offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 100 av 263 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 96 97 98 99 100 101 102 103 104 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 ... SisteSiste
Viser resultater 1,981 til 2,000 av 5259
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Når fasen er 0 så spiller sub og front samtidig. Når fasen er 180 spiller de motsatt. Elementet til sub er i ytterstilling og front er motsatt.
    Bullshit.............hvor har du disse dataene fra???????????????? :wink:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det da, Flageborg?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ironiflagget er ikke lett å få øye på i nattemørket, spesielt ikke med noen innabords

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det motsatte av samtidig?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at fasen påvirkes av mange ting. Det klipsch sa er vel ikke 'bullshit', men det er bare én av de tingene som påvirker fasen.

Rent elektrisk er det vel sånn som klipsch sier; at 0 grader er utangsposisjonen, der fronter og sub reagerer likt på det samme signalet.

Dersom man kobler om + og - på én fronthøyttaler i et stereosystem, vil den jo spille i motfase med den andre høyttaleren(elementene går innover når den andre høyttalerens elementer går utover og omvendt), og da får man et utflytende stereoperspektiv uten 'punktformighet' som man kaller det - altså flyter instrumentene sammen. Samtidig kan det høres ut som perspektivet blir bredere og mer omsluttende.

Når det gjelder sub, er det vel det samme(å få elementene til sub og fronter til å spille på lag), men der er det også en del andre ting som kan spille inn. Rommet i seg selv kan føre til at lyden blir utfaset, så man må korrigere for dét, i tillegg står suben kanskje nærmere eller lenger unna lytteposisjon enn frontene og signalet blir faset ut av den grunn.

Det jeg skriver over er ikke noen fasit; faktisk kan det like gjerne være bullshit, men dette er slik jeg har forstått det. Men når det gjelder fase på de andre høyttalerne er det jo lett å finne ut selv hva som skjer når man kobler feil, med + på - og omvendt. Og når man tester fasen til frontene ved hjelp av en test CD(hvor en stemme eller en tekst sier "in phase/out of phase"), vil det utfasede signalet fungere på samme måte som når man kobler feil elektrisk. Rent elektrisk vil + bety at elementet beveger seg utover, og - at det beveger seg innover.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forstått det slik at fasen kan endres avhengig av hva slags elektronikk og delefilter du har.... dersom egenskapene til elektronikken og delefilteret i sub'en er annerledes enn det som er i hhv. effektforsterker og høyttalere, kan dette bidra til at fasen forskyves. Dvs. at frontene og sub'en har ulik "timing"... Det letteste for å få best timing er nok å kjøre en rekke scans i bassområdet og tegne opp kurver, på den måten kan du sammenligne kurvene ved de ulike faseinnstillingene på sub'en og se hvem som kommer best ut.... altså hva som gir et generelt høyest bassnivå...

Alternativt kan du kun kjøre en sinustone på en bestemt bassfrekvens og se (ikke hele scans), da kan det kanskje være en risiko for at du treffer en "ikke representativ" frekvens, altså en spesiell frekvens som blir påvirket av rommet og ikke gir et riktig bilde av forholdene i det øvrige bassområdet..., men normalt så skulle dette fungere bra. Høyest bass i den frekvensen indikerer mest riktig faseinnstilling. (det går kanskje an å finjustere ved å endre avstanden til sub'en i receiver-oppsettet, da kan du jo justere forsinkelsen til elementet....?)

Jeg bare kommer med antagelser her altså... kanskje verdt å prøve?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva slags ironi modus flageborg er på for tiden men det klipch skriver er riktig i teorien.

At det ikke stemmer bestandig i praksis kommer av den ekstra elektronikken i subben + rommet og avstander osv.

Det eneste man kan være nesten sikker på er at hverken 0 eller 180 gra der er perfekt, det er nesten alltid en ting midt i mellom, og det er derfor SVS'ene har trinnløs fasejustering.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med dette teori / praksis probemet med store og små høyttalere. Large både måler og spiller best hjemme hos meg på musikk.

Dette skyldes muligens rom korreksjonen i receiveren som jeg alltid har hatt på "flat" og "flat" blir det.Det er av en eller annen grunn ikke mulig så vidt jeg vet, å kjøre romkorreksjon med høyttalerene i "small" når den først har bestemt seg for at de er "large".

Jeg får en skikkelig hengekøye når jeg setter høyttalerene til "small" og det høres, det kan jeg love dere.

Både Dag Johnsen og Flageborh og mange andre kjører "small" på digre høyttalere med hell og i teorien burde det spillt best.

Har noen av dere testtoner som går helt til 20K i 1/6 oktavssteg liggende?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kjøres SMALL fronter er 0 og 180 grader det beste i de fleste tilfeller med unntak av utfasinger i delefrekvens, der fasen i noen tilfeller må stilles til maks på utfasingen det gjelder.

Men det er når frontene er LARGE problemet kommer med justering av fasing. Her er det ikke 0 eller 180 som er "fasit" lenger, dvs ALT mellom 0 og 180 kan være utfallet.

Fasejustering med LARGE fronter kan ha froskjellige innvirkninger på forskjellige frekvenser, store forskjeller. DVS fase funker bra på et område men total utfasing et annet område.

Det er ikke en luring som tok dette med SMALL ut fra luften og det bare ble slik av den grunn

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å se at de fleste er enige med meg.

Flageborg, jeg vet ikke om du glemte å ta pilla di, men jeg prøvde bare å gi en enkel og lettfattelig forklaring.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch:

husk at jeg mente som regel, og at ikke nødvendigvis 0 grader ikke betyr samspillende og 180 motspillende.
    Dette er helt feil og si siden dette kommer helt an på høyttaleren (delefilter osv.)

Flageborg vet jeg mener dette selv også. Det han mente som bullshit var at 0 grader var medspilende og 180 motsom en fast regel.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et litt merkelig spørsmål fra meg(igjen?).

En ting er at man kan konfigurere SVS subene med port plugger og subsonic filter, og dette har jeg gjort(tunet til 20Hz), men så kommer spørsmålet:
    Hvor langt inn i porten bør pluggen være? Grunnen til at jeg spør er at da jeg fikk suben og først satte inn pluggen, satt den ganske hardt, og det er vanskelig å komme til bak der, så jeg fikk såvidt dyttet den inn slik at ca. en cm 'tittet ut' bak på porten. Men i dag fikk jeg plutselig innskytelsen å prøve å dytte den litt lenger inn, og av en eller annen grunn gikk det nå lett(den har vel formet seg litt etter porten etterhvert). Så nå er pluggen et lite stykke inne i porten(skal ikke være vanskelig å få den ut igjen allikevel).

Så lurer jeg på om dette kan utgjøre en lydmessig forskjell - da tenker jeg som så at dersom pluggen sitter i enden av røret mot utsiden av suben så vil vel lufta inne i suben ta seg en rundtur i den ubrukte delen av røret, og at det derfor må være best å ha pluggen nære åpningen av røret på innsiden av suben.
    Eller er jeg helt på bærtur nå? Har det noe å si i det hele tatt?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg holder på med dette teori / praksis probemet med store og små høyttalere.
    Gratulerer med ny SVS

Har nettopp kommet meg etter en liten seanse med demo :shock: og selv om det er mye teori, virker det UTROLIG bra med det resultatet du har fått til i kinoen din. Du har virkelig fått et kjempebra resultat etter å ha brukt timer og dager for å "tune" systemet ditt siden SVS'n kom i hus. Det er en omfattende kartlegging av måleresultater og tuning som skal til for å få et så bra resultat.

Når man kan sette seg tilbake i sofaen å fore spilleren med alt fra CD til musikk-DVD og film med et så velspillende resultat - Ja det er verdt å gjøre en GRUNDIG og skikkelig jobb.

Prikken over i'en: Du kan spille ALT på et moderat volum og allikevel ha en FANTASTISK OPPLEVELSE fra den dyyyypeste 16Hz og oppover.
    Helt SVS-KONGE 8)

Dette var HEFTIG - i beste SVS-stil

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker ops:

Ja, nå er jeg skikkelig fornøyd

Det har vært veldig moro og jeg har lært mye om akustikk og tuning som jeg ikke en gang visste at jeg ikke visste :wink:

At noen få dB her og det skulle ha så mye å si for lyden var en overraskelse, jeg trodde ikke man kunne høre en dip på 3 db på en gitt frekvens, men det kan man altså.

Min fremgansmåte, hvis du lurer:

Jeg hadde i utgangspunktet 2 stk JBL PB12, altså 12" med 250W D-power et eller annet i en 40X40X40 kasse med bassreflex. Dette spillte bra, spesielt på musikk men det trøkket ganske bra på film også. Men det var liksom noe som manglet aller nederst, noe en tur til Anfield bekreftet.

Mens jeg ventet på SVS'en min prøvde jeg meg frem med forskjellige nivåer, plassering og grensefrekvenser. JBL'ene er relativt greie å flytte rundt i motsetning til SVS'en som knapt nok er flyttbar.
    I mitt rom var faktisk ikke plassering allverdens viktig. Frontene satt til "large" og frekvens sveip gav meg omtrent samme "lydsignatur" som med sveip og subben plassert på forskjellige plasser rundt i rommet.

Jeg fant ut at med en deling på 80Hz hadde nivået på subben svært lite å si for stemmen, selv på de mørkeste "pop" stemmene.
    Jeg prøve med mange forskjellige instillinger av room-eq på receiveren og ble lurt skikkelig av den, det kostet meg noen timer og en del hår :wink: Jeg var på dette tidspunkt hellig overbevist om at "large" innstilling var å foretrekke, på "small" ble lyden tynn og kjedelig.

Med SVS'en i hus ble det enda mer moro med målinger og lytting.
    Rett ut av eska, uten tuning og nivået på "vanlig" 0dB nivå var jeg ganske fornøyd, men fremdeles overbevist om at "large" var tingen.

Men, så begynte jeg å måle og fant ut at jeg hadde en dip på rundt 70 og 140Hz. etter mye justering på fase knappen ble jeg kvitt dippen på 70Hz og da, ble alt så mye bedre.( se bilde ) Dippen på 140Hz har jeg enda for den har ikke noe med subben å gjøre, det er en akustikk sak. Men, jeg har en equalizer i receiveren også som jeg ikke har begynt å leke meg med :wink:

Nå begynte ting å bli bra, men jeg ville ha enda mere trøkk i bassgitarer, stortrommer og ikke minst eksplosjoner så jeg begynte for alvor å leke meg med tuning av subben.

Etter mye lytting på kjent musikk og film, ble det klart at den mest ekstreme tuningen på 16Hz er tingen i mitt rom siden jeg allerede hadde en kraftig room gain fra 45 - 20Hz ( dette fant jeg ut med JBL'ene som spilte mye lavere enn de skulle ) i tillegg så kan jeg med den tuningen sette et høyere nivå på subben uten at det høres på vanlig musikk og når det ikke er meningen på film.

Så nå har jeg et deilig "hardt" og "tørt" lydgulv som ikke stikker seg ut på musikk eller film, men som sparker deg i brystet når det smeller på film.

Jeg må nok innrømme at jeg er rimelig SVS frelst nå ja. Det er sikkert mange subber der ute som kan gjøre omtrent det samme, men ikke til 12K.

Foreløpig resultat ser du under.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ut i fra frekvenskurven ser det ut til at ditt system er temmelig bass-tungt... ser det bare slik ut eller?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det bare ser sånn ut fordi det begynner ikke å bli tungt ( over snittet )før under 40Hz evt 31,5 Hz så det høres ikke basstungt ut på vanlig materiale.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal, ser bare konge ut! Kurven ligner på min så det må være bra

Jeg ringer en dag for demo!

8)

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I slutten av uka faller nok en bestilling av pb 12plus/2 på meg også. Har endelig bestemt meg, etter mye om og men.

Vil dere anbefale samtidig å investere i behringer dsp 1124 eller en av SVS sine equalizere?

mvh
    PT

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSP 1124 eller den nye som straks kommer.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å kommer det en ny fra behringer? hva er forskjellen?

er den mer brukervennlig? er ute etter mest mulig plugg and play.

pt

Side 100 av 263 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 96 97 98 99 100 101 102 103 104 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •