offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 106

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 106 av 263 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 102 103 104 105 106 107 108 109 110 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 ... SisteSiste
Viser resultater 2,101 til 2,120 av 5259
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er vel flere enn meg som simpelthen bare elsker å demontere lekene sine??????????

Det frister altid og ta en titt bak elementene ja

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har reparert min PB10 i dag. Den var begynt å lave noen underlige lyder i scener med dyp bass. Og det var ikke port støy da de startet allerede ved 85db. Etter litt skriving med Tom var egentlig ingen av oss særlig klokere, men jeg fikk tillatelse til å åpne den for å se om noe ville åpenbare seg.

Det gjorde det egentlig ikke, men jeg la merke til at noe av papiret som satt bak på isolasjonsmaterialet var løst, og siden jeg ikke hadde noen andre potensielle feil fjernet jeg det som var løst.

Og *poff!* Dermed var subben som ny igjen, Helt utrolig hvor mye bråk det lille papirstykket klarte å lave. Det som er mest utrolig er at lyden det lavde, selv om den sjeldent kunne høres over de andre lydene, forstyrret lyden fra subben slik at den trykket mindre. Nå er jeg og PB10en nyforelskede på nytt igjen

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ellers vil jeg bare nevne at etter en del timer "hardkjør" på min SVS 25-31PCPlus ble det nødvendig å "ettertrekke" alle boltene på BASH' amp'n.

Kanskje sjekke dette med jevne mellomrom............?
    Jeg åpnet ikke suben bare for morro skyld - det var også fordi jeg har lagt merke til noe skurring dersom jeg skrur på Gain knotten - samme lyd som når gamle forsterkere trenger en rens av volumpotmeteret. Så Tom V. anbefalte meg å prøve å åpne opp og blåse rent med trykkluft på boks.

-Hvis ikke det hjalp, skulle de sende meg en ny forsterker!

Men det hjalp da. Pluss at det jo ikke er noe stort problem - man driver jo ikke og skrur på Gain i tide og utide...

Jeg siterte innlegget ditt fordi jeg tenkte å si det samme; jeg skrudde i skruene til ampen ganske mye mer enn de var i utgangspunktet, og skrudde også til alle skruene til refleksportene. Da er portene riktignok ikke heelt i flukt med baksiden lenger, men de sitter ihvertfall skikkelig, og det må vel være viktigst(lydmessig sett).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru bare ikke for hardt til, både MDF og plast tåler bare så mye før det sier *knekk*. Det var en av de tingene som Tom også understreket når han ba meg om å skru den opp.

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått plassert svs'n i hjørnet ved sofa'n, justert litt grovt, sett The Incredibles dvd og fått mine første dunk i veggen fra nabon på de to årene jeg har bodd her.
    Velger å tolke det som om han syntes det var kult!! :-)

Uannsett, utrolig bra lyd på den filmen!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja du og naboen blir nok gode venner etter hvert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    Da har jeg fått plassert svs'n i hjørnet ved sofa'n, justert litt grovt, sett The Incredibles dvd og fått mine første dunk i veggen fra nabon på de to årene jeg har bodd her.
    Velger å tolke det som om han syntes det var kult!! :-)

Uannsett, utrolig bra lyd på den filmen!
    Er det lytt der du bor, eller relativt bra lydisolert?

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, ett nytt vennskap spirer frem.

Er nok ikke supert isolert mellom oss, men tror nok problemet var at det skrangla i det meste på de verste scenene. Regner med han merka litt av det og......

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestemt meg for at min nye sub skal hete SVS PB12-Pluss/2 :-)

Noen som har denne suben og vet litt om hvor mye det går ann og hente ut fra denne suben????

har sett igjennom bruksannvisningen til den og er tilfredstiltt med hva jeg så.
    Og hvor herlig er det ikke med en sub med subsonicfilter :-)

Håper noen har peil :-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    ...............Og hvor herlig er det ikke med en sub med subsonicfilter :-).
    Er ikke dette like overraskende som en bil med AirBag:-?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig anskaffet meg en SVS jeg også (PC-Ultra), og ettersom jeg ikke har fulgt med på denne tråden før, følte jeg at nå som SVS'en var i hus måtte jeg tilegne meg litt mer informasjon om dette vidunderet.

Så et par dager og 2111 innlegg senere (forumets lengste tråd - by far??) vil jeg påstå at jeg ikke bare er langt klokere, men har også ledd godt ved en rekke anledninger. Selv om tråden etter overskriften å dømme burde være tørr og teknisk er det her til tider stor underholdningsverdi

Å lese denne tråden i sin helhet er nesten som å lese en god bok, der man blir gradvis bedre kjent med "hovedrolleinnehaverne". I starten er alt bare fryd og gammen, men idyllen varer ikke lenge.. For etter hvert som SVS-gjengen smører på med stadig mer ekstravagant bruk av superlativer i omtalen av sine utilnærmelige vidundre dukker det opp noen mørke skyer på horisonten. Noen fiendtlig innstilte skeptikere har sett seg lei på den eleville halleluja-stemningen, og trekker de nyervervede vidunderboksenes egenskaper i tvil. Da er det straks duket for et par hopp i dramaturgien, før det blir skikkelig oppvask, og det regelrett hagler med syrlige kommentarer og andre ufinheter. Når dramaturgien er i ferd med å nå sitt klimaks er det brutt ut full skyttergravskrig, der refleksjonsevne og tankegang har gått fullstendig i vranglås hos begge leire. SVS-leiren, representert ved tidligere erklærte yppersteprest Dag "SVS" Johnsen og erkebiskop Flageborg ligger an til å gå seirende ut av striden med sitt overlegne flertall, da paven selv, Administrator Lygren entrer banen. Med sine diplomatiske egenskaper (og skarpskodde trusler) rir han stormen av, og freden senker seg atter over debattantene. Diskusjonen får atter fortsette etter et par uheldige frafall hos "fienden", som inntil videre ser ut til å være så godt som utryddet.

Manic Miner hadde en fin oppsummering av de bakenforliggende forhold da det stormet som verst:

"At SVS fremkaller sterke følelser hos eierene har en enkelt forklaring: Det er et godt produkt som skiller seg ut i fra de fleste andre subwoofere på markedet. Det har så utartet seg i litt unyansert misjonsarbeide som så har falt tilhengerene av andre subrelgiøse retninger tungt for brystet.

Men når diskusjonen foregår i SVS templet må man regne med å bli stemplet som vantro hvis man ikke i det aller minste kan komme med en forklaring på hvorfor ens gud er bedre enn vår.

Vi SVS fundementalister bør kanskje anerkjenne andre trosrettningers rett til å eksistere, men man bør heller ikke i fremtiden regne med å kunne sparke opp dørene til SVS templet, spytte på guden vår og forvente at vi ved et trylleslag skal endre livssyn."

Festlig. Men ettersom det har vært nok av avsporinger i denne tråden skal jeg forsøke å vende tilbake til (det tekniske) tema før jeg runder av. Selv etter et tresifret antall sider er det fortsatt er par ting jeg lurer på, som muligens ikke alle er like SVS-relevante, men relevante nok for tråden.

1. Hva skjer egentlig når subben går i "kompresjon"? Er dette en slags innebygd mekanisme? Det fortoner seg for meg som et slags beskyttelsesmodus som slår inn ved ekstremt høye volum for å forhindre den mye omtalte "bunningen" av elementet, men ettersom folk her har fått subbene sine til å bunne både titt og ofte vil jeg gjerne ha en nærmere forklaring.

2. Tar selve elementet skade av bunning?

3. Hva skal til for at sikringen ryker? Er dette noe som vil påføre subben skade utover det at man rett og slett må skifte sikringen? Kan de oppdrives her til lands? Er dette noe som har hendt de mest hardbarkede "db-dragerne" ofte, eller hører det til blant sjeldenhetene?

4. Jeg har hørt snakk om at det lett kan oppstå strømrelaterte feil på produkter som ikke er CE-godkjente pga ujevne norske strømforhold, selv om produktet er bygget for 220-230 volt. Er dette aktuelt for SVS-produkter, og vil det eventuelt hjelpe å benytte et strømfilter for å unngå "peaks"?

5. Har det blitt gjort endringer i like SVS-modeller over tid, og i så fall hvilke? Mener jeg leste noe om "nye versjoner" osv..

Og så er det vel noen små-tekniske spm som surrer i bakhodet mitt angående innstillinger osv, men det får vi ta senere så vi begrenser lengden på innlegget litt

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha! Morsom lesning, a|ex!

1) Dette inntrer når elementet jobber FOR hardt (for store svingninger eller for høyt volum). Ingen beskyttelse i noen form.

2) Ja, jo, kanskje. Ved gjentatte overstyringer vil jeg jo tro at dette neppe kan være godt for elementet.

3) Star Wars II i HD. Her røyk min sikring på PC Ultra. Eneste gang også... Skjer med andre ord ganske sjelden, og sikringene er normale glasssikringer. Sjekk styrke.

4) Aldri hørt om...

5) Ikke det jeg vet.

Gratulerer med super-sub! ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ha! Morsom lesning, a|ex!

1) Dette inntrer når elementet jobber FOR hardt (for store svingninger eller for høyt volum). Ingen beskyttelse i noen form.

2) Ja, jo, kanskje. Ved gjentatte overstyringer vil jeg jo tro at dette neppe kan være godt for elementet.

3) Star Wars II i HD. Her røyk min sikring på PC Ultra. Eneste gang også... Skjer med andre ord ganske sjelden, og sikringene er normale glasssikringer. Sjekk styrke.

4) Aldri hørt om...

5) Ikke det jeg vet.

Gratulerer med super-sub! ;-)
    Takk for det, og takk for kjappe svar! Jeg lurer imidlertid fortsatt litt på dette med kompresjon.

Er det bare et begrep som sier noe om at selve elementet rett og slett ikke greier å produsere den lyden det egentlig skal pga for stor belastning (av den ene eller andre sorten)? Når det går i kompresjon er det vel ikke langt unna bunning?

Det er altså IKKE en beskyttelsesmekanisme som reduserer elementets svingninger?

Inntil videre har jeg bare ultraen koblet opp via pc'en i et lite rom på ca 10 kvm, men dette her er altså bass jeg aldri har vært borti maken til (uten noen former for fase- og annen romkorrigering). Og selv om jeg spiller så takrennene står og hopper på utsia her, ble jeg overrasket over å se at elementet ikke hadde rare utslaget under subben.

Etter en øredøvende demoseanse nede hos vito med darlascenen kunne jeg heller ikke registrere at basselementets vandring gikk lenger enn bortimot halvveis ned mot bunnen. Med receiveren på -5 eller -10 og gain på klokka 11 måtte vi gi oss av fare for husets ve og vel, med dører som nesten slo ut dørkarmene og vinduer som vibrerte faretruende.

Og attpåtil leser jeg at enkelte med relativt stor enkelthet har fått elementet til å bunne gjentatte ganger ved "normalt demovolum". Hvor inni "&#%"&€€! høyt spilles det egentlig da?? Jeg for min del tror jeg aldri kommer til å få utnyttet kreftene i denne subben fullt ut, verken til film eller musikk!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompresjon har bla. med bevegelse av luft å gjøre. Utslagene blir for store og uten direkte mål og mening grunnet lydbildet. Og ja -det nærmer seg bunning av elementet.

Hehe... Ultraen leverer også hos deg skjønner jeg?

Balansegang er stikkordet. Ikke kjør på med for mye kraft på suben. Balanser det mot resten av lydbildet.

Etter hvert vil du oppdage at du ønsker og begjærer alt det Ultraen vil (og kan) gi deg... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg forstår kompresjon akkurat så godt at jeg kan forklare det. I SVS tilfelle vil kompresjon opptre når forsterkeren løper tørr for krefter. Dette opptrer typisk i den nedre delen av frekvensskalaen som også belaster forsterkeren mest. Kompresjonen tiltar når du øker gain, eller på annen måte hever volumet.

Testene på avtalk inkluderer kompresjon, metoden de har brukt er ikke 100% forankret i virkeligheten, og kan trygt ansees som "worst case scenario". De starter sweepet fra 10hz, du vil da kunne se at forsterkeren kneler etter å ha gjengitt 10-15hz, og ikke henter seg inn igjen før etter 20hz.

Ed Mullen testet først PB10 med samme metode, og fant ut at den komprimerte ved 20, og 22hz. Han har siden testet den med et sweep som starter høyt, og beveger seg nedover. PB10 klarte seg da helt uten kompresjon. Det samme vil nok være gjeldende for andre SVS, og metoden ligner mere de forholdene subben utsettes for i virkeligheten.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex, gratulerer med ny SVS!

Når det gjelder kompresjon så går dette på basselementet, dvs når elementet vandrer utenfor sin lineære karakter ved "ytterkantene". Dette er rett før det bunner og ved kompresjon så vil du miste dynamikk og trøkk.

Elementet burde så absoultt unngås bunning... dette kan medføre å slå spolen skjev. Unngå dette Alex.

Du trenger ikke tenke på at din SVS ikke er CE godkjent....

Lykke til med din SVS!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg tror ikke kompresjon har så meget å gjøre med elementets vandring, at det kommer utenfor arbeidsområdet vil typisk resultere i forvrengning.

Hos noen subwoofere vil uutholdelig forvrengning opptre lenge før du opplever kompresjon, men hos SVS ser det ut til at det er forsterkeren som er det svake ledd.

Andre grunner til kompresjon kan være overopphetede spoler som ikke lengre kan omsette energi til bevegelse, eller i servosubber at servoen går inn å justerer ned volumet for at forvrengningen går utover det tillatte.

Et annet eksempel på kompresjon er limiteren i PB10 som nekter deg å spille særlig høyere enn 104db

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Alex, gratulerer med ny SVS!

Når det gjelder kompresjon så går dette på basselementet, dvs når elementet vandrer utenfor sin lineære karakter ved "ytterkantene". Dette er rett før det bunner og ved kompresjon så vil du miste dynamikk og trøkk.

Elementet burde så absoultt unngås bunning... dette kan medføre å slå spolen skjev. Unngå dette Alex.

Du trenger ikke tenke på at din SVS ikke er CE godkjent....

Lykke til med din SVS!
    Takk for det, og nå tror jeg at forstår dette med kompresjon mer eller mindre, etter inputs fra alle dere! Jeg skal nok prøve å beherske meg og ikke utsette subben for slike ektrem-påkjenninger, og etter det jeg har erfart hittil har jeg enda lenge igjen før noe slikt skjer, til og med når jeg har kjørt på alt jeg orker

Vil man høre det tydelig når subben går i kompresjon?

Jeg vil forøvrig benytte ultraen i et lite, rektangulært rom på 13 kvm med skråtak og delvis buet tak pga et stort karnappvindu i den ene enden (fronten av kinoen i den andre). Det er så og så ingen paralelle flater i rommet, pga dets merkelige utforming i en loftsleilighet.

Jeg er litt usikker på hvordan dette vil arte seg akustisk, noe tiden vil vise. Jeg har imidlertid tro på at det kan bli bra, og subben vil bli plassert i et av de bakre hjørnene. Forøvrig vil den spille i en stereoløsning sammen med Helicon 400 og en TacT TDA 2200 RCS, som visstnok også skal kunne ordne opp i ultraens eventuelle tilpasningsproblemer med glans, takket være den avanserte romkorreksjonen med alt tenkelig av innstillings- og justeringsmuligheter. Det blir nok mye prøving og feiling, forhåpentligvis med et godt resultat

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompresjon kan ikke høres, men du kan lytte til tegn som at den dybeste bassen forsvinner.

Kompresjon vil opptre før elementet bunner, Jeg tror sakens gang vil være ca slik

Kompresjon>Forvrengning>Bunning.

Et eller annet sted der i mellom vil det kanskje også opptre litt portstøy?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for orienteringen. Å kjøre 25Hz tuning på ultraen vil vel sørge for mindre utslag på elementet ved de laveste frekvensene, og dermed redusere risikoen for kompresjon og bunning, etter hva jeg har lest meg til?

Side 106 av 263 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 102 103 104 105 106 107 108 109 110 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •