offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 132

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 132 av 263 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 ... SisteSiste
Viser resultater 2,621 til 2,640 av 5259
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bassfeller hjelper uansett og er den beste tweaken du kan gjøre foruten plassering. "Fellene" gir deg glattere frekvensrespons da mindre bass blir reflektert av flater og kolliderer for å skape nuller og topper.

Plasseres i hjørner og førsterefleksjonspunkt for best resultat.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg orkar ikkje å lese alt i denne tråden. Kanskje det har vert oppe før, men eg fyrer laust. Akto. Du som har Ultra/2. Kva som er den største forskjellen lydmessigt på din Ultra vs Plus/2? Andre som har erfaringar med nevnte spørsmål må berre komme med tilbakemeldingar.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultra2 bunner lettere ved port-tuning på 16 Hz. Den virker på meg litt strammere i fisken enn Plus2, men Plus2 er nok litt mer fysisk. Men vi snakker om nyanser her, som er mest fremtredende på musikk.

Alt i alt er Plus2 ett bedre kjøp enn Ultra, men det er litt mer kvalitet på bassen fra Ultra. IMO

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg skjønnar. Men eg vil sikkert få +2 til å spele ok på musikk etter nokon veker med testing/kalibrering og. Har aldri høyrt SVS før, så det skal bli stas å få ein +2 i hus. :-)

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Plus/2 er bra på musikk, og helt sjef på film!
    Har hatt den siden i fjor sommer nå, og grunnet litt "sutring" fra naboen i begynnelsen(jeg bor i leilighet med naboer vegg-i-vegg på to kanter ), har jeg ikke turt å teste noe særlig etter det..... For all del, har spillt høyt, men den er god for så mye mer enn bare "normalt" høyt.

Har nå kjøpt hus, på landet med en nabofri radius på 200 m rundt huset.
    Har ikke flyttet enda, men tok alikevel sjansen på å teste litt seriøst her om dagen, skal jo alikevel ut snart... :-)

Fyrte blant annet opp kanon scenen(mener det var ca 12:50 uti filmen) på Master and Commander. DET ER DET RÅESTE JEG HAR HØRT! Helt vanvittige de drønna der! Mangla bare kruttrøyk og varmen fra skudda, så kunne jeg vedda mye på at det sto en kanon ikke veldig langt bak meg å pumpa ut skudd! **** så morro!

Det morsomme er, har fortsatt endel å gå på, pressa den på ingen måte noe særlig,da jeg egentlig er for snill til å plage naboen mere enn høyest nødvendig :-)

Mvh Rune

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høyrest bra ut Rune. Eg reknar med eg skal ha 1 til no når det begynnar og vårast.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misforstå meg rett, Plus/2 funker supert på musikk!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arnis: Den lyseblå kurven ligger så absolutt innenfor hva du kan korrigere vha en BFD. Det er ikke sikkert at du får en paddeflat +/-1db kurve, men atskillig bedre enn det der vil det garantert bli

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i første omgang spart til en SVS 10 til !
    Jeg begynte med 1 stk men klarte bare ikke å temme kurven overhodet.
    Da jeg innstallerte nr 2 fikk jeg en helt vanvittig kurve umiddelbart.
    Valget var såre enkelt ( selv om det kostet litt mere )... Du kan lese kurven med to subber på min profil. Med et stk sub gadd jeg ikke engang å legge den ut :-) Rommet mitt er ca 25 Kvm og har en takhøyde på 4-5 M.. Men alikevel klarer jeg å opprettholde en bra kurve når jeg da har to SVS10 subs.

Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Kan du forklare litt nærmere? Jeg har ikke mulighet til å flytte sweetspot der uansett. Jeg kan kanskje evt. flytte sweet spot hvor bokhylla står nå. Og ha tv, front på motsatt vegg. Men det blir kanskje litt trangt.

edit: Mye fabling, så jeg skrev om innlegget så det ble litt lettere å forstå.

Edit igjen:
    Har testet litt flere posisjoner, men alle viser de samme tendensene. Skikkelig stor dipp . Det virker ikke som en ekstra sub har så veldig mye for seg her. Har fortsatt til gode å teste et par plasseringer, så alt håp er altså ikke ute. Men det ser ikke lyst ut.

Kan en "bassfelle" hjelpe meg? Eller bassfeller noe som "kanskje" kan hjelpe?

Edit igjen:
    Vil en Behringer 1124 ha noe for seg med et så stort avvik? Redusere litt på de toppene og øke litt på dipene? Det totale lydtrykket vil vel være lavere, men det bør vel gi nok trykk likevel? Og med "nok" så mener jeg nok for vanlige folk.

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høyrest bra ut Rune. Eg reknar med eg skal ha 1 til no når det begynnar og vårast.

Syke mann, men jeg liker det! Hvor stort rom har du,Stian?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle SVS kjennere...

Jeg har fått inn en PB12-Plus:razz: og har gjort noen ikke altfor vellykkede forsøk på å integrere denne i resten av anlegget. Føler vel egentlig at kompetansen ikke er helt på høyde når det gjelder subber... (Les: novise...) Lurte derfor på om det var noen i nærheten (hint, hint ;-) ) som kunne ta seg en tur og bidra med sin uuttømmelige kompetanse på området... (BIG applause!!!)

Har startet med Avia disk, radio shack og testtoner, men er jo ikke akkurat i mål da...:? Har satt crossover til 80Hz (er det lurt å sette den lavere med 704 i front?), avstemt SVS'en til 20HZ og skrudd litt... på fasebrytern bak på subben, men jeg vet ikke helt om kurven ble som jeg forventet... Den mørke grafen er måling uten sub, den gule grafen er MED sub (men uten innstilling av PEQ), og den grønne grafen er MED justering av PEQ (eller forsøk på sådann...) Jeg antok da at etter innstilling av PEQ så skulle toppen ved 40Hz "roe seg" litt nedover, men det gjorde den jo ikke...:-?

So hit me with your everlasting flood of advice, guys!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ble noe kluss med de bildene...:-? Sorry...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du med frontene satt til small?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, frontene er small. Forøvrig er det en skriveleif i forrige innlegg... crossover er satt til 60HZ...:grin:

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg flyttet på min PB10 til musklene verker, og har ved bruk av testtoner og lydtrykksmåler funnet den mest optimale plasseringen. Desverre er det en del uønskede topper der som jeg ikke blir kvitt. Da jeg skulle bruke excelarket som ligger ute på Lsounds hjemmesider, så fant jeg ut at jeg ikke har Excel. Hvis noen kan imprente verdiene i excelarket, så hadde det vært kjempeflott. Kommentarer og tips tar jeg svært gjerne imot.

Her er resultatene:

Hz SPL
    16: 70
    18: 79
    20: 81
    22: 80.5
    25: 84
    28: 85.5
    31: 70
    36: 79
    40: 83
    45: 80
    50: 80
    56: 88
    63: 82.5
    71: 85
    80: 86
    89: 82.5
    100: 86
    111: 83
    125: 82.5

Jeg digger min PB10, og jeg blir alltid overrasket hvor autorativ den er ned mot 20hz. Det er tross alt en 10" vi har med å gjøre. Jeg sliter med noen topper som merkes ved høyt volum, og det ser ikke ut til at plassering eller fasejustering hjelper, så jeg lurer på om ikke PB12 Plus/2 kan være en oppgradering som er verdt å investere i.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du den. En skikkelig nasty dip ved 31,5 hz. Haddu du fått vekk den, samt hevet kurven mellom 31.5 - 50 hz hadde det ikke vært så ille.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen, kenti.

Vel, det så ikke bra ut.

Den dippen er ille da svært mye dypbass i film ligger rundt det området. Jeg har merket at eksplosjoner ikke treffer i brystkassen, mens dypere bass som får reclineren til å vibrere er til stede, og det stemmer jo overens med kurven. Jeg får flytte litt mer på den, og kanskje blir jeg nødt til å ommøblere for å finne den beste plasseringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dale: Den dippen du ser der er kanskje ikke katastrofal siden den er så smal (hei det rimer). Om du har testtoner i 1hz inkrementer så forsøk å mål frekvensene rundt om, eller installer RoomEQ Wizard og mål med det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Ja, frontene er small. Forøvrig er det en skriveleif i forrige innlegg... crossover er satt til 60HZ...:grin:
    Ok, da er nok ikke fasejusteringen din så gal som jeg trodde. Angående PEQen så må du bare vri på den inntill effekten viser seg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg justerte fasen slik at utslaget på RS'en høyest mulig, men skal dette gjøres på en spesiell måte? Tenker da på om man skal kjøre en fast sinustone, hvor mange hz etc... :neutral:

Side 132 av 263 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •