Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg fremfor moteriktig "kringlyd"! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 311
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Klattergutt
    For min del kan ikke kringly slå et godt stereo oppsett. Kringlyd er for min del symonymt med 14 forskjellige programmvare oppsett, romkorreksjon, høytaler/ sub plaseringer, buttshakere, prossesorer, etc. Men igjen så e´ smaken som baken (Delt i to)

Hang on (two fingers) Klattergutt

Som jeg selv skulle sagt det!

Edit: I tillegg mener jeg som nevnt at økonomiske hensyn er det klart mest tungtveiende argumentet for å gå stereo. Det er nesten så jeg får vondt langt nedi i ryggraden av å se dyre surroundreceivere som kostet 20 000 kr for 3-4 år siden, bli solgt for smuler på bruktbørsen.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trådtittel

Hva med å endre trådtittelen til: Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg?

Når du føyer til "fremfor moteriktig kringlyd", så får vi nok en tråd ala kabelkrangletrådene. Det er ikke noe morro, og kommer ikke noe godt ut av det heller.

Har full forståelse for de som foretrekker stereo, har selv hatt masse deilige opplevelser i bare 2 kanaler.

However så elsker jeg et skikkelig surround-oppsett med fett bilde og masse lydinfo i flere kanaler.

For meg så er det begge deler som gjelder.

Mangfoldet synes jeg man skal respektere, og ikke "disse" det man ikke liker selv.

Lag en tråd for å forherlige deilig 2-kanalslyd

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hva med å endre trådtittelen til: Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg?

Når du føyer til "fremfor moteriktig kringlyd", så får vi nok en tråd ala kabelkrangletrådene. Det er ikke noe morro, og kommer ikke noe godt ut av det heller.

Har full forståelse for de som foretrekker stereo, har selv hatt masse deilige opplevelser i bare 2 kanaler.

However så elsker jeg et skikkelig surround-oppsett med fett bilde og masse lydinfo i flere kanaler.

For meg så er det begge deler som gjelder.

Mangfoldet synes jeg man skal respektere, og ikke "disse" det man ikke liker selv.

Lag en tråd for å forherlige deilig 2-kanalslyd

Takk for innspillet ditt. Jeg syns trådtittelen er treffende og passende, fordi jeg vil ha frem at det finnes de "konservative" og "gammeldagse" som velger god gammel to-kanals nytelse fremfor dagens trendy og moderne hjemmekinobølge. Personlig syns jeg dette er en viktig sammenligning å få frem.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Takk for innspillet ditt. Jeg syns trådtittelen er treffende og passende, fordi jeg vil ha frem at det finnes de "konservative" og "gammeldagse" som velger god gammel to-kanals nytelse fremfor dagens trendy og moderne hjemmekinobølge. Personlig syns jeg dette er en viktig sammenligning å få frem.
    Det sier jo alt om hvor trangsynd du er....

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns trådtittelen er treffende og passende, fordi jeg vil ha frem at det finnes de "konservative" og "gammeldagse" som velger god gammel to-kanals nytelse fremfor dagens trendy og moderne hjemmekinobølge. Personlig syns jeg dette er en viktig sammenligning å få frem.
    Kjører du fortsatt Folkevogn også ?

Utviklingen går videre mann
    Det ene behøver ikke utelukke det andre !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det sier jo alt om hvor trangsynd du er....

Jeg er ikke trangsynt, tvert imot så har jeg valgt det oppsettet som gir meg best og mest kvalitetslyd for pengene, og argumentert for hvorfor det blir slik. Skulle jeg brukt mitt budsjett som jeg brukte på to-kanals på fullt surroundoppsett, ville jeg måtte ta til takke med merkbart dårligere lydkvalitet. Et smertelig faktum er at mange tar til takke med dårligere lyd enn de burde, fordi de bruker budsjettet på surroundoppsett istedet for to-kanals.

Hvis det er trangsynthet å sørge for at man får så mye kvalitetslyd som mulig pr krone, så deg om det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Kjører du fortsatt Folkevogn også ?

Utviklingen går videre mann
    Det ene behøver ikke utelukke det andre !
    Som sagt: Det koster mye mer penger å sette opp et kvalitetsmessig bra hjemmekinoanlegg med full surround, enn å gjøre det samme men et rent stereoanlegg.

Man kan ikke argumentere med at det ene ikke utelukker det andre, når det er klare argumenter som illustrerer at man vil få et høyere nivå på lydkvaliteten ved å legge alle pengene i et to-kanals oppsett fremfor surroundoppsett som består av flere enkeltkomponenter, hvilket naturligvis drar opp prisen.

I tillegg til dette har vi som jeg også har nevnt tidligere det grelle verditapet som er realiteten på surroundreceivere.

Har man masse penger å øse ut, så er det greit å si at "det ene ikke utelukker det andre". Men disse to er jo alldeles ikke sidestilt hva gjelder økonomi og kostnader.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt: Det koster mye mer penger å sette opp et kvalitetsmessig bra hjemmekinoanlegg med full surround, enn å gjøre det samme men et rent stereoanlegg.

Man kan ikke argumentere med at det ene ikke utelukker det andre, når det er klare argumenter som illustrerer at man vil få et høyere nivå på lydkvaliteten ved å legge alle pengene i et to-kanals oppsett fremfor surroundoppsett som består av flere enkeltkomponenter, hvilket naturligvis drar opp prisen.

I tillegg til dette har vi som jeg også har nevnt tidligere det grelle verditapet som er realiteten på surroundreceivere.

Har man masse penger å øse ut, så er det greit å si at "det ene ikke utelukker det andre". Men disse to er jo alldeles ikke sidestilt hva gjelder økonomi og kostnader.
    Du trenger da ikke selge din surround forsterker etter et år eller to ?
    En to år gammel receiver,kan jo fortsatt gjøre mye mer enn din to år gamle stereoforsterker!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt, Gilmour, er at du bruker uttrykk som "moteriktig" og "trendy" om surroundoppsett på et forum som frekventeres av en mengde entusiaster som faktisk setter lydkvalitet og bildekvalitet foran det "trendy og moteriktige".

Hvorfor må du absolutt bruke slike karakteristikker som (mulig ubevisst?) er egnet til å plassere folk i båser? Du er seriøs mens andre bare følger strømmen? Er det det du prøver å si med adjektivene dine?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger da ikke selge din surround forsterker etter et år eller to ?
    En to år gammel receiver,kan jo fortsatt gjøre mye mer enn din to år gamle stereoforsterker!

Det har jeg da heller ikke sagt, les om igjen hva jeg skrev. Poenget var at det fort kan komme til å skje at man ønsker en oppgradering, og da går receivere som du betalte 15 000 kr for i 2009 for smuler hvis du skulle solgt den pr 2012. Jeg sier ikke at man dermed skal la være å kjøpe surround fordi det er mindre økonomisk. Det jeg sier er at dette er et høyst reellt argument som man bør ta med i betraktningen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg da heller ikke sagt, les om igjen hva jeg skrev. Poenget var at det fort kan komme til å skje at man ønsker en oppgradering, og da går receivere som du betalte 15 000 kr for i 2009 for smuler hvis du skulle solgt den pr 2012. Jeg sier ikke at man dermed skal la være å kjøpe surround fordi det er mindre økonomisk. Det jeg sier er at dette er et høyst reellt argument som man bør ta med i betraktningen.
    Om man ønsker en oppgradering ja !!
    Det kan vel komme til og skje med en stereoforsterker også det ??

Kjøper man brukt da,så kan man jo gjøre et KUPP på brukt receiver!

En fjorårets topp-receiver som du får for 7-8 k kan jo fort gjøre din splitter nye stereofosterker til samme prisen til skamme til og med på stereo biten!
    Og hvertfall med tanke på at du må legge mye mer penger i kilde/Dac,da de fleste stereo forsterkere ikke har dette!

Og da har man muligheter for kringlyd i tillegg,pluss mye annet snadder!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ønsker en oppgradering ja !!
    Det kan vel komme til og skje med en stereoforsterker også det ??

Kjøper man brukt da,så kan man jo gjøre et KUPP på brukt receiver!

En fjorårets topp-receiver som du får for 7-8 k kan jo fort gjøre din splitter nye stereofosterker til samme prisen til skamme til og med på stereo biten!
    Og hvertfall med tanke på at du må legge mye mer penger i kilde/Dac,da de fleste stereo forsterkere ikke har dette!

Og da har man muligheter for kringlyd i tillegg,pluss mye annet snadder!

Og du har da konkludert med at jeg handler stereoforsterker ny? I tillegg er ikke pristapet på stereoforsterkere i nærheten av hva tilfellet er på surroundrecievere, HVIS det var slik at jeg handlet ny, eller vil handle ny i fremtiden.

Fra et økonomisk perspektiv, og best mulig lyd for budsjettet ditt er det ingen tvil om hva du bør velge.

Når det er sagt finnes det naturligvis langt flere kriterier man vurderer utifra enn kun økonomi, og det har jeg respekt for. Men ikke forsøk å late som det ikke eksisterer noe økonomi oppi dette, for det gjør det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke trangsynt, tvert imot så har jeg valgt det oppsettet som gir meg best og mest kvalitetslyd for pengene, og argumentert for hvorfor det blir slik. Skulle jeg brukt mitt budsjett som jeg brukte på to-kanals på fullt surroundoppsett, ville jeg måtte ta til takke med merkbart dårligere lydkvalitet. Et smertelig faktum er at mange tar til takke med dårligere lyd enn de burde, fordi de bruker budsjettet på surroundoppsett istedet for to-kanals.

Hvis det er trangsynthet å sørge for at man får så mye kvalitetslyd som mulig pr krone, så deg om det.
    Det du sier her stemmer vel overhode ikke med hva du uttaler i andre tråder. Du har vel bla bedt om råd angående kilde og fått presentert løsninger som gir optimal kvalitet i forhold til budsjett, i den sammenhengen avviste du å få best mulig lyd per krone og erstatte det med få komponenter og at det skal være "stilrent". Var det noen som nevnte noe om å følge trender? Eller å ikke prioritere best mulig lyd for pengene?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Det du sier her stemmer vel overhode ikke med hva du uttaler i andre tråder. Du har vel bla bedt om råd angående kilde og fått presentert løsninger som gir optimal kvalitet i forhold til budsjett, i den sammenhengen avviste du å få best mulig lyd per krone og erstatte det med få komponenter og at det skal være "stilrent". Var det noen som nevnte noe om å følge trender? Eller å ikke prioritere best mulig lyd for pengene?

Forhold deg til problemstillingen mitt svar tok utgangspunkt i: Hva får man best mulig lyd for hvis budsjettet er 50 K totalt? to-kanals anlegg eller full surround? Du vet svaret like godt som jeg,så hvorfor kverulere på faktum slik at vi kaster bort tiden?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har da konkludert med at jeg handler stereoforsterker ny? I tillegg er ikke pristapet på stereoforsterkere i nærheten av hva tilfellet er på surroundrecievere, HVIS det var slik at jeg handlet ny, eller vil handle ny i fremtiden.

Fra et økonomisk perspektiv, og best mulig lyd for budsjettet ditt er det ingen tvil om hva du bør velge.

Når det er sagt finnes det naturligvis langt flere kriterier man vurderer utifra enn kun økonomi, og det har jeg respekt for. Men ikke forsøk å late som det ikke eksisterer noe økonomi oppi dette, for det gjør det.
    Siden du sverger til å handle brukt da,så er jo gevinsten enda høyere på å handle en receiver,siden dem holder seg så dårlig i pris!

Du startet uansett ikke denne tråde pga dine egenskaper som økonomisk rådgiver!
    Snarere for å "disse" alle som spiller musikk med en "skarve receiver,og som ikke aner hva dem går glipp av" !

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du sverger til å handle brukt da,så er jo gevinsten enda høyere på å handle en receiver,siden dem holder seg så dårlig i pris!

Du startet uansett ikke denne tråde pga dine egenskaper som økonomisk rådgiver!
    Snarere for å "disse" alle som spiller musikk med en "skarve receiver,og som ikke aner hva dem går glipp av" !

Jeg har ikke til hensikt å disse noen som helst, det er din tolkning av det, og jeg foreslår at du slutter å anklage meg på den måten. Du vet ingenting om mine hensikter eller ønsker med en tråd.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhold deg til problemstillingen mitt svar tok utgangspunkt i: Hva får man best mulig lyd for hvis budsjettet er 50 K totalt? to-kanals anlegg eller full surround? Du vet svaret like godt som jeg,så hvorfor kverulere på faktum slik at vi kaster bort tiden?
    Det kommer helt an på hva du skal bruke anlegget til. Det sier seg selv at du potensielt kan få bedre lyd fra et høyttalerpar til 20k fremfor et par til 5k. Dette dreier seg utelukkende om prioritering og forutsetninger. De fleste stuer er f.eks totalt uegnet som rom for lydavspilling, og dermed håpløst å få et godt resultat uten god rom korreksjon. Et "godt" stereoanlegg i uegnede rom, vil som oftest bli parkert av rimeligere greier med slike muligheter.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Det kommer helt an på hva du skal bruke anlegget til. Det sier seg selv at du potensielt kan få bedre lyd fra et høyttalerpar til 20k fremfor et par til 5k. Dette dreier seg utelukkende om prioritering og forutsetninger. De fleste stuer er f.eks totalt uegnet som rom for lydavspilling, og dermed håpløst å få et godt resultat uten god rom korreksjon. Et "godt" stereoanlegg i uegnede rom, vil som oftest bli parkert av rimeligere greier med slike muligheter.

Musikk er naturligvis det vi snakker om, det har jeg vært klar på hele tiden. Og som du sier selvsagt gir et høyttalerpar til 20 k kvalitetsmessig bedre lyd enn et til 5k eller 10k, så hva kverulerer du på egentlig?

Påstanden din om romkorreksjon og at et rimelig anlegg parkerer dyrere stereoanlegg tar jeg med knusende ro. Romkorreksjon kan tweake mye på lyden, men har ingen mulighet til å gjøre gull av gråstein. Jeg tar et høyttalerpar til 20 k og en god stereoforsterker any day, fremfor et høyttalerpar til 10 k med surroundreceiver og romkorreksjon.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk er naturligvis det vi snakker om, det har jeg vært klar på hele tiden. Og som du sier selvsagt gir et høyttalerpar til 20 k kvalitetsmessig bedre lyd enn et til 5k eller 10k, så hva kverulerer du på egentlig?

Påstanden din om romkorreksjon og at et rimelig anlegg parkerer dyrere stereoanlegg tar jeg med knusende ro. Romkorreksjon kan tweake mye på lyden, men har ingen mulighet til å gjøre gull av gråstein. Jeg tar et høyttalerpar til 20 k og en god stereoforsterker any day, fremfor et høyttalerpar til 10 k med surroundreceiver og romkorreksjon.
    Kan du så utdype fordeler/ulemper ved å se/høre på "Kings Of Leon live fra O2 på blu-ray" når du ikke har med bakkanalene?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hvorfor skal ikke receiveren kunne brukes med høyttalerparet til 20 k da?

Side 2 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •