System Audio's venner: Dansk dynamikk :) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 5 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 331
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det blir vel en sannhet med modifikasjoner. XP har vel vesentlig mindre kabinett. Og da er nok resultatet en bass som ruller av tidligere.

Geir Arne
    Er fullt klar over dette, men jeg har nå fått hørt både xp og mantra hos soundgarden. Må si jeg ble imponert over xp, det var ikke så langt ifra mantra som jeg hadde trodd (er jo samme komponetene så det skulle vel stort sett bare mangle), og når jeg ikke har mantra å veksle mellom hjemme så blir ikke dette det værste å høre på 8).

Jeg fikk også beskjed at xp60 er ekstremt vanskelig å plassere, en av de mest krevende høyttalerene å plassere i rom som soundgarden solgte, så det kan jo bli spennende :???: kan ikke helt forstå dette da du ikke har bassrefleksrør bakover, og slik jeg har lest så er disse laget for å kunne plasseres inntil bakvegg.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa de hva som gjorde at de var vanskelig og plassere? Syns det virker litt merkelig, med mindre de har null spredningskontroll på elementene.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det blir vel en sannhet med modifikasjoner. XP har vel vesentlig mindre kabinett. Og da er nok resultatet en bass som ruller av tidligere.

Geir Arne
    Er det noe særlig forskjell i volum?
    Basert på utvendige mål, skiller det 1 liter. Innvendig blir det sikkert litt annerledes. XP60 har en fot som sikkert tar litt volum, men Mantra er vel oppgitt med sin fot? Er ikke også sandfyllingskammeret på Mantra isolert fra resten slik at det ikke kan regnes med som basshjelp? Det er 3 liter.
    Mantra er jo også en del tyngre, noe som kan tyde på tykkere plater i Mantra.

XP er oppgitt til å gå så vidt dypere enn Mantra: floor standing speakers technical specifications

Vet du volumet?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    En av de få forskjellene jeg vet er at bass og midbass i mantra inneholder "(RR)" som avsluttningsbokstaver i modellnavnene, uten at jeg vet hva dette betyr.
    I følge SA, er det samme 4,5-tommere i XP60, Mantra60 og Aura60. På Mantra30 står det RR i parantes.

floor standing speakers technical specifications

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Sa de hva som gjorde at de var vanskelig og plassere? Syns det virker litt merkelig, med mindre de har null spredningskontroll på elementene.
    Disse står og surrer hos meg nå.
    Jeg har plassert dem helt oppi hjørnene og dette lover godt.
    I forhold til Viennaene, er det litt mer boks, en lettere bunn og en helt annen åpenhet. Jeg savner ikke dybde i det hele tatt. De er veldig lettbeinte i bunnen og det liker jeg. Jeg forstår også hva SA mener med at en skarptromme skal låte "pang" og ikke "bom" (eller noe sånt). Detaljnivået er høyt.

Jeg kommer til å flytte litt på dem etterhvert, men jeg opplever det ikke som noe problem med plassering.

Det kunne vært litt mer "partytrøkk" i dem, men det tror jeg har mer med hvordan de er tunet, enn størrelsen på elementene. Det er helt sjekkerende å dra ned trekket og se størrelsen på bassene.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min stue har jeg mulighet for å trekke de temmelig langt frem i rommet, er mer et vindu jeg er bekymret for.

Den store partypunchen er jeg ikke ute etter, men vil ha en kjapp dynamisk bass med snert i. I kombinasjon med en engasjerende mellomtone og en diskant som følger med resten med stor bravur.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    I følge SA, er det samme 4,5-tommere i XP60, Mantra60 og Aura60. På Mantra30 står det RR i parantes.

floor standing speakers technical specifications
    Sett på maken, de har endret på det. Når jeg skrev forrige innlegg i denne tråden så hadde Mantra 60 "RR-elementer" i følge skjemaet, noe XP60 ikke hadde :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    Sett på maken, de har endret på det. Når jeg skrev forrige innlegg i denne tråden så hadde Mantra 60 "RR-elementer" i følge skjemaet, noe XP60 ikke hadde :-)
    Det kan jo hende at du har rett og det er forskjell likevel. Jeg ser at opplysningene må taes med en klype salt. Hvis man leser om hver enkelt høyttaler, er det forskjell fra siden jeg linket til. Bl.a. på vekt og frekvensrespons.

Hvor vanskelig skal det være å lage tech. specs. og bruke de samme tallene og betegnelsene over alt?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Er det noe særlig forskjell i volum?
    Basert på utvendige mål, skiller det 1 liter. Innvendig blir det sikkert litt annerledes. XP60 har en fot som sikkert tar litt volum, men Mantra er vel oppgitt med sin fot? Er ikke også sandfyllingskammeret på Mantra isolert fra resten slik at det ikke kan regnes med som basshjelp? Det er 3 liter.
    Mantra er jo også en del tyngre, noe som kan tyde på tykkere plater i Mantra.

XP er oppgitt til å gå så vidt dypere enn Mantra: floor standing speakers technical specifications

Vet du volumet?
    Nei det stemmer nok som du sier. Trodde XP60 hadde samme footprint som XP30, altså 15x15, men ser nå at XP60 er 20x20. Og da er nok forskjellen til Mantra mye mindre enn jeg trodde, som du også nevner.

Slik jeg leser freq spec vil jeg si Mantra går dypere. +-1.5dB på 41hz gjør nok at den klarer 37-38 ved +-3,0dB. Likevel ganske uvesentlig forskjell.

Vekten var vel den eneste store forskjellen, og at Mantra har RR elementer i bass og mellomtone. XP60 har samme diskant som Mantra 60 men samme bass og mellomtone som Aura 60. Har ikke klart å finne ut hva RR står for.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vi uansett kan konstantere, er at XP60 er et røverkjøp til den prisen de ligger på nå, ikke like bra som mantra på noen områder, men for under halve prisen så er det virkelig en høyttaler som fortjener en lytt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er XP60 koblet opp i stua, og jeg synes de låter helt fantastisk. Her har jeg fått mye for penga, og jeg har heller ikke hatt noen plasseringsutfordringer i det hele tatt :-) så er du en som sitter på gjerdet angående xp60 og har et waf problem så løp å kjøp :-) til og med hun er fornøyd her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Utenom Hegel og Primare, hvilke andre forsterkere passe til SA ?
    Jeg har denon pma1500 til mine SA 1130 og synes det fungerer veldig bra, hadde en HK reciever før og synes ikke det var så bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører også denon og synes det er en bra kombo. Har hørt hegel, pioneer og nad og synes det var bra, hk synes jeg ikke var noen høydere - føltes varmt og kjedelig for mine ører, men nå har jo SA & HK inngått et samarbeid rundt SA Saxo & HK DBS de kaller "perfect match" så kanskje nyere hk er en bedre match enn før.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD C375BEE, kunne det vært noe på mine Mantra 60 ?

Sugen på å prøve noe med litt power å se hva som bor i disse.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lukket eller portet?

Hei alle SA venner:-D

Jeg har Sa Mantra 60 som er koblet til en Pioneer LX-73. har også en SA SE200 som jeg er litt i tvil om jeg skal lukke kassen eller ha bassport?
    hva mener dere er "best"? jeg ser mye vanlig tv + film, men musikk er fordeom det som er viktigst selv om det bare blir brukt til dette ca 30%.

den står lukket nå, jeg lukket den etter den første dagen siden jeg har hørt at musikk er best med lukket kasse

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteffenJ
    Hei alle SA venner:-D

Jeg har Sa Mantra 60 som er koblet til en Pioneer LX-73. har også en SA SE200 som jeg er litt i tvil om jeg skal lukke kassen eller ha bassport?
    hva mener dere er "best"? jeg ser mye vanlig tv + film, men musikk er fordeom det som er viktigst selv om det bare blir brukt til dette ca 30%.

den står lukket nå, jeg lukket den etter den første dagen siden jeg har hørt at musikk er best med lukket kasse
    Til allround brukte jeg mine som åpne når jeg hadde de. Men til kun musikk kan lukket være et hakk bedre.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tiltak!

Må si jeg er meget fornøyd med oppsettet mitt pr dags dato. Kjører SA1750 som front, på en Pioneer SC-LX81 receiver. Regner med det vil komme en oppdatering i løpet av de neste årene, hvor SA Explorer Master står høyt på ønskelisten!

Har sett litt på siden til system audio, og der står prisen på System Audio Explorer Master på ca 20000 dk, i kontra til Soundgardens svimlende 45000 NOK!

Noen som vet om det går ann å importere fra System Audio selv? Er jo muligens mye penger å spare her.

Edit: legger ved linker.

System Audio

Soundgarden

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr0nning
    Godt tiltak!

Må si jeg er meget fornøyd med oppsettet mitt pr dags dato. Kjører SA1750 som front, på en Pioneer SC-LX81 receiver. Regner med det vil komme en oppdatering i løpet av de neste årene, hvor SA Explorer Master står høyt på ønskelisten!

Har sett litt på siden til system audio, og der står prisen på System Audio Explorer Master på ca 20000 dk, i kontra til Soundgardens svimlende 45000 NOK!

Noen som vet om det går ann å importere fra System Audio selv? Er jo muligens mye penger å spare her.

Edit: legger ved linker.

System Audio

Soundgarden
    Det er ikke noe problem å importere selv. Vil derimot ikke påstå at det er så veldig mye billigere. Danmark(som de fleste andre) selger høyttalere som stk, altså 20k DKK x 2 og da ender man på 40k DKK. Sett i Norske kroner er det 41 808.2621kr.

Kvalitet koster, også i Danmark.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at det står pr stk, så det forklarer den store prisforskjellen..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi ja, hørtes litt for bra ut til å være sant rett før jeg tok varebilen over til danmark

Side 5 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •