offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 109

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 109 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 ... SisteSiste
Viser resultater 2,161 til 2,180 av 5259
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Per Thomas: Har du satt i kontakten...? :-)
    Nei du det hadde jeg glemt gitt hehe. Neida. Kontakten er i og den trøkker men man lurer alltid på om det kan bli bedre og som alle sier her inne er small den beste innstillinger og jeg merker jo at stemmer og høyere lyder blir gjengitt med mer crisp (klarere) men jeg mister jo all bassen. Igår var det like før jeg kastet ut hele anlegget, da det rett og slett var kjedelig å se filmer jeg vet har mye effekter. Men alt står nå på Large og jeg er jo meget fornøyd men lurer på om det kan bli ende ett hakk bedre ved small instilling da receiveren ikke er av de aller vasseste i klassen.

Men takk for tipset uansett:-)

pt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Thomas: Med så mange høytalere, og subwoofere burde du tenke på å investere i en Behringer PEQ, eller en annen PEQ.

Men jeg ville startet med en realtime frekvensmåling vha feks True RTA for PC. Fordelen med å måle frekvenskurven i realtime er at du øyeblikkelig kan se endringer når du justerer og flytter rundt på høytalere/subber.

Ellers så kommer Velodyne med SMS-1, som både vil måle og korrigere frekvenskurven.

Eller, du kunne selge Sonyene og kjøpe en Velodyne DD10 fra www.vassagohifi.com og benytte EQ'en i den.

Det er de umiddelbare løsningene jeg kan se.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres fristene ut, men når det ikke virker med kun svsen som eneste sub så tror jeg vel frekvens korrigering ikke er hele løsningen iallefall. takk for tips.

mvh
    pt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å få flere subber til å spille sammen er fasejustering det viktigeste. For å få den ene subben til å spille sammen med rommet er frekvensjustering løsningen. Om du gjør det vha en PEQ, eller å flytte sub, høytalere, sette opp bassfeller, ommøblere etc er du uansett og famler i blinde på herrens mark hvis du ikke måler opp frekvensresponsen.

Så er valget PC, eller Radioshack. Med PC kan du se resultatet med en gang, med Radioshack skal du gjøre endringene ferdig, også plotte frekvensresponsen.

Du kan også prøve løsningen med sub i lytteposisjon, og deg kravlende rundt på gulvet, jeg brukte selv denne metoden da jeg fikk min sub. Siden så har jeg verifisert vha målinger at det er den beste plasseringen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for det. får prøve å kravle litt på gulvet i helgen. har jo også en behringer 1124 på lur og en radioshack så kan jo ty til dette om det fortsatt er problemer. Tusen takk

pt

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    OK, takk for det. får prøve å kravle litt på gulvet i helgen. har jo også en behringer 1124 på lur og en radioshack så kan jo ty til dette om det fortsatt er problemer. Tusen takk

pt
    Det er ingen grunn til å krabbe rundt............først må du flytte SVS'n, så må du måle med RadioShack'n. Hvis du kun har 2 yttervegger to steder, se blå markering utenfor rommet, har du 2 valg, som vist på figur, pilen markerer frontretning på SVS'n. For BEST resultat setter du bassportene mot bakvegg, ref. skisse. Og tuning skal være til 20Hz og active crossover disabled.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok sier du det ja.. da må jeg jo gi dette et forsøk. Er det "farlig" om SVSen blir stående ca tja 80 cm ifra bakveggen fårn ikke helt inntil pga andre høytalere? Riktignok vil det bli stående en vegg med høytalere bak svsen da.

takker iallefall, da gleder jeg med til en ny runde kalibrering:-)

pt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Ok sier du det ja.. da må jeg jo gi dette et forsøk. Er det "farlig" om SVSen blir stående ca tja 80 cm ifra bakveggen fårn ikke helt inntil pga andre høytalere? Riktignok vil det bli stående en vegg med høytalere bak svsen da.

takker iallefall, da gleder jeg med til en ny runde kalibrering:-)

pt
    Kjørte en test med PB12-ISD ca. 85cm. fra bakvegg....plassert som jeg har vist på skissen, venstre front......og det leverte som det skulle;-)

Ellers tror jeg ikke det gjør noe om du fjerner "kassene" bak sub-posisjonen.....slik at du unngår at membranene fungerer som "dempematte" for SVS'n. Elementene bak SVS'n vil jo også bli "påvirket" av trykket fra SUB'n. Blir på en måte "kvalt" av bass-trykket...............

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svs

svs pb10 den som er omtalt i avnytt, den knuser sikkert klipsch rw10? men nå har jeg to stk rw10, knuser svspb10 to sånne rw10 suber? er vel egentlig ute etter bare en sub for og spare plass men vil jo ha samme trykk som mine to rw10?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hva en RW10 er god for i praksis, men å kjøre med 2 i stedet for en vil i absolutt beste fall øke max spl med 6db, men det vil ikke gjøre noe med hvor dypt de spiller.

Jeg regner ikke med at RW10 drar så altfor langt ned i dypet, og derfor vil nok en PB10 være et bedre valg med mindre du ikke bryr deg om dyp bass.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch w10 drar ned til 25hz og svs går ned i 20hz. når jeg bruker DVE og tester rw10 hører jeg ikke en dritt før den runder 30hz, hører den best mellom 30 og 40hz. svs går lenger går ned til 20hz vet ikke om jeg vil høre så mye under 25hz men er di oppgitte specs 20hz reelle? hva tror dere?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, SVS' data er reelle. Ingen tvil om at de oppgitte data ofte er bedre enn oppgitt, spesielt med tanke på hvor dypt de går. Responsen i eget rom derimot kommer helt an på hvordan rommet behandler lydbølgene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørselen stanser typisk ved 20hz, min stanser ved 22hz, deretter kan jeg kun føle at det trykker i rommet, og at ting rister.

SVS er 112% ærlige mht hvor dypt deres subs spiller, og som du opplever med din Klipsch er ikke alle andre det.

Hvis man har et par rimelig ok høytalere er det typisk området fra 40-20hz og under du mangler. Er det ikke da temmelig kjedelig om subben du kjøper er like mangefull i dette området?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS PB10-ISD leverer så det holder! I eget stereo-oppsett, ferdig kalibrert og justert oppnådde jeg følgende tall:

22Hz - 86dB
    21Hz - 86dB
    20Hz - 85dB
    19Hz - 83dB
    18Hz - 77dB
    17Hz - 73dB
    16Hz - mindre enn 72dB

Dette er tall som IKKE er kompensert i forhold til RadioShack's avviks' skala, og det er rett og slett imponerende.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: prisdiskusjon tar dere i pristråden, i tillegg til at prisene ligger på AVnytt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Kjørte en test med PB12-ISD ca. 85cm. fra bakvegg....plassert som jeg har vist på skissen, venstre front......og det leverte som det skulle;-)

Ellers tror jeg ikke det gjør noe om du fjerner "kassene" bak sub-posisjonen.....slik at du unngår at membranene fungerer som "dempematte" for SVS'n. Elementene bak SVS'n vil jo også bli "påvirket" av trykket fra SUB'n. Blir på en måte "kvalt" av bass-trykket...............

Da er tipset ditt satt ut i praksis, nå skjønner jeg hvorfor SVS har fått så mye skryt. Dette var rett og slett helt vanvittig. Aldri opplevd liknende:-) Tusen takk for tips og råd. "boksene" bak ble flyttet så SVSen står helt inntil hjørnet. Så at svsen dekket to bokser med sin enorme høyde og dermed måtte boksene vekk, kan vel ikke si jeg angrer:-)

takk igjen
    PT

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen i kristiansandsområdet som har mulighet til å gi en liten demo av en SVS sub?. Jeg tenker på å kjøpe en SVS PB12-Plus/2, men det kunne være greit å få et inntrykk av disse.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

har nå bestilt meg en svs pb10-isd. gleder meg til den kommer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et rom som er 6.5*3,5 meter og enten så må jeg plassere subben forran med høytalerene eller så må jeg plassere den i hjørnet bak på den ene siden. Er det best å sette den bakerst eller?. må den langt ut fra vegg? isåfall sliter jeg litt og må antakelig gå for en tube. tenker på å kjøpe en SVS PB12-Plus/2.

alternativet er vel bare å kjøpe og teste selv. :~

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omtrent samme mål/forhold som her (7,5x4,2). Har akkurat samme forhold når det gjelder oppfattet best plassering, men den fungerer helt klart best foran. Hos oss er det lettere å høre at bassen kommer bakfra dersom den plasseres bakerst i rommet.

Side 109 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •