Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg fremfor moteriktig "kringlyd"! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 16 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 311
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    dette synes jeg er på kanten av hva en site moderator skal kunne skrive i en tråd, direkte ufint BEF, selv om du sitter på ett meget fett oppsett så er ikke din fasit den eneste på lyd, det finnes to kanals diy oppsett der ute som ville satt ditt oppsett i ren forlegenhet
    Jeg har aldri påstått eller vil aldri påstå at mitt oppsett er noe fasit, så lang der i fra!!! Det oppsettet jeg har bygget er bygget ut fra min fantasi og mine tildels merkelige ideer.

Det jeg reagerer på i denne tråden er måten dette emnet til tråden blir tatt opp på, ting blir tatt og satt helt ut av perspektiv.

Selv veksle jeg mellom å bruke 2.0, 2.1, 5.1 og 7.1 til konserter på Blu-Ray alt ut fra hva som gir den største opplevelsen. der kildematerialet er produsert for 7.1 har man en mye større konsert opplevelse en hva man før i 2.0. Er det jeg ønsker å få fram, ikke om det ene oppsette er bedre enn det andre.

Hadde jeg skulle valgt selv ville jeg helt klart godt for et godt 2.0 oppsett framfor et middelmådig 5.1 system!!

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke vondt ment den kommentaren der, men tenkte mest på de som prioriterer mest film, allså lite musikk, og allikevel "jukser"

forøvrig er jeg ferdig med bidrag til tråden, kudos for en 2 kanals tråd,
    det trengs her inne også, det finnes jo veldig mye interesant bakover i tid innen hobbyen vår også
    Hei

Helt i orden.
    Må bare nevne at det hadde gått helt greit å lage en hylletråd for dem som sverger til stereo, UTEN Å NEVNE NOE OVERHODET OM KRINGLYD !

Tror også at dette med at man ALLTID ville få bedre stereolyd med en stereoforsterker var mer aktuellt for noen år tilbake, hvis man utelukkende ser på receiver vs stereo. Hvis man velger å gå for en receiver og kjøper fjorårets modell og ikke bytter denne ut hvert år, kan man gjøre noen kupp der også.
    Man kan gjerne kjøpe en receiver som kostet 20-25000,- for skarve 10000,- kroner, da tror jeg man skal slite med å finne en stereoforsterker og cd-spiller/dac som vil gi deg tilsvarende lyd selv i stereo.
    En stereoforsterker vil dog holde seg MYE BEDRE i pris med tanke på videresalg.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er denne kommentaren jeg reagerer på

"Vis du ikke forstår det har du et seriøst stort problem og det problemet sitter midt mellom ørene dine."

den sitter ikke riktig i mine ører, den påstanden med 7.1 er ikke opplest og vedtatt, kommer helt an på hvilket oppsett den blir spillt på , eller påståar dere at ett elkjop anlegg også vil utkonkurere ett godt 2 kanals oppsett uansett hvis det er 7.1/2.0 br det snakkes om ?
    derfor gikk jeg utifra at BEF regner med sitt eget anlegg som blir kallt for kompromisstløst ?(kommer helt an på øyet som ser ) og jeg nevner da at det er 2.0 anlegg der ute som setter det på plass ettertrykkelig lydmessig fordi det er ikke ett komprosmissløst anlegg hvis man går inn og ser på hva som finnes der ute av både løsninger og ikke minst deler man kan bruke
    finnes de som kjøper diskanter som nærmer seg kostnaden av totalsummen BEF har lagt ned
    ... det sier seg jo selv att man må ha 7 kanaler for og oppleve 7 kanals materiale slik det er tiltenkt.
    Ett to kanals oppsett vill ikke klare og gjengi lyden i ett 7 kanals lydspor
    Er det så vanskelig og skjønne?

1.
    BEF's kompromissløse hjemmekino
    2. har du i det heletatt hørt oppsettet til bef eller det 2.0 annlegget du snakker om?

Eller ser du kun på pris?
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Moteriktig "kringlyd" var en formulering for å sette poenget på spissen. Hovedpoenget mitt er at surround og receivere med 100 kanaler og alskens krims krams har "eid" markedet de siste 10-15 årene. Før dette var det mer stereo som sto i fokus, og i hifibutikkene fokuserte man også på dette. Idag er dette blitt vannet ut i stor grad, hvor de forskjellige sjappene nærmest kaster all slags receivere med de nyeste koblingene og dekodingsformatene etter deg.

At PF hadde surroundlyd på sine konserter for lenge siden har svært lite eller ingenting med dette poenget å gjøre.
    Gilmour, du vet at jeg ikke er en kranglefant (ikke så veldig mye ihvertfall) og at jeg ikke er ute etter å "ta" noen.
    Så derfor håper jeg du leser dette med åpne øyne:

For "10-15 år siden" kom DVD for full musikk ("I begynnelsen av 2000-tallet tok det nye DVD-formatet over for VHS og revolusjonerte dermed videomarkedet. I annen halvdel av 00-årene ble DVD enerådende og VHS forsvant fra markedet").
    Før det måtte vi nøye oss med VHS hvor 2 kanal stereo var det eneste vi fikk ut av lyd direkte fra kilden uten "fake surround" fra surrerundtprosessorer osv.
    Med DVD > BD er verden blitt helt annerledes. Samtidig begynte salget av CD å merke konkurransen fra piratering og streaming begynte å feste sitt grep.
    Og i Hollywood og Bollywood og de greiene der, kom filmer som rekende på ei fjøl og da med storslagen lyd attpåtil.
    Da er det ikke rart at produsentene og "sjappene" satset stort på surrerundt-lyd. Det tror jeg du også hadde gjort om du var i bransjen.
    Stereokomponenter var ikke død og begravet, men fikk konkurranse og tapte markedsandeler; noe som var ganske naturlig.
    I tillegg kom litt særere produkter som SACD/DVD-A og nå også rene musikk BD.
    Butikker som HFK har også hatt 2 kanals kampanjer og en del fokus på fortsatt viktighet med 2 kanals lyd. Det er jo vel og bra.

Jeg er ikke i tvil om at det i normalsegmentet, dvs surroundreceivere i 4-6000 kroners klassen, er mere å hente på ren stereolyd fra en dedikert forsterker. Slik var det vel før også med 2 kanals receivere kontra 2 kanals stereoforsterkere? (her må gjerne noen med lengre kompetanse korrigere meg). Men for dette segmentet tror jeg det er mer enn god nok stereolyd i en surroundreceiver OG man får multikanallyd, 3D og bla bla - alt i én komponent som er til glede for store og små i familien.

I det øvre segmentet, gjerne de i befolkningen som er å finne her og på andre slike forum, har nok andre krav og behov og stiller derfor dette hovedspørsmålet du tar opp i denne tråden. Noen er fornøyd med en dyrere receiver, mens andre ønsker mere spissing mot 2 kanals. Det må alle leve med og ære være oss for å ha denne interessen.

I det nedre segmentet, dvs Elkjøp/Expert 5.1 surround alt-i-ett plastic fantastic, er det ikke håp

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Jeg er ikke i tvil om at det i normalsegmentet, dvs surroundreceivere i 4-6000 kroners klassen, er mere å hente på ren stereolyd fra en dedikert forsterker. Slik var det vel før også med 2 kanals receivere kontra 2 kanals stereoforsterkere? (her må gjerne noen med lengre kompetanse korrigere meg). Men for dette segmentet tror jeg det er mer enn god nok stereolyd i en surroundreceiver OG man får multikanallyd, 3D og bla bla - alt i én komponent som er til glede for store og små i familien.

I det øvre segmentet, gjerne de i befolkningen som er å finne her og på andre slike forum, har nok andre krav og behov og stiller derfor dette hovedspørsmålet du tar opp i denne tråden. Noen er fornøyd med en dyrere receiver, mens andre ønsker mere spissing mot 2 kanals. Det må alle leve med og ære være oss for å ha denne interessen.

I det nedre segmentet, dvs Elkjøp/Expert 5.1 surround alt-i-ett plastic fantastic, er det ikke håp

En grei oppsumering dette:-D

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er denne kommentaren jeg reagerer på

"Vis du ikke forstår det har du et seriøst stort problem og det problemet sitter midt mellom ørene dine."

den sitter ikke riktig i mine ører, den påstanden med 7.1 er ikke opplest og vedtatt, kommer helt an på hvilket oppsett den blir spillt på , eller påståar dere at ett elkjop anlegg også vil utkonkurere ett godt 2 kanals oppsett uansett hvis det er 7.1/2.0 br det snakkes om ?
    derfor gikk jeg utifra at BEF regner med sitt eget anlegg som blir kallt for kompromisstløst ?(kommer helt an på øyet som ser ) og jeg nevner da at det er 2.0 anlegg der ute som setter det på plass ettertrykkelig lydmessig fordi det er ikke ett komprosmissløst anlegg hvis man går inn og ser på hva som finnes der ute av både løsninger og ikke minst deler man kan bruke
    finnes de som kjøper diskanter som nærmer seg kostnaden av totalsummen BEF har lagt ned

Det er helt sant jokris, jeg reagerte også på akkuratt det angrepet du nevner fra BEF. Kommentaren du siterer i ditt innleg, er i mine øyne å annse for et meget grovt personangrep. At det kommer fra en site moderator som har et ekstra ansvar ift hvordan man skal opptre gjør det hele enda mer skjerpende og alvorlig.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette en tråd for de som liker musikk i stereo? de som skal rakke ned på trådstarter burde vel holde seg borte fra tråden i den tro at en receiver kanavspille musikk men brukbar lyd!!!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Gilmour, du vet at jeg ikke er en kranglefant (ikke så veldig mye ihvertfall) og at jeg ikke er ute etter å "ta" noen.
    Så derfor håper jeg du leser dette med åpne øyne:

For "10-15 år siden" kom DVD for full musikk ("I begynnelsen av 2000-tallet tok det nye DVD-formatet over for VHS og revolusjonerte dermed videomarkedet. I annen halvdel av 00-årene ble DVD enerådende og VHS forsvant fra markedet").
    Før det måtte vi nøye oss med VHS hvor 2 kanal stereo var det eneste vi fikk ut av lyd direkte fra kilden uten "fake surround" fra surrerundtprosessorer osv.
    Med DVD > BD er verden blitt helt annerledes. Samtidig begynte salget av CD å merke konkurransen fra piratering og streaming begynte å feste sitt grep.
    Og i Hollywood og Bollywood og de greiene der, kom filmer som rekende på ei fjøl og da med storslagen lyd attpåtil.
    Da er det ikke rart at produsentene og "sjappene" satset stort på surrerundt-lyd. Det tror jeg du også hadde gjort om du var i bransjen.
    Stereokomponenter var ikke død og begravet, men fikk konkurranse og tapte markedsandeler; noe som var ganske naturlig.
    I tillegg kom litt særere produkter som SACD/DVD-A og nå også rene musikk BD.
    Butikker som HFK har også hatt 2 kanals kampanjer og en del fokus på fortsatt viktighet med 2 kanals lyd. Det er jo vel og bra.

Jeg leser mer enn man skulle tro med åpne øyne, selvom det kan være vanskelig å tro på for enkelte

Støtter meg til foregående taler som mente at dette var en god oppsummering. Du har også rett i at de mest fremtredende hifikjedene som Soundgarden og Hifiklubben har hatt kampanjer rettet mot 2-kanals oppsett, og fokus på hva dedikert stereoanlegg gir av gleder. Og det syns jeg er svært bra, og håper på mer av det i fremtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har aldri påstått eller vil aldri påstå at mitt oppsett er noe fasit, så lang der i fra!!! Det oppsettet jeg har bygget er bygget ut fra min fantasi og mine tildels merkelige ideer.

Det jeg reagerer på i denne tråden er måten dette emnet til tråden blir tatt opp på, ting blir tatt og satt helt ut av perspektiv.

Selv veksle jeg mellom å bruke 2.0, 2.1, 5.1 og 7.1 til konserter på Blu-Ray alt ut fra hva som gir den største opplevelsen. der kildematerialet er produsert for 7.1 har man en mye større konsert opplevelse en hva man før i 2.0. Er det jeg ønsker å få fram, ikke om det ene oppsette er bedre enn det andre.

Hadde jeg skulle valgt selv ville jeg helt klart godt for et godt 2.0 oppsett framfor et middelmådig 5.1 system!!

men ingen kommentar angående din beklaglige kommetar ovenfor trådstarter ? lavmål for en site moderator, må si det ligner en barnehage mentalitet, og husk det inntrykket du gir avspeiles på ryktet forumet får også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    ... det sier seg jo selv att man må ha 7 kanaler for og oppleve 7 kanals materiale slik det er tiltenkt.
    Ett to kanals oppsett vill ikke klare og gjengi lyden i ett 7 kanals lydspor
    Er det så vanskelig og skjønne?

1.
    BEF's kompromissløse hjemmekino
    2. har du i det heletatt hørt oppsettet til bef eller det 2.0 annlegget du snakker om?

Eller ser du kun på pris?

tenker ikke pris, bare setter søkelys på hvordan enkellte hever seg selv med å bruke ord som kompromissløse kino, man setter da hodet laglig for kommentar ? spessiellt når man ikke er i nærheten av å ha satt sammen noe kompromissløst, selv om det for all del sikkert er godt håndverk og spiller lagom

tror ikke du skjønner hvilket nivå man skal opp på før man bruker ordet kompromissløst

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Andre fordeler med stereo

En annen ting som er veldig kjekt med stereo oppsett kontra surround er at en god stereo forsterker ikke er å betrakte som "ferskvare" i motsetning til surround receivere. Du slipper å kjøpe en dyr receiver som har "alt" i hele 1 måned før det kommer en ny som har alt. hater det når det kommer til både mobiler og pc osv.

Ang. Forslaget om å diskutere forbedringsmuligheter i stereo oppsett. Her mener jeg personlig at hver eneste lille ting eller detalj du putter inn/tar ut skrur på eller skifter gjør anlegget mer personlig og gir en bedre helhetsfølelse som er magisk når det kommer til å sette seg ned å lytte på favorittene dine. F.eks. Er jeg en liten ateist når det kommer til kabler og ledninger, men jeg kjøpte noen litt dyrere kabler enn hva jeg hadde tenkt da det ga meg en mer komplett følelse av anlegget som gjør at jeg føler det spiller det lille bedre.

Neste steg er oppsett av platespiller. Det er noe jeg savner i disse digitale tider. Alt for lett å rase gjennom flere sanger når de er så lett tilgjengelig i stedet for å bare lytte til f.eks. Et helt album.

Ps. Ikke intensjonen min å starte en kabeldiskusjon. Skrev det bare for å få frem et poeng og det skal absolutt ikke kommenteres.

Hilsen stor fornøyd stereo eier.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eibet
    En annen ting som er veldig kjekt med stereo oppsett kontra surround er at en god stereo forsterker ikke er å betrakte som "ferskvare" i motsetning til surround receivere. Du slipper å kjøpe en dyr receiver som har "alt" i hele 1 måned før det kommer en ny som har alt. hater det når det kommer til både mobiler og pc osv.

Ang. Forslaget om å diskutere forbedringsmuligheter i stereo oppsett. Her mener jeg personlig at hver eneste lille ting eller detalj du putter inn/tar ut skrur på eller skifter gjør anlegget mer personlig og gir en bedre helhetsfølelse som er magisk når det kommer til å sette seg ned å lytte på favorittene dine. F.eks. Er jeg en liten ateist når det kommer til kabler og ledninger, men jeg kjøpte noen litt dyrere kabler enn hva jeg hadde tenkt da det ga meg en mer komplett følelse av anlegget som gjør at jeg føler det spiller det lille bedre.

Neste steg er oppsett av platespiller. Det er noe jeg savner i disse digitale tider. Alt for lett å rase gjennom flere sanger når de er så lett tilgjengelig i stedet for å bare lytte til f.eks. Et helt album.

Ps. Ikke intensjonen min å starte en kabeldiskusjon. Skrev det bare for å få frem et poeng og det skal absolutt ikke kommenteres.

Hilsen stor fornøyd stereo eier.

Gode poenger her, som jeg stiller meg bak. Spesielt ditt første poeng: Det er nesten komisk hvordan det spys ut nye modeller i et skremmende tempo på surroundreceiver fronten, og dertilhørende sinnsvakt prisfall i annenhåndsverdi sammenlignet med stereoforsterker. Kjøper man en god,solid og kraftig stereoforsterker fra en kjent produsent på bruktbørsen kan man nesten selge den videre om et år eller to tilnærmet uten verditap overhodet. Det er nesten sensasjonelt hvor godt gode stereokomponenter holder seg i pris. Slik sett kan man også mye lettere finansiere opprgraderinger når man kjører to-kanals oppsett: Man får mye mer igjen for produktene ved videresalg.

For meg er det også et psykisk aspekt i dette, samme hvor dumt det kan høres ut for enkelte Med en god 2 kanals dedikert forsterker i sjefsstolen, så opplever jeg at favorittene mine er i de beste hender, og man får lettere den roen over seg mtp musikklyttingen av favorittene som du snakker om.

Jeg befinner meg også forøvrig i gruppen som begynte med stereo for mange år siden, ble med på surroundbølgen en periode (for å oppleve at musikk og anleggsinteressen falt i dvale, uten at jeg forsto hvorfor). Tiden gikk, hvor jeg ikke helt greide forstå hva som gjorde at interessen tok en lang vinterdvale. Etterhvert gikk jeg da tilbake til rent 2-kanalsoppsett, og med det kom også den store lidenskapen og interessen for musikk/anlegg tilbake. Lærdommen i mitt tilfelle var følgende:

Less is more, og det enkle er ofte også det beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Less is more, og det enkle er ofte også det beste.
    +1
    Gleden med musikk er det som skal stå først,ikke alle som har den innstillingen her inne. Virker som mange skal ha det hippeste hele tiden.
    Jeg gjorde også det en stund,men fant ut at det har jeg ikke råd til lenger.
    De som tar opp lån er jo de som må ha det værst kjøpe dyre hjemmekinoer og så er de falt med 60% på 1mnd .

O

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører bare stereo, da jeg kjører 98% musikk, så da ken jeg gjerne mangle litt i filmer (Men har en ukalibrert subwoofer jeg setter på når filmer skal ses)
    Jeg har ingenting imot surround, og synes att surround receivere gir overraskende mye for pengene (I lavpris segmentet),
    men for meg ser jeg ikke vitsen, da musikk fortsatt er i to kanaler.
    Også føler jeg att jeg burde ha litt mer fast sted og bo om jeg skal ha surround, blir så mye mer og drasse med seg da gitt :-p
    Men ja, for oss som stort sett bare hører på musikk, så mener jeg det er like greit og investere i bare to kanaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenker ikke pris, bare setter søkelys på hvordan enkellte hever seg selv med å bruke ord som kompromissløse kino, man setter da hodet laglig for kommentar ? spessiellt når man ikke er i nærheten av å ha satt sammen noe kompromissløst, selv om det for all del sikkert er godt håndverk og spiller lagom

tror ikke du skjønner hvilket nivå man skal opp på før man bruker ordet kompromissløst

Du nevnte tidligere noe om barnehagementalitet, tja det var vel alt jeg skulle si....

Å bare for å ha det sagt så er pappan min sterkere enn din!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Du nevnte tidligere noe om barnehagementalitet, tja det var vel alt jeg skulle si....

Å bare for å ha det sagt så er pappan min sterkere enn din!!!!

tror ikke du helt skjønte ironien i det hele jeg, eller betydningen av det ordet

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    De som tar opp lån er jo de som må ha det værst kjøpe dyre hjemmekinoer og så er de falt med 60% på 1mnd .

O
    Jeg tenkte faktisk med gang på avataret ditt av en bil når jeg leste det. Det er jo akkurat det som skjer med en bil. Den faller 40-60 % med en gang du signerer papirene, og tar den ut på veien.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hah, dette blir bare teit, alt som kommer ut av dette er kun morsom lesning for andre :roll:
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Hah, dette blir bare teit, alt som kommer ut av dette er kun morsom lesning for andre :roll:

ja, det sier sitt om nivået på forumet det , når site moderator heies videre med slike kommentarer i tråder

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kompromissløst finnes ikke, kvalitet (lydmessig) stopper relativt tidlig, og over der er det for det meste bling. Derfor vil man i en gitt prisklasse kunne oppnå like bra lyd igjennom en prosessor som en forforsterker. (høytaler, effekttrin etc. bli jo det samme uansett bortsett fra at du må ha flere for kringlyd, så det er jo ikke interesant å diskutere).

Side 7 av 16 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •