offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 103

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 103 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 99 100 101 102 103 104 105 106 107 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 ... SisteSiste
Viser resultater 2,041 til 2,060 av 5259
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hos meg er det svært liten forskjell i kurvene på forskjellig volum, helt opp til punktet hvor subben kneler og da er det så høyt at det er meningsløst.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo en pussig stigning på en kurve, men hvis det låter OK hos deg, så er det vel greit.... :wink:

Jeg for min del vil tro at det her blir for mye bass, selv når frontene kommer med i sammendraget.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal, det er ikke om den går i kompresjon de mener, men langvarig konstant påført sinuskurve vil si stor strømgjennomgang på elementet/spolen...

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk dette svaret i dag fra Ron om bruk av sinus toner...

Sitat Opprinnelig postet av SVS - Ron S
    Use very low SPLs when utilizing sine waves. No more than 75-80dB, and no more than the few seconds needed to measure a particular frequency. Allow time in between test runs. Don’t forget too that a Radio Shack SPL meter (the digital and analog are the same in this regard) will be “off” quite a bit down low. Use the basic numbers here to “correct” for your measurements:

http://www.svsubwoofers.com/faq_rscomp.htm

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Arendal, det er ikke om den går i kompresjon de mener, men langvarig konstant påført sinuskurve vil si stor strømgjennomgang på elementet/spolen...
    Ja, jeg vet det. Mitt innlegg gikk på lydnivå ved kalibrering.

Som du ser så er de 4 nederste kurvene rimelig jevne, mens den øverste hvite ikke er det. Det er altså for høyt, men inntil da er det ikke noen forskjell.

Dette er ikke den tuningen og innstillingene jeg har i dag. Dette var kun for å se om kurvene endret seg nevneverdig ved forskjellig volum, noe de ikke gjorde. Jeg har dertfor lagt meg på -25dB på min receiver som er den nederste turkise linja.
    Noe gir meg ett snitt på 90db fra 10 - 1000Hz.

Det "tar ikke av" før man kommer under 40 Hz og peaken på 16 Hz hører man jo ikke.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har funnet noe info/spurt om hva 'Bypass' er godt for på Subsonic filter? De er jo veldig nøye med å si at man skal sette til den og den frekvensen, med så og så mange plugger i. Er det så enkelt som at hvis man setter den til Bypass, så vil suben spille så dypt som den er fysisk kapabel til, på bekostning av noe SPL, og med større fare for skade?

Har forøvrig dratt ut pluggene og satt min til 25Hz, etter å ha prøvd både 20Hz og 16Hz. Mulig jeg går tilbake til 20Hz, men egentelig synes jeg ikke jeg går glipp av mye ved 25Hz, og det er mer slam, mer kontante utbrudd.
    Pluss at jeg syntes at ved 16Hz, som jo er med bare én port åpen, fikk jeg noen "prompelyder"(ja beklager, men det er det nærmeste jeg kommer en god beskrivelse) ved store 'brak' i dypbassen, som f.eks. den scenen i The Incredibles hvor den første "kuleroboten" går i bakken(for første gang). Et skikkelig brak, men jeg syntes at jeg fikk litt lyd fra selve sub kassa / porten der ved 16Hz tune. Det er jo mye luft som skal flyttes, og når man bare har ett rør å pumpe det ut av...

Men mulig jeg går tilbake til 20Hz - litt 'morsomt' med 25Hz akkurat nå.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bypass har med evt. intern delefrekvens i subben å gjøre, ikke hvor dypt den skal gå.

De aller fleste kjører frekvensdelingen i forsterkeren. Da skal suben selvsagt stå i bypass-posiisjon.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Bypass har med evt. intern delefrekvens i subben å gjøre, ikke hvor dypt den skal gå.

De aller fleste kjører frekvensdelingen i forsterkeren. Da skal suben selvsagt stå i bypass-posiisjon.
    Joda, vanligvis er jeg en idiot, men denne gangen tror jeg jeg har rett.

Det du tenker på er vel Disable på Crossover - det jeg tenker på er en innstilling på Subsonic filteret som heter Bypass. Tror ikke denne var på 20-39PC Plus, så da er den kanskje ikke på PC Ultra heller, men på PB12-Plus/2 er det altså Bypass, 16Hz, 20Hz og 25Hz. Dette bestemmer jo ikke hvor høyt opp i frekvens suben skal gå, det gjør som du sier et eventuellt innebygget delefilter, som jeg selvsagt har på Disable, siden jeg bruker receiveren til å dele signalet.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subsonic filteret bruker eq i et forsøk på å få en flatest mulig frekvensgang (etter det du stiller den til), og jeg ville da tro at bypass slår av all eq...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaså, se det ja - litt opptatt her i kveld. Bursdagsfeiring for minstebarnet (12) med dertil filmseanse. Fikk derfor ikke sjekket nærmere, men tok en ukvalifisert råsjans.

Jaja, da har dere sikkert rett, men et slikt filter tror jeg jammen ikke er tillagt PC-Ultra uansett. Den bånner for et godt ord, eller film kanskje man skal si...

Har (omsider) akkurat sett T3 i 720p (nedlastet). Meget overrasket over kvaliteten. Flotte farger, og gjennomgående svært god gjengivelse. Rent og pent, og fremfor alt; skarpt. Suben fikk jobbet litt underveis, ja... Men dette er selvsagt OT.

Hadde vel noen ganger trengt et mere åpenbart cut-off filter for de aller laveste frekvensene her.... :lol:

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde subsonic filter var et filter som fjerner frekvenser under en gitt grense. F.eks. er subsonic filter satt til 20 Hz, så fjerner dette filteret alle toner under denne frekvensen (med bratt deling). Det er jo en kjennsgjerning at om du har et meget vanskelig rom, gjør ikke ekstremt lave frekvenser lyden særlig mye bedre....

Har lest følgende, men aner ikke om det er noe hold i det: :?:
    Det finnes også slike filter for overtoner. Overtonene genereres fra cd (som kjent gjengir cd 20Hz-20000 Hz), men det kommer også ut ukontrollerte overtoner fra cd. Dette er støy som kan påvirke oppfattelsen av musikken negativt, og enkelte spillere har filtere som kan fjerne disse overtonene. Tror det virker på samme måte som subsonic filteret.

Men dette er altså gjetning fra min side!

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det jonia. Det er et "høypass" filter som kutter angitte frekvenser. Dette er en "sikkerhetsventil" som tuner forsterkeren til porttunet kasse.

I følge SVS kan bypass brukes på moderate nivåer med forsiktighet.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Trodde subsonic filter var et filter som fjerner frekvenser under en gitt grense. F.eks. er subsonic filter satt til 20 Hz, så fjerner dette filteret alle toner under denne frekvensen (med bratt deling).
    Helt sikkert riktig, men har lest div. steder at de også flater ut frekvensgangen med filteret...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med subsonic-filter og bypass er litt viktig for sikkerheten. SVS-subber er jo bassreflekskonstruksjoner, og et av kjennetegnene for slike konstruksjoner er relativt bratt avrulling under avstemmingsfrekvensen. I tillegg vil elementet etterhvert som man kommer lavt nok i frekvens oppføre seg som om det satt i en åpen baffel, altså ingen kabinettdemping av utslagene. Det gjør at spesielt elementer med lav Q vil kunne få enorme utslag og bunne lett hvis de forsøker å spille for kraftige signaler ved lave frekvenser.
    Nå vet jeg ikke hvilken Q det er på elementene SVS benytter, men er den lav (typisk under 0.4), så ville jeg vært skeptisk til å kjøre høyt lydtrykk med subsonic satt til bypass.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk min SVSub i gaar. Fy, for et troekk! :shock:

har ikke faatt fintunet enda, men testet med matrix revolutions, spesielt scenene der de starter selve krigen, Neo snakker med maskinene, og slaasskampen Neo vs smith.

nr.2 av de var vel den heftigste, skranglet godt i skap og glass.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen i den uttalelsen der ja! Det var en PB10-ISD du kjøpte?
    Skrangler godt i skap og glass her også med PB12-Plus (for ikke å snakke om at hele sofaen rister godt), og ser vel ikke bort i fra at jeg kanskje hadde klart meg med PB10-ISD, men kjekt å ha litt ekstra å dra på med

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PB10 var en positiv overaskelse det ja, skulle likt å ha prøvd 2stk av den..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Det var en PB10-ISD du kjøpte?
    Ja. Den var enklest å plassere her, +at den holder i massevis for meg, med det rommet jeg har. Må bare finne på noe lurt for å få bassen litt mer kontant...

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: svs

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    sylinderen trenger ikke være så tung fordi konstruksjonen bygger på samme prinsippet som et egg, du klarer ikke å knuse et egg hvis trykket er jevnt fordelt, på samme måte er sylinderen stabil mot trykk og resonanser mens en firkantet kasse er en håpløs fasong som derfor må forsterkes og gjøres tung for å oppnå samme resultat.

En ekstra 12" gir teoretisk dobbling av lydtrykk, men da kommer faktorer som forsterkerkraft og kassevolum inn i bildet også.

dag
    Kan ikke fatte hvorfor ikke alle lager sylinderformede sub'er. SVS har ikke patent på sylinderformen, lissom..

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: svs

Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    sylinderen trenger ikke være så tung fordi konstruksjonen bygger på samme prinsippet som et egg, du klarer ikke å knuse et egg hvis trykket er jevnt fordelt, på samme måte er sylinderen stabil mot trykk og resonanser mens en firkantet kasse er en håpløs fasong som derfor må forsterkes og gjøres tung for å oppnå samme resultat.

En ekstra 12" gir teoretisk dobbling av lydtrykk, men da kommer faktorer som forsterkerkraft og kassevolum inn i bildet også.

dag
    Kan ikke fatte hvorfor ikke alle lager sylinderformede sub'er. SVS har ikke patent på sylinderformen, lissom..
    Når man ser hvordan de ser ut så skjønner i hverfall jeg det.

Side 103 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 99 100 101 102 103 104 105 106 107 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •