System Audio's venner: Dansk dynamikk :) - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 331
    Newcomer olegodo sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,
    Hvilke reciverprodusent passer generelt best til SA av Yamaha, Pioneer, HK, Marantz, Denon, NAD eller Onkyo?
    Tenker ikke noe spesifikk modell av reciverene. Men i prisklasse under 6-7000 (nytt eller brukt)
    Høytalere vises i signatur

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få hørt på 70'ene når de blir tilgjengelige. Får veldig lyst på, men 60'ene sprengte budsjettet mitt da jeg kjøpte dem...

Noen som vet noe om tilgjengelighet?
    --
    SA Mantra 60, SA Talent, Dali C1000, XTZ W10.16
    Yamaha RX-A2040, Samsung UE55F7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Balthazaar. Hvordan synes du nad funker på Mantraene?
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært veldig fornøyd med NAD på Mantraene. Jeg hører mest på metal og syns spesielt bassen og mellomtonen er veldig bra. Diskanten blir aldri spiss eller ubehagelig og såvidt jeg kan bedømme er den detljert nok i massevis for min smak. Til musikk greier jeg meg fint uten sub, men til musikk bruker jeg subben litt. Eneste "problemet" er at jo høyere jeg spiller, jo bedre er det, og jeg bor i blokk...

Jeg fant fort ut at det måtte litt mer strøm til enn T747en min kunner levere. Gikk derfor for litt ekstra NAD effekt, som har fungert helt topp.

Men jeg er ikke helt fornøyd med NAD som surroundreceiver, syns det blir litt primitivt og kunne tenke meg noe mer funksjonalitet og vurderer faktisk Yamaha (2020/3020). Så jeg kan jo stille spørsmålet tilbake: Hvordan syns du Yamaha funker på Mantra?

Vet ikke ennå om jeg fortsetter med NAD effekt dersom jeg går for en større Yamaha receiver. Er usikker på hva slags lydsignatur jeg vil få; NAD fra effekten eller Yamaha fra receiveren. Noen som kan opplyse en stakkar? Tips og råd mottas med takk
    --
    SA Mantra 60, SA Talent, Dali C1000, XTZ W10.16
    Yamaha RX-A2040, Samsung UE55F7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SA Mantra 60 og sandfylling? Forskjeller før og etter....

Hei.
    Kjøpte meg for et par uker siden et par hvite SA Mantra 60 som jeg kjører sammen med Primare i21 og Hegel HD2(Spotify) Har hatt et mangfoldav høyttalere og ulik elektronikk på "besøk" og må si jeg føler dette er det nærmeste jeg kommer MIN preferanse for god lyd

Dette låter fortreffelig på det aller meste av musikk. Til film er de også utsøkt. Har ingen behov for sub i min stue.

Men tilbake til mitt utgangsspørmål.

Er det noen der ute med samme høyttaler som har prøvd å fylle disse opp med sand? Evt hvor mye ble brukt og hvilke forskjeller ble det i lyden, om noen?

Vært kanon om noen hadde innspill her. Gjerne fra andre SA høyttalere også, men helst Mantra 60 da det er disse det gjelder spesifikt.

Bra det er en egen vennetråd for SA her. Lettere å følge med på erfaringer og synspunkt rundt emnet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, og takk for svar Balthazaar.

Jeg synes Yamaha 3010 gjør en kanonjobb i kinoen, men føler det mangler noe på musikk. Har veldig lyst å prøve en integrert forsterker med HT inngang for å se hva dette kan gjøre for meg på musikk, i tillegg til ekstra krefter når film snurrer.
    Har vel i hovedvekt tenkt på Hegel H200/300 eller Nad M3.
    Noen som har testet begge opp mot hverandre som har lyst å komme med en shootout test mellom de?
    Er det forresten mulig å bruke Nad M3 som effekt ved filmbruk? kunne ikke finne info om dette på HI-FI klubbens side.
    Setter også pris på erfaringer fra forumets brukere om disse og andre produkter ved bruk på Mantra 60.

oyvindl85@hotmail.com:

Jeg fyllte sandkammerne med tørr blåsesand fra biltema tror jeg det var.
    Følte at lydbildet strammet seg opp på en måte. Tørrere mer fast bass synes jeg. Placebo? Kanskje, ikke vet jeg, men om jeg blir lurt til å tro at det ble bedre er jeg fornøyd jeg. :-D
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SA Mantra 60 og sandfylling? Forskjeller før og etter....

Takker for svar ahilmen

Hadde et par SA 1530 som jeg fylte opp med snad og monterte spikes på i samme omgang. Kjøpte disse brukte. Jeg syns også lyden ble "strammere" og mer definert. Men dette har nok også noe å si med at spikes ble montert samtidig.

Men da gjelder nok dette fenomenet med Mantra 60 også. Det skal eller bør jo ha en positiv efekt med mere vekt og stabilitet i høyttalerkabinettet. Så jeg får satse på å prøve dette med Mantraene også

Har en del sand igen fra da jeg fylte SA 1530`ene. Var Biltema sin sand jeg brukte da.

Hører du savner litt i lyden til musikk? Vil tro dette er forsterkeren din sin "feil". En intergrert forsterker av god kvalitet har som oftest en del mere strøm og levere enn den gjennomsnittlige AV forsterker.

Min Primare i21 syns jeg har god kontroll på lyden, selv når jeg spiller høyt. Den veier 13,5 kg og yter "beskjedne" 75 watt i 8 ohm. Men har hørt andre si denne forsterkeren gir mye mer enn man forventer. Det kan jeg si meg enig i. Da jeg kjøpte Mantra 60 sa de på Soundgarden at Primare i21 var nok til å drive disse. Fikk selv demo med i22. Denneklarte å blåse liv i Mantraene til høyder jeg ikke forventet meg Så det er nok noe i dette.
    Nå er i22 digital, mens i21 er transistor. Men om dette sånn rent effektmessig spiller noe rolle til og fra tviler jeg på. i22 har 5 watt mere per kanal, men etter å ha spilt Mantraene hjemme med i21 kan jeg ikke si jeg merker noe åndenød fra forsterkeren sin side, tvert i mot

SA og Primare er en MEGET god match. Og jeg tror ikke man får elektronikk som spiller bedre på Mantra 60 enn Primare elektronikk. Men dette er min mening og lyd er personlig, bare så det er sagt

Men du kunne vurdert en primare effekt til supplering eller en intergrert til musikk spilling. Du får f.eks en i21 til rundt 3000 kr og oppover brukt nå.

Mvh Øyvind

Newcomer glenners sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare reklamere litt for mine sa.
    Fikk inn en vincent sv 226mk å blei Explorer som et par helt nye HT

http://avforum.no/minhifi/show.php/glenners

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M3 har ht inngang om du får hifiklubben til å oppdatere den. Fantastisk amp er det uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. :-D
    Får se om man får somlet seg til å prøve å få med en på hjemlån.
    Vil jo tro det vil merkes med en slik iforhold til hva jeg har nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klinte til med et par Mantra 60 på lydhagens nyttårssalg.
    Utrolig lekker høytaler som har overasket meg!

Grunnet plassering av anlegg måtte det bli en smal høyttaler, og da falt Mantra 60 kjapt i smak.

HiFi + leilighet + samboer = problem.
    Plassering av anlegg har dessverre lav prioritet.
    Den ene høyttaleren må plasseres i et hjørne, mens den andre kommer forbi bakveggen.. I tillegg er lytteposisjon en sofa inntil bakvegg. Ca 3m unna.

Problemet ble at bassen ble "boomy" og dominerende, uten den punch'en som jeg hadde forventet meg. Hørtes ut som en slapp 12" i en gammel sierra. Mantraen som stod i hjørnet ble kjapt misstenkt som synder. Jeg tok et lite badehåndkle, rullet det sammen og dyttet det inn i bassporten.

Vips! Problem NESTEN borte. Har nok fortsatt MYE å gå på iht plassering, men i nåværende leilighet er det hva jeg får til. Er det noen andre som har prøvd å plugge igjen portene sine mantra? Er det "innafor" å kjøre de med kun 1 plugga? Jeg har ikke prøvd å plugge den andre enda. Ble rett og slett så fornøyd med lyden etter å plugge den i hjørnet, at slik har det blitt stående et par dager.

Fylte de med 5kg sand i hver, noe som også var med på å løfte lyden med mer snert i bassen. Mulig placebo eller resultat av de stadig får flere timer på baken, men uansett er jeg storfornøyd eier av Mantra 60.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Min erfaring med SA er at de har ganske lang innspillingstid, og at de bedres betraktelig etter som de spilles inn. Denne effekten var klart størst på Ranger master, som i begynnelsen hørtes ut som et par med C&W.. Men etter noen hundre timer ble det makelsøt :-D

Explorerene var det ikke så mye forskje i lyden på, og det gikk ikke så lang tid med innspillingen, men også denne kom seg flere hakk når den fikk "luftet" seg..

Nå skal jeg snart til å spille inn et par Piega høyttalere og lurer fælt på hvordan de er kontra SA..
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer olegodo sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan supplere med at jeg også merket en forbedring i lyden på mine 1750 da jeg fylte de med sand (blåsesand fra biltema)
    Etter å ha lest noen anbefalinger på nettet og hørt det samme fra folka på soundgarden så fylte jeg kammeret helt fullt og som andre her har skrevet så ble lyden strammet opp noen hakk. Grei og billig "oppgradering"
    Sanden kostet ikke allverden og er fort gjort å ta den ut igjen om man ikke blir fornøyd.

oroen:
    Begge mine 1750 står i hvert sitt hjørne og med murvegger i tillegg. Bassen ble veldig boomy, så jeg har plugget begge portene på mine med sammenrullede ullsokker og nå spiller de langt bedre og mye thightere enn gjorde med åpne porter.
    Og hvordan liker du SA-Pioneer kombinasjonen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns pioneer + mantra fungerer bra. Har dog ingenting å sammenligne med.
    Låter meget bra. Syns det låter best med tilnærmet flat eq curve.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Noen som har hørt Aura 50 eller den nye Mantra 50? Angrer på at jeg solgte Mantra 60, og vurderer å kjøpe SA igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg også blitt en SA venn.
    Var å hentet et par med brukte SA Explorer i går. Fikk lyttet forsiktig i går kveld, men bare på lavt volum.
    Men det virker lovende. Jeg byttet i fra Klipsch RF-63, så blir spennede å høre om jeg kommer til å savne trykket fra Klipschene.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Da er jeg også blitt en SA venn.
    Var å hentet et par med brukte SA Explorer i går. Fikk lyttet forsiktig i går kveld, men bare på lavt volum.
    Men det virker lovende. Jeg byttet i fra Klipsch RF-63, så blir spennede å høre om jeg kommer til å savne trykket fra Klipschene.
    Grattis :grin:
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer Joppa:D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nad c390dd en god match til Mantra 60? erfaringer?:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mantra 60 vs pioneer sc-lx 85

Heisann. Vurderer sterkt å kjøpe etpar mantra 60 til min lx 85! Noen som har erfaringer med denne kombo'n? Skal stå i stue på ca 25 m2! Klarer jeg meg uten sub, og event effektforsterker? Setter pris på bra og "hard" bass, da det går mest i rock musikk,og action filmer! Har noen dali 109 koblet opp nå, (2x10" i hver ht) men syntes ikke reciveren klarer noe særlig drag i bassen her ihvertfall:-| Takker for alle innspill, og svar:-D

Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •