Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg fremfor moteriktig "kringlyd"! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 16 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 311
    Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    sant som du sier der, men det løser ikke alle problemer alene, den klarer ikke rette opp noe som ligger lenger frem i kjeden som tydeligvis også svært mange her inne tror
    Jeg tror absolutt ikke den retter opp noe, jeg mener bare at en pre (eller digital kilde) ikke gjør mye galt når man først har kommet over et vist nivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg tror absolutt ikke den retter opp noe, jeg mener bare at en pre (eller digital kilde) ikke gjør mye galt når man først har kommet over et vist nivå.

jepp,vi ble enige om at vi er uenige her på en ryddig måte vi, respekterer at du mener det du gjør :-D nesten så jeg skulle ønske at jeg hadde vært på din side av gjerdet

edit : min forrige kommentar var ikke rettet mot deg, trodde du skjønte det imo at vi tok noen runder på hva vi mener igår

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss for eksempelets (og min lærdoms skyld) si at jeg tenker å bruke Marantzen min som forforsterker, og skal forsøke gjøre et så godt kupp som mulig på et godt effekttrinn til denne på brukten. Og primært uten å sette meg i bunnløs gjeld. Så la oss si, rundt en 7-8000 kr. Kommer jeg noen vei for denne summen på brukten?

Hva ville dere anbefalt folkens? Bare å fyre løs med deres bese tips her8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det var litt av mitt poeng. En MC RIAA har fort 60-70dB økning, mens en MM har rundt 30dB såvidt jeg vet. En aktiv pre har vel rundt 25-30dB, så den er sånn sett ganske lik MM i nivåøkning. Men siden signalet inn på en RIAA er mye lavere enn signalet inn på en pre vil RIAAen har mye større problemer med instrålt støy da det ligger høyere i grunnsignalet, relativt sett.

Var det det du også tenkte på?

Geir Arne
    Var det jeg mente ja. Slik du hadde formulert deg virket det som om du var uenig.

MM RIIA er normalt i området 35-45dB.
    Forforsterkere i området 15-25dB
    Effektrinn i området alt mellom himmel og jord. Avhenger av inngangsfølsomhet og uteffekt.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Helt korrekt Geir Arne, lydsignaturen på PM15S1 er etter min vurdering meget bra. Utrolig behagelig, varm og oppløst. Det er effekten/kreftene det skorter på her.

En fristende tanke er å gå for et Cambridge effekttrinn, muligens slipper de ny pre/effekt når de nye modellene kommer på vårparten

Da ville jeg testet marantzen med en ekstra effekt - f, eks cambridge. Lån en med hjem fra Hifi klubben å prøv. Blir riktignok dyrere, men du bevarer lyden du har og liker, forbedrer den (antageligvis).

Forøvrig kanskje du skulle legge ut en "mitt anleggstråd", gjerne med bilder. Nå vet jo ikke jeg om du ønsker forslag til oppgraderinger, men du får ihvertfall mange

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss for eksempelets (og min lærdoms skyld) si at jeg tenker å bruke Marantzen min som forforsterker, og skal forsøke gjøre et så godt kupp som mulig på et godt effekttrinn til denne på brukten. Og primært uten å sette meg i bunnløs gjeld. Så la oss si, rundt en 7-8000 kr. Kommer jeg noen vei for denne summen på brukten?

Hva med å bare selge Marantzen, legge i de 7-8 tusen du tenker å bruke, og investere i en brukt NAD M3? Sitter som en kule på CM7.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill Geir Arne. Selvom jeg tror det i nærmeste fremtid er for dyrt å oppgradere til merkbart bedre høyttalere enn CM7. Da må jeg opp i CM9 klassen for å få merkbar oppgradering, altså rundt 20k eller mer. Det blir for mye. Dessuten er jeg svært fornøyd med CM7, og jeg tror heller ikke PM15S1 alene forløser hele dens potensiale.
    Ser at det fort kan koste litt ekstra, men om man kikker brukt kan man komme ned i samme pris som en ny Cambridge 851A. Men man trenger ikke nødvendigvis velge B&W. SA, Dali, Dynaudio(tydelig at jeg liker dansk) har gode modeller rundt 5k under det et sett CM9 koster nytt. Innenfor B&W tror jeg faktisk 684 kunne vært et godt alternativ.

Jeg vil gjerne høre CM7 med enda bedre forsterkeri enn jeg har idag, eventuelt den nye toppmodellen innen integrerte som kommer fra Cambridge. (Selvom denne bare blir en slightly oppgradering lydsignaturmessig, men tror den har mer power enn Marantzen).
    Om du går for å beholde CM7 ville jeg kikket etter Hegel H100. NAD 390DD er også noe du kan sjekke ut, samt Harman/Kardon HK990.

Har selv hatt Cambridge 840A på CM9, og det gikk tom for krefter når volumet ble høyt. Virkelig høyt vel og merke.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Da ville jeg testet marantzen med en ekstra effekt - f, eks cambridge. Lån en med hjem fra Hifi klubben å prøv. Blir riktignok dyrere, men du bevarer lyden du har og liker, forbedrer den (antageligvis).

Forøvrig kanskje du skulle legge ut en "mitt anleggstråd", gjerne med bilder. Nå vet jo ikke jeg om du ønsker forslag til oppgraderinger, men du får ihvertfall mange
    Lurt forslag! Jeg ønsker absolutt tips og innspill for aktuelle veier videre ja. Spesielt på forsterkersiden. Dette med egen anleggstråd ville kanskje vært noe, kjøre litt show off med bilder og greier, hehe

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det fort kan koste litt ekstra, men om man kikker brukt kan man komme ned i samme pris som en ny Cambridge 851A. Men man trenger ikke nødvendigvis velge B&W. SA, Dali, Dynaudio(tydelig at jeg liker dansk) har gode modeller rundt 5k under det et sett CM9 koster nytt. Innenfor B&W tror jeg faktisk 684 kunne vært et godt alternativ.

Om du går for å beholde CM7 ville jeg kikket etter Hegel H100. NAD 390DD er også noe du kan sjekke ut, samt Harman/Kardon HK990.

Har selv hatt Cambridge 840A på CM9, og det gikk tom for krefter når volumet ble høyt. Virkelig høyt vel og merke.

Geir Arne
    Når vi er inne på Hegel så kunne jeg da likegreit tenkt meg å gi gass for H200 istedet for H100, da jeg tror CM7 ville nytt godt av den ekstra effekten :-D Har sett de ned i akseptable priser på brukten, selvom de går ofte fort unna.

Men blir det ny integrert er den nye Cambridge 851 storfavoritt, det må jeg bare innrømme. Syns den ser griselekker ut, og har hørt 840A v2 på CM8 tidligere, noe som låt alldeles fantastisk.

Hehe, CM9 er også endel mer strømkrevende enn sine lillebrødre 7 og 8 Så jeg er faktisk ikke overrasket over at Cambridgen ble andpusten på den.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I en slik setting ville jeg vurdert en Vincent SP-331 som ligger brukt til 5k, før pruting, på HFS. Tror den hadde gjort mye bra uten å blakke deg. Burde være lett å selge igjen for samme pris.

Er du heldig med gain, eller har variabel gain kan man jo bruke en kraftig effekt på bassen og Marantzen på mellomtone/diskant. NAD 275BEE og Parasound Halo A23 har såvidt jeg vet dette.

Personlig mener jeg nevnte Parasound og Vincent har relativt lik klang som Marantz.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er du heldig med gain, eller har variabel gain kan man jo bruke en kraftig effekt på bassen og Marantzen på mellomtone/diskant. NAD 275BEE og Parasound Halo A23 har såvidt jeg vet dette.

Geir Arne
    I en slik setting MÅ fasegangen til forsterkerne være lik.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min erfaring er at det ikke har skjedd revlusjonerende ting på effektrin, og jeg vil derfor anbefale deg å gå for noe virkelig bra, som er noen år gammelt.

Selv kjøpte jeg i sin tid to Meridian 557 effekt trin til en bruktpris av kr. 7000,- pr. stk. (nypris på disse for en del år siden var ca. kr. 25 000,- om jeg ikke tar feil.) Disse låter veldig bra, men sliter en god del brokoblet, så i dag blir de brukt som effekt til henholdsvis senter og sidehøytalere.

Dette er bare eksempler, jeg tror du finner mye gode krefter noen år gamle for kr. 7000,-.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en slik setting ville jeg vurdert en Vincent SP-331 som ligger brukt til 5k, før pruting, på HFS. Tror den hadde gjort mye bra uten å blakke deg. Burde være lett å selge igjen for samme pris.

Personlig mener jeg nevnte Parasound og Vincent har relativt lik klang som Marantz.

Geir Arne
    Vincent skal ha noe varm lydsignatur som minner om Marantz ja, det har også jeg lest mener jeg å huske. Ned i 5 k ja, det er jo rent hyggelig prismessig

Forøvrig har jeg et par fridager i overskuelig fremtid, og da kunne det være moro å fyre igang min egen anleggstråd med bilder og litt utfyllende info. Da er også de som skal komme med tips og innspill bedre rustet og med et bedre grunnlag .

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    I en slik setting MÅ fasegangen til forsterkerne være lik.
    Forklar?

Er ikke helt stødig på det punktet, for å si det pent.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar?

Er ikke helt stødig på det punktet, for å si det pent.

Geir Arne
    Det blir som fasejusteringen på en sub. De to sidene må matche. Siden vi her snakker om en deling som ligger mye høyere i frekvens, blir det enda mer kritisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent skal ha noe varm lydsignatur som minner om Marantz ja, det har også jeg lest mener jeg å huske. Ned i 5 k ja, det er jo rent hyggelig prismessig

Forøvrig har jeg et par fridager i overskuelig fremtid, og da kunne det være moro å fyre igang min egen anleggstråd med bilder og litt utfyllende info. Da er også de som skal komme med tips og innspill bedre rustet og med et bedre grunnlag .
    når det gjelder den vincenten så er det mer enn en utgave av, den har også utifra hva jeg selv har opplevd ett noe ufortjent rykte av å være på den varme siden, marantz sin topp er i en helt annen liga enn vincent imo, og ganske annerledes, parasound synes jeg ligger i midten av disse to klangmessig

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det blir som fasejusteringen på en sub. De to sidene må matche. Siden vi her snakker om en deling som ligger mye høyere i frekvens, blir det enda mer kritisk.
    Det var slik du tenkte ja.

Enig at det er kritisk ved rundt 350hz, som er tilfelle her. Det sikreste er nok å kun bruke effekt.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig håper jeg dere tenker på Gilmour imorgen når jeg endelig får min Cambridge 751 i hus8) Bunken med skiver som skal spilles med en gang den er koblet opp er allerede massiv, hehe.

Gleder meg virkelig stort til å se hva denne spilleren kan få til, på både CD, blu-ray og dvd.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    sant som du sier der, men det løser ikke alle problemer alene, den klarer ikke rette opp noe som ligger lenger frem i kjeden som tydeligvis også svært mange her inne tror
    øhh, kan ikke se at noen her har påstått at forsterker kan oppveie for feil som oppstår tidligere i kjeden...?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Hehe. har du noengang hørt et tørt og ubehandla konsertopptak hvor ikke 'ambience' eller lyden i lokalet er tatt med? Det er rimelig dødt og livløst for å si det sånn. da tenker jeg da ikke på akustiske opptak av type symfoniorkerster o.l.
    Nei, men jeg har vært på mange utendørskonserter hvor lyden har vært glimrende.( i kun stereo :-D )

Side 15 av 16 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •