offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 134

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 134 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 130 131 132 133 134 135 136 137 138 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 ... SisteSiste
Viser resultater 2,661 til 2,680 av 5259
    Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Tydeligvis noe som har gått meg hus forbi her.... ops:

Hvordan kobler man Radioshacken til pc'n(altså hva slags kabel, og hvilken inngang)?

Hva slags program bruker dere den mot?

Det står sikkert tidligere i tråden, men den er jo en miiiiiil lang... :roll:
    Det er vel så enkelt at radioshacken har en utgang for lyden, denne kobles på en lyd-inngang (feks mic) på PC'n, derretter kalibrerer man PC programmet opp mot det man leser av på radioshacken, sikkert på flere styrker og frekvenser.
    Husker ikke hvikle programmer. Har et program til Behringeren min, den bruker vist noe MIDI til justeringer i tillegg. Skal vist gå an å få den til å auto-kalibrere da.

Har masse gadgets, men lite tålmodighet, så det er ikke testet enda

Det enkle er ofte det beste, kjører direkte

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men konklusjonen er da?
    burde jeg kjøpe analog og spare 350 eller vente litt å gå for digital?
    hadde vært fint med et kjapt svar skal bestille om et par timer ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æh - gå for den analoge, i alle fall i første omgang. Du leser verdiene like lett av den når du skal kalibrere. Det er vel egentlig når man skal måle høyeste lydtrykk over en gitt periode at den digitale virkelig kommer til sin rett.

Jeg har begge variantene, og det spiller nesten ingen rolle hvilken jeg benytter.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Room EQ Wizard lastet ned, og jeg har lest gjennom instruksjonene, men det virker noe komplisert. Jeg har utstyret og muligheten til å bruke dette programmet, men jeg skjønner ikke helt hvordan kalibreringen fungerer.

Noen som kan forklare, på lettest mulig måte, hvordan jeg går frem?

Jeg skal bruke en analog Radioshack SPL, PC-en skal kobles til min receiver og jeg skal kun måle subbens frekvensgang. En behringer DSP1124P skal bestilles.

Takk for tipset, Manic Miner.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, kalibrering av subwoofer egner seg nok best i en ny tråd, noe jeg tror mange vil dra nytte av... Hvis noen (Flageborg?) kunne tenke seg å lage en liten guide hadde det jo vært enda bedre!

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: vennligst forhold denne tråden teknisk, den er lang nok som den er...

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tenkt, lygren.

En egen tråd burde dedikeres subkalibrering da svært mange, inkludert meg selv, ønsker å få mest ut av sine nyinnkjøpte subber, noe som ofte er vanskelig uten litt informasjon og moralsk støtte fra erfarne folk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en god ide. Det blir ellers til at både jeg, og andre ofte må gjenta oss selv da det er den samme problemstillingen som dukker opp gang på gang.

Angående RoomEQ Wizard:

http://bfdguide.ws/

http://www.nextlevelav.com/forum/forumdisplay.php?f=93

Du burde finne alt du behøver på de to sidene

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en egen tråd, med guide, til sub-kalibrering hadde gjort seg.

Hvor var de sammenlikningsgrafene til den digitale og analoge radioshacken? Har ikke klart å finne de..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vanskelig, bare man leter...
    Tok meg ett søk og 20 sekunder... ;-)

http://avforum.no/forum/showpost.php...&postcount=824

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke om dette er "teknisk nokk" til å komme her, hvis ikke beklager jeg det.

har nettopp fått meg en pb 10 og har satt delingen til 80 hz. det jeg lurer på er på en måte hvor dypt 80 hz er for det den spiller nå er veldig dypt. den spiller liksom ikke noe instrument men bare legger litt bass til på bunnen er det sånn det skal fungere eller skal den spille omtrent hele bassgitaren? har aldri hatt sub før så er ganske grønn på det.
    i tillegg så syntes jeg den er veldig romlete og udefinert lyd på den men det regner jeg kommer av at jeg har ikke begynt med tweking i form av plassering ennå men det vet jeg ikke hører hjemme her så det skal jeg ikke begyne å mase om her.

lurte også på:
    når jeg spiller musikk fra min denon 2105 hvis jeg har i direct så spiller nesten ikke subben noe bass men skifter jeg til stereo spiller den plutselig mye mer bass. er ikke delefilteret aktivt når den står i direct?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer utgangen er typisk ikke aktiv i direct modus. Legg en finger på elementet, og du bør ikke kunne føle noen vibrasjoner.

Romlete kan bety en, eller flere av 3 ting.

1 Nivået er for høyt

2 Rommet ditt forsterker de lave frekvensene mye, forsøk å dra den vekk fra det hjørnet den da mest sansynlig står i

3 Du har en peak i frekvensresponsen pga et room-mode. Forsøk å flytt subben litt rundt, eller kjøp en BFD.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor jeg skal rette denne takken, men forsøker her:-)

Stor takk til Flageborg, Roko og Akto som har nesten brukte en hel søndag for å kalibrere subbene mine. Er storfornøyd, endelig fått til en kurve jeg kan leve med, samt endel vettuge tips som kan forbedre opplevelsen enda endel hakk.

Så tusen takk nok engang. Demoen på slutten av kvelden var jo bra, men fikk vekk litt av den skrikene mellomtonen du klagde på flageborg ved å kalibrere anleggets høytalere når de var instillt til small og ikke large.

men uansett SVS høytalere må nok også skaffes etterhvert:-)

mvh
    PT

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er inne på svsound's sider hver uke for å se om de har lagt ut noe teaser info på MTS-01, gleder meg til å se hvilke elementer de har brukt samt dimensjoner på kassene og tilgjengelige finisher.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    lurte også på:
    når jeg spiller musikk fra min denon 2105 hvis jeg har i direct så spiller nesten ikke subben noe bass men skifter jeg til stereo spiller den plutselig mye mer bass. er ikke delefilteret aktivt når den står i direct?
    Hvis du skal ha en sub som fungerer ordentlig når du kjører i direct mode/bypass eller hva nå de forskjellige produsentene kaller det, så er det bare REL som har en tilfredstillende løsning med en high-level (Neutrik Speakon plugg) og LFE som kan være tilkoblet samtidig. Du kan også justere volumet på begge inngangene uavhengig av hverandre. Genialt!
    High-level inngangen fungerer også når du kjører i direct mode. Virker som en drøm på min Rotel RSP-1068 når jeg kjører bypass på CD og SACD.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg blitt medlem av "klubben" også!
    Fikk min PB10 på torsdag, og for å si det slik, er den blitt flittig brukt siden det!
    ...stakkars naboer. Veldig fornøyd!

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i klubben Jeg hadde samme plassering av subben i starten som deg. Det låt ikke bra. Man bør helst unngå hjørneplassering av høyttalere fordi dette gir en horneffekt hvor enkelte frekvenser blir forsterket. Hvis man plasserer en subwoofer i et hjørne vil den ofte låte boomete. Prøv og sett den på den andre siden av TV'n.

Lekkert oppsett forresten.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel heller sånn at i mange tilfeller er det optimalt i et hjørne..
    Pent oppsett, gratulerer med SVS! : )

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et såpass "glissent" rom, er sjansen for at en hjørneplassert sub høres boomete ut selvsagt tilstede.

Med normal demping vil det som regel være optimalt med hjørneplassering, akkurat som kid skriver.

Selv har jeg PC-Ultra (tube) i hjørne, med demping over normalen. Det fungerer som bare pokker.

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    I et såpass "glissent" rom, er sjansen for at en hjørneplassert sub høres boomete ut selvsagt tilstede.

Med normal demping vil det som regel være optimalt med hjørneplassering, akkurat som kid skriver.

Selv har jeg PC-Ultra (tube) i hjørne, med demping over normalen. Det fungerer som bare pokker.
    Hva legger du i normal demping?

Side 134 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 130 131 132 133 134 135 136 137 138 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •