Parasound entusiastene - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 30 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 592
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Ser A23 har trafo på 1kVA og A21 har 1,2kVA.
    Kan det virkelig være slik at A21 er "dobbelt så kraftig" i praksis ?
    Jeg også synes det høres rart ut...men nå er jo ikke jeg noe ekspert....hehe

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke én A23 til diskant og én til bass? Er det dette de kaller å bi-ampe? Hvordan blir det med Ohm da?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Ser A23 har trafo på 1kVA og A21 har 1,2kVA.
    Kan det virkelig være slik at A21 er "dobbelt så kraftig" i praksis ?
    Ja, det kan vel stemme. En A23 trekker maks 700 watt fra nettet kontra A21 som trekker 1400 watt.
    A23 har en kondensatorbank på 48,000 µF samt 100,000 µF. på A21
    Har selv testet to A23 både brokoblet og bi-ampet mot en A21.
    Vil si to A23 leverte bra med power, men manglet litt dynamikk som A21 har.
    Men ved brokobling varte ikke A23 særlig lenge
    Testen ble utført på et par B&W 604S3 som har en impedansekurve som fort går under 3ohm. A23 likte ikke det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Hva med å bruke én A23 til diskant og én til bass? Er det dette de kaller å bi-ampe? Hvordan blir det med Ohm da?
    Det er bare å kjøre på. Eller la en A23 drive venstre HT og drive høyre HT. Da belaster du de likt. Ikke tenk på impedansen

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Eller la en A23 drive venstre HT og drive høyre HT. Da belaster du de likt
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar man utgangspunkt i at man bruker en forforsterker med 1 par pre out kan man få problemer med for lav gain hvis den skal drive 2 par effektforsterkere med y-ledd. Dette pga man halverer utgangsimpedansen på pre-en. Altså pre-en kan bli for "svak" .
    Tar du 1 stk A23 på hver høyttaler fra 1 par pre out vil ikke dette by på noen problemer og skal visst være den beste løsninga.
    Man sparer også en god del på kabler hvis du prioriterer å bruke litt penger på det i oppsettet.
    Impedansen (ohm) blir helt lik.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å kjøre på. Eller la en A23 drive venstre HT og drive høyre HT. Da belaster du de likt. Ikke tenk på impedansen
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Tar man utgangspunkt i at man bruker en forforsterker med 1 par pre out kan man få problemer med for lav gain hvis den skal drive 2 par effektforsterkere med y-ledd. Dette pga man halverer utgangsimpedansen på pre-en. Altså pre-en kan bli for "svak" .
    Tar du 1 stk A23 på hver høyttaler fra 1 par pre out vil ikke dette by på noen problemer og skal visst være den beste løsninga.
    Man sparer også en god del på kabler hvis du prioriterer å bruke litt penger på det i oppsettet.
    Impedansen (ohm) blir helt lik.
    Takk for info! Var nemlig dette jeg mente hele tiden, men jeg ble helt forvirra av bridge, bi, blablabla her

Blir det en slags Bi-amp dette óg da? Stiller man dem inn på bi-amp på baksiden for å få dette til å fungere, og bruker kun en HT-krets på hver av dem?

Om Ohm blir som før må det jo bli bra

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi amp = en forsterkerkanal på diskant og en på bass.. Samme effekt som før, ingen forandring av ohm. Kan gi renere diskant siden forsterkeren som driver diskanten ikke plages med den effekthungrige bassen.

Brokobling = To forsterkerkanaler kobla sammen til en kanal, 3-4 dobling av effekten. Forsterkeren "ser" bare halve ohmen.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Bi amp = en forsterkerkanal på diskant og en på bass.. Samme effekt som før, ingen forandring av ohm. Kan gi renere diskant siden forsterkeren som driver diskanten ikke plages med den effekthungrige bassen.

Brokobling = To forsterkerkanaler kobla sammen til en kanal, 3-4 dobling av effekten. Forsterkeren "ser" bare halve ohmen.
    Men hva vil du kalle én A23 på hver HT for slags kobling da?

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer an på om du brokobler hver a23 eller om du kjører en kanal til diskant og en til bass
    Når forsterkeren er brokobla får du bare en kanal, og den driver både bass og diskant.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info! Var nemlig dette jeg mente hele tiden, men jeg ble helt forvirra av bridge, bi, blablabla her

Blir det en slags Bi-amp dette óg da? Stiller man dem inn på bi-amp på baksiden for å få dette til å fungere, og bruker kun en HT-krets på hver av dem?

Om Ohm blir som før må det jo bli bra
    Vi er forskjellige trådsvarere her og vi mener litt forskjellig.
    Den bi-ampen jeg foreslår er at du bruker 1 kanal på hver A23 på hver høyttaler. Watten vil ikke bli økt så veldig mye ( hvis den i hele tatt gjør det ), men strømforsyninga trenger bare å drive 1 høyttaler.
    Dette blir også svært enkelt å koble.
    Slik som andre forklarer det er den mest vanlige metoden da man bruker 1 stk A23 til bass og 1 stk A23 til mellomtone og diskant. I ditt tilfelle kun diskant.
    Dette krever mer kabler og det kan oppstå problemer når du bruker y-ledd (1 RCA som går ut til 2 stk RCA) fra forforsterkeren.

Angående Ohm så varierer dette på frekvenser. Man kan ha f.eks 3 ohm som laveste ohm i bassen på f.eks 55 hz. Mens man har f.eks 10 ohm på 8000 hz.
    1 stk A23 på hver høyttaler vil i så tilfelle belastes likt.
    Her er et eksempel. Litt tørt lesestoff, men du skjønner nok hva de mener hvis du bruker noen minutter.

B&W 800 Diamond loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okai....ble litt klokere nå, takk Blæh, da får jeg ikke brukt Bi-wire kablene mine da, med mindre jeg brokobler. Jaja noe må man vel ofre hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okai....ble litt klokere nå, takk Blæh, da får jeg ikke brukt Bi-wire kablene mine da, med mindre jeg brokobler. Jaja noe må man vel ofre hehe.
    Bi-wire kablene kan brukes helt problemfritt. Du kobler høyttalerkablene likt som nå. Bare at du bruker 1 utgang på hver forsterker i stedet for 2.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wire kablene kan brukes helt problemfritt. Du kobler høyttalerkablene likt som nå. Bare at du bruker 1 utgang på hver forsterker i stedet for 2.
    Blir ikke det brokobling da? Har tydeligvis ikke forstått alt alikevel jeg :lol: Får se om jeg får tid til å lese den linken du ga senere i kveld, hehe

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår det rett sånn på sparket;

Om jeg kobler én A23 til hver HT og bruker en kanal på hver av forsterkerne, så er det såkalt bi-amp? Hvorav jeg ikke nødvendigvis får noe mer effekt, men jeg får større strømbank? Og Ohm blir uforandret

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår det rett sånn på sparket;

Om jeg kobler én A23 til hver HT og bruker en kanal på hver av forsterkerne, så er det såkalt bi-amp? Hvorav jeg ikke nødvendigvis får noe mer effekt, men jeg får større strømbank? Og Ohm blir uforandret
    Stemmer :-) brokobling blir som å koble sammen 2 kanaler til 1 kanal og blir som en slags paralellkobling. Se på det som at du skulle koblet begge høyttalerene dine på 1 kanal og du ville også halvert ohm og det ville blitt vanskeligere og mer rotete lyd av for forsterkeren din.

Brokobling synes jeg personlig ofte gir mindre bass og bare masse HØY og tynn lyd.

Til festbruk hvor kravet til å spille grisehøyt er der kan man sikkert brokoble for en stund. Men tviler på at du vil like lyden av dette noe bedre. Men skal det " spy" ut lyd og det skal spilles høyt er det neppe det største problemet. Edru mennesker vil neppe orke å sitte der lenge med denne høye, ufine lyden. Men for all del. Kanskje Parasound låter bedre brokoblet enn andre merker jeg har prøvd.
    Fort gjort også. Trenger ikke flere kabler heller.
    Har gjort dette selv i andre oppsett og brukt bordvifte bak racket for å kjøle ned forsterkerene siden de går fort varme.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

parasound

hei har parasound a21, jc2, oppo 95, klipchs rf82, har lyst å bytte ht.
    - tannoy dc10??
    - rf7mkII?
    - Klipsch Palladium P-38F (litt dyr og 4ohm, har dette noe å si på forsterkern?)
    - eventuelt andre forslag....
    noen som har prøvd dette?

takk

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tompett
    hei har parasound a21, jc2, oppo 95, klipchs rf82, har lyst å bytte ht.
    - tannoy dc10??
    - rf7mkII?
    - Klipsch Palladium P-38F (litt dyr og 4ohm, har dette noe å si på forsterkern?)
    - eventuelt andre forslag....
    noen som har prøvd dette?

takk
    Alle HT har en variabel impedansekurve. Den er ikke fast på 4ohm. Kurven kan vandre fra foreks 10 og helt ned i 2 ohm på noen høyttalere. Ikke heng dere så mye opp i ohm

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer :-) brokobling blir som å koble sammen 2 kanaler til 1 kanal og blir som en slags paralellkobling. Se på det som at du skulle koblet begge høyttalerene dine på 1 kanal og du ville også halvert ohm og det ville blitt vanskeligere og mer rotete lyd av for forsterkeren din.

Brokobling synes jeg personlig ofte gir mindre bass og bare masse HØY og tynn lyd.

Til festbruk hvor kravet til å spille grisehøyt er der kan man sikkert brokoble for en stund. Men tviler på at du vil like lyden av dette noe bedre. Men skal det " spy" ut lyd og det skal spilles høyt er det neppe det største problemet. Edru mennesker vil neppe orke å sitte der lenge med denne høye, ufine lyden. Men for all del. Kanskje Parasound låter bedre brokoblet enn andre merker jeg har prøvd.
    Fort gjort også. Trenger ikke flere kabler heller.
    Har gjort dette selv i andre oppsett og brukt bordvifte bak racket for å kjøle ned forsterkerene siden de går fort varme.
    Parasound låter ikke bra brokoblet. Som du nevner tidligere så låter det hardt. Mye krefter ja, men det låter rett og slett ikke bra.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound låter ikke bra brokoblet. Som du nevner tidligere så låter det hardt. Mye krefter ja, men det låter rett og slett ikke bra.

men er det ikke bare NC serien som plages med dette? Skal ikke det være forbedret på F.eks Halo serien?
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Side 20 av 30 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •