offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 113

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 113 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste
Viser resultater 2,241 til 2,260 av 5259
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk åpnet kassa igår og ut kom det et monster!!. Gud bedre hvor stor den er. ble nesten litt skremt. den er vanvittig!! stor. Det er en ting å se for seg å lese hvordan målene er men det er en annen ting å se boksen. Fikk ikke testa no særlig men intrykket er voldsomt.

Godt er det at den skal stå gjemt bak lerretet!.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Fikk åpnet kassa igår og ut kom det et monster!!. Gud bedre hvor stor den er. ble nesten litt skremt. den er vanvittig!! stor. Det er en ting å se for seg å lese hvordan målene er men det er en annen ting å se boksen. Fikk ikke testa no særlig men intrykket er voldsomt.

Godt er det at den skal stå gjemt bak lerretet!.
    Den der har jeg hørt før

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    jepp delefilteret er disabla, skal teste med et par tre nye plassering til helgen så får vi se om det blir litt mer liv i kassa.

Takk for tips

pt
    Endelig har jeg fått plassert beistet riktig tror jeg. Nå står den i midten bak lerretet ca 40cm opp fra gulvet (bygget opp med granitt og leca) Har testet dipper ved forsjellig hz 80 hz er ikke noe problem lenger, liten dip rundt i midten av 60 hz rundt 10 db dipp så mulig det går å stille inn med behringern. Men når jeg kalibrerer med AVIA plata så får jeg et vanvittig høyt nivå på subben... og det funker forsåvidt bra helt til effekter mellom 20 og 40 hz gjør seg gjeldene, da blir jeg rimelig svett i blikket må jeg innrømme;-) Eneste jeg skulle ønske nå er ett større rom slik at denne råtassen får boltret seg skikkelig:-)

De 10 femtentommerne jeg brukte tidligere er ikke i bruk lenger for å si det slik. Sony subbene er delt som small og spiller kun ifra 80hz og opp til 200hz. Kanskje litt misbruk av denne type sub, men føler at de ødelegger den fine lyden som er i SVSen.

mvh
    PT

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innspiling av SVS sub

Må begynne og få litt ting på plass før en har et svs monster :-)

Innspilingen av subene. Mange timer....
    Noen tips om sånt ??? (håper mitt valg ender på en plus/2 box)

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøper meg en svs pb-10 isd burde jeg ta med en lang kabel? I tilfelle jeg eventuelt må plassere den langt bak i rommet? Er dette vanlig (å plassere den langt bak i rommet altså?)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bombadil
    Når jeg kjøper meg en svs pb-10 isd burde jeg ta med en lang kabel? I tilfelle jeg eventuelt må plassere den langt bak i rommet? Er dette vanlig (å plassere den langt bak i rommet altså?)
    Kan være veldig kjekt det. Plassering er veldig viktig for å mest ut av subben. Og på den måten begrenser du deg ikke med en kort kabel.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå har jeg hatt min PB12-ISD i 10 dager. Kjøpte denne av en som Flageborg solgte den for en bekjent. Egentlig hadde jeg tenkt å satse på en større modell, men tenkte like gjerne at jeg kunne prøve denne iom at jeg kunne få den "ferdig" her i Norge.

Jeg var ikke helt ukjent med SVS før jeg fikk denne, da jeg noen ganger hadde hørt PC PLus 25-31, PB12 Plus/2 og PB12 Ultra/2. De to siste er jo monstre i forhold til denne.

Førsteinntrykket etter at jeg og Anfield (Arendalekspressen ) hadde koblet den opp var at den leverte dypbass i velkjent SVS-stil. Enda bra siden dette selvsagt var grunnen til at jeg skaffet meg en sub.
    Vi startet med å sette den i venstre hjørne i rommet med gain på kl 11. Kjørte romkorreksjon og testet med noen kjente filmklipp, bl.a. Flight of the Phoenix og Daredevil, og Finding Nemo så klart. Selv denne subben klarte å sette hele rommet i bevegelse. Ikke verst.

Har nå i ettertid eksperimentert med noen andre plasseringer, bl.a. bak i venstre hjørne, rett ved siden av sofaen med bassporten pekende inn bak sofa og rett bak sofaen (som står 60cm fra bakvegg). Plasseringene bak i rommet hadde helt klart en morofaktor på film da man skulle tro sofaen hadde innebygd romperister, men det skulle vise seg at jeg mistet en del i bunn ved alle disse plasseringene. Dette målte jeg selv med dB-måleren min, pluss at det ble bekreftet da Flageborg og akto var innom (tusen takk for hjelpen, Flageborg).

Vi prøvde en del plasseringer, og fant ut at den spilte best ved siden av stereobenken og høyre fronthøyttaler. Altså ikke hjørneplassering som SVS anbefaler. Ingen fasit dette altså. Etter at jeg fikk kalibreringshjelp har subben blir veldig bra integrert i systemet, og den kan fint brukes til musikk i tillegg (noe jeg ikke hadde trodd).
    Testet tidligere i dag med Nightwish (hurtige bassganger for dere som er kjent med de), og subben hang like godt med som helicon 400 (og der er det kontroll sammen med Midgard Audio Oberon 4.1). Switchet mellom small og large, og kunne så å si ikke høre forskjell foruten at med subben fikk jeg med litt ekstra informasjon i bunnen som heliconene ikke kunne gjengi. Konklusjonen er derfor at denne SVSen hvertfall kan brukes til musikk så lenge man finner riktig plassering og kalibrerer riktig.

Nå står gain på SVSen på kl. 9, og på 0 på forsterker. På film skrur jeg vol på sub til 3,5 på forsterkeren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du er fornøyd med SVS'en, kenti! Nå har ikke jeg fulgt med i byggetråden din, men har inntrykk av at du kun har hatt stereooppsett før (?), og så lurer jeg på om du har tenkt å utvide til full surround med helicon-komponenter?

Jeg driver og lurer på om jeg skal ha en stereo eller surround-løsning selv skjønner du, og så lurte jeg på om du hadde gjort deg opp noen synspunkter om den saken!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gi deg mine 5 cent's om dette a|ex: Kenti hadde noen små Gale (tror jeg det var) som surround og kjørte uten senter. Dette låt faktisk veldig bra, så det er ikke mye som skal til for å få surroundeffekt. Nå har jeg aldri hørt surr. anlegg med store bakhøyttalere, så jeg vet dessverre ikke hvordan det blir.

Jeg har forresten hørt det, ett stort klipsch anlegg, men da var jeg så plaget, så jeg klarte ikke å konsentrere meg om annet enn å passe på øra

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Kan gi deg mine 5 cent's om dette a|ex: Kenti hadde noen små Gale (tror jeg det var) som surround og kjørte uten senter. Dette låt faktisk veldig bra, så det er ikke mye som skal til for å få surroundeffekt. Nå har jeg aldri hørt surr. anlegg med store bakhøyttalere, så jeg vet dessverre ikke hvordan det blir.
    Okei Selv vurderer jeg helicon C200 som senter og W200 som bakhøyttalere..hvis jeg først skal ha surround liksom. Nå har jeg imidlertid testet så mye i diverse demorom med skikkelig utstyr (blant annet HFK grensen med dali euphonia og det ypperste av denon-elektronikk), og heller faktisk til at stereo med H400 på TacT TDA 2200+sub skaper en nesten like altomsluttende og engasjerende lydopplevelse. Det eneste abereret er at hvis man beveger seg for langt ut på siden hører man bare den ene høyttaleren...Utover det skaper H400 på TacT en veldig tredimensjonal og holografisk lydgjengivelse med skikkelig bra lokalisering av effekter å greier. Hovedpoenget mitt er at jeg synes det kommer altfor lite skikkelige effekter bakfra, blir like skuffet hver gang jeg setter meg ned med et skikkelig surroundanlegg. Virker som 90% av det man hører uansett kommer forfra. Derfor satse på stereo...kanskje!

Forøvrig er vel store bakhøyttalere oppskrytt, ettersom surround- og bakhøyttalere bare skal gjengi diffus lyd for å skape "romfølelse", dessuten er det fint sjelden det er noe skikkelig bassinformasjon som kommer derfra. Til konsert-DVD'er og musikk blir saken selvsagt en helt annen, der det i teorien hadde vært best å hat like front- og bakhøyttalere!

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg har forresten hørt det, ett stort klipsch anlegg, men da var jeg så plaget, så jeg klarte ikke å konsentrere meg om annet enn å passe på øra
    Hvis vi snakker om siste walkabouten da vi var innom OHFC var vi nok flere som synes det ble litt vel høyt

Nå fant jeg plutselig ut at dette innlegget handlet om alt annet enn SVS-teknisk diskusjon, så vi kan vel like gjerne ta det videre i tråden til kenti eller noe dersom det er behov for det

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne SVS modellen så si ny? eller har jeg missa noe?
    http://svsubwoofers.com/subs_ss.htm

Ikke så fin men... rart jeg ikke har tenkt over denne liksom, har jo rota en del på sidene dems.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei den er gammel, men den er passiv og har derfor ikke blitt viet noe særlig oppmerksomhet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    ........ Hovedpoenget mitt er at jeg synes det kommer altfor lite skikkelige effekter bakfra, blir like skuffet hver gang jeg setter meg ned med et skikkelig surroundanlegg. Virker som 90% av det man hører uansett kommer forfra. Derfor satse på stereo...kanskje!
    Du bør nok heller redefinere "skikkelig surroundanlegg", for dine 90% opplevelse er ikke "virkeligheten" i et 100% kalibrert system;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du bør nok heller redefinere "skikkelig surroundanlegg", for dine 90% opplevelse er ikke "virkeligheten" i et 100% kalibrert system;-)
    Jeg vil så gjerne tro det men...har testet ut en rekke forskjellige oppsett av varierende kvalitet (mange gode) på forskjellige typer materiale, med romkorreksjon og det hele..til og med på ekte kino mangler de effektene jeg er på jakt etter. Eneste stedet jeg har fått skikkelig surround-feeling er via demo- og testdisker :P

Synes forøvrig at man kan oppnå en surroundatmosfære med et godt stereooppsett også, spesielt med en SVS i tillegg, den hjelper mye på kinofeelingen

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kommer egentlig en SVS la oss si, 20-39 på? inkl frakt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne 20-39 PC+ 1 meter høy?

Eller er min tommeregning fullstendig på viddene?

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.finn.no/finn/bap/object/;...22&pos=1&tot=1

Ai, nå røpet jeg planene mine....

Men hvordan vil denne være mot et godt matet Stroker element i dB? Greit nok at lydkvaliteten ikke vil måle seg. Tilgi meg for ikke å lese igjennom 113 sider, men har ikke tid men lyst..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prisjakt er det egen tråd på, denne er for teknisk diskusjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    Tilgi meg for ikke å lese igjennom 113 sider, men har ikke tid men lyst..
    Hvis ingen gidder å lese tilbake i tråden, tar det ikke lang tid før den er på 200 sider. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en svs 25-31 PC Plus pr idag. Jeg har lyst på mer bass.

Å kjøpe en pb12+ blir litt feil da symmetrien blir ødelagt. Burde jeg selge min tube og kjøpe en pb12+\2?

Hvordan er ytelsesforholdet mellom de forskjellige subbene? Er tuben min like gode som pb12+ og er pb12+\2 dobbelt så bra?

Har penger som brenner i lomma og noe må kjøpes:P.

En liten diggresjon: Når en sub klarer tilnærmet referansenivå hele veien (ned til 20hz), hva skal man egentlig med mer? Hører jo ikke noe til forvregning.

Side 113 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •