Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg fremfor moteriktig "kringlyd"! - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 16 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 311
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Selvfølgelig er en god pre essensielt. Spørsmålet er heller hva som er en god oppgradering mtp utgangspunktet som er en Maratz PM15S1. Den er ikke veldig kraftig, men lyden er god, så det er naturlig å annta at pre'en er god nok.

Hvis du mener dette med instrålt støy og forvrenging er et større problem i pre enn forsterker må jeg si meg uening. En forsterker sliter også med vesentlig større lastvariasjon i tillegg. Man har i tillegg vesentlig mer elektromagnetisk støy grunnet mye større strømforsyning(så lenge vi snakker om ringkjerne o.l.). Noe å tenke på. Skal man følge din tankegang bør man også kjøpe en sinnsykt kostbar RIAA om man driver med vinyl for å slippe støy.

Geir Arne

oub var den jeg svarte til, hvis du ser posten over dine egen, så mener han at en pre oppgradering vil ha svært lite å si lydmessig, kanskje kikke litt mer før du hopper inn , for dette var kjernen
    Enig at man trenger en kostbar ria ja, mener jeg har funnet en god pre med en god ria innebygd i min prisklasse, plukk gjerne frem svakheter ved konstruksjonen på den

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men om du Gilmour ønsker mer overskudd ved høye volum tror jeg veien å gå er å kikke på nye høyttalere. Jeg har ikke hørt Marantz så mye, men grunnet familielikheten med Denon vil jeg tro de har noe samme filosofi.

Det inntrykket jeg sitter igjen med er at basskontrollen kanskje er så som så, litt svulmende/utflytende, men det er gode strømreserver. Da tror jeg heller det er CM7, som ikke er noen voldsom høyttaler, som går i kompresjon fremfor at forsterkeren går tom. Mao kan det være lurt å kikke etter gode alternativer etter min mening.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Vi er vel rimelig enig om at vi er veldig uenige på dette pungtet her.

Ps. når man snakker bokser med mye utstyr inni, så er vel de dyreste forforsterkerne ofte stappfulle av utstyr.

Quoten er litt tilfeldig. Bare så det er sagt.

Hvorfor skal alle være så bastante? Hva som gjør mest utslag av pre eller effekt, avhenger helt kombinasjonen, og hvilken høyttaler du ber effekten ta kontroll over.

Når det gjelder støy så kan du nok oppleve at en effektforsterker kan plukke opp mer. Det avhenger av oppbygningen og båndbredden til forsterkeren, samt om kablene plukker opp noe støy på veien. Det kan skje hvor som helst i signalkjeden.

Når det gjelder siste setning. Se inni en Audio Note M10. Fjern RIIA delen, og du sitter igjen med ett titals komponenter pr. kanal. Med andre ord varierer dette veldig.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    upb var den jeg svarte til, hvsi du ser posten over dine gen, så mener han at en pre oppgradering vil ha svært lite å si lydmessig, kanskje kikke litt mer før du hopper inn , for dette var kjernen
    Enig at man trenger en kostbar ria ja, mener jeg har funnet en god pre med en god ria innebygd i min prisklasse, plukk gjerne frem svakheter ved konstruksjonen på den
    Jeg skjønnte at innlegget ditt var ment mot UOB, men dette er en åpen diskusjon rundt dette(og stereo generelt) og da følte jeg det passende å støtte UOB sin påstand(slik jeg forstod den).

Skal man oppgradere en integrert forsterker vil det ut ifra min erfaring oftest være mest å hente på mer effekt kontra en rendyrket pre. Spesielt gjelder dette i prisklassen under 20k.

Det var definitivt ikke ment som at en pre er uviktig, noe jeg ikke tolket UOB mente heller, men personlig ville jeg nok prioritert annerledes i 9/10 tilfeller.

Geir Arne

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hvis jeg forstår deg riktig: Tenker du at jeg isåfall burde bruke Marantzen som pre, og heller kjøpe nytt(og kraftigere) effekttrinn?

Isåfall ingen dum tanke, da et av drawbackene med Marantzen min er at den ikke har nok krefter, og jeg merker behovet for noe mer krefter ved høye volum.
    Jeg tror ikke du kan "bypasse" forforsterkeren i PM15S1 slik at du kan benytte den som et rent effekttrinn. Men den har pre out L/R så den kan benyttes som forforsterker til et effekttrinn. Så behovet for mer effekt støtter den i hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Vi er vel rimelig enig om at vi er veldig uenige på dette pungtet her.

Ps. når man snakker bokser med mye utstyr inni, så er vel de dyreste forforsterkerne ofte stappfulle av utstyr.

har ikke kikket oppe i så veldig mange dyre preer, men noen og alle har sett langt ryddigere ut en en receiver, min er veldig enkel og har forholdsvis lite deler, og trafoene er kapslet inn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønnte at innlegget ditt var ment mot UOB, men dette er en åpen diskusjon rundt dette(og stereo generelt) og da følte jeg det passende å støtte UOB sin påstand(slik jeg forstod den).

Skal man oppgradere en integrert forsterker vil det ut ifra min erfaring oftest være mest å hente på mer effekt kontra en rendyrket pre. Spesielt gjelder dette i prisklassen under 20k.

Det var definitivt ikke ment som at en pre er uviktig, noe jeg ikke tolket UOB mente heller, men personlig ville jeg nok prioritert annerledes i 9/10 tilfeller.

Geir Arne

hvis effektdelen leverer godt nok, vil vel pre delen være mest gunstig å oppgradere synes nå jeg, i innlegget etter kommer det frem at så ikke er tilfelle, mitt innlegg til uob er basert på samtale fra igår også, og jeg står på mitt at du ikke helt har fått med deg hva uob mener

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Jeg tror ikke du kan "bypasse" forforsterkeren i PM15S1 slik at du kan benytte den som et rent effekttrinn. Men den har pre out L/R så den kan benyttes som forforsterker til et effekttrinn. Så behovet for mer effekt støtter den i hvertfall.

ett veldig godt, og totalt oversett faktum :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men om du Gilmour ønsker mer overskudd ved høye volum tror jeg veien å gå er å kikke på nye høyttalere. Jeg har ikke hørt Marantz så mye, men grunnet familielikheten med Denon vil jeg tro de har noe samme filosofi.

Det inntrykket jeg sitter igjen med er at basskontrollen kanskje er så som så, litt svulmende/utflytende, men det er gode strømreserver. Da tror jeg heller det er CM7, som ikke er noen voldsom høyttaler, som går i kompresjon fremfor at forsterkeren går tom. Mao kan det være lurt å kikke etter gode alternativer etter min mening.

Geir Arne

stereodelen til marantz er vel forsatt forbeholdt maranz og ikke denon, selv om de begynner å ligne mer og mer på recevier siden.
    aldri hørt en denon spille såpass som marantz gjør

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis effektdelen leverer godt nok, vil vel pre delen være mest gunstig å oppgradere synes nå jeg, i innlegget etter kommer det frem at så ikke er tilfelle, mitt innlegg til uob er basert på samtale fra igår også, og jeg står på mitt at du ikke helt har fått med deg hva uob mener
    Da sier vi det og avslutter der.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe å tenke på. Skal man følge din tankegang bør man også kjøpe en sinnsykt kostbar RIAA om man driver med vinyl for å slippe støy.

Geir Arne
    Ikke glem at en RIIA (og spesielt MC), skal ha mye høyere gain enn det som er i en pre/effekt. Samtidig er innsignalet ekstremt lavt i forhold til en CD-spiller. I ett worst case med en low output MC PU er forskjellen fort oppe i 60dB. Da sier det seg selv at man må ha meget støysvake kretser, og veldig lite innstrålt støy. For vanlige linjetrinn er det mindre farlig da de skal jobbe med ett mye høyere inn nivå.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de fleste forsterkere greier å drive for eks et par CM9 fra B&W. Problemet er jo at "greie å drive" er et svært relativt utsagn, iform av å få ut potensialet i høyttalerne. En liten Denon integrert på 50 watt i hver kanal kan spille musikk på CM9, men hvor bra låter det? Hvordan blir dynamikken? Hvordan blir det på høyere lydnivåer?

(..)Det jeg vil frem til er at jeg føler det er et "overfokus" på at høyttalerne er alt. Det hjelper ikke med gode høyttalere hvis du har for svak kvalitet på elektronikken som ikke er istand til å forløse potensialet. Derimot kan en topp forsterker trylle frem ubegripelig god lyd på selv rimelige budsjetthøyttalere!
    Det er vel få om noen her inne som ikke er relativt tydelige på at det er viktig å velge en forsterker med nok effekt? Det er ett av de viktigste kriteriene.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er vel få om noen her inne som ikke er relativt tydelige på at det er viktig å velge en forsterker med nok effekt? Det er ett av de viktigste kriteriene.

sant som du sier der, men det løser ikke alle problemer alene, den klarer ikke rette opp noe som ligger lenger frem i kjeden som tydeligvis også svært mange her inne tror

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er en god pre essensielt. Spørsmålet er heller hva som er en god oppgradering mtp utgangspunktet som er en Maratz PM15S1. Den er ikke veldig kraftig, men lyden er god, så det er naturlig å annta at pre'en er god nok.

Hvis du mener dette med instrålt støy og forvrenging er et større problem i pre enn forsterker må jeg si meg uening. En forsterker sliter også med vesentlig større lastvariasjon i tillegg. Man har i tillegg vesentlig mer elektromagnetisk støy grunnet mye større strømforsyning(så lenge vi snakker om ringkjerne o.l.). Noe å tenke på. Skal man følge din tankegang bør man også kjøpe en sinnsykt kostbar RIAA om man driver med vinyl for å slippe støy.

Geir Arne

Helt korrekt Geir Arne, lydsignaturen på PM15S1 er etter min vurdering meget bra. Utrolig behagelig, varm og oppløst. Det er effekten/kreftene det skorter på her.

En fristende tanke er å gå for et Cambridge effekttrinn, muligens slipper de ny pre/effekt når de nye modellene kommer på vårparten

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt Geir Arne, lydsignaturen på PM15S1 er etter min vurdering meget bra. Utrolig behagelig, varm og oppløst. Det er effekten/kreftene det skorter på her.

En fristende tanke er å gå for et Cambridge effekttrinn, muligens slipper de ny pre/effekt når de nye modellene kommer på vårparten
    lykke til med jakten gilmour

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne

Takk for innspill Geir Arne. Selvom jeg tror det i nærmeste fremtid er for dyrt å oppgradere til merkbart bedre høyttalere enn CM7. Da må jeg opp i CM9 klassen for å få merkbar oppgradering, altså rundt 20k eller mer. Det blir for mye. Dessuten er jeg svært fornøyd med CM7, og jeg tror heller ikke PM15S1 alene forløser hele dens potensiale.

Jeg vil gjerne høre CM7 med enda bedre forsterkeri enn jeg har idag, eventuelt den nye toppmodellen innen integrerte som kommer fra Cambridge. (Selvom denne bare blir en slightly oppgradering lydsignaturmessig, men tror den har mer power enn Marantzen).

Hvis økonomien ikke tillater for store krumspring så får jeg selge Marantzen for å få inn litt midler, for så å kjøpe en ny høykvalitetsintegrert i denne omgang, også sette pre/effektplanen litt på vent eventuelt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sant som du sier der, men det løser ikke alle problemer alene, den klarer ikke rette opp noe som ligger lenger frem i kjeden som tydeligvis også svært mange her inne tror
    Alle ledd må jo holde det man selv mener er tilstrekkelig kvalitet selvfølgelig. Men for å bidra litt direkte on-topic i tråden (tror jeg):

Det har jo blitt ganske billig med god stereo også, det er ikke bare på surroundsiden man får mye for pengene. Så det er jo ingen grunn til å ta opp huslån for å få forsterkeri med nok kraft OG hyggelig lyd om man er i stereoleiren heller.

Jeg som har flyttet i hus har jo splittet anlegget mitt, hjemmekino i eget rom og stereo i stua. Etter en havarert electrocompaniet endte jeg opp med et Emotiva-sett. For under 10,000 fikk jeg nesten nytt monoblokk+forforsterkersett på 2x200W som i mine ører spilte sammenlignbart med Electrocompaniet og langt bedre en integrert Marantz (Hyggelig special edition-modell i champagne fra en gang på nittitallet) jeg hadde liggende. Sistnevnte var nok riktig nok undermotorisert til høyttalerne, så det kan jo være grunnen til at den låt litt platt.

Så Emotiva var mye musikk for pengene i mine ører. Nå har jeg riktignok blitt beskyldt for å ha under middels god hørsel i disse trådene før da, så det kan jo hende ørene lurer meg igjen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ikke glem at en RIIA (og spesielt MC), skal ha mye høyere gain enn det som er i en pre/effekt. Samtidig er innsignalet ekstremt lavt i forhold til en CD-spiller. I ett worst case med en low output MC PU er forskjellen fort oppe i 60dB. Da sier det seg selv at man må ha meget støysvake kretser, og veldig lite innstrålt støy. For vanlige linjetrinn er det mindre farlig da de skal jobbe med ett mye høyere inn nivå.
    Det var litt av mitt poeng. En MC RIAA har fort 60-70dB økning, mens en MM har rundt 30dB såvidt jeg vet. En aktiv pre har vel rundt 25-30dB, så den er sånn sett ganske lik MM i nivåøkning. Men siden signalet inn på en RIAA er mye lavere enn signalet inn på en pre vil RIAAen har mye større problemer med instrålt støy da det ligger høyere i grunnsignalet, relativt sett.

Var det det du også tenkte på?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle ledd må jo holde det man selv mener er tilstrekkelig kvalitet selvfølgelig. Men for å bidra litt direkte on-topic i tråden (tror jeg):

Det har jo blitt ganske billig med god stereo også, det er ikke bare på surroundsiden man får mye for pengene. Så det er jo ingen grunn til å ta opp huslån for å få forsterkeri med nok kraft OG hyggelig lyd om man er i stereoleiren heller.

Jeg som har flyttet i hus har jo splittet anlegget mitt, hjemmekino i eget rom og stereo i stua. Etter en havarert electrocompaniet endte jeg opp med et Emotiva-sett. For under 10,000 fikk jeg nesten nytt monoblokk+forforsterkersett på 2x200W som i mine ører spilte sammenlignbart med Electrocompaniet og langt bedre en integrert Marantz (Hyggelig special edition-modell i champagne fra en gang på nittitallet) jeg hadde liggende. Sistnevnte var nok riktig nok undermotorisert til høyttalerne, så det kan jo være grunnen til at den låt litt platt.

Så Emotiva var mye musikk for pengene i mine ører. Nå har jeg riktignok blitt beskyldt for å ha under middels god hørsel i disse trådene før da, så det kan jo hende ørene lurer meg igjen.

kan hende du er mindre kritisk ? det er i såfall en god ting
    hvis du har upa 1 ¨å skjønner jeg at du synes du har fått mye for penga, har forsatt en her jeg bruker til senter kanalen min , ingen tvil om at de gir en god value for money imo

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jøss, gratiss med en svært god handel! Hvor fikk du tak i nesten ny pre og monoblokker fra Emotiva for under 10 laken??

Side 14 av 16 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •