Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg fremfor moteriktig "kringlyd"! - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 16 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 311
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    La oss høre hva trådstarter mener.
    Om han er enig med dere, så er det helt greit for min del.

Om noen velger å kalle mine kommentarer for "trolling" så må jeg si at lista er lagt meget lavt.

ikke personlig ment den kommentaren min, påpekte bare at jeg ikke har vært inne på surround tråden for å belyse stereo

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg (heldigvis) nær sagt alt av Queen på både vinyl (også flere utgaver inkl. de flotte Elektra pressingene fra Japan), CD og som nevnt DVD-A (foreløpig bare to utgivelser, ANATO og The Game).

Jeg er på mange måter enig med Alef at min hjerne er programmert fra ungdommen av til å høre denne musikken fra to fronthøyttalere i et rent stereoppsett og da helst fra vinyl som kilde.

Jeg er over middels interessert i denne musikken og kjenner låtene bedre enn de fleste.

Men mye vil ha mer og har man først muligheten, så lar man den by seg. Derfor kjøpte jeg disse to DVD-A til bruk i stuekinoen og jeg fikk litt bakoversveis av det produktet som lå i spilleren.
    Nå har, meg bekjent, både May og Taylor vært involvert i denne produksjonen og miksingen, så rent kunstnerisk ser jeg overhode ingen problemer med det.

Men det er noe eget å sette på Sheer Heart Attack på vinyl i mitt 2 kanals oppsett i "back to the 70s'+80's"-rom (se signatur). Det er varmt, det er flott, det er luftig, det er rent osv osv

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Helt i orden.
    Må bare nevne at det hadde gått helt greit å lage en hylletråd for dem som sverger til stereo, UTEN Å NEVNE NOE OVERHODET OM KRINGLYD !
    Det hadde det helt sikkert, men i så fall være bare delvis innenfor tema. Du trenger for min del ikke å snakke i store bokstaver, som en annen skrikerunge. Jeg er hverken svaksynt eller tunghørt.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I spørsmålet stereo vs. Kringlyd, har jeg alltid(noen sidespor har det vært) prioritert Stereo, grunnet at forhold musikk/film har fordelt seg med 80/20. Etter å ha benyttet mye britisk (Naim, Exposure, Roksan), og amerikansk (emotiva) gjorde den økonomiske situasjonen i høst at jeg måtte foreta en vesentlig nedgradering.

Etter å ha solgt unna, og prøvd meg på diverse integrerte stereoforsterkere, endte jeg opp med en Onkyo 808 som jeg kjøpte brukt for 4000,- (Fikk også med en Harmony One fjernkontroll)

Denne boksen, har et godt forforsterkertrinn, og jeg kan evt. bygge på med effekt om jeg skulle skifte ut ht, den har en god innebygd dac, tilstrekkelig med kraft til to kanaler, enkel integrering av sub gjennom Audessy og HDMI-switching.

I min stue, med min kunnskap om og muligheter til optimalisering av plassering av høyttalere og integrering av Sub, får jeg til et resultat i stereo som jeg ivertfall ikke er mindre fornøyd med en f.eks emotivakomboen usp-1 og xpa-2.

Jeg sier ikke dette er veien å gå for alle, men poenget mitt er at, grunnet ekstremt verditap på Receivere, kan en alt-i-ett boks være veien å gå for dem som:

-Benytter seg av stativhøytalere/sub, og som ikke er bevandret i /eller har mulighet til en optimal plassering.
    -Har begrenset med penger til å legge i eksterne dac/effekt/forforsterker/Riaa-trinn

-Kunne tenkt seg å fått en receiver som styrer lyd/bilde til tv/dvd/BR/PS3/DATA etc. etc. (For det er unektelig behagelig med en forsterker som styrer både lyd og bilde)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men mye vil ha mer og har man først muligheten, så lar man den by seg. Derfor kjøpte jeg disse to DVD-A til bruk i stuekinoen og jeg fikk litt bakoversveis av det produktet som lå i spilleren.
    Nå har, meg bekjent, både May og Taylor vært involvert i denne produksjonen og miksingen, så rent kunstnerisk ser jeg overhode ingen problemer med det.
    Så har du flere utgaver å digge, mens jeg har bare én. Den smule innsigelse, eller betenkning jeg har mht. det kunstneriske gjelder det faktum at både May og Taylor og gruppa for øvrig ikke er det de en gang var. Den dynamikken og de spenningene som en gang var, var rett og slett enestående, og var vesentlige grunner til at utgivelsene ble som de ble. Men, det kan jo hende både May og Taylor har hatt mer å by på. Jeg vet ikke, men det blir altså noe ganske annet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La nå denne tråden handle om dedikerte stereo system. Så kan dere som ønsker å fronte tilsvarende surroundoppsett være like aktive i den tråden.

Jeg er fristet til å starte en ny tråd for "oss som kalles Ole Brum", da jeg føler det er en del av oss.

Jeg er mye enig med trådstarter i denne tråden, som det er moromt å ha tilbake, men et par oppfordringer vil jeg likevel komme med. En ting jeg føler blir "lost in translation" er mange av disse som bruker et surroundoppsett til å høre på musikk i utgangspunktet kjøpte sitt respektive anlegg først å fremst for å gjengi kringlyd fra film, spill, etc. da dette ofte er hovedinteressen. Man bruker dermed det man har til musikk og et surround anlegg er som oftest bedre enn en typisk dockingløsning(som gjerne kunne vært alternativet) når det kommer til å gjengi musikk. Med det som bakgrunn kan man gjerne si at kringlyd-moten har gitt bedre lyd til flertallet selv i stereo, noe jeg ser på som udiskutabelt positivt.

Personlig er jeg som nevnt litt over lidenskaplig tilhenger av begge former. Jeg klarer ikke se for meg en hverdag uten både didikert kino og stereo. Alt til sitt bruk vil jeg si. Men jeg må medgi at om jeg måtte velge bort et oppsett hadde surround oppsettet blitt stående. Det er vesentlig bedre på musikk enn stereoen er på film/spill.

Sist men ikke minst vil jeg komme med en generell oppfordring til å tenke over hvordan man fremlegger sin påstand. Det å si; "X er dårligere enn Y" gir mindre rom for egne meninger enn f.eks.; "jeg syntes Y fungerer bedre for meg enn X". Denne hobbyen handler mye om personlige preferanser, og det er generelt et dårlig grunnlag for diskusjon.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prat
    I spørsmålet stereo vs. Kringlyd, har jeg alltid(noen sidespor har det vært) prioritert Stereo, grunnet at forhold musikk/film har fordelt seg med 80/20. Etter å ha benyttet mye britisk (Naim, Exposure, Roksan), og amerikansk (emotiva) gjorde den økonomiske situasjonen i høst at jeg måtte foreta en vesentlig nedgradering.

Etter å ha solgt unna, og prøvd meg på diverse integrerte stereoforsterkere, endte jeg opp med en Onkyo 808 som jeg kjøpte brukt for 4000,- (Fikk også med en Harmony One fjernkontroll)

Denne boksen, har et godt forforsterkertrinn, og jeg kan evt. bygge på med effekt om jeg skulle skifte ut ht, den har en god innebygd dac, tilstrekkelig med kraft til to kanaler, enkel integrering av sub gjennom Audessy og HDMI-switching.

I min stue, med min kunnskap om og muligheter til optimalisering av plassering av høyttalere og integrering av Sub, får jeg til et resultat i stereo som jeg ivertfall ikke er mindre fornøyd med en f.eks emotivakomboen usp-1 og xpa-2.

Jeg sier ikke dette er veien å gå for alle, men poenget mitt er at, grunnet ekstremt verditap på Receivere, kan en alt-i-ett boks være veien å gå for dem som:

-Benytter seg av stativhøytalere/sub, og som ikke er bevandret i /eller har mulighet til en optimal plassering.
    -Har begrenset med penger til å legge i eksterne dac/effekt/forforsterker/Riaa-trinn

-Kunne tenkt seg å fått en receiver som styrer lyd/bilde til tv/dvd/BR/PS3/DATA etc. etc. (For det er unektelig behagelig med en forsterker som styrer både lyd og bilde)
    dette innlegget ville passet veldig godt i den andre tråden, om surround kontra stereo, godt skrevet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dere har bare en veldig lei tendens til å gå fram med de samme poengene igjen og igjen uten noen bedre grunn en dere er for stereo og hater alt som har flere kanaler enn det. Det blir for dumt da at dere kommer med påstander om at materiale som er produsert for å bli gjengitt i 5.1 er mye bedre i 2.0. Når det kommer slike argumenter uten hold i virkeligheten reagerer jeg med å si at feilen ligger mellom ørene, jeg sier ikke at det er noe feil med det inne i hode, mere at det man hører er hva man vil høre.
    Jeg forstår ikke at det er et problem. Hvis det er viktig for en at materiale produsert i 5.1 avspilles på 5.1-utstyr, så investerer en i slikt utstyr. Selv om en skulle syns at materiale produsert i 5.1 låter best på 5.1-utstyr, så kan en ha gode grunner for likevel å investere i 2.0-utstyr. Materialet i 5.1 er kanskje ikke interessant nok, eller forbedringene oppleves som så uvesentlige at 5.1 ikke er bryet og pengene verdt.

Det oppfattes her som temmelig utidig, usaklig og uhøflig av deg å kjate om hat og feil mellom ørene. Jeg forstår i det hele tatt ikke den voldsomme aggresjonen som blir enkelte stereoentusiaster til del i denne tråden. Hva er det med stereo som virker så uhørt provoserende? Er det dette; at stereoentusiaster virker å trives så godt med sine valg og sin musikk, mens surroundentusiaster er i fullstendig villrede med hensyn til sine? Er det en grådig i både pose og sekk-mentalitet, skapt av smarte markedsførere av surround og alskens nye formater, som gjør surroundentusiaster så forvirrete og fortvilte i møte med en mer konservativ og tilfreds less is more-mentalitet? Kort sagt; er det slik at stereoentusiaster her blir ofre for blindt raseri, et raseri som heller burde vært vendt mot sleipe produsenter og markedsførere av surround? Gudene vet, men det er vanskelig og ubehagelig å forholde seg til slikt sinne.

Jeg klarer ikke å se hva det er deltakerne her skulle kunne være så fryktelig uenige om at all respekt forsvinner. Tråden legger opp til at vi skal fortelle om hvorfor en eventuelt prioriterer stereo framfor surround. Vi har ulike grunner. Mine er annerledes trådstarters. Andre har atter andre grunner, men dette gjør ikke trådstarter dum eller ondskapsfull. La gå at karakteristikken "moteriktig" ikke var helt treffende, men det er ingen vits å ta sånn på vei - langt ut på viddene - av dette. Barnslige oppfordringer til boikott av tråden, på grunn av beskyldninger om at trådstarter bare er ute etter å krangle, siden han/hun angivelig har kranglet andre steder tidligere, er jo synd, men vanskelig å gjøre noe med. Det samme gjelder småunger som ikke har vett på å legge seg når det har blitt for sent for dem på kvelden. Jeg har ingen tro på at du vil eller ønsker å få skikk på slike, da du selv er en del av problemet.

Jeg blåser en lang marsj i hva trådstarter har skrevet eller ikke skrevet andre steder, og jeg vil oppfordre andre (også moderatorer) til å gjøre det samme, eventuelt gi en korreks vi PM. I nye tråder burde vi ikke ta inn grums og gammelt nag fra uoppgjorte krangler annetsteds. Slikt er dårlig gjort mot nye lesere og forumdeltagere, som ikke har forutsetninger for å forstå og bedømme hva det snakkes om, og det er en form for grenseløs giftspredning jeg syns svært lite om.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    dette innlegget ville passet veldig godt i den andre tråden, om surround kontra stereo, godt skrevet
    Takk for kompliment, men jeg vil jo hevde at det innlegget hører hjemme her. -For jeg sverger jo til stereo fremfor kringlyd, og innleggets intensjon var å fremheve at en Receiver kan være et godt valg selv for oss som sverger til stereo. Jeg opplever dette primært som en format/filosofi-diskusjon, og ikke en diskusjon mellom integrert/For-effekt stereo vs. Receivere. -Irettesett meg gjerne om jeg har misforstått

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prat
    Takk for kompliment, men jeg vil jo hevde at det innlegget hører hjemme her. -For jeg sverger jo til stereo fremfor kringlyd, og innleggets intensjon var å fremheve at en Receiver kan være et godt valg selv for oss som sverger til stereo. Jeg opplever dette primært som en format/filosofi-diskusjon, og ikke en diskusjon mellom integrert/For-effekt stereo vs. Receivere. -Irettesett meg gjerne om jeg har misforstått

vet du, det tenkte jeg ikke på når jeg leste innlegget ditt, rett og slett, jeg har ingen irrettesette rolle her i tråden uansett, da var det faktisk enda bedre skrevet

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke moderator endre tittelen til:
    Entusiastråd for oss som sverger til stereo.

Så kan Gilmour og sine likesinnede kommentere hverandre.
    Dette er ikke noe annet enn krangle tråd, slike som flesteparten av trådstarter. At han bruker bevist "fremfor moteriktig kringlyd" så vet han veldig godt hvordan denne tråden blir. Det er ikke bare her i Avforum Gilmour er kjent..
    Hvis moderator ønske slike tråder så er vi fritt frem til å starte slike tråder. Det er vel ikke i AVFORUM ånd?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hvor viktig er egentlig synergi når det gjelder pre/effekttrinn jokris? Altså at man har samme merke på begge komponentene?
    Min erfaring her er at det trenger nødvendigvis ikke være så viktig. Har testet ganske så mye forskjellig og lydsignaturen kan endre seg dramatisk med å koble til en pre av et annet merke. Det samme gjelder selvfølgelig på effektsiden og kildesiden.

Det som gjelder er testing for å finne ut hva ørene DINE liker;-)

Kan ta et eksempel fra en test for en god tid tilbake. Cayin-Pre'en som du ser nede til venste i bildet hadde en pris på rundt 40K. Spilte bra det, men ved å koble til en liten Ming-Da til 4-5k så endret lydsignaturen seg dramatisk til det MYE bedre på alle parametre.

Testing er svært morro

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er problemet ditt? Skal man ikke få komme med noen som helst form for kommentarer om alternative muligheter til stereoforsterkere for lytting til musikk i 2 kanaler?

Er trådstarter enig i dette?

Slik jeg legger opp tråden og overskriften i tråden så ser jeg det som helt legitimt at det kommer argumentasjon FOR surround også.

Så dette ser jeg som TS ingen problemer med. Sålenge man holder seg til sak, og unngår personangrep så tåler jeg ganske så mye faktisk av "røff" diskusjon.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg forstår ikke at det er et problem. Hvis det er viktig for en at materiale produsert i 5.1 avspilles på 5.1-utstyr, så investerer en i slikt utstyr. Selv om en skulle syns at materiale produsert i 5.1 låter best på 5.1-utstyr, så kan en ha gode grunner for likevel å investere i 2.0-utstyr. Materialet i 5.1 er kanskje ikke interessant nok, eller forbedringene oppleves som så uvesentlige at 5.1 ikke er bryet og pengene verdt.

Det oppfattes her som temmelig utidig, usaklig og uhøflig av deg å kjate om hat og feil mellom ørene. Jeg forstår i det hele tatt ikke den voldsomme aggresjonen som blir enkelte stereoentusiaster til del i denne tråden. Hva er det med stereo som virker så uhørt provoserende? Er det dette; at stereoentusiaster virker å trives så godt med sine valg og sin musikk, mens surroundentusiaster er i fullstendig villrede med hensyn til sine? Er det en grådig i både pose og sekk-mentalitet, skapt av smarte markedsførere av surround og alskens nye formater, som gjør surroundentusiaster så forvirrete og fortvilte i møte med en mer konservativ og tilfreds less is more-mentalitet? Kort sagt; er det slik at stereoentusiaster her blir ofre for blindt raseri, et raseri som heller burde vært vendt mot sleipe produsenter og markedsførere av surround? Gudene vet, men det er vanskelig og ubehagelig å forholde seg til slikt sinne.

Jeg klarer ikke å se hva det er deltakerne her skulle kunne være så fryktelig uenige om at all respekt forsvinner. Tråden legger opp til at vi skal fortelle om hvorfor en eventuelt prioriterer stereo framfor surround. Vi har ulike grunner. Mine er annerledes trådstarters. Andre har atter andre grunner, men dette gjør ikke trådstarter dum eller ondskapsfull. La gå at karakteristikken "moteriktig" ikke var helt treffende, men det er ingen vits å ta sånn på vei - langt ut på viddene - av dette. Barnslige oppfordringer til boikott av tråden, på grunn av beskyldninger om at trådstarter bare er ute etter å krangle, siden han/hun angivelig har kranglet andre steder tidligere, er jo synd, men vanskelig å gjøre noe med. Det samme gjelder småunger som ikke har vett på å legge seg når det har blitt for sent for dem på kvelden. Jeg har ingen tro på at du vil eller ønsker å få skikk på slike, da du selv er en del av problemet.

Jeg blåser en lang marsj i hva trådstarter har skrevet eller ikke skrevet andre steder, og jeg vil oppfordre andre (også moderatorer) til å gjøre det samme, eventuelt gi en korreks vi PM. I nye tråder burde vi ikke ta inn grums og gammelt nag fra uoppgjorte krangler annetsteds. Slikt er dårlig gjort mot nye lesere og forumdeltagere, som ikke har forutsetninger for å forstå og bedømme hva det snakkes om, og det er en form for grenseløs giftspredning jeg syns svært lite om.

Du skal ha stor honnør for et par tre svært gode innlegg i denne tråden Alef, og dette er kanskje det aller beste,- hvor jeg føler du treffer blink med på både det ene og det andre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Kan ikke moderator endre tittelen til:
    Entusiastråd for oss som sverger til stereo.

Så kan Gilmour og sine likesinnede kommentere hverandre.
    Dette er ikke noe annet enn krangle tråd, slike som flesteparten av trådstarter. At han bruker bevist "fremfor moteriktig kringlyd" så vet han veldig godt hvordan denne tråden blir. Det er ikke bare her i Avforum Gilmour er kjent..
    Hvis moderator ønske slike tråder så er vi fritt frem til å starte slike tråder. Det er vel ikke i AVFORUM ånd?

Kan du slutte å nedgjødsle denne tråden med personangrep? Minner om anmodning fra moderatorer tidligere i tråden som fremholder at man skal forholde seg til sak, og ikke person.

Dette innlegget er et soleklart personangrep og brudd på forumreglementet.

Forøvrig: Tåler man ikke å bli ørlitegrann provosert i ny og ned har man slik jeg ser det fint lite på et åpent forum å gjøre. Det er bare sundt å få til litt engasjement til andre typer diskusjoner enn koseprat fansen imellom i de respektive trådene. Slike diskusjoner hvor temperaturen stiger har sine klare positive sider, blant annet skaper det ny refleksjon og kan åpne horisonten litt mer for alle. Som sagt, tåler du ikke såpass så foreslår jeg at du kaster inn årene.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg vil skrive litt mer om forsterkeri. Dette er noe som alle har en mening om. Noen foretrekker stor bil med liten motor, og noen foretrekker liten bil med stor motor. Men hva er best?

Det er min erfaring at sistnevnte er den morsomste bilen å kjøre! Problemet ift forsterkere er at folk synes å være opptatt av om "kan forsterker x og forsterker y greie å drive min høyttalere?" Men hva innebærer egentlig et slikt spørsmål?

Ja, de fleste forsterkere greier å drive for eks et par CM9 fra B&W. Problemet er jo at "greie å drive" er et svært relativt utsagn, iform av å få ut potensialet i høyttalerne. En liten Denon integrert på 50 watt i hver kanal kan spille musikk på CM9, men hvor bra låter det? Hvordan blir dynamikken? Hvordan blir det på høyere lydnivåer?

I tillegg synes mange kun henge seg opp i hvor høyt de og de høyttalerne kan spille med forsterker x eller forsterker y. Poenget er jo at en tilstrekkelig god forsterker vil øke lydkvaliteten på alle lydnivåer, ikke minst på normale lyttenivåer. Krefter og overskudd/dynamikk blir noe helt annet, og dette må ikke undervurderes. Noe jeg tror overraskende mange faktisk gjør. Flere høyttalerserier sies å være lettdrevne,noe som nok er riktig informasjon.Fokus fra selgere hos hifikjedene ligger på dette, og man anbefaler derfor kanskje for små forsterkere i mange tilfeller.

Mye av dette er naturligvis også et utslag av økonomiske begrensninger hos kunden, la det være sagt. Det jeg vil frem til er at jeg føler det er et "overfokus" på at høyttalerne er alt. Det hjelper ikke med gode høyttalere hvis du har for svak kvalitet på elektronikken som ikke er istand til å forløse potensialet. Derimot kan en topp forsterker trylle frem ubegripelig god lyd på selv rimelige budsjetthøyttalere!
    Etter min mening og erfaring så er høytalerne det klart viktigste delen når man velger anlegg. Og forskjellige forsterkere låter relativt likt (om man ikke presser dem). Men man må ha en forsterker som har mulighet til å drive høytalerne. Har man ikke det, vil ikke høytalerne yte sitt ypperste.

Selv så synes jeg faktisk at det er relativt mye krefter som skal til, om man ønsker god lyd på et realistisk lydnivå med realistisk dynamikk.

Alternativet er jo å kjøpe høytalere som er veldig lettdrevende.
    Nå har jeg selv høytalere som ligger på 91db 1 watt en meter, og for meg trenger disse mere krefter en mine forsterkere kan gi (400w 8ohm) for å tilfredstille meg i en 50 km2 stue. Husk jo mere du presser forsterkeren jo mere forvrenger den, så etter min mening må man ligge langt unna den terskelen.

Nokk krefter trenger derimot ikke å koste enormt med penger.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Etter min mening og erfaring så er høytalerne det klart viktigste delen når man velger anlegg. Og forskjellige forsterkere låter relativt likt (om man ikke presser dem). Men man må ha en forsterker som har mulighet til å drive høytalerne. Har man ikke det, vil ikke høytalerne yte sitt ypperste.

Selv så synes jeg faktisk at det er relativt mye krefter som skal til, om man ønsker god lyd på et realistisk lydnivå med realistisk dynamikk.

Alternativet er jo å kjøpe høytalere som er veldig lettdrevende.
    Nå har jeg selv høytalere som ligger på 91db 1 watt en meter, og for meg trenger disse mere krefter en mine forsterkere kan gi (400w 8ohm) for å tilfredstille meg i en 50 km2 stue. Husk jo mere du presser forsterkeren jo mere forvrenger den, så etter min mening må man ligge langt unna den terskelen.

Nokk krefter trenger derimot ikke å koste enormt med penger.

Og jeg forstår godt din erfaring, mange er veldig enige i din tilnærming. Jeg tror alikevel at altfor mange undervurderer forsterkeriets betydning, og ender opp med altfor "vasse" høyttalere sett ift valg av forsterker.

Det hjelper fint lite med Dali Helicon eller B&W 800 diamond serie hvis ikke man har passende og kvalitetsmessig god nok elektronikk til å forløse potensialet slike høyttalere har. Da mener jeg det er bedre å gå litt ned på høyttalermodellstigen, og heller la forsterkeriet få "kose seg litt", og på det viset forløse hele høyttalerens potensial. (eller så mye som overhode mulig av det).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Sist men ikke minst vil jeg komme med en generell oppfordring til å tenke over hvordan man fremlegger sin påstand. Det å si; "X er dårligere enn Y" gir mindre rom for egne meninger enn f.eks.; "jeg syntes Y fungerer bedre for meg enn X". Denne hobbyen handler mye om personlige preferanser, og det er generelt et dårlig grunnlag for diskusjon.

Geir Arne
    Meget bra sagt/skrevet :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef

Meget bra skrevet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til den lydmessige delen, er det og herlig å ha en stue der høyttalerne ikke tar opp all plass.

Lurer på hvilken standard surround ender opp med... er det 11.2 det er kommet til nå?

Er det flere enn meg som reagerer på antall høyttalere? Dette vil jeg tro fører til at man kjøper billigere høyttalere (som gjerne ikke hever lydkvaliteten på verken stereo eller surround)

Side 12 av 16 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •