System Audio's venner: Dansk dynamikk :) - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 331
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann

Har naa hatt mine System Audio Mantra 60 i 4 dager kombinert med en Pioneer LX75. Maa si dette er de beste høytallerne jeg har eid. Virkelig en oppgradering fra B&W's CM7. Er veldig fornøyd de takler bass bra. Satt paa Infected mushroom og Saeed. Virkelig anbefalt, haha.

Uansett. Et spørsmaal: Er det noen som har erfaring med aa fylle opp sand i høytallerne? Hvor mye? Og hvordan er resultatet før og etter?

Jeg har en stue med tregulv (eik) om det har noe og si.

Active pølsemaker sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på Jan Frode, hadde KEF IQ90 selv...har hatt Mantra 60 i hus i snart 14 dager...å har aldri spilt så my musikk som jeg gjør no, å ikke ofret en tanke på IQ90

Jeg bruker Primare A33.2 som effekt, å det funker som f... (synes jeg iallfall)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blonde_mr
    Heisann

Har naa hatt mine System Audio Mantra 60 i 4 dager kombinert med en Pioneer LX75. Maa si dette er de beste høytallerne jeg har eid. Virkelig en oppgradering fra B&W's CM7. Er veldig fornøyd de takler bass bra. Satt paa Infected mushroom og Saeed. Virkelig anbefalt, haha.

Uansett. Et spørsmaal: Er det noen som har erfaring med aa fylle opp sand i høytallerne? Hvor mye? Og hvordan er resultatet før og etter?

Jeg har en stue med tregulv (eik) om det har noe og si.
    Jeg var selv innom tanken å prøve CM9, men kom ikke lengre enn til Soundgarden.. en demo av noen god sanger av mr.Leonard Cohen, å handlen hva i boks...angrer ikke et sekund...kjørt de på LX81 den første uken, funke bra det...Men no har jeg koblet til effekt og fylt de med blåsesand fra Biltema.
    Å jeg sitter stort sett med et Stort smil når jeg lytter til musikk

Jeg ble tipset av selgeren på Soundgarden å fyll de nesten helt full, ca 1-2cm unna full...iallfall gjore jeg det slik...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pølsemaker

Jeg ble tipset av selgeren på Soundgarden å fyll de nesten helt full, ca 1-2cm unna full...iallfall gjore jeg det slik...
    ok, kult :-) hm, men merket du noe forandring før/etter paafylling av sand?

Tror du skal vaere happy du ikke tok CM9'ene. Har kjørt en god del demoer paa de og de laater veldig bra, men de mangler bassen synes jeg.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, kult :-) hm, men merket du noe forandring før/etter paafylling av sand?

Tror du skal vaere happy du ikke tok CM9'ene. Har kjørt en god del demoer paa de og de laater veldig bra, men de mangler bassen synes jeg.

lyden ble vel litt mer stram...litt vanskelig å forklar, men synes den ble mer korrekt og plass... uansett den ble iallefall bedre, å verdt den lille 100lappen blåsesanden kostet

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Kef iq90 måttet vike plassen for et par med SA Mantra 60.

So far so good

Var litt spent på komboen Yamaha-Emotiva-SA mantra 60, men det funker som fjell , og det er rett ut av esken. Skal bli spennende å høre disse ferdig innspilt :-)
    Stue: Musical Fidelity M6 500i - Arendal Sound 1723 Tower - Marantz HD-DAC1 - Viablue SC-2- HTPC -Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Loft / reserveutstyr: Nakamichi Amplifier 2 -
    Onkyo A-9010 - Tannoy Revolution DC6T SE - Technics SB-7 - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Da har Kef iq90 måttet vike plassen for et par med SA Mantra 60.

So far so good

Var litt spent på komboen Yamaha-Emotiva-SA mantra 60, men det funker som fjell , og det er rett ut av esken. Skal bli spennende å høre disse ferdig innspilt :-)
    Jeg har Yamaha-Emotiva-Mantra 60.

Tro meg når jeg sier at det blir bare gøyere og gøyere

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjibba
    Jeg har Yamaha-Emotiva-Mantra 60.

Tro meg når jeg sier at det blir bare gøyere og gøyere

Takk for den Kjibba :-)

Jeg synes som sagt at det låter godt nå, men vet også at det er mye mer å gå på :-)

Hvilken Yamaha og Emotiva er det du har ?
    Stue: Musical Fidelity M6 500i - Arendal Sound 1723 Tower - Marantz HD-DAC1 - Viablue SC-2- HTPC -Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Loft / reserveutstyr: Nakamichi Amplifier 2 -
    Onkyo A-9010 - Tannoy Revolution DC6T SE - Technics SB-7 - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei mine venner, jeg har blitt den heldige eier av et par System Audio SA Mantra 60 og Mantra 10AV (senter). Dette er koblet opp mot en Yamaha RX-A3010-receiver og SVS SB12-NSD (subwoofer).

Før jeg kjører autokorreksjon har jeg satt alle høyttalere til SMALL (80hz), satt alle på volum 0, og satt Dynamic Range til MAX, samt PEQ til FRONT. Gain på sub er satt til rundt kl 10.

Resultatet ble at volum på front ble satt til +8,5, senter til +6,5, mens sub ble satt til -8,5 (!). Avstand på front er satt til 3,05, senter er 2,95 og sub 4,40.

Selv om høyttalerne er under innspilling (ca 15-20 timer), så føler jeg at det ikke er nok trøkk i bassen, samtidig som jeg opplever at diskanten er veldig skarp til tider. Derimot er det ingenting å si på klarheten ved avspilling av musikk, den er helt fantastisk! Det er bare det at det mangler sikkelig bass!

Er det en mulighet å skru opp gain på sub til halv? Og sette volum nærmere 0 på høyttalerne? Jeg har aldri opplevd før på andre høyttalere at YPAO setter volum så høyt.

Hvor lang innspillingstid trenger Mantra 60 egentlig? Og vil lydbildet forandret seg merkbart etter en stund?

Setter pris på alle råd og tips! Ønsker meg godlyd i påsken!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett sub til kl 11 og gjør ellers som før. Det kan gjøre underverker...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha godlyd så er det vel bare å koble ifra alt det unødige surrerundtvaset, koble til Mantraene til noe hegel eller primaere elektronikk å lene seg tilbake å nyte godlyen (Spøkefult ment dette da)

Ang innspillingstid følte jeg kanskje de åpnet seg litt mer opp etterhvert, men for meg var det ikke mye forskjell iforholdt til andre høyttalere jeg har hatt.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daggerm
    Hei mine venner, jeg har blitt den heldige eier av et par System Audio SA Mantra 60 og Mantra 10AV (senter). Dette er koblet opp mot en Yamaha RX-A3010-receiver og SVS SB12-NSD (subwoofer).

Før jeg kjører autokorreksjon har jeg satt alle høyttalere til SMALL (80hz), satt alle på volum 0, og satt Dynamic Range til MAX, samt PEQ til FRONT. Gain på sub er satt til rundt kl 10.

Resultatet ble at volum på front ble satt til +8,5, senter til +6,5, mens sub ble satt til -8,5 (!). Avstand på front er satt til 3,05, senter er 2,95 og sub 4,40.

Selv om høyttalerne er under innspilling (ca 15-20 timer), så føler jeg at det ikke er nok trøkk i bassen, samtidig som jeg opplever at diskanten er veldig skarp til tider. Derimot er det ingenting å si på klarheten ved avspilling av musikk, den er helt fantastisk! Det er bare det at det mangler sikkelig bass!

Er det en mulighet å skru opp gain på sub til halv? Og sette volum nærmere 0 på høyttalerne? Jeg har aldri opplevd før på andre høyttalere at YPAO setter volum så høyt.

Hvor lang innspillingstid trenger Mantra 60 egentlig? Og vil lydbildet forandret seg merkbart etter en stund?

Hei

Har selv mantra 60 og lx-73. Hvis du setter høyttalerene til small å deling på 80hz, vil høyttalerene spille til 80hz og ikke lengre ned. Da mister du hvertfall mye godlyd fra mantra 60. Gjorde det samme med min reciever uten hell:-)
    Min SE-200 sub har jeg vel skrudd 1/4 del på gain med 80hz deling og 0db på reciever og da spiller både sub og mantra godt med bass:-) (beklager hvis jeg jørr meg selv utydelig, skriver på iphonen og ser fint lite på skjermen)

Mvh SteffenJ

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei SteffenJ,

Ok, takk for at du delte erfaringene dine :-)

Skal prøve ut det du sier. Jeg skal altså sette frontene på LARGE, men hva med senter? 80hz?

Jeg har ingen innstilling hvor jeg kan sette sub på 80hz, men gain og volum skal jeg forandre på.

Opplever du at receiveren din setter volum høyt på høyttalerne? Evt. hvor mye volum har du satt på?

Takk for hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteffenJ
    Hei

Har selv mantra 60 og lx-73. Hvis du setter høyttalerene til small å deling på 80hz, vil høyttalerene spille til 80hz og ikke lengre ned. Da mister du hvertfall mye godlyd fra mantra 60. Gjorde det samme med min reciever uten hell:-)
    Min SE-200 sub har jeg vel skrudd 1/4 del på gain med 80hz deling og 0db på reciever og da spiller både sub og mantra godt med bass:-) (beklager hvis jeg jørr meg selv utydelig, skriver på iphonen og ser fint lite på skjermen)

Mvh SteffenJ
    Hei

Er enig her. Jeg har crossover på 50hz. Synes at dette hørtes mye bedre ut med min Pioneer LX-75. (her kan jeg velge 50hz eller 80hz, ingenting i mellom). Ut fra din konfigurasjon vil jeg anta at crossover rundt 60hz er det beste. Du kan også maile SVS som kan gi en anbefaling basert på høytallerne dine. (er en guide på SVS hjemmesiden som heter Merlin gir deg en hint, men system audio manglet her...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei SteffenJ,

Skal prøve ut det du sier. Jeg skal altså sette frontene på LARGE, men hva med senter? 80hz?

Jeg har ingen innstilling hvor jeg kan sette sub på 80hz, men gain og volum skal jeg forandre på.

Opplever du at receiveren din setter volum høyt på høyttalerne? Evt. hvor mye volum har du satt på?

Takk for hjelp.
    Og sett frontene til SMALL.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei SteffenJ,

Takk for hjelp.
    Ingen problem:-)

Du kan vel dele til f.eks 80hz i selve recieveren? Selv har jeg delt den på 80 i reciever og Max på Sub siden recieveren overstyrer den.

Jeg personlig ville satt senter på LARGE. Mantra 10av bruker samme element som mantra 60:-) og mange stemmer (som er hovedoppgaven til senter kanalen) er ganske dype, som den kjente trailer stemmen:-P

Når det kommer til romkorrigeringen til pioneeren min så satt den høyttalerene mine til -2,5db og sub -1,5db. Har hørt at pioneer recieverene reduserer volumet noe etter kalibrering. Og det gjorde den i mitt tilfelle også.

Et lite tilleggstips: jeg kopierte dataen fra romkorrigeringen fra minne 1 til minne 2, da bare uten eq'en. Som jeg bruker til musikk. Syns personlig musikken blir MYE bedre uten eq'en. Kalte da disse movie og music (recieveren snakker ikke norsk:-p

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan prøve dette. Det funker hos meg. Ikke sikkert det funker hos deg, men verdt et forsøk. Så på Serenity Fredagen, og trodde hele leiligheten skulle rase sammen.

Har samme reciever som deg, og setter alle høyttalere til small og deler på 80Hz. (Da tar suben seg av alt under 80Hz)

Sørg for at du haker av på use og normal på subwoofer 1 og at den er koblet på riktig plass bakpå.

Du må også se at subwoofer layout står haket av riktig.

Parametric EQ står på Through hos meg.

Sett frequensy bakpå subwoofer til max, phase til 0 og gain til kl. 11
    Har også satt dynamic range til maximum.

Prøv ny 8 pkts. måling helst med målemic. på kamerastativ i lyttehøyde.

Håper du kommer i mål.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er enig her. Jeg har crossover på 50hz. Synes at dette hørtes mye bedre ut med min Pioneer LX-75. (her kan jeg velge 50hz eller 80hz, ingenting i mellom). Ut fra din konfigurasjon vil jeg anta at crossover rundt 60hz er det beste. Du kan også maile SVS som kan gi en anbefaling basert på høytallerne dine. (er en guide på SVS hjemmesiden som heter Merlin gir deg en hint, men system audio manglet her...)
    Prøvde med å sette 60hz på alle høyttalere i går kveld, og hørte en merkbar forskjell i bassen. Men generelt så er bassen for lav ennå, det er liksom ikke nok trøkk utenom når det er eksplosjoner, bakgrunnsmusikk med mye bass (så på Criminal Minds i går) o.l. Og fortsatt syns jeg diskanten er noe skrikende. Begynner å lure på om det er receiveren det er noe galt med...for YPAO kalibrerer i hytt og pinne, forskjellige resultater hver gang!

Sitat Opprinnelig postet av SteffenJ
    Ingen problem:-)

Du kan vel dele til f.eks 80hz i selve recieveren? Selv har jeg delt den på 80 i reciever og Max på Sub siden recieveren overstyrer den.

Jeg personlig ville satt senter på LARGE. Mantra 10av bruker samme element som mantra 60:-) og mange stemmer (som er hovedoppgaven til senter kanalen) er ganske dype, som den kjente trailer stemmen:-P

Når det kommer til romkorrigeringen til pioneeren min så satt den høyttalerene mine til -2,5db og sub -1,5db. Har hørt at pioneer recieverene reduserer volumet noe etter kalibrering. Og det gjorde den i mitt tilfelle også.

Et lite tilleggstips: jeg kopierte dataen fra romkorrigeringen fra minne 1 til minne 2, da bare uten eq'en. Som jeg bruker til musikk. Syns personlig musikken blir MYE bedre uten eq'en. Kalte da disse movie og music (recieveren snakker ikke norsk:-p
    Kan kun dele på selve subben, og den er stilt inn etter manualen (tror den står på MAX ettersom receiver skal ta seg av det).

Har prøvd å kjøre alle på LARGE, men da hører jeg omtrent ingenting fra subben. Begynner å lure på om subben ikke takler tempoet til Mantraene.

Med min receiver er det motsatt, den setter som regel volum til over pluss 7 på høyttalerne hver gang, mens sub blir alltid satt til minus 8,5. Er det ikke mest "normalt" å ha volum nærmere 0? Er det ikke bare til å skru opp lyden med fjernkontrollen?

ahilmen: Skal prøve dette i dag Men når jeg skal kjøre YPAO så er det riktig å velge Basic? Det er jo 9ch...men finner ingen andre bedre alternativ for mitt oppsett. Og jeg har ingen mulighet til å still på SWFR Layout, den er grå.

En ting til slutt; hva er egentlig forskjellen på GAIN og volum (i receiveren) på subben? Jeg har stilt inn på kl 10, ettersom det i manualen står at den burde stå mellom kl 10 og 12 når receiver skal ta seg av det.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde med å sette 60hz på alle høyttalere i går kveld, og hørte en merkbar forskjell i bassen. Men generelt så er bassen for lav ennå, det er liksom ikke nok trøkk utenom når det er eksplosjoner, bakgrunnsmusikk med mye bass (så på Criminal Minds i går) o.l. Og fortsatt syns jeg diskanten er noe skrikende. Begynner å lure på om det er receiveren det er noe galt med...for YPAO kalibrerer i hytt og pinne, forskjellige resultater hver gang!

Kan kun dele på selve subben, og den er stilt inn etter manualen (tror den står på MAX ettersom receiver skal ta seg av det).

Har prøvd å kjøre alle på LARGE, men da hører jeg omtrent ingenting fra subben. Begynner å lure på om subben ikke takler tempoet til Mantraene.

Med min receiver er det motsatt, den setter som regel volum til over pluss 7 på høyttalerne hver gang, mens sub blir alltid satt til minus 8,5. Er det ikke mest "normalt" å ha volum nærmere 0? Er det ikke bare til å skru opp lyden med fjernkontrollen?

ahilmen: Skal prøve dette i dag Men når jeg skal kjøre YPAO så er det riktig å velge Basic? Det er jo 9ch...men finner ingen andre bedre alternativ for mitt oppsett. Og jeg har ingen mulighet til å still på SWFR Layout, den er grå.

En ting til slutt; hva er egentlig forskjellen på GAIN og volum (i receiveren) på subben? Jeg har stilt inn på kl 10, ettersom det i manualen står at den burde stå mellom kl 10 og 12 når receiver skal ta seg av det.
    Det er ingen forskjell på gain og volum. Og grunnen til at du ikke kan gå inn på SWFR Layout er at du bare har 1 sub koblet til. Om du vil at suben skal fungere med alle høyttalere satt til Large må du sette "enhanced bass", eller noe sånt, til on. Mener den står over eller under SWFR Layout.

Sett alle høyttalerne til Small og del på 80 hz. Savner du bass etter RK øker du sub-level i receiver. Typisk 3-5dB er nok for de fleste. Det er oppsettet jeg i utgangspunktet vi anbefale deg i forhold til hva du har. Men i noen rom kan andre prioriteringer fungere bedre.

Dette med avstander syntes jeg mange receiverer bommer på. Så lenge høyttalerne står som small er det ikke så merkbart, men når jeg kalibrerer et oppsett med sub i forhold til fronter satt til large opplever jeg oftest at jeg må legge til 1-2m på det receiver har satt som avstand for å få suben godt integrert. Sett på musikk med mye bass, og øk avstanden på sub til du syntes den spiller høyest. Da har man minst utfasing mellom front og sub. I noen ekstreme tilfeller har jeg opplevd best resultat med å redusere avstand. Dette er enklest om man kan bruke en radioshack og sinustoner, men det går greit å grovkalibrere med ørene.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Basic tror jeg er det riktige, også haker du vekk de høyttalerne som ikke er i bruk i configuration. ganilsen har nok rett i at SWFR layout er utilgjengelig når kun en sub er koblet til. My bad. Jeg har 2 stk. koblet til.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •