Entusiasttråd for oss som sverger til moteriktig "kringlyd" fremfor stereoanlegg ! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og når man snakker om kringlyd og musikk, hvilket format velger man ?

Man har jo en rekke å velge i som flere Dolby varianeter, 7 og 2 kanal stereo for ikke snakke om flere brukbare og håpløse effekter av ekko ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker formatet kilden har, jeg. Dvs 2-kanal til stereo, multikanal til ting som er spilt inn i multikanal. Bruker riktignok bassmanagement til alt, men det er utstyrsbegrensning og et kompromiss jeg har gjort.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Man har jo en rekke å velge i som flere Dolby varianeter, 7 og 2 kanal stereo for ikke snakke om flere brukbare og håpløse effekter av ekko ?
    Man bruker det man selv ønsker.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å "ta" igjen ser jeg.
    Men selvfølgelig er det jo lov til å lage egne grupper.
    Men skjønner jo hvorfor denne blei oppretta, pågrunn av en som liker musikk i stereo istedenfor surround...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, bruk det du selv syns låter best.

I gode musikalske innspillinger, eller type instrumentmusikk, foretrekker jeg å kjøre i pure audio dvs. rakt til frontene fra topp til bunn. De er fantastiske på slikt.

I litt enklere pop og slik kjører jeg stereo med subben på for litt dunking.

I de tilfeller hvor det er flerkanals, lar jeg det spille i flerkanal. Noen typer musikk som ikke er tatt opp i flerkanal, kan jeg fint spre i flerkanal.

Har dog ikke noen programmer med ekkoeffekt som jeg bruker i Onkyoen. Det finnes nok, ett av de "Hall", eller noe. Men ekko har jeg ikke behov for.

Har en Pioneer LX75 hjemme for tiden, den legger inn ekko i de fleste surroundmodus, men heldigvis ikke alle.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Men skjønner jo hvorfor denne blei oppretta, pågrunn av en som liker musikk i stereo istedenfor surround...
    Ta igjen blir helt feil. Det er ikke det som er målet med denne tråden. Den andre tråden er for å hylle stereo. Denne tråden er for å hylle kringlyd OG valgfrihet. Det er mulig å nyte musikk med 5 kanaler, eller å benytte seg av f.eks Pure direct og høre musikk med 2 kanaler. -> Valgfrihet. :wink:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Nå er det slik at du og noen andre i den andre tråden dessverre ikke skjønner hva folk reagerer på. Trådstarter har kun ett mål for øye og det er å skape dårlig stemning. Det hadde du skjønt om du leste de trådene han har startet her på forumet og på andre forum. Det handler ikke om at folk "disser" stereo-folket, men hvordan trådstarter formulerer seg. Noen er såpass naive at de tror det er gjort i beste mening. orso sa det best i den andre tråden.

Ikke mat trollet.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For film: det som filmen har, rett og slett. Være seg DD, DTS-HD osv

For redbook CD, musikk: straight (Yamaha)
    For SACD: DSD (dvs. "straight" på receiver så popper DSD opp dersom spiller er satt opp til bitstream)
    For DVD-A: enten DVD-A laget evt. DTS 96/24 - jeg blir ikke klok på hva som er best av disse to, egentlig

Når jeg må se TV og siden ikke CD sender DD via parabol, så må jeg la receiver fake surround, og da er det veldig avhengig av hva slags program jeg skal se på, men til musikk så har jeg vel funnet ut at ProLogic II Music er det beste av de "ondene"....

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei er selv stor tilhenger av kringlyd til film og spill.Til musikk så er det dessverre ikke brukbart men har derfor et kombianlegg så slipper og lide meg gjennom receiverbruk til den slags gjøremål
    Jeg har akkurat oppgradert til prosessor, og den duger ypperlig til musikk i 2 kanaler. Selv om jeg ikke har spilt så mye, så er den flere hestehoder foran min Paraspund pre.

Det er jo litt forskjell på receivere/prosessorer, det er nok ikke alle som gjør at du må "lide" deg gjennom

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Multikanals SACD er nirvana. Jeg har alle Depeche Mode-utgivelsene som kom i multikanal og remasteringene er fantastiske.

Selvsagt finnes det jalla-mikser i multikanal, men har du hørt de første stereo-utgivelsene så er det akkurat det samme der.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 i 1... :-D

Kringlyd til film og tv med dsp. 5.2.1 ( 5.1 + presence for den som måtte lure

Musikk stereo enten 2.1 med eller uten dsp (straight) eller 2.0 pure direct.
    Unntaket er SACD og DVD-Audio i 5.1 format.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Ta igjen blir helt feil. Det er ikke det som er målet med denne tråden. Den andre tråden er for å hylle stereo. Denne tråden er for å hylle kringlyd OG valgfrihet. Det er mulig å nyte musikk med 5 kanaler, eller å benytte seg av f.eks Pure direct og høre musikk med 2 kanaler. -> Valgfrihet. :wink:
    den andre tråden er for å rakke ned på folk som liker stereo ser det mere ut som.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jada555
    den andre tråden er for å rakke ned på folk som liker stereo ser det mere ut som.
    Og det er en uting som vi bør bekjempe. Det SKAL være takhøyde for begge tråder.

Ellers starter jeg snart en ny:

"Entusiasttråd for oss som sverger til både moteriktig "kringlyd" og til stereoanlegg !"

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jada555
    Det så slik ut en stund, ja. Og til en viss grad kan trådstarter takke seg selv for det. Det er nok mange som har friskt i minne vedkommendes evner til å innlede tidligere tråder med "ladede adjektiver" for siden å nærmest kalle halve forumet for sauer..
    Så ved å bruke ordet "moteriktig kringlyd" i trådtittelen så er vi selvsagt igang igjen.. Hadde han fjernet ordet "moteriktig" tror jeg tråden hadde blitt tatt mer seriøst fra start faktisk. Men nå ser det ut som den er på nogenlunde riktig spor i hvertfall.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er mulig å nyte musikk med 5 kanaler, eller å benytte seg av f.eks Pure direct og høre musikk med 2 kanaler. -> Valgfrihet. :wink:
    Jeg kjøre Pure Audio i 6 kanaler også, jeg! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å være litt aktiv inne i denne tråden , på en forhåpentlig , positiv måte så ønsker jeg å stille noen spørsmål angående hva surround folket mener om ett par ting.

hvis musikk i surround kan oppleves overlegen musikk i 2 kanaler , hvordan har det seg at dere får det til ? jeg tenker på problemstillingen med å tilpasse 5/7 kanaler til ett kanskje lite egnet rom (allså ikke for de som har eget akustisk behandlet rom, allså en hjemmekino i ordets riktige forstand) er det ikke større vansker å få dette til enn med to kanaler ? i tillegg skal man gjerne bruke
    en "dårligere " senter kanal enn front ht, dårligere i den forstand at den gjerne er laget for gjenngivelse av film, + at den ofte er laget i en slik str at den skal kunne plasseres under tv, oppå tv osv osv, og ofte er den laget som ett nødvendig onde, og ikke utifra at den faktisk står for hoveddelen av opplevelsen man har, samme med bakht som gjerne skal henges på en vegg, som man appåtil kanskje ikke er istand til å plassere i riktig høyde
    er det slik at den opplevde surround effekten begeistrer så mye at man godtar alle avik fra naturlig gjenngivelse av f.eks en konsert ? allså det at man opplever en kunstig fremstillt romfølelse
    mange som skriver innlegg i den andre tråden har vel slike problemer med bla rom vil jeg tro, og er da avhengig av stor hjelp fra rk for å "rette" på slike problemer, dette er i så tilfelle en stor forskjell fra hva en to kanals fan ønsker å gjenngi i utgangspunktet (saboteres dessverre mye av loudness krigen), men dog leierene har nok forskjellig utgangspunkt på hva man ønsker å oppleve lydmessig, skal man imo oppleve å være tilstede på en konsert i f.eks 5.1 med publikum og ambience rundt ørere realistisk , så setter det ett sinnsykt krav til hele oppsettet for å gjenngi noe slikt korrekt, bla hvis man tenker på lyder fra arenaer,konserthaller, de små tingene som de aller fleste anlegg ikke er istand til å gjenngi faktisk
    så er det da rk/eq som er det store ? er det det som hjelper til å gi den effekten som likes ? for realisme er vel ikke ett kriterie ?
    ta alle spørsmål som vennlig spurt og svar gjerne så ærlig som mulig

ikke noe galt i å like det slik, overhodet ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lydsporet er 5 kanals er det jammen ikke lett å få det til med bare to.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvis lydsporet er 5 kanals er det jammen ikke lett å få det til med bare to.
    enig hvis det bare finnes 5.0 på skiva, mitt innlegg var uspesefikt på det punktet

Newcomer Snikkeren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @jokris: Centerhøyttaleren er jo ikke noen dårlig høyttaler i de fleste tilfeller. I mitt oppsett, som er av den rimelige sorten (SA Saxo), så er det samme elementer i centerhøyttaleren, som i frontene. Eneste forskjellen er volumet på kassen. Surroundhøyttalerne har et element mindre, men spiller greit likevel.

Når jeg hører musikk hører jeg stort sett i stereo. Bortsett fra hvis jeg ser på en konsert med surroundlyd.
    Har forresten oppsettet i stuen, og ikke i et dedikert hjemmekinorom, men synes ikke det høres feil ut. Og det selv om surroundhøyttalerne henger noe høyt på veggen, men de er skråstilt nedover.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snikkeren
    @jokris: Centerhøyttaleren er jo ikke noen dårlig høyttaler i de fleste tilfeller. I mitt oppsett, som er av den rimelige sorten (SA Saxo), så er det samme elementer i centerhøyttaleren, som i frontene. Eneste forskjellen er volumet på kassen. Surroundhøyttalerne har et element mindre, men spiller greit likevel.

Når jeg hører musikk hører jeg stort sett i stereo. Bortsett fra hvis jeg ser på en konsert med surroundlyd.
    Har forresten oppsettet i stuen, og ikke i et dedikert hjemmekinorom, men synes ikke det høres feil ut. Og det selv om surroundhøyttalerne henger noe høyt på veggen, men de er skråstilt nedover.

i beg to differ men det er jo helt iorden at du mener noe annet , takk for svar

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •