offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 131

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 131 av 263 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 ... SisteSiste
Viser resultater 2,601 til 2,620 av 5259
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som Roko sier; få målene på rommet, så kan vi kanskje gi deg en pekepinn på hvor du har best respons

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som er flinke i Excel som kan hjelpe meg litt? Jeg bruker det "gamle" Excel arket som jeg tror RoKo lagde en gang. Jeg har nå foretatt fasemålinger på 0°, 22.5°, 45°, 67.5°, 90°, 112.5°, 135°, 157.5°, og 180°.

Men det er ikke nok farger i skjemaet til å fylle ut alle disse. Så jeg kunne tenkt meg et ark med ni kolonner å fylle inn, og helst med forskjellige farger, slik at jeg får alle målingene på det samme arket.

Bare hvis det er fort gjort altså - jeg har allerede fyllt det ut på to skjemaer, og har nå funnet ut at 180° er best "overall" (!).

Rommet mitt og plasseringen min suger forresten - Behringer neste. På den annen side er jeg fornøyd med bassen når jeg hører musikk/film, og det er vel det viktigste.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken versjon er det du bruker? Den til 200Hz, eller den til 1000Hz..?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja - beklager. Jeg bruker en som går fra 12 - 160 Hz.

Satte Radioshack'en på kamerastativ i lytteposisjon denne gangen, så det bør være brukbart nøyaktig.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - da er nytt skjema (med 9-graferen) lagt inn i hovedoversikten du finner her.

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj - tusen takk!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her har jeg da målt litt. Regner med at dere klarer å lese det, til tross for mine heftige MSPaint talenter.

edit:
    Forresten, hva skal Gain stå på? I manualen står det ca. 1/4 eller 1/3. Jeg må ha ca 2/3 eller 3/4 for at jeg skal merke noe. hrmm.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har regnet litt på det, men ingen plassering vil fungere noe spesiellt bra, med mindre du kan bruke 2 subbere. Legger ved grafene, men en ordentlig måling vil vise noen avvik fra kurvene jeg måler her.

Grafene viser posisjon 1, 2, 3 og 4 i riktig rekkefølge fra venstre mot høyre

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor jeg plasserte subben i rommet ditt, så var det en dipp på over 20 dB ett eller annet sted i frekvensregisteret. For å løse dette må du ha en sub til, eller bare finne best egnet plassering og leve med det.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg meg PB10 idag utrolig positivt overasket! Både av lyden og størrelsen :-P Men bakpå så, finner jeg "vriknotten" PHASE, men når jeg vrir på den så er det ingen endring i lyden. Er noe galt eller skal det være sånn?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Frodo_

Phase-knotten er der for å sikre at sub og fronthøyttalere samspiller. Det er ikke alltid man får store variasjoner ved å vri på knotten, men dersom du kjører noen lave toner (50Hz og nedover) så vil du oppdage endringer. Du setter phase til den verdi som gir deg mest bass sammenlagt.

Som du ser av denne tråden, er det mye (enkelte ganger lite) tweaking som skal til for at du får det helt optimale ut av ditt "nye anlegg".

Men som du selv indikerer; lyden er imponerende, selv på dette nivået, som er det laveste fra SVS. Og det er ikke negativt ment. De leverer nemlig allerede fra første sub! :grin:

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, takker for svar, begynte å lure på om jeg måtte sende subben inn igjen! :-|

Ja, men siden subben plasseres en halvmeter fra sweetspot og jeg ikke har alverdens penger, valgte jeg PB10 istede for PB12. Planen er å kjøpe en til senere

Men selv om dette er den minste subben til SvS så spiller den utrolig bra!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Uansett hvor jeg plasserte subben i rommet ditt, så var det en dipp på over 20 dB ett eller annet sted i frekvensregisteret. For å løse dette må du ha en sub til, eller bare finne best egnet plassering og leve med det.
    Det var jo skikkelig kjipt. Får bare måle hva som gir best mulig resultat og leve med det inntill videre da.

Og det er vel antageligvis ingenting jeg kan gjøre med rommet for å bedre bass-responsen relativt lett og billig?

Jaja. Da får jeg vel bare spare for en ekstra da. Det ble ikke akkurat en billig hobby dette. hehe.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke kjøpe en SVS til, selv om det selvfølgelig hadde vært kult. Du kan finne en plassering som gjør at dippen kommer opp over 50 Hz, og så kjøper du ett stort PA-element på 15-18", med en billig forsterker. Den kan da gi deg det du trenger for å få en lineær frekvenskurve, og sannsynligvis gi deg en fet punch opp i registeret ellers. Det bør ikke koste mer enn ett par tusen på bruktbørsen.

Høres jalla ut, men fungerer serdeles bra. Jeg har gjort noe lignende hos meg, og det spiller helt greit :-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Du trenger ikke kjøpe en SVS til, selv om det selvfølgelig hadde vært kult. Du kan finne en plassering som gjør at dippen kommer opp over 50 Hz, og så kjøper du ett stort PA-element på 15-18", med en billig forsterker. Den kan da gi deg det du trenger for å få en lineær frekvenskurve, og sannsynligvis gi deg en fet punch opp i registeret ellers. Det bør ikke koste mer enn ett par tusen på bruktbørsen.

Høres jalla ut, men fungerer serdeles bra. Jeg har gjort noe lignende hos meg, og det spiller helt greit :-D
    Takk for tipset. Det er jo så absolutt overkommelig
    Evt CERWIN-VEGA CLSC-15S må vel gjøre noe av den samme nytten? Kanskje litt greiere med aktiv sub.

Men er det normalt å måtte skru pb10 sin gain til klokken 1 for å merke noe som helst? Alt under klokken 12 blir knapt merkbart. Så det må tydeligvis være mer enn bare noen frekvenser som dipper, eller er dette normalt?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den CVsubben vil fungere serdeles greit til det formålet. Bare pass på så ikke prisen blir så veldig høy, for da lønner det seg å gå for en PB10 til...

Det du opplever er normalt, og det skyldes at du sitter ett sted hvor du får utfasinger. Hva bruker du som testskive? Litt lenger op la Roko ut en link med sinustoner. Svi ut en skive med disse, og prøv alle frekvensene oppover. Men en ting du må få tak i er en dB-måler àla RadioShack. Uten den blir det famling i blinde.

Hjemme hos meg opplevde jeg en dipp på over 30 dB i sweetspot, pga utfasing og plassering. 1 meter lenger frem var det perfekt...

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg målt litt på plassering 1. Av en eller annen grunn ville ikke Xbox Media center spille av sinustonene for under 20hz. den hang seg. Så jeg fikk kun måling ned til 20hz, men det er ikke så farlig.

Kanskje ikke så rart det blir dårlig med bass i musikk. Det er vel sikkert det området jeg har skikkelig crap respons det meste av den informasjonen ligger i.

Skal teste å måle plassering 2. Forhåpentligvis så vil den gjøre det bedre i det området.

Edit. Lagt til plassering 2. (den blå)
    Ja den var enda mer crap :P

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle prøve å sette den i posisjon 1 eller 2, og så måle ved veggen på den andre siden av rommet?

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på jeg skal kjøpe en til svs pb-10 eller cv 15" for og få en mere rett frekvensgang, min ligger innenfor +/- 4 db fra 16-50 hz men fra 50-80hz går den gradvis ned med 20 db, mulig det er pga jeg bruker stativ ht med kun 2 stk 5" bass/mellomtone pr stk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Kanskje du skulle prøve å sette den i posisjon 1 eller 2, og så måle ved veggen på den andre siden av rommet?
    Kan du forklare litt nærmere? Jeg har ikke mulighet til å flytte sweetspot der uansett. Jeg kan kanskje evt. flytte sweet spot hvor bokhylla står nå. Og ha tv, front på motsatt vegg. Men det blir kanskje litt trangt.

edit: Mye fabling, så jeg skrev om innlegget så det ble litt lettere å forstå.

Edit igjen:
    Har testet litt flere posisjoner, men alle viser de samme tendensene. Skikkelig stor dipp . Det virker ikke som en ekstra sub har så veldig mye for seg her. Har fortsatt til gode å teste et par plasseringer, så alt håp er altså ikke ute. Men det ser ikke lyst ut.

Kan en "bassfelle" hjelpe meg? Eller bassfeller noe som "kanskje" kan hjelpe?

Edit igjen:
    Vil en Behringer 1124 ha noe for seg med et så stort avvik? Redusere litt på de toppene og øke litt på dipene? Det totale lydtrykket vil vel være lavere, men det bør vel gi nok trykk likevel? Og med "nok" så mener jeg nok for vanlige folk.

Side 131 av 263 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •