offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 263 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 5259
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    Siden alle her er i en "bass-nirvana" :wink: for tiden, får jeg spørre igjen.

Er det noen av dere som vet om det er fjernkomtroll å få til disse SVS-subbene, eller er det unødvendig?
    Det er unødvendig! Sjekk manualen på hjemmesidene til SVS, etter kalibrering holder det med receiver's +-db justering.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Dette minner meg litt om MLM :wink: Først så blir man overtalt til å bli med på et "møte", så blir man vervet og må kjøpe en startpakke som heter 20-39. når man har fått startpakka så skal man verve nye medlemmer som også må bestille en startpakke
    Btw, kommer selv til å bestille 2 stk i januar. lurer på enten to 20-39 eller to ultra. hva mener "ververne" om valgene? noen argumenter for det ene eller det andre mottas med takk.. å fxxx nå er jeg blitt hjernevasket også :wink: NB ikke be meg vurdere firkantene, jeg vil ha tuber. Tenkte å skrive en test om de, og evt selge de etterpå hvis de ikke holder mål.(passer da på å selge de før testen kommer på trykk :wink: )
    Finnerud

La meg stille et par spørsmål så kan jeg gi deg mine anbefalninger!

Hvilkne begrensninger har du iforhold til valg av sub mht fysiksk størrelse? Så vidt jeg kunne se kan du jo plassere det meste i rommet ditt uten problemer.
    Hvor høyt er det opp til der bildet starter på veggen din?

Er du klar over at to subwoofere ofte spiller lavere enn en av samme type pga utkanseleringer? Hvorfor vil du ha to?

Skal de stå foran eller bak i rommet?

Er det noe budsjett? To PC Ultra vil komme på over 20.000, så jeg regner med at du har god råd.

Er det noe priispunkt som er mer aktuelt enn andre mht test i bladet?

Gi meg litt feedback om dette så komer det kjapt en godhjertet anbefaling.

PS jeg bestiller en 2531PC+ til idag og en PB12 ULTRA/2, har solgt min PB12plus/2.

DAG

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vel ingen spesielle begrensninger annet en takhøyden. tenke på å ha en på hver side på utsiden av frontene. vet om utfasing, men siden det er trinnløs fasejustering på subbene så ser jeg ikke på det som noe problem. når det i tillegg står to fronter og en senter i mellom subbene samt at jeg har skråtak, så ser jeg ikke for meg et problem med stående bølge som utfaser hverandre. regner også at det er lavere frakt med to en 1x2? vil uansett ta "offisiell kontakt med svs via bladet. regner med at de er interessert i omtale.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To stk. PC-Ultra :!: :!:
    Tviler i det hele tatt på om du er folk nok til å skrive omtale etter testing, regner med det er D&H det er snakk om her?

Hadde det ikke vært en tanke å ta et hjemmebesøk hos noen som har?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

valg

har vel ingen spesielle begrensninger annet en takhøyden. tenke på å ha en på hver side på utsiden av frontene. vet om utfasing, men siden det er trinnløs fasejustering på subbene så ser jeg ikke på det som noe problem. når det i tillegg står to fronter og en senter i mellom subbene samt at jeg har skråtak, så ser jeg ikke for meg et problem med stående bølge som utfaser hverandre. regner også at det er lavere frakt med to en 1x2? vil uansett ta "offisiell kontakt med svs via bladet. regner med at de er interessert i omtale.
    Frakten er ca dobbel med en kontra to, kontainere derimot er rimelig.
    Fikk dette svaret fra SVS om dette igår.

Angående to subber, svs sier dette:
    ************ Well explain to him that we will get him 10% for his order. Also, calibration with an SPL meter and Avia or other test DVD is CRITICAL. If he doesn’t get phase just right between the subs it’s going to sound pretty poor. MUCH better to run the subs side by side in one corner. Much. If he separates them he must calibrate one to either 75 or 85dB (depending on the source for the test tones), then switch that sub OFF. Then calibrate the second sub alone, to the exact same level measured from the exact same spot the first sub was measured (your main chair normally). THEN he must check levels with BOTH subs running. If phase is set right, he will measure a +6dB increase over one sub alone. If he does not he must have an assistant turn the phase knob on ONE sub in small steps until he gets near +6dB (81 or 91dB total, again depending on the tone used). It’s not unusual to get a DROP in output due to cancellation with two subs running if you do not go thru this phase optimization. It’s one reason why we recommend people set phase the same and put the subs side by side. No cancellation between the subs that way! ******************

Jeg vil uansett anbefale deg en PB12plus/2 eller PB12ultra/2,
    eller 2 av hver
    Da tror jeg du får mest godlyd for pengene.

Det forekommer meg at det er mer attack i boksene mens tubene spiller litt mindre fysisk og litt mindre detaljert. Jeg ser at noen sikkert liker dette bedre, men ikke jeg.
    Og så tror jeg du vil høre mer "pustelyder"/portstøy med oppovervendte tuber som puster opp i skråtaket ditt, kontra box / boxer som har bakovervendte porter som også har mye større diameter.

Jeg tror det desidert beste valget er PB12ultra/2, du kan sansynligvis ikke klare å tømme denne selv med bare 1, to er jo gøy hvis du klarer å justere inn fase å få 6 db mer headroom, selv om du aldri vil klare å bruke det.

Min venn i tyskland har 2 stk PB12plus, og han har dem på hver side av sofaen. Da vil jeg absolutt anbefale 2 his man har plass, men når den står foran i rommet er det bedre med 1 av bedre kvalitet enn 2 rimeligere, da får du tightere bedre bass uten utfasninger i det hele tatt, og like mye headroom eller mer.
    Han klarer å få 6 dB ekstra i sitt rom med to.
    Jeg vurderer selv to stk av nye PB12 plus når de kommer i April- Mai,
    men går for en Ultra nå så får vi se hvordan jeg trives

Går du for tuber, er det kun et pris spørsmål. Min ene 2531+ er vanvittig bra, så to 2039+ eller ikke minst 2X PCUltra vil være helt villt!!!

Jeg ville gått for Ultra, de er ikke så mye dyrere på tubene

Dag

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja stikker vel innom dag på nyåret. mulig dere misforstår litt ang to. det er ikke for å få mere trykk. men begge kan da stilles lavere, de spiller da med større kontroll og spredningen av bass til alle sitteplassene blir jevnere. uansett så er det jo bare å selge en hvis det holder med en
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må komme med et innspill her:

Positivt at du vil teste SVS, jfinneru.

Men dersom du først skal ha to sendt over burde du kanskje velge to forskjellige, vil jo gi oss brukere litt mere matnyttig med to tester i stedet for en......

Ellers så er jo PB12/2 utrolig store (og kostbare) for mannen i gata, ikke alle som ønsker et enormt kaffebordstørrelse beist. Flere som velger tubene enn de enorme kassene.

Når det gjelder kasser, ville jeg også vurdert PB10 som både størrelsemessig og lydmessig kanskje er i det feltet med mest konkurranse. Hvordan vil denne stå seg i en klasse der de fleste har råd til en sub??

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg tror iallefall jeg skal bestille fort som fan... Bare en hyggelig sjel kunne invitere meg hjem til seg for en demo.
    PS! Jeg holder ølen :wink:
    Det er greit....kommer du med ØL, er døra åpen............
    Jeg holder ølen 8) . Tar med samboeren hvis det er greit. Si i fra når den står i hus og ferdig innspilt. Gleder meg :P

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har planer om stor utflukt er du hjertelig velkommen her også....Tror de fleste SVS eiere tar imot alle tvilere med åpne armer.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.....
    Skal Flageborg ha seg en SVS au??

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja stikker vel innom dag på nyåret. mulig dere misforstår litt ang to. det er ikke for å få mere trykk. men begge kan da stilles lavere, de spiller da med større kontroll og spredningen av bass til alle sitteplassene blir jevnere. uansett så er det jo bare å selge en hvis det holder med en
    Sitter også med følelsen at sub-level på 120 dB er hovedmålet her, man kan ha andre mål med 1 eller flere subber også.....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske tidlig i lærefasen, så jeg ytrer et ønske om at noen kunne forklare meg hva utfasinger er?
    Jeg har jo faseknotten bak på subben, men hører ikke forskjell jeg da, men ser heller ingen hensikt i å bruke det så lenge ikke veit hva det til/for noe....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

utfasning, 120 dB og Calibrator disc

Målet er ikke å ha 120 dB,

men å ha en sub som spiller kvalitetsbass ned til 20 hz (fordi dette er viktig både til musikk og film dersom man ønsker at anlegget skal gjengi hele lydbildet, noe som jeg anser som ganske selvsagt at man ønsker seg) og at subben kan gjengi så høyt volum som man ønsker. På film kan det fort bli 120 dB når det virkelig "smeller".

Det er viktig å ha headroom, har du en sub som klarer feks 120 dB så spiller den meget uanstrengt uten forvrengning og kompressjon til for eksempel halve lydtrykket på 114 dB, og da er kvaliteten mye høyere en sub som den akkurat klarer 114 dB med et nødskrik.

Skjønner?

Hvor mange dB man ønsker seg er opp til enhver så klart, men jeg tror referanse nivå i forhold til LFE sporet på film er nettopp 120 dB, det er meningen at man skal spille av materialet på det nivået.
    Scener med tale er da likevel ofte meget lave så man må anstrenge seg for å høre hva som blir sagt.
    Når en sub har mye headroom betyr det også som regel høy kvalitet også til musikk, uten forvrengning blir lyden bra.
    Så kommer det selvfølgelig an på egenlyden i subben og hvor bra den er bygget, kasse og membrankvalitet og så videre.

De fleste subber under 30.000 kroner klarer ikke de kriteriene jeg nevner ovenfor, og flere over 30.000 klarer det heller ikke.
    SVS kan levere dette til meget lave priser, ca 12.000 og oppover ved for eksempel en PB12plus/2 plassert i hjørne eller 2X 2039PCplus stillt inn i riktig fase.

Angående fase,

med to subwoofere kan de utkansellere hverandre i noen rom, lydbølgene utlikner hverandre, nuller hverandre ut.
    Det kan også skje mellom høyttalere i systemet som er stillt inn som store og subwooferen.
    Derfor er det ofte lurt å stille inn selv store fronthøyttalere til small dersom man har en skikkelig bra sub. SVS sier til meg at selv om mine fronthøyttalere har doble 12" elementer hver og jeg har en 2X500 watts forsterker på 52 kilo så er det best å sette dem på small å la subben spille bassen alene, jeg splitter nå på 60 hz og synes det er best, det er også romavhengig.
    Når man har to subber må man passe på at de to er stillt slik i fase at du får 6 dB ekstra lydtrykk når du slår på sub nummer to, man trenger da et dB meter og feks "calibrator" discen fra hifiklubben.
    Den burde alle ha uansett!

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar med samboeren hvis det er greit. Si i fra når den står i hus og ferdig innspilt. Gleder meg :P
    For all del - Ta med samboeren - Gleder meg !!! Det virker ikke som det er mange "under samme tak" som deler denne lidenskapen for lyd og/eller bilde, og derfor gleder det ekstra å oppleve at det ikke bare er meg som tar med kona på messe i Horten og Oslo Plaza. Eller demo hos Dag SVS Johnsen for den del. Hun storkoste seg i "trøkket" fra SVS'n

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dB

Hei gutter,

test scenen fra Nemo, scene 25 tror jeg, "Darla tapping the watertank",

jeg klarte med 1 stk SVS 2531PC+ tunet til 20 hz og crosset over på 100 hz 113 dB før det begynte å skurre på 114 dB.
    Hadde klart 2-3 dB mer hvis jeg tunet den til 25 hz, men det er jo juks

Tenker det blir en 2531PC+ til snart, da snakker vi + 6 dB og da er jeg meget fornøyd!

Dag

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Tar med samboeren hvis det er greit. Si i fra når den står i hus og ferdig innspilt. Gleder meg :P
    For all del - Ta med samboeren - Gleder meg !!! Det virker ikke som det er mange "under samme tak" som deler denne lidenskapen for lyd og/eller bilde, og derfor gleder det ekstra å oppleve at det ikke bare er meg som tar med kona på messe i Horten og Oslo Plaza. Eller demo hos Dag SVS Johnsen for den del. Hun storkoste seg i "trøkket" fra SVS'n
    Du må gjerne si fra hvis du ønsker besøk også fra flere. Jeg må si SVS frister veldig, etter det man kan lese her.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen skal du være . Siden du kjører hit på ca. 45 minutter er det opp til deg å foreslå et passende tidspunkt. Sjekk info på hjemmekinolinken under. En demo tar ca. 3 timer, så kl. 18:00 i morgen er det første som passer. (OBS! maks 4 personer pr. demo.)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

referanse nivå og sub systemer

Her er en nærmere forklaring på hvorfor man må ha et subwoofer system som kan levere opp mot 120 dB for å kunne avspille lydsporene på DVD filmer slik de er ment å lyde mht lydstyrke.
    Legg merke til at samtaler ikke ligger høyere enn 80 dB, som er det riktige nivået ved en vanlig samtale. Her er utklippet:

Many HT enthusiasts like to listen to movies at/near Dolby Reference Level. This is the playback volume the mixing engineers intended for the movie theater. With quality HT equipment and proper calibration, Reference Level playback is enjoyable and no different in terms of overall loudness than a properly configured commercial Cineplex. Reference Level provides life-like dialogue, averaging around 80 dB at the listening position. Due to the extreme dynamic range of movie soundtracks, bass peaks in the surround channels can often approach 105 dB at Reference Level. And since the LFE channel is boosted 10 dB, bass peaks in that channel can approach 115 dB.

If the surround speakers are set to "small" (which is a common practice), the subwoofer is required to handle both the redirected bass from every surround channel, and the LFE channel. In the event of simultaneous bass peaks in the surround channels and in the LFE channel, a subwoofer could theoretically be required to deliver a 117 dB bass peak at the listening position.

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS på vei

I og med at jeg har en SVS PB12 ULTRA /2 på vei,

legger jeg inn link til denne sinnsyke testen som bør leses av alle som er subwoofer freaks

http://www.hometheaterforum.com/htfo...hreadid=201221

Noen som tror jeg gleder meg??

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du gleder deg voldsomt Johnsen
    Testen har jeg allerede lest for lenge siden :wink:

Noen som kan fortelle meg den beste måten jeg kan betale Nor-Cargo moms og avgifter på en fortest mulig måte slik at jeg slipper å vente i evigheter på at subben skal komme....?? Puh, det bar en lang setning :?

Side 11 av 263 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •