offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 133

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 133 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste
Viser resultater 2,641 til 2,660 av 5259
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Dale: Den dippen du ser der er kanskje ikke katastrofal siden den er så smal (hei det rimer). Om du har testtoner i 1hz inkrementer så forsøk å mål frekvensene rundt om, eller installer RoomEQ Wizard og mål med det.
    Jeg har kun de testtonene som ligger ute på Lsounds hjemmesider. Fikk skaffet meg Excel i dag, så nå blir det lettere å finne den rette plasseringen. Jeg prøvde å plassere subben bak i rommet, den stod ved fronthøyttalerne før, og jeg ble kvitt dippen ved 31hz, men jeg fikk en mye dårligere respons i de lavere frekvenser samt et par dipper i andre frekvens områder. En annen ting jeg har oppdaget, er at mellomtonen blir kraftig forsterket når jeg setter phase til 0. Litt for mye etter min smak.

Jeg får bare prøve videre og håpe på å finne den gyldne posisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RoomEQ Wizard er gratis og det finner du lett. Det finnes også testtoner i 1hz inkrementer der ute, men jeg kan ikke huske hvor.

Jeg vil anbefale deg å ikke gå totalt bananas med justeringene, før jeg kjøpte en BFD hadde jeg en frekvensrespons på +/-5db, og det var helt ok. Det absolutt aller viktigste er at du ikke har noen store peaker, og annen viktigst er brede/dype dipper.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg justerte fasen slik at utslaget på RS'en høyest mulig, men skal dette gjøres på en spesiell måte? Tenker da på om man skal kjøre en fast sinustone, hvor mange hz etc... :neutral:
    Jeg kan ikke si hva som er den absolut aller beste metoden, men jeg bruker RoomEQ Wizard, og kjører et sweep ved hver enkelt innstilling. Det jeg se etter er om jeg får en jevn frekvensrespons rundt om delefrekvensen, så ja et signal rundt om delefrekvensen, og høyest utslag burde gi deg et riktigt resultat

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Det finnes også testtoner i 1hz inkrementer der ute, men jeg kan ikke huske hvor...
    Har nå lagt signaturlenke til min samleside for slike filer ;-)

Lykke til

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrProducer
    Jeg ville i første omgang spart til en SVS 10 til !
    Jeg begynte med 1 stk men klarte bare ikke å temme kurven overhodet.
    Da jeg innstallerte nr 2 fikk jeg en helt vanvittig kurve umiddelbart.
    Valget var såre enkelt ( selv om det kostet litt mere )... Du kan lese kurven med to subber på min profil. Med et stk sub gadd jeg ikke engang å legge den ut :-) Rommet mitt er ca 25 Kvm og har en takhøyde på 4-5 M.. Men alikevel klarer jeg å opprettholde en bra kurve når jeg da har to SVS10 subs.
    Vel, det forutsetter at jeg finner en annen plasseringen som spiller bra på det området som jeg sliter med nå. Og det har jeg ikke lyktes med enda. Har vært borte i uken her så har ikke fått testet så mye. Men har testet 3 av 4 hjørner og alle har vært dårlige på det samme dessverre.

Gjenstår en del prøving og feiling så får jeg se hva jeg finner på. Har fått mye hjelp fra Lsound (ros til dem) så får vi ser om det blir bedre etterhvert nå.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RoomEQ Wizard er gratis og det finner du lett. Det finnes også testtoner i 1hz inkrementer der ute, men jeg kan ikke huske hvor.

Jeg vil anbefale deg å ikke gå totalt bananas med justeringene, før jeg kjøpte en BFD hadde jeg en frekvensrespons på +/-5db, og det var helt ok. Det absolutt aller viktigste er at du ikke har noen store peaker, og annen viktigst er brede/dype dipper.
    For meg er topper det klart verste da disse merkes når man ser film. Dipper er uheldige, men de er ikke like forstyrrende som topper. Jeg vurderer seriøst å kjøpe Velodyne SMS, selv om den koster flesk. Mange har gode erfaringer med to subber, så jeg har også vurdert å kjøpe en ekstra PB10, men jeg tror en kompetent EQ vil gjøre en mye bedre jobb med frekvensresponsen.

Hva slags BFD har du, og tror du en EQ kan være den beste løsningen for meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Behringer DSP1124. SMS1 er et flott stykke verktøy, men du vil kunne oppnå det samme resultatet med en BFD. Forskjellen ligger i at SMS1 er langt enklere å bruke.

Jeg skulle gjerne hatt en SMS1 selv, men jeg klarer ikke helt riktig å forsvare prisen ovenfor meg selv, også i ditt tilfelle vil du få langt mere ut av en BFD, og en sub ekstra enn en SMS1.

Jeg kan også se at Lsound selger en annen Behringer med RTA, og autoeq. Hvordan den er å bruke i praksis vet ikke jeg, men også den koster en brøkdel av prisen sammenlignet med SMS1.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, Manic Miner.

Jeg har også vanskeligheter med å forsvare prisen til SMS1, men den gir nok raskere resultater enn en Behringer BFD. Hvis jeg skal kjøpe en BFD, så blir det nok DSP1124. Den virker brukervennlig, og så er den såpass billig at det ikke svir i lommeboka.

Når det gjelder modellen DEQ2496, så har jeg lest litt om den, og den skal være meget bra hvis man har litt erfaring med EQ fra før av, for den er visstnok noe vanskelig å bruke. Jeg tar ikke sjansen på den, for å si det sånn.

Problemet i mitt rom, etter å ha prøvd ti ulike plasseringer, samt tredve forskjellige phasejusteringer, er at jeg får en dyp dipp ved en frontplassering, mens en bakplassering retter opp denne dippen, men på bekostning av andre dipper. Jeg tror nesten at to stk. PB10, en bak og en i front, vil gjøre små underverker. Noen topper og dipper vil det nok være der, men de fleste dippene vil bli utradert.

Jeg tror jeg først bestiller meg en DSP1124, og så får jeg vurdere om en til PB10 er nødvendig.

PS
    Forresten, tror du en DSP1124 vil kunne korrigere en så dyp dipp som jeg sliter med?

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei skal bestille pb 10 i morgen men har et spørsmål:
    er det dumt av meg å bestille en 12m kabel med? dette for da har jeg 100 % frihet i forhold til plassering da kan jeg sette den hvor som helst i rommet. det jeg lurer på er om den da blir forsinket eller noe siden den har så mye lengre ledning enn resten av annlegget? eller vill auto setup på avr 2105 fikse det selv?
    en ting jeg også lurte på er om den kalibreringen denonen gjør selv om den holder eller om jeg burde gjøre det mannuelt? har lite peiling og eier desverre ikke lydtrykksmåler. så lurer litt på hvordan jeg skal gjøre dette.

en siste ting ville oppfordret en av dere som virkelig kan dette med sub til å lage en basic setup up guide eller noe å legge den ut på forumet så slipper sånne som meg å lage nye tråder ol hele tiden :wink:

takker for tilbakemelldiger

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    en siste ting ville oppfordret en av dere som virkelig kan dette med sub til å lage en basic setup up guide eller noe å legge den ut på forumet så slipper sånne som meg å lage nye tråder ol hele tiden ;-)
    Slutter meg til den! Kanskje det allerede finnes...?

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det dumt av meg å bestille en 12m kabel med? dette for da har jeg 100 % frihet i forhold til plassering da kan jeg sette den hvor som helst i rommet. det jeg lurer på er om den da blir forsinket eller noe siden den har så mye lengre ledning enn resten av annlegget? eller vill auto setup på avr 2105 fikse det selv?
    en ting jeg også lurte på er om den kalibreringen denonen gjør selv om den holder eller om jeg burde gjøre det mannuelt? har lite peiling og eier desverre ikke lydtrykksmåler. så lurer litt på hvordan jeg skal gjøre dette.

en siste ting ville oppfordret en av dere som virkelig kan dette med sub til å lage en basic setup up guide eller noe å legge den ut på forumet så slipper sånne som meg å lage nye tråder ol hele tiden :wink:

takker for tilbakemelldiger
    Tviler på at du vil merke noe på det, å tror det er en lur tanke da pb-10 er litt kresen på plassering! Ang kalibreringen så gjøres dette best manuelt, da du bruker et skjema der du fyller ut med målinger som du får med en lydtrykksmåler, så det hadde helt sikkert vært lurt å kjøpt en når du først koster på deg gromsub
    Håper dette gjorde deg en tanke klokere! (dette er hvordan jeg har forstått det, er ikke 100% sikker på alt, belær meg gjerne )

Ting du trenger finner du på siden i signaturen til RoKo , eller HER !

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Forresten, tror du en DSP1124 vil kunne korrigere en så dyp dipp som jeg sliter med?
    Jeg tror du vil kunne få en frekvensprespons på +/-3db, og det er godt nok. Kutt litt ovenfor, og nedenfor dippen, og om nødvendig gi dippen et et 3db boost. Men før du går i gang vil jeg virkelig anbefale deg å måle responsen med RoomEQ Wizard da du får et komplett bilde, og ennå bedre, programmet hjelper deg med å bestemme filtrene

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, bare kjør på med en 12 meters kabel. Det spiller ingen rolle om kabelen har denne lengden. Bare fint å kunne sjekke litt rundt i rommet!

Ta gjerne en manuell sjekk av responsen. Denons innebygde kalibrering gir ofte beskjed om feil fase, så det er nok lurt å benytte gamlemetoden, ja...

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar.
    jeg eier jo ikke en db måler, men hadde tenkt å skaffe meg en på sikt. men lsound seller jo bare den analoge, og jeg har fått inntrykk av at den digitale er bedre men da må jeg bestille fra avshop... men kan jo det men tror jeg må vente til neste lønning med det, så får satse på at denon gjør en noen lunde jobb for så å gjøre det skikelig selv om en måneds tid...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Den analoge Radioshacken er faktisk den som er foretrukket av de fleste på diverse forum, samt anbefalt av SVS selv (vet ikke om det rett og slett er fordi den er billigst og gjør samme jobben, eller om det er andre grunner i tillegg), så du gjør ikke noe bomkjøp om du kjøper den analoge. Tror de fleste her har den.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den digitale er nok ikke noe bedre enn den analoge. Lettere å lese av, men jeg tror egentlig at den analoge har en mer korrekt verdi i de dypere frekvenser.

Jeg har dessuten sammenliknet dem. Ligger en graf ute i den tekniske SVS-tråden.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok bare tenkte at den digitale kansje var bedre siden flageborg anbefalte den i bass chalange (eller hva det nå het) og det virker jo som han vet hva han snakker om ;-) men spørs om jeg ikke får slenge på en radio shack og i bestillingen da. den analoge kan også kobles til pc sant?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!
    Begge kan kobles opp mot PC.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis noe som har gått meg hus forbi her.... ops:

Hvordan kobler man Radioshacken til pc'n(altså hva slags kabel, og hvilken inngang)?

Hva slags program bruker dere den mot?

Det står sikkert tidligere i tråden, men den er jo en miiiiiil lang... :roll:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du bruker vanlig kabel med phono/hann i RadioShack enden og mini-jack på Mic/in på PC'n.

Det funker helt fint. Har kjørt test med opplegget, også.

I linken under kan du se utstyret som jeg foretrekker å benytte til kalibrering av sub. Manuelt.

HP Oscillator
    Behringer DSP1124P
    RadioShack m/stativ
    Kurvediagram fra Excel (finner du også på linken under)
    Kaffe m/liten porselenskopp (Nytraktet, sterk)
    Kabler i forskjellige lengder __________________
    Linken har han dog fjernet.

Side 133 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •