offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 111

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 111 av 263 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 ... SisteSiste
Viser resultater 2,201 til 2,220 av 5259
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Servostyring holder kun forvrengningen i sjakk.

Nå som SMS1 kommer, og med en pris i mellom 3-4000kr vil SVS bli et alternativ også for de som ikke kan finne ut av å selv sette opp en sub. (selv om det selvfølgelig ikke er det eneste bruksområdet for SMS1).

Velo er i mine øyne for dyre, man kan i alle fall trygt si at man betaler mye ekstra for å spare litt plass. Nesten så mye at det kanskje heller kan betale seg å utvide huset?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vel også nevnt gjentatte ganger at SVS, prismessig, er et langt bedre valg enn DD serien. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver for tiden og ser på subwoofere og lurer på en svs. På grunn av l-sound sin nylig begynte import til norge er dette derfor enda mer gunstig for meg.

For å først si litt om hjemmekino rommet mitt, så er det en kombinert stue/kjellerstue, og hjemmekino. Rommet er relativt stort på cirka 32m^2. Se bilder

Subben jeg driver og lurer på er svs sin billigste svs pb10-isd.

Jeg har foreløbig 2 spørsmål:
    1. Vil denne subben være stor nok til å takle rommet mitt greit nok ?
    2. Må jeg kjøpe med en db-måler for å få innstillt subben? Er eventuelt den som de har på l-sound et greit alternativ?

Blir glad for alle svar.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Nå har jeg vel også nevnt gjentatte ganger at SVS, prismessig, er et langt bedre valg enn DD serien. :wink:
    De jobber vel i litt forskjellige prissjikter også. Jeg vil nesten si at BW 703 er et bedre valg enn 804 da liksom. Men jeg syns disse er i så forskjellige prissjikter, at en direkte sammeligning er uintressangt. 804 (den nye) er selvsagt bedre, men om den er noe bedre valg?! det syns ikke jeg.

Det er mitt syn da.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis man tror at svs+sms=DD så stemmer ikke det. grunnen er enkel, den justerbare servoen som gjør at samme sub egner seg til alt. når det er sagt så er prisforskjellen så stor at man bør være litt over middels interessert(og ha litt likvider) før man Velger DD over SVS.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hvis man tror at svs+sms=DD så stemmer ikke det. grunnen er enkel, den justerbare servoen som gjør at samme sub egner seg til alt. når det er sagt så er prisforskjellen så stor at man bør være litt over middels interessert(og ha litt likvider) før man Velger DD over SVS.
    Og vel så det. Alle jeg snakker med som enten eier både en DD og en Ultra, eller på andre måter har sammenlignet disse to snakker ikke om at det er noen store forskjeller de 2 i mellom når det gjelder lydkvalitet. 2 ting jeg har hørt gå igjen er at noen synes Ultraen er mere organisk i lyden, det de som heier på DD fremhever er alltid at den lyder godt som et resultat av romkorreksjonen.

Så jeg stiller meg litt skeptisk til at en Ultra ikke burde spille minst like pent som en DD når den også har blitt utsatt for romkorreksjon.

Servoen er en teknikk for å holde forvrengningen nede, og ikke et kvalitetsmål i seg selv.

Jeg kan godt se hvorfor noen ville kjøpe DD, de er relativt små, spiller pent, lette å integrere, og hvis penger ikke var et spørsmål ville nok jeg kanskje hatt et par DD15.

En dag i nærmeste fremtid håper jeg på å få høre noen forskjellige DD subber, og det blir sansynligvis i en direkte sammenligning med en PB12 Plus

Men en ting jeg ikke helt forstår er hvorfor DD subbene får så utrolig mye oppmerksomhet når Sunfire leverer akkurat det samme, om ikke mere, men for en langt lavere pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bombadil: Jeg er rimelig skeptisk til om en PB10 vil kunne strekke til for å gi deg en skikkelig opplevelse. Er du på et stramt budsjett kunne du starte med en, og utvide til 2 etterhvert.

En db måler er ikke nødvendig, men en stor fordel, og straks du har kjøpt en og lært deg bruke den vil du ikke kunne forstå hvordan du klarte deg uten. Den som Lsound har er den modellen de aller fleste bruker, og jeg tror ikke du finner den billigere andre steder.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Servoen er en teknikk for å holde forvrengningen nede, og ikke et kvalitetsmål i seg selv.

Men en ting jeg ikke helt forstår er hvorfor DD subbene får så utrolig mye oppmerksomhet når Sunfire leverer akkurat det samme, om ikke mere, men for en langt lavere pris?
    Du glemmer at servoen på DD har nesten trinnløs justering, og at en kan variere bruk av servo etter type film/musikk en skal se/høre (for varierende grad av stram/boomey bass).
    Sunfire leverer på ingen måte det samme som DD serien, da den ikke har samme gode rommkorreksjon/justeringsmuligheter. Sunfire har aldri imponert meg, men det har DD serien gjort mange ganger.

PS: savner fortsatt PC-Ultra. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjøper du deg ikke en da?, eller helst 2. + en sms-1 så kan du fortelle alle oss som vurderer samme kombinasjon, om hvordan den er i forhold til DD18.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nei, når jeg selv ser nærmere på romkorreksjonen til Sunfire er den ikke særlig imponerende.

Men DD utgår med skyhøye kneløft for mitt vedkommende, og det er ene og alene basert på pris. Og selv om jeg hadde råd ville jeg nølt en 2-3 ganger før jeg sa meg frivillig til å bruke så fryktelig mange penger, og få så relativt lite ytelse igjen. Men sett fra en annen synsvinkel, hadde ikke SVS eksistert ville Velodyne fremstått som en bedre deal Her i Danmark er Velo et bedre alternativ da den danske importøren ikke er fullt så grådig som den norske, men ikke til en sånn grad at det er noe billigmerke

Så kanskje det blir Velo en dag hvis jeg vinner i Lotto, eller begynner å skrive for DVD&Hjemmekino

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bombadil: Det kommer vel litt ann på hva du er ute etter. Etter min smak, så tror jeg kanskje at én PB10-ISD blir litt lite i et rom på den størrelsen. To stk kan nok bli bedre som det nevnes her.

Jeg har ikke hørt PB10-ISD selv, men har nå fått min PB12-ISD, og jeg bør ikke ha noen mindre sub i rommet mitt (22m2).

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm takk for alle svar. I klassen under 6000,- er det vel ikke så mange subber som kommer til å klare et slikt trykk som vil fylle hele stuen min? Så jeg tror nok at jeg heller mot en svs nå. Også eventuelt gå til innkjøp av en til når jeg får råd.

Jeg har et nytt spørsmål:
    Hvordan er det å stille inn en sub? Er det vanskelig? Jeg har tenkt til å kjøpe en db-måler, også har jeg dve fra før av? burde jeg ha noe mer?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke spesielt vanskelig, og jeg tror du vil finne all den hjelpen du behøver her på forumet. Du behøver ikke noe annet enn noen testtoner, du finner testtoner og regneark på hjemmsiden til SVS.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta heller å begynne å lek deg litt med subben, test litt forskjellige plasseringer og hør hva som låter best. Så kan du heller begynne å forske med dB-måler etterhvert.

For å dra en parallell til plassering av høyttalere, spesielt frontene, så får man f.eks. mer ut av romkorreksjon etter at man har funnet tilnærmet ideell plassering manuelt først. Så kan korreksjonen ta seg av finjusteringen.

Blir det samme med plassering av sub. Finn best mulig plassering før du begynner målingene, for så å evt. justere topper og bunner i frekvenskurven.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På ISD subbene er det ikke andre parameter enn plassering og fase som kan "justeres", så det er fort gjort.:grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er SVS magnetisk-skjermet?

Noen som vet om svs subene er magnetisk skjermet?

Skal selv ha en PB pluss/2 når lsound har fått den til norge :-)

Hvor mange dB kan en hente ut av den når den er fult innspilt, da uten og skade den ?
    Er det mye vibrasjon i selve kassen ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke rare vibrasjonene i kassa (den er tung), og antall desibel er jo helt avhengig av hvilken "drahjelp" rommet ditt gir.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pluss/2 er 64 kg hvis jeg ikke husker feil. Grøss å gru og få den opp trappen :-/
    Er et lite rom som den må stå og modnes litt i :-/ er ikke den som trenger spille høyest jeg da.
    Kjøper den for og ha et solid fundamet og kjøpe inn nye høytalere til når den tid kommer.
    Håper og kunne ha den et par år fremover nå :-)

Går sikkert greit og sette centeren oppå den om en blir tvunget til det, bare velge riktig dempematte og ha mellom.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemmer at servoen på DD har nesten trinnløs justering, og at en kan variere bruk av servo etter type film/musikk en skal se/høre (for varierende grad av stram/boomey bass).
    Sunfire leverer på ingen måte det samme som DD serien, da den ikke har samme gode rommkorreksjon/justeringsmuligheter. Sunfire har aldri imponert meg, men det har DD serien gjort mange ganger.

Så kjøp deg en da, de tubene tar da ikke mye større plass enn en Velodyne 18DD. Som var ditt forrige argument for at du bytta (plassmangel).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, vennligst ta pris/produktjakten under korrekt tråd...

Side 111 av 263 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •