Entusiasttråd for oss som sverger til stereoanlegg fremfor moteriktig "kringlyd"! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 16 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 311
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ikke meningen å legge ordene i din munn. Når det er sagt er jeg hjertens enig med deg hva angår match mellom Stereo oppsettet og flere kanaler, det er et meget stort problem med masser av oppsett og kan fort bli meget dyrt vis man skal ha det bra. Her er rådet mitt ofte til folk om å heller kjøpe seg et billig flerkanals og heller satse pengene på stereo. Det er ofte lettere å få til et ok og billig flerkanals system enn hva det er å få til et billig ok stereo oppsett.

her er vi jo helt enig BEF

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    her må jeg si meg nok engang helt uenig , kvaliteten på forforsterkere flater ikke ut over 30 k, tvert imot så skyter det fart !!! på min egen 912 så finner du vel knapt bling i det hele tatt, gamledagse brytere, ala 70-80 tallet, vu metre (særs kjekke for å stille riktig motstand på pu og å avsløre dårlige innspillinger )
    denne koster 68000 og er ett stort hakk bedre enn min forrige pre til ca 50
    det jeg kan være enig med deg i, er at ikke alle forforsterkere er gode i utgangspunktet , det er faktisk ikke flust av dem , merkelig nok, men de finnes og jeg skulle gjerne skutt langt høyere i pris også for å tyne mer ut
    Jeg ser at vi har valgt absolutte motpoler når det gjelder pengebruk, du har bukt de fleste pengene i forforsterker og relativt lite på høytalere, jeg har valgt omvendt. (bytter høytalere nå, til billiger men det er et sidesteg, og har ikke noe med pris å gjøre). Så at vi er veldig uenige er det vel ikke tvil om.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er vi jo helt enig BEF

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vet jeg ikke, var ikke vondt ment, en pre til 50 vil jo kreve mer enn en til 5, for å få ut potensialet, og det er mange dårlige forforsterkere der ute au, dessverre, synergi er nok viktigere enn pris på enkelt produkt imo
    husker jeg testet en veldig god vincent pre, til ca 3-4000 kr , uten fjernkontroll osv , den spillte veldig bra sammen med f.eks parasound A21, men fallt igjennom med sp331 fra vincent, så alt er ikke svart hvitt heller

Hvor viktig er egentlig synergi når det gjelder pre/effekttrinn jokris? Altså at man har samme merke på begge komponentene?

Jeg spør fordi jeg er ikke videre bevandret i for og effekttrinnverden, men har hørt shitloads med integerte stereoforsterkere i prisklasse 5-20 000 kr, da dette har vært prisklassen som har vært mest aktuell for meg de siste årene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg ser at vi har valgt absolutte motpoler når det gjelder pengebruk, du har bukt de fleste pengene i forforsterker og relativt lite på høytalere, jeg har valgt omvendt. (bytter høytalere nå, til billiger men det er et sidesteg, og har ikke noe med pris å gjøre). Så at vi er veldig uenige er det vel ikke tvil om.

neida, det kan vi leve med man vokser på litt uenighet kikker forøvrig nå på ht til ca 90 så det kan snu her musikaliteten til cw lll er vanskelig å matche andre steder dessverre jeg mener at for å få ut alt av ht så må de fores, og ikke sultefores du mener antagelig at ht styrer mye av lyden og legger mest i de ? spørsmålet fra min kant er da, legger du nok i de eller undervurderer du de ? i min tid i ei hifi sjappe fikk jeg alltid best lyd med den formelen min

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er enig i ditt grunnsyn om at potensialet på lyddelen flater ut på et gitt prispunkt UOB.Dog tror jeg ikke dette prispunktet er såpass lavt som 30 000 kr, og iallfall ikke lenger under enn dette.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hvor viktig er egentlig synergi når det gjelder pre/effekttrinn jokris? Altså at man har samme merke på begge komponentene?
    Man kan enkelt få til god match med forskjellige fabrikanter. Her er ofte signal nivået og lyd signaturen som er det avgjørende.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg spør fordi jeg er ikke videre bevandret i for og effekttrinnverden, men har hørt shitloads med integerte stereoforsterkere i prisklasse 5-20 000 kr, da dette har vært prisklassen som har vært mest aktuell for meg de siste årene.
    Ser spørsmålet absolutt ikke er til meg, men siden jeg og Jokris er så uenige så kan jeg ikke dy meg. :wink:

Etter min menig er det ikke veldig viktig (om man ikke velger to enheter som har samme klare feildesign). Det som er viktig er å ha høytalere til rommet, og forsterker som klarer å drive dem. Alt annet er etter min mening detaljer.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, men jeg mener lydkvaliteten flater ut mye tidligere en 30 000,- på en preamp, så selv om du putter mye dyrere deler så blir det ikke mye bedre.
    det som kalles "Law of diminshing returns"

Og så må vel resten av utstyret stå noenlunde i stil.... f.eks liten vits i en superdetaljert amp dersom høyttalerne ikke klarer å nyttiggjøre seg den ekstra informasjonen.
    (Og tror f.eks heller ikke jeg hadde blitt spesielt fornøyd med etpar svindyre høyttalere som nådeløst avslørte manglene i testen av oppsettet mitt)

Ser spørsmålet absolutt ikke er til meg, men siden jeg og Jokris er så uenige så kan jeg ikke dy meg. :wink:

Etter min menig er det ikke veldig viktig (om man ikke velger to enheter som har samme klare feildesign). Det som er viktig er å ha høytalere til rommet, og forsterker som klarer å drive dem. Alt annet er etter min mening detaljer.
    den siste setninga di er jeg veldig enig i.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er fredspipen røyket og en engelsk kopp te på vei ned ganen for min del. Beklager personangrep, det er sånt som kan skje i heten uheldigvis. Bærer ikke nag til noen her inne, og synes forumet er et utrolig bra sted å være, lære og dele erfaringer, håper det fortsetter i den ånden. Ha en fortsatt fin kveld folkens, nå skal jeg snurre litt lilyhammer før koma slår inn 8-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, for all del, bare å svare selvom jeg opprinnelig stilet spørsmålet til jokris. Uansett produktivt og konstruktivt med flere oppfatninger rundt dette spørsmålet.

Man hører jo ofte produsentene og hifisjappene selv proklamere hvor viktig det er med samme merke på både pre og effekt, med et engasjement som kan minne om en prest som hjernevasker menigheten sin

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i ditt grunnsyn om at potensialet på lyddelen flater ut på et gitt prispunkt UOB.
    Dette vet jeg, så jeg prøvde å provosere og få deg til å møte deg selv i døra, men klarte ikke å få det til ser jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ser BEF har svart, enig i det han sier,men enkellte merker trives best sammen, det eksemplet jeg kommer på i farten er audio reaserch, hos meg passet ear og mc bedre sammen enn mc+mc, selv om de har forskjellig filosofi i utgangspunktet

der finnes mye mellom himmel og jord, deriblant noen sannheter og en del skrøner au

hos meg er veien målet, og ikke oppsettet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klart og konsist lagt frem, ser vi har flere ulikheter

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neida, det kan vi leve med man vokser på litt uenighet kikker forøvrig nå på ht til ca 90 så det kan snu her musikaliteten til cw lll er vanskelig å matche andre steder dessverre jeg mener at for å få ut alt av ht så må de fores, og ikke sultefores du mener antagelig at ht styrer mye av lyden og legger mest i de ? spørsmålet fra min kant er da, legger du nok i de eller undervurderer du de ? i min tid i ei hifi sjappe fikk jeg alltid best lyd med den formelen min
    Du liker jo lydsignaturen i en spesiell type høytalere. Disse har jo sine klart sterke sider som du nødvendigvis ikke finner i dyrere høytalere (om du ikke konstruerer spesielle hornkonstruksjoner).

Høytalere kan etter min mening aldrig få for mye krefter, og jeg har funnet ut at jeg gir mine litt for lite for å få det ut av dem som jeg ønsker. Derfor kutter jeg dem på 60hz og kjører sub under der. Da klarer forsterkerne mine å drive dem selv på høye volum. (Derimot er det tradisjonelle kasser, og jeg har funnet ut at dette ikke er svaret for meg, men det er en annen avsporing.)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    Da er fredspipen røyket og en engelsk kopp te på vei ned ganen for min del. Beklager personangrep, det er sånt som kan skje i heten uheldigvis. Bærer ikke nag til noen her inne, og synes forumet er et utrolig bra sted å være, lære og dele erfaringer, håper det fortsetter i den ånden. Ha en fortsatt fin kveld folkens, nå skal jeg snurre litt lilyhammer før koma slår inn 8-)

Jeg røyker fredspipe med deg. Noen ganger går det hett for seg når mange med sterke meninger braker sammen. Det tåler vi

Ser forøvrig at det er over 52 personer som i øyeblikket leser inne på dette delforumet, og det er rimelig høyt over gjennomsnittet for å si det pent

Kan ikke huske sist jeg observerte like høy leseaktivitet på klubb/entusiastforumet, hehehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i ditt grunnsyn om at potensialet på lyddelen flater ut på et gitt prispunkt UOB.Dog tror jeg ikke dette prispunktet er såpass lavt som 30 000 kr, og iallfall ikke lenger under enn dette.

er en fabel det der synes jeg,for meg er det heller slik at kravene økes over en gitt pris, ting blir noe mer krevende å få til

forøvrig, angående de ht som spiller ned til 5 hz, det er roy sine, eieren av audio norge, kommer dog ikke på navnet, fullstendig jernteppe

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Man kan enkelt få til god match med forskjellige fabrikanter. Her er ofte signal nivået og lyd signaturen som er det avgjørende.
    Enig, selv om jeg nå har samme fabrikant på forforsterkeren og monoblokkene.

Synes mange undervurderer pre-ampen. Den opplever jeg har MYE å si for lydbilde.

Har enda ikke prøvd en ekstern dac i mitt oppsett. Er spent på hva det vil gjøre i mitt anlegg...... noen i Bergen med en Naim dac eller en annen som vil teste ut?????

Ellers er det deilig nå på kvelden med god 2 kanals stereo..... Herlig :-D

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man hører jo ofte produsentene og hifisjappene selv proklamere hvor viktig det er med samme merke på både pre og effekt, med et engasjement som kan minne om en prest som hjernevasker menigheten sin
    Dette gjelder jo uansett hva man ønsker å køpe, butikkene skal selge og det styrer deres anbefalinger. Det værste jeg har vært borti er en selger som anbefalte meg ny strømkabel, når jeg skulle ha høyere max lyd, og jeg sa at det var høytalerne mine som ikke klarte nokk for meg. Alikevell var hans anbefaling ny strømkabel....

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chr.b
    Enig, selv om jeg nå har samme fabrikant på forforsterkeren og monoblokkene.

Synes mange undervurderer pre-ampen. Den opplever jeg har MYE å si for lydbilde.

Har enda ikke prøvd en ekstern dac i mitt oppsett. Er spent på hva det vil gjøre i mitt anlegg...... noen i Bergen med en Naim dac eller en annen som vil teste ut?????

Ellers er det deilig nå på kvelden med god 2 kanals stereo..... Herlig :-D

Jeg kan ikke dele gleden med deg fullt ut før jeg mottar min bestilte Cambridge 751 BD spiller på onsdag, så du får spille litt for meg også Når jeg får den skal det riktignok bli saker!

Angående forsterkeri og dette med å få fullt ut utbytte av speakerne sine, så har jeg her endel på hjertet, men det får hvile til imorgen.

Side 10 av 16 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •