholder ekstremt lave frekvenser, og de i tillegg har et volum som ikke står i forhold til det andre du hører, er sjansen stor for at belastningen umiddelbart blir for høy. Da går heldigvis sikringen.

Dette har som nevnt skjedd kun én gang hos meg, og sikringen var som du selv beskriver den.

To ekstra sikringer skal følge med, men slike får du - som Flageborg påpeker - kjøpt mange steder.

Alt er nok ellers i skjønneste orden vil jeg tro. :grin:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ellers er det slik at med alle SVS'er følger med en liten pakke som inneholder 2 ekstra sikringer, sånn just'n case. Jeg ville reklamert til den du kjøpte SVS'n av slik at du får tak i alt "tilbehøret" - eller sjekke muligheten for å heve kjøpet.............:grin:
    Hohoho, skøyer'n Nei altså, han jeg kjøpte subben av har jeg ingen ting uoppgjort med. Har alt av tilbehør, bortsett fra akkurat sikringene da (mener han snakka om at han hadde dem et eller annet sted, men jeg så ikke på det som så farlig..). Men det ser jo ut til at man får kjøpt, så takk for opplysningene - er samme merkingen på min forresten

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    a|ex; akkurat det samme skjedde meg under Star Wars II på HD. Det var i løpet av de første minuttene av filmen.

Når en film inneholder ekstremt lave frekvenser, og de i tillegg har et volum som ikke står i forhold til det andre du hører, er sjansen stor for at belastningen umiddelbart blir for høy. Da går heldigvis sikringen.

Dette har som nevnt skjedd kun én gang hos meg, og sikringen var som du selv beskriver den.
    Okei - hva kjørte du på av gain osv da det inntraff hos deg?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain var som normalt hos meg; mellom kl. 9 og 10.

Jeg har etterpå hørt på masse annet snacks med ekstremt lave frekvenser, men det må ligge ett eller annet i disse lydsporene som får suben til å fullstendig trekke seg fra sin gjerning... :razz:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain var som normalt hos meg; mellom kl. 9 og 10.

Jeg har etterpå hørt på masse annet snacks med ekstremt lave frekvenser, men det må ligge ett eller annet i disse lydsporene som får suben til å fullstendig trekke seg fra sin gjerning... :razz:
    Jasså du kjører såpass "defensivt" ja.. Det er vel egentlig det jeg har funnet ut er det mest "korrekte" også, MEN...synes det er gøyalt med litt ekstra fart til filmbruk, og ettersom det er det går mest i hos meg står den som regel på klokka elleve så jeg veit at jeg har litt skyts i ryggen hvis det skulle trengs. Må ofte justere ned LFE-sporet noen db i receiveren til musikk og på de verste DTS sporene, men..

Men nå er det viktig å påpeke at subben faktisk stod i 20Hz mode da sikringen gikk hos meg da, trodde den var mest utsatt for sånt dersom den var tunet lavere. Kan det være noe med strømanlegget i huset som kan forårsake slikt, tro?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub står på ÷7,5dB på forsterkeren, samt tunet til 20Hz. ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub står på ÷7,5dB på forsterkeren, samt tunet til 20Hz. ;-)
    Kjører 20 Hz du og ja. Har liksom funnet ut at det er det beste "kompromisset", og det er vel derfor det er det som er standard-tuningen også -7,5 db på forsterkeren, ikke ved alle anledninger vel?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der gikk sikringen igjen gitt. Heldigvis hadde jeg vært på biltema og sikret meg en tipakning til 13 kroner....

Men sikringen har da aldri gått så lett før. Kan det være noe galt, tro?

Satte inn en ny før idag da jeg ikke har brukt subben siden den gikk første gangen for noen dager siden, og har spilt en del musikk på ganske høyt volum, samt kjørt litt film. Anlegget og subben har stått og spilt på litt forskjellig volum i hele dag, og da en kamerat tok turen innom ista måtte jeg jo demonstrere litt da.

Så etter noen heftige scener i DTS-lyd fra sin city var det LOTR 3 E.E-edition med DTS ES 6.1 Discrete som ble lagt i skuffen. Scenen på disk to der elefantene er i anmarsj over slagmarken er temmelig heftige saker, og det rister og bulder noe helt hinsides...subben hang imidlertid med gjennom hele denne scenen, og det var etter volumet hadde blitt senket, kompisen hadde gått og jeg skulle fyre opp litt igjen at jeg merket at her var det ingen bass. Kan det være at sikringen går ETTER en påkjenning? Den gikk nemlig ikke midt under tumultene sist heller, jeg merket det først etter vi hadde senket volumet og skulle skru opp igjen..

Innstillingene var som sist, delefrekvens på 50Hz rundt baut fra forsterkeren, disabled på delefrekvens på subben, ingen korrigering tatt ibruk i sub, gain på klokka elleve, tuning på 20Hz. På receiveren er det -15 i volum, pure direct uten noen form for prossessering og standard db-nivå i alle kanaler inkludert LFE. Subben har imidlertid stått på "auto" begge gangene dette har skjedd. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Jeg tror ikke det har noe å si, men subben har ikke veldig mye luft over seg, da den står bak i det ene hjørnet av rommet under et lavt skråtak. Kan manglende luftrom over subben forårsake at sikringen går når det "stormer som verst"? Her er et bilde:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking :-) :-)

Prøvde og presse min Plus/2 med musikk dvd. Scooter samt Metallica.

Satte s.s filtret fra 20 til 25 hZ og skrudde opp lyden på suben i håp om og kansje få forsterkeren på suben litt varm...... men Nei da, kjenner ikke en varme etter 30 min spilling på ca 96 dB en gang.
    Spiller og slår veldi godt med 25 hZ tuning på musikk :-)

Sabla bra saker altså :-) :-) :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    ÷7,5 db på forsterkeren, ikke ved alle anledninger vel?
    Ikke langt unna, gitt!
    Uhyre sjelden jeg trenger å endre spesielt på dette. Sitter som ei kula! :-P

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Prøvde og presse min Plus/2 med musikk dvd. Scooter samt Metallica.

Satte s.s filtret fra 20 til 25 hZ og skrudde opp lyden på suben i håp om og kansje få forsterkeren på suben litt varm...... men Nei da, kjenner ikke en varme etter 30 min spilling på ca 96 dB en gang.
    Spiller og slår veldi godt med 25 hZ tuning på musikk :-)

Sabla bra saker altså :-) :-) :-)
    Prøv noen heftige DTS-spor på film, så blir nok belastningen fort større Satt tuningen til det laveste og guff på

Side 135 av 263 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •