Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg fremfor moteriktig "kringlyd"! - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 16 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 311
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå som det verste støvet har lagt seg her i tråden, tar jeg sjangsen på å delta også

Jeg har i likhet med flere her en "ole brumm" løsning, hvor jeg har valgt å legge mesteparten av penger i kvalitet på to kanals stereo. Når jeg i fjor våres ønsket å bytte ut forforsterkeren min hadde jeg to valg. Jeg hadde i utgangspunktet 20 000 å legge på bordet, enten i en pre med "ht/prossessor" inngang ELLER en prossessor med "gode" stereoegenskaper. Jeg valgte det siste. Alikevel er det liten tvil om at jeg ville fått bedre stereo/hifi opplevelser hvis jeg hadde brukt samme sum på en 2 kanalspre. Fordelen er at når jeg ved senere annledning bestemmer meg for å oppgradere igjen, har jeg en surroundprossessor med balanserte utganger som antageligvis vil være mer enn bra nok for meg i 10-20 år til, og jeg kan virkelig gjøre en kjempeoppgradering på en ren stereopre. Da med ht inngang.Har lest ett sted at min marantz prossessor (til ca 18 000) har samme stereo egenskaper som en marantz pearl lite (til 12 000). Hvorvidt dette stemmer, har jeg ingen formening om.

Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hvor viktig er egentlig synergi når det gjelder pre/effekttrinn jokris? Altså at man har samme merke på begge komponentene?

Jeg spør fordi jeg er ikke videre bevandret i for og effekttrinnverden, men har hørt shitloads med integerte stereoforsterkere i prisklasse 5-20 000 kr,
    da dette har vært prisklassen som har vært mest aktuell for meg de siste årene.
    Blander meg inn her jeg også Min erfaring er at nettopp pre betyr mer for lyden enn effekt, og er en av de viktigste komponentene i ett oppsett. Nå kjenner ikke jeg din marantz så godt Gilmour - men hvis den har eventuelt line out utganger eller innganger, slik at du kan bruke den som pre eller effekt - ville du da vurdert en seperat løsning? Da har du jo plutselig en haug med muligheter ved oppgraderinger etc senere. Da kunne du f.eks bruke din marantz som effekt og kjøpe en ren pre for samme sum du eventuelt hadde tenkt å bruke på ny integrert. Jeg tror du ville fått ett markant høyere utbytte av oppgraderingen på så måte.

Forøvrig; har du noen erfaring med analog lyd? I mine ører er det ingenting som låter så bra som en god vinylrigg. For å ta ett eksempel som vi begge kan relatere til - når jeg spiller Wish You Were here på svart gull og så setter på cd'en på bd7004 når den ikke vinylen opp til knærne engang. Nå er riktignok nyprisen på vinyloppsettet 4 ganger så høyt som prisen på bd7004 (riaa,pick-up,driverk + kabler), men alikevel! Du er hjertelig velkommen til en lytt ved annledning. Det er ihvertfall min oppfatning.

Sitat Opprinnelig postet av jokris
    for å si det rett ut så synes jeg det er forferdelig synd at så mange blir hjernevaska med påstandene om at receivere/prossesorer til en viss pris = samme lydkvalietet som stereo pre uansett pris

Dette er jeg enig i. Jeg trives forøvrig også best med musikk uten rk o.l.

Takk for meg

ps; noen med erfaring med bladelius? frister å sjekke ut både idun og balder. Linker til (norske) tester og eventuelt brukere som har erfaring mottas med takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig; har du noen erfaring med analog lyd? I mine ører er det ingenting som låter så bra som en god vinylrigg.

Har koblet opp et oppsett med vinyl nå,og etter og ha hørt en 10-20 LP plater i helgen er det ikke gøy og høre på digitalt rett etter på:-D
    Har ikke den beste PU ennå men det er noe som skal oppgraderes fortløpende!
    Kassetspiller er også morro og høre igjen,ikke helt på toppen men Nakamichien sparker godt i fra seg på gode opptak.

O

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du slutte å nedgjødsle denne tråden med personangrep? Minner om anmodning fra moderatorer tidligere i tråden som fremholder at man skal forholde seg til sak, og ikke person.

Dette innlegget er et soleklart personangrep og brudd på forumreglementet.

Forøvrig: Tåler man ikke å bli ørlitegrann provosert i ny og ned har man slik jeg ser det fint lite på et åpent forum å gjøre. Det er bare sundt å få til litt engasjement til andre typer diskusjoner enn koseprat fansen imellom i de respektive trådene. Slike diskusjoner hvor temperaturen stiger har sine klare positive sider, blant annet skaper det ny refleksjon og kan åpne horisonten litt mer for alle. Som sagt, tåler du ikke såpass så foreslår jeg at du kaster inn årene.
    Har ikke kommet med noe personangrep. Kommet med bare ren fakta. Du har selv fått advarsler fra moderator fra tidligere tråder, som du ikke retter deg etter. Motsier du det? Siste stereo / reciever tråden din ble stengt pga. det eskalerer seg. Da ser jeg ingen ting hva man oppnår med det? Hva er positivt med det? Og når det gjelder ditt svar så kan du selv reflektere over. Åpne opp din horisont og reflekter over hva andres meninger er. For som jeg foreslå, ville du ha et ren stereo diskusjon så kan du fint få det til ved å ha ordentlig tråd kun ment for stereo. Og ikke legge inn "moteriktig kringlyd".

Ellers for du ha en fin kveld Gilmour!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Nå som det verste støvet har lagt seg her i tråden, tar jeg sjangsen på å delta også

Jeg har i likhet med flere her en "ole brumm" løsning, hvor jeg har valgt å legge mesteparten av penger i kvalitet på to kanals stereo. Når jeg i fjor våres ønsket å bytte ut forforsterkeren min hadde jeg to valg. Jeg hadde i utgangspunktet 20 000 å legge på bordet, enten i en pre med "ht/prossessor" inngang ELLER en prossessor med "gode" stereoegenskaper. Jeg valgte det siste. Alikevel er det liten tvil om at jeg ville fått bedre stereo/hifi opplevelser hvis jeg hadde brukt samme sum på en 2 kanalspre. Fordelen er at når jeg ved senere annledning bestemmer meg for å oppgradere igjen, har jeg en surroundprossessor med balanserte utganger som antageligvis vil være mer enn bra nok for meg i 10-20 år til, og jeg kan virkelig gjøre en kjempeoppgradering på en ren stereopre. Da med ht inngang.Har lest ett sted at min marantz prossessor (til ca 18 000) har samme stereo egenskaper som en marantz pearl lite (til 12 000). Hvorvidt dette stemmer, har jeg ingen formening om.

Blander meg inn her jeg også Min erfaring er at nettopp pre betyr mer for lyden enn effekt, og er en av de viktigste komponentene i ett oppsett. Nå kjenner ikke jeg din marantz så godt Gilmour - men hvis den har eventuelt line out utganger eller innganger, slik at du kan bruke den som pre eller effekt - ville du da vurdert en seperat løsning? Da har du jo plutselig en haug med muligheter ved oppgraderinger etc senere. Da kunne du f.eks bruke din marantz som effekt og kjøpe en ren pre for samme sum du eventuelt hadde tenkt å bruke på ny integrert. Jeg tror du ville fått ett markant høyere utbytte av oppgraderingen på så måte.

Forøvrig; har du noen erfaring med analog lyd? I mine ører er det ingenting som låter så bra som en god vinylrigg. For å ta ett eksempel som vi begge kan relatere til - når jeg spiller Wish You Were here på svart gull og så setter på cd'en på bd7004 når den ikke vinylen opp til knærne engang. Nå er riktignok nyprisen på vinyloppsettet 4 ganger så høyt som prisen på bd7004 (riaa,pick-up,driverk + kabler), men alikevel! Du er hjertelig velkommen til en lytt ved annledning. Det er ihvertfall min oppfatning.

Dette er jeg enig i. Jeg trives forøvrig også best med musikk uten rk o.l.

Takk for meg

ps; noen med erfaring med bladelius? frister å sjekke ut både idun og balder. Linker til (norske) tester og eventuelt brukere som har erfaring mottas med takk.

Hei Sirant, hyggelig at du også føler deg komfortabel med å delta i denne tråden,nå når det aller grovste kruttslammet har lagt seg

Du har gode poenget her, ikke minst bet jeg meg merke i tips om veien videre for meg. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å dele opp forsterkerdelen enda i mitt oppsett, jmf dine tanker om pre/effekt. Da jeg som endel vet sikler grenseløst på den nye toppmodellen innen integrerte som Cambridge kommer med nå utpå vårparten.

Når det er sagt så begynte jeg å tenke når du kom med dine innspill. Har ikke tenkt på det før, men er ganske sikker på at jeg har lest at Marantzen min (PM15S1) kan brukes som et rent effekttrinn. Kan sjekke dette 100 prosent, men dette er jeg så og si bombesikker på.

Dog er det et poeng at en oppgradering blir markant dyrere for meg ved å beholde Marantzen, og kjøpe en god stereo pre. Med denne veien får jeg ingenting inn i kassa, men kun utgifter. Går jeg for den nye integrerte fra Cambridge så kan jeg naturligvis selge Marantzen og få inn noen sårt tiltrengte lapper for den:-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Forøvrig; har du noen erfaring med analog lyd? I mine ører er det ingenting som låter så bra som en god vinylrigg.

Har koblet opp et oppsett med vinyl nå,og etter og ha hørt en 10-20 LP plater i helgen er det ikke gøy og høre på digitalt rett etter på:-D
    Har ikke den beste PU ennå men det er noe som skal oppgraderes fortløpende!
    Kassetspiller er også morro og høre igjen,ikke helt på toppen men Nakamichien sparker godt i fra seg på gode opptak.

O

Sikter du til meg med spørsmålet? Jeg har lite erfaring med vinyl, lite eller ingenting. Det har aldri fenget meg på samme måte som CD plater, da det er de jeg er oppvokst med.

Ser det også som kostbart å bygge opp en god vinylrigg, samt en brukbar vinylsamling med gode utgivelser, så ser ikke dette som en aktuell vei videre i mitt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går 90% i vinyl hos meg om dagen, vurderer en ny arm,s elv om det ikke er nødvendig, har bare sabla lyst på en dynavector 507 MKll

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går 90% i vinyl hos meg om dagen, vurderer en ny arm,s elv om det ikke er nødvendig, har bare sabla lyst på en dynavector 507 MKll
    Vinyl er konge,etter jeg fikk tak i sansui SR-929 er det bare glede
    Ny P U er neste,har en ortofon blu nå og en shure 1000.
    Og plate vasker selvfølgelig!

O

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, vinyl er skummelt, for mange oppgraderingsmulighetet planer om å bestille nye føtter til min spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja vinyl er skummelt artig, ny arm fører garantert til ny pu osv osv

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dog er det et poeng at en oppgradering blir markant dyrere for meg ved å beholde Marantzen, og kjøpe en god stereo pre. Med denne veien får jeg ingenting inn i kassa, men kun utgifter. Går jeg for den nye integrerte fra Cambridge så kan jeg naturligvis selge Marantzen og få inn noen sårt tiltrengte lapper for den:-D

Hehe, det er alltid en hake men jeg ville gjort en seriøs vurdering eller prøve å låne en forforsterker med hjem - kanskje det gir deg inspirasjon til å spare litt ekstra v

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Hehe, det er alltid en hake men jeg ville gjort en seriøs vurdering eller prøve å låne en forforsterker med hjem - kanskje det gir deg inspirasjon til å spare litt ekstra v

Ja, og jeg er jo nysgjerrig på pre/effektverden og hva den har å by på, det må jeg absolutt innrømme. Og siden Marantzen jeg har kan gå rett inn i rollen som effekttrinn, så er det slik sett en finfin mulighet til å konvertere til pre/effekt. Vi får se hva som skjer, og hvordan økonomien ser ut utover våren og sommeren8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikter du til meg med spørsmålet? Jeg har lite erfaring med vinyl, lite eller ingenting. Det har aldri fenget meg på samme måte som CD plater, da det er de jeg er oppvokst med.

Ser det også som kostbart å bygge opp en god vinylrigg, samt en brukbar vinylsamling med gode utgivelser, så ser ikke dette som en aktuell vei videre i mitt oppsett.
    Nei,det var Sirant.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og jeg er jo nysgjerrig på pre/effektverden og hva den har å by på, det må jeg absolutt innrømme. Og siden Marantzen jeg har kan gå rett inn i rollen som effekttrinn, så er det slik sett en finfin mulighet til å konvertere til pre/effekt. Vi får se hva som skjer, og hvordan økonomien ser ut utover våren og sommeren8)
    Dette er en mulighet, og en ok en om du har tenkt til å skaffe deg et større effekttrin senere. Om ikke vil det være en dårlig økonomisk løsning etter min mening. Jeg tror også du vil få en større oppgradering med å snu på dette, men skal du uansett bytte begge deler, vil det jo ikke bety noe hvor du starter.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Dette er en mulighet, og en ok en om du har tenkt til å skaffe deg et større effekttrin senere. Om ikke vil det være en dårlig økonomisk løsning etter min mening. Jeg tror også du vil få en større oppgradering med å snu på dette, men skal du uansett bytte begge deler, vil det jo ikke bety noe hvor du starter.

Hvis jeg forstår deg riktig: Tenker du at jeg isåfall burde bruke Marantzen som pre, og heller kjøpe nytt(og kraftigere) effekttrinn?

Isåfall ingen dum tanke, da et av drawbackene med Marantzen min er at den ikke har nok krefter, og jeg merker behovet for noe mer krefter ved høye volum.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..dobbelpost.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvorfor ? en god pre er essensiellt i et godt stereo oppsett !!
    signalstyrken som ankommer pre er meget svakt og i denne fasen er det svært følsomt for høyfrekvent støy og forvrengning, så skal det videre til volumpot og gainstage, er ikke bare bare å få til tydeligvis
    dette er jo en måte å konstruere det på og ikke ett salgsargument, ved recevier /prossesor kjøp så selges man ideen at de er like gode som stereo pre, og at man via hokus pokus har kvittet seg meg alle problemstillinger ved å ha så mye inne i en boks, finnes jo ikke mye brukandes skjerming inne de fleste slike

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser nå at gilmour ønsker mer krefter og da er det seff greit å ta effektdelen først :-D

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår deg riktig: Tenker du at jeg isåfall burde bruke Marantzen som pre, og heller kjøpe nytt(og kraftigere) effekttrinn?

Isåfall ingen dum tanke, da et av drawbackene med Marantzen min er at den ikke har nok krefter, og jeg merker behovet for noe mer krefter ved høye volum.
    Du forstår meg riktig. Og særlig om du har merket at du har for lite krefter så vil jo dette bli en stor oppgradering kontra en (etter min mening) marginal en, om oppgradering i det hele tatt.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    signalstyrken som ankommer pre er meget svakt og i denne fasen er det svært følsomt for høyfrekvent støy og forvrengning, så skal det videre til volumpot og gainstage, er ikke bare bare å få til tydeligvis
    dette er jo en måte å konstruere det på og ikke ett salgsargument, ved recevier /prossesor kjøp så selges man ideen at de er like gode som stereo pre, og at man via hokus pokus har kvittet seg meg alle problemstillinger ved å ha så mye inne i en boks, finnes jo ikke mye brukandes skjerming inne de fleste slike
    Selvfølgelig er en god pre essensielt. Spørsmålet er heller hva som er en god oppgradering mtp utgangspunktet som er en Maratz PM15S1. Den er ikke veldig kraftig, men lyden er god, så det er naturlig å annta at pre'en er god nok.

Hvis du mener dette med instrålt støy og forvrenging er et større problem i pre enn forsterker må jeg si meg uening. En forsterker sliter også med vesentlig større lastvariasjon i tillegg. Man har i tillegg vesentlig mer elektromagnetisk støy grunnet mye større strømforsyning(så lenge vi snakker om ringkjerne o.l.). Noe å tenke på. Skal man følge din tankegang bør man også kjøpe en sinnsykt kostbar RIAA om man driver med vinyl for å slippe støy.

Geir Arne

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er vel rimelig enig om at vi er veldig uenige på dette pungtet her.

Ps. når man snakker bokser med mye utstyr inni, så er vel de dyreste forforsterkerne ofte stappfulle av utstyr.

Side 13 av 16 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •