Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg fremfor moteriktig "kringlyd"! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 311
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Se konserter med kringlyd kommer aldri til å bli moteriktig her hjemme. Den ekstra "stemmningen" som skapes i bakhøyttalerne får jeg mer enn nok av direkte fra stereoanlegget. Har vært på kun to konserter med "surroundlyd", Pink Floyd på Hovin i 94 og Roger Water på Norwegian Wood. Knallbra begge to, men det hadde ingenting med brekinga fra bakhøyttalerne å gjøre.

Konsertopptak skulle nesten vært fritt for publikumsstøy etter min mening, fokuset bør ligge på artist/band. Gjenklang fra opptakslokalet er for meg også uønsket støy.

Stereo er helt klart den ypperste teknologien å nyte konsertopptak på!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    [..]
    Konsertopptak skulle nesten vært fritt for publikumsstøy etter min mening, fokuset bør ligge på artist/band. Gjenklang fra opptakslokalet er for meg også uønsket støy.
    Hehe. har du noengang hørt et tørt og ubehandla konsertopptak hvor ikke 'ambience' eller lyden i lokalet er tatt med? Det er rimelig dødt og livløst for å si det sånn. da tenker jeg da ikke på akustiske opptak av type symfoniorkerster o.l.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bra tråd dette!

Jeg er selv stor fan av rent stereo oppsett, da jeg liker dette best.
    Bruken av anlegget er 90% musikk og 10% film.

Men selvfølgelig er det også en smaksak om en liker surround eller stereo.
    Men som sagt, en bra tråd som jeg vil følge!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må det alltid være "krangling" på slike tråder?

Hvis man leser overskriften så står det de som liker rent stereo oppsett istedenfor surround, og da må man vel respektere dette?
    Musikk er best i stereo, det er min mening!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her gikk det heftig for seg.

Gilmour:
    Du sier "moteriktig kringlyd"! Er det "moteriktig" med flatskjerm også? kringlyd har vært på markedet fryktelig mye lengre enn flatskjermer.

Hva med CD da? Er det også "moteriktig" siden LP kom før?

Jeg er enig med deg at for en gitt sum penger, så får man bedre kvalitet om man velger 4 komponenter, enn om man velger 8 komponeneter.

Jeg er ikke enig at alt må nytes i 2 kanaler. Det finnes mye musikk som er spilt inn i flere kanaler enn 2. Hvorfor spille av en konsert i 2.0, hvis den er spilt inn i 7.1?

Det er heller ikke riktig at man får dårligere lys om man har et 7.2 anlegg, enn 2.0 Hvis du mener dette, så har du mye du har gått glipp av

Denne tråden hadde vært mye mer seriøs og trivelig, om du ikke hadde brukt slike nedlatende kommentarer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tråd i god gammel Gilmour ånd..:-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Har du f.eks hørt Pink Floyd - Wish you were here på SACD multikanal ?
    Eller Queen - A Night at the Opera på DVD-A multikanal?

Det er studiomusikk i flere kanaler presentert på en ypperlig måte.
    Og da har jeg ikke nevnt alle de flotte konsertene man kan få på DVD/BD i alt fra standard DD til DTS-HD Master Audio.

Kringlyd er supert, men stereo er også supert - hvert til sitt bruk (les:kilde).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis man leser overskriften så står det de som liker rent stereo oppsett istedenfor surround, og da må man vel respektere dette?
    Enig!
    Synes at noen er direkte ufine og kverulerende mot trådstarter. Hvis man ikke respekterer at andre ikke har samme mening som en selv, bør man gjerne ikke lese tråder som ikke stemmer overens med sine egne meninger.

En interessant tråd, som er blitt ødelagt av enkelte....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk innspilt i studio synes jeg er best i 2 kanaler.

Live/konserter synes jeg er best i kringlyd.

Filmer synes jeg er best i kringlyd.

2-1 til kringlyd. ;-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chr.b
    Enig!
    Synes at noen er direkte ufine og kverulerende mot trådstarter. Hvis man ikke respekterer at andre ikke har samme mening som en selv, bør man gjerne ikke lese tråder som ikke stemmer overens med sine egne meninger.

En interessant tråd, som er blitt ødelagt av enkelte....
    med andre ord mener du påstander som blir posta på åpne fora som dette, som endel mener er unyanserte eller endog feilaktige, skal forbli uimotsagte? hva tror du de stakkaran' som tilfeldigvis forviller seg inn her får ut av noe sånt?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Forhold deg til problemstillingen mitt svar tok utgangspunkt i: Hva får man best mulig lyd for hvis budsjettet er 50 K totalt? to-kanals anlegg eller full surround? Du vet svaret like godt som jeg,så hvorfor kverulere på faktum slik at vi kaster bort tiden?

Tingen er jo den at man må jo nettopp ikke dette.
    Jeg kan fint ha spart opp 50k og kjøpe den heftgste nye eller brukte kombinasjonen av receiver + front, for deretter å spe på senter, sub og bakhøyttalere i månedene som kommer. Dette er litt værre med ren stereo.

Som nevnt i en identisk tråd som dette tidligere, så er det ikke mye som skiller surroundprosessorer og ren stereo pre-amp i kvalitet til samme pris, og blokkene vil være like gode da de kan være de samme.

Selv fra budsjettklasser har receiverne kjempefordeler hva angår integrering av sub.

Stereooppsett kan godt være avlastet av sub, men å få integrert subben like godt som med receiver behøver ikke være en smal sak. Uten innkjøp av tredjepartssaker.

Eksterne DACer/CD-spillere finnes i mange slag, men de blir et must samt at de tilfører et ekstra analogt ledd og behov for analoge kabler i tillegg. DAC er allerede inkl. i receiver. Når kjørt i stereo får frontene all kraften receiver har å by på fordelt mellom seg.

Om man har mange HDMI-kilder; Blu-Ray, TV-dekoder, PC, Spillkonsoll (1,2 og/eller 3), mobiltelefon, nettbrett etc så har man, i de absolutt aller fleste tilfeller, flere innganger i receiver enn TV, og dermed 1 ut fra receiver. Har man ikke nok i TV må man også regne med pris for HDMI-switch i stereooppsettet.

Du kan vel kanskje vise til en forsterker + DAC-løsning du synes gir mer lyd for pengene enn Onkyo 609 til 3249?

Og dersom du absolutt må sammenlikne med et fullt surroundoppsett så er jo det verdt å merke seg at mesteparten av pengene brukes jo på nettopp frontene, forsterker og sub. Så kan man diskutere hva som låter best av to stereohøyttalere til kr 20.000 og fronter til kr 15.000 + sub til 5.000 (eller annen kombinasjon). Bakhøytalerne er minst viktige, og behøver ikke påkostes særlig i det hele tatt.

Nå vet ikke jeg om du er en type kjøpe bytte ut kjøpe ny minst en gang i året, eller ikke. Dette er det få som er, og uansett så er det nok ikke lønnsomt i kroner om det er stereo eller surround. Det er kun for de svært få som er av dette slaget, at det vil være mindre lønnsomt å drive å konstant bytte ut surroundoppsettet sitt, kontra de med stereo i samme situasjon.

Om man kjøper brukt, og får til eksempel en massiv Onkyo 905 til kr 5000, så gjør man jo et kupp, og man kan fint bruke resten av sine 45k på fronter + sub, og kanskje også resten av oppsettet - hvis man vil - eller ta det senere og dermed få et bedre sett til litt mer penger, men når man da har dem. Kan du vise meg en like god brukt stereoforsterker + DAC-løsning til kr 5000?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chr.b
    Synes at noen er direkte ufine og kverulerende mot trådstarter. .
    Snakk om å snu ting på hodet.

En interessant tråd, som er blitt ødelagt av enkelte...
    Etter min mening har Hybris og orso postet de mest interessante innleggene i denne tråden så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile 100% ren stereo entusiast

Jeg støtter trådstarter her. Har hatt surround tidligere dog ikke av kino klassen som flere på forumet her kan skilte med, men angrer overhodet ikke på å ha lagt pengene i et rent stereo oppsett. Jeg spiller 50% film og 50% musikk. Synes stereo er best uavhengig av div. Hjelpemidler du får fra en surround receiver. Det er også fryktelig mye enklere å få et stereo oppsett til å låte bra, synes nå jeg hvertfall.

PS. Fikk inntrykk fra overskriften at dette var en tråd for stereo entusiaster og ikke surround tilhengere som bare vil preke sin egen tro.

Bra tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eibet

PS. Fikk inntrykk fra overskriften at dette var en tråd for stereo entusiaster og ikke surround tilhengere som bare vil preke sin egen tro.

samme her egentlig, men hvem lever vel ikke for å kverulere..

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er nok litt missunnelse ute her! Har selv en brukbar receiver og etter min mening så er den ikke mye brukendes til musikk.At en konsert er spilt inn i flere kanaler bryr meg svært lite da da dette ikke har noe med musikk å gjøre.Er du på konsert så står bandet på senen forran deg og ikke bak.Bruker selv receiver til film og spill men det er for meg uaktuelt til musikk lytting.Kompisen min har den største yamaha receiveren og selv hans eldre marantz integrerte er flere ganger bedre lydmessig i stereo.Et annet eksempel er jo når en person velger og selge sine høytalere på grunn av dårlig lyd så bruker den samme person en receiver som kilde!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    med andre ord mener du påstander som blir posta på åpne fora som dette, som endel mener er unyanserte eller endog feilaktige, skal forbli uimotsagte? hva tror du de stakkaran' som tilfeldigvis forviller seg inn her får ut av noe sånt?
    Dersom noe er feil kan men selvfølgelig påpeke det. Det jeg reagerer på er at noen rakker ned på en smak, mening eller opplevelse, og måten dette gjøres på.

Å pirke på smådetaljer er unødvendig og skaper en dårlig tone i tråden og på forumet.

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Moteriktige kringlyd"ops: ops: , er vel litt drøyt.

4 kanals stereo og surround har eksistert i snart 45 år. Pink Floyd var de første til å spille inn en konsert i surround.

Så det er vel heller du som ikke henger helt med i svingene..

/Reddal

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk begge deler, alt til sitt bruk... Har eget stereoanlegg til tokanals analog lyd og surround anlegg til film og bluray/dvd konserter med 5.1 lyd.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann, og velkommen i 2 kanalsklubben. Trivelig at vi er flere som støtter opp

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Heisann, og velkommen i 2 kanalsklubben. Trivelig at vi er flere som støtter opp
    Takk for det. Bra noen tørr å ta det opp.
    Vil nok alltid foretrekke stereo, da det er mitt valg og syntes det er best i mine ører.

Side 5 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •