Sonus Faber - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 88

Tråd: Sonus Faber

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    SF ?!? For meg et tidligere "avskrevet" merke - nå brått en het kandidat

Var innom Stereofil i går og lyttet til Liuto og DC8T. DC8T har jeg lyttet litt til tidligere, men Liuto var sånn sett et "ferskt" bekjentskap.
    Har rørforsterker, som effektmessig naturlig nok ekskluderer maaange høyttalere, men disse 2 er begge potensielle, og på foreløpig short-list.

Begge ble koblet opp mot Manley Stingray - som er det nærmeste min amp i Stereofils utvalg. Etter litt fremogtilbakekobling, sitter jeg igjen med en preferanse for Liuto (som overrasket meg) fremfor DC8T.

Mer punchy bass, mye dypere og bredere lydbilde, mer tilgivende på dårlige innspillinger, evne til å spille bass på lavt volum +++. Går man dypere ned i detaljer, så er det klare ulikheter, der det er noen pros til DC8T også. Men - jeg lurer på om ikke Liuto kan være til å leve med.

Aberet med Stereofil er at de ikke låner ut - for hjemmetest. Det går an å "gå på ei blemme".

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liuto er en strålende høyttaler, og jeg er enig med deg i dine betraktninger. Jeg ville valgt Liuto fremfor DC8T any day... :-)

Lykke til!

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Anfield over. Liuto er en høyttaler jeg vanskelig tror du vil gå på en blemme med, i alle fall ut ifra din beskrivelse av lytteopplevelsen (en beskrivelse jeg forøvrig også deler).

Newcomer Harri sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC8T er en grei høyttaler, men jeg er helt enig i at den kommer til kort mht bass. Den har visstnok også en "dipp" i mellomregisteret - dette ifølge ekspertene som har målt.
    Hva mente forresten folket hos Stereofil? De pleier å være ganske ærlige mht hva de synes låter best, selv om de selvfølgelig ikke ønsker å snakke negativt om egne produkter. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, next step blir nå å ta med min forsterker ned for å prøve den mot begge - ikke minst for å finne ut om den "orker" å dra de. Jeg er ikke engstelig for følsomheten, for den spiller mindre rolle. Det er mer imperdansekurvene mht. "dipper" og fasevinkler. Så langt jeg har klart å se, så er Liuto "bedre" på dette enn DC8T, som faller under 4 ohm omtrent i 100hz området.

Forsterkeren er forøvrig en Leben CS600 på 2x32W.

Når jeg nevnte at det var rørforsterker hos Stereofil, så gikk anbefalingen deres klart i retning av DC8T - i hvertfall før vi koblet det opp mot Manley. De mente DC8T var et klart bedre alternativ til de fleste musikksjangre, med unntak av klassisk. Etter litt kryssveksling mellom de to, så var jeg lite i tvil. Jeg syntes Liuto generelt låt bedre på alt. DC8T hadde noe (marginelt) dypere bass, men mangler mid-bassen. Her er det et "hull" opp til nedre mellomtone. Videre, som tidligere nevnt - DC8T spiller "ut av" elementene, og mellom høyttalerne. Liuto ble mer "borte" og lydbildet vesentlig bredere og dypere. Hos DC8T var det en klar sweet-spot. Liuto synes jeg egentlig spilte bra uansett hvor jeg beveget meg rundt i rommet.

DC8T har kanskje hakket mer kropp i nedre mellomtone, men noe lysere/skarpere i øvre mellomtone og videre opp i diskant. Jeg synes Liuto tar det igjen, og blir mer "komplett" med mid-bassen og en mer behagelig diskant.

Betjeningen var tja, jo - kanskje ikke helt uenig.

Av de tester/omtaler som finnes på Liuto - så blir jeg ikke helt klok. De "spriker" for mye mht. til både lydsignatur, klangbalanse, plasseringsvennlighet, effektkrav osv. Enten så er de kjenslige på både rom, plassering, og forsterkermatching - eller så er det som "vanlig" - tester/omtaler må tas med en stor klype salt, og det er kun egenerfaring som til syvende og sist teller.

En utfordring hos meg er plassering. Lytterommet er ei vanlig åpen stue på ca. 3,70x7,20 der lyttedelen er ca. 3,70x4,80. Jeg har begrenset mulighet (i det daglige) til å ha høyttalerne nevneverdig mer ut fra bakvegg enn 30-40cm. For å presisere > det er 3,70 som er dybden i dette rommet - og 4,80 bredden. Mellom høyttalerne er det en seksjon som måler ca. 2,8 m.

@Hvar1 > du som har Liuto, har kanskje en formening om hvor kjenslige de er mht til avstand til bakvegg.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av erys
    DC8T har kanskje hakket mer kropp i nedre mellomtone, men noe lysere/skarpere i øvre mellomtone og videre opp i diskant. Jeg synes Liuto tar det igjen, og blir mer "komplett" med mid-bassen og en mer behagelig diskant.

Betjeningen var tja, jo - kanskje ikke helt uenig.
    Det du skriver om diskanten, er interessant. Jeg skal ikke si at jeg har all verdens erfaring med å prøve samme høyttalerpar i ulike rom, men jeg har gjort det noen ganger, med hhv. MA, Focal, SF og B&W. Stort sett synes jeg diskanten har vært den samme uansett hvor jeg har hørt den, dvs at en sjenerende skarp diskant ikke har blitt bedre når jeg har tatt med høyttalerne hjem. Det som imidlertid har endret seg betraktelig, har vært bassen og nedre del av mellomregisteret. Det gamle lytterommet til Stereofil slukte mye av bassen. Jeg har ikke prøvelyttet i det nye ennå. For øvrig er begge høyttalerne så lette at det er fullt mulig å prøve dem både i lytterommet og i butikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harri
    Det du skriver om diskanten, er interessant. Det gamle lytterommet til Stereofil slukte mye av bassen. Jeg har ikke prøvelyttet i det nye ennå. For øvrig er begge høyttalerne så lette at det er fullt mulig å prøve dem både i lytterommet og i butikken.
    Begge ble testet kun i butikken, ikke i lytterommet. Jeg tror butikklokalet vil være mindre annerledes forholdene i stua mi, enn et mer dempet, tilrettelagt lytterom. Men, når jeg skal ned igjen bør det settes opp begge steder.
    Vedr. diskanten: Det jeg vel legger i en mer behagelig diskant er at jeg oppfattet den mer luftig og transparant i Liuto. Dvs den er der, men man "henger" seg ikke opp i at det er diskant. Kanskje klønete forklart, men...

Forrige gang jeg hørte på DC8T, var i det gamle lytterommet, og da koblet opp mot (antakeligvis - husker faktisk ikke helt) MBL. Jeg minnes (lider av dårlig lyd-hukommelse, utover generelle grov-katakteristikker) at jeg satt igjen med noe av det samme inntrykket da. DC8T manglet den mid-bassen jeg søker, og spilte "ut av" og mellom høyttalerne.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med diskanten på Liuto var av vesentlig betydning for meg. Da jeg skulle velge ny høyttaler var en varm klangballanse med fokus på en mindre agressiv, men likevel detaljert diskant viktig. Det skal sies at jeg tidligere hadde Dali Ikon som var det reineste sagbruket i mine ører. Til dens sto den i et langt fra ideelt rom, men likevel er dali-diskanten ikke noe for meg (hørt andre modeller i andre rom også selvsagt). Dette gjelder ikke bare Ikon, men mer generelt for de fleste Dali-høyttalere jeg har lyttet til.

Jeg var også på Stereofil og hørte både Tannoy og SF Liuto. Jeg tror ikke det var DC8 jeg lyttet til men DC6, og den sto i butikken mens SF var i lytterommet. Inntrykket, til tross var at det ikke var en direktesammenligning i samme rom, var at Tannoy sin diskant var for skarp for min smak. Liuto var, og jeg må si meg enig med inntrykk som har vært presentert her, en mer komplett høyttaler i mine ører, med en varmtlydende og svært behagelig lydsignatur med et bredt lydbilde samt mer enn nok med trøkk, noe som passet som hånd i haske etter mine preferanser.

Hva angår rom og avstand til bakvegg så høres det på beskrivelsen din (erys) ut som vi har temmelig like rom. Jeg har ikke mange plasseringsmuligheter i dette rommet, og har derfor ikke kunnet eksperimentere med plasseringer. Høyttalerne står hos meg også 30-40cm fra bakvegg, og det fungerer uproblematisk hos meg. Jeg flyttet for ikke så lenge siden, og i tidligere rom var jeg tvunget til enda kortere avstand til bakvegg. Det fungerte ikke like godt, og også i det nye rommet har jeg testet litt med avstand. At det bør være mellom 30-40 cm tror jeg det går an å si, men jeg kan ikke se jeg opplever noe behov for å øke denne avstanden.

Kort oppsummert vil jeg si jeg opplever Liuto som en høyttaler med en varm og svært behagelig klangballanse som samtidig makter å være detaljert og engasjerende. Jeg fikk på forhånd advarsler om at SF av nevnte årsaker var kjedelig og uengasjerende, og i kombinasjon med Marantz-elektronikk reneste drepen. Vel, for meg representerer nok SF det meste av det jeg ønsker meg i en høyttaler og blir nok mitt valg i lang tid fremover.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av dette har med "vedtatte forumsannheter" å gjøre. Både Marantz og Sonus faber har blitt lidende litt av dette i løpet av de siste årene. At en tidligere lydfilosofi og klangbalanse fremdeles etter 20 år er identisk? Neppe...

Både Marantz og Sonus faber var av mange ment å være varme, ha en laidback lydsignatur uten evne til å engasjere spesielt i diskantområdet. Etter min mening har det skjedd mye med begge merkene de siste årene. Diskanten, ikke bare til Sonus faber men også Marantz, er nå luftig og detaljert, men vil aldri bli definert som pågående og aggressiv.

Så jeg har ingen problemer med å tro at Liuto og Marantz vil passe godt sammen, selv om det etter det vi har snakket om over her virker som en litt "usannsynlig" combo. Jeg sitter på en slik en selv. Marantz PM-15s2/SA15s2 og Martin Logan Vantage. Mange som ikke skjønner at det er en gulle god kombinasjon, men da antar jeg også at de kanskje ikke har hørt den.

Erys: Gå for Liuto :-) Om ikke for annet enn at jeg kan lese dine skriverier om dem i ditt rom med din forsterker etter at du har fått dem hjem....:-)

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Diskanten, ikke bare til Sonus faber men også Marantz, er nå luftig og detaljert, men vil aldri bli definert som pågående og aggressiv.
    En fin oppsummering og også min erfaring. At forumsannheter dominerer og til en viss grad forhåndsdømmer enkelte merker og kombinasjoner tror jeg også er riktig. I veldig mange av disse tilfellene ser det også ut til at dette blir lagt frem av personer som bare har hørt et rykte om et merkes lydsignatur uten å ha hørt produktet selv, og det bidrar nok også til å opprettholde disse gamle fordommene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...
    Nå står det er par Liuto i stua8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oohhh, sweet. Venter spent på lydmessige beskrivelser... :-)

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Hmmm...
    Nå står det er par Liuto i stua8)
    Moro, til lykke! Og kom nå gjerne med inntrykk så fort du har dannet den noen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart potensialer her .

Jeg droppet rett og slett runden med å teste forsterkeren min mot de i butikken. Ville antakeligvis ikke blitt alt for mye klokere av det uansett. Så, det var ikke uten et visst spenningsmoment jeg koblet de opp i går. Jeg kjøpte demoparet til Stereofil, så de er i hvertfall delvis innspilt – og endrer seg vel neppe radikalt i forhold til hvordan de spiller nå.

Det umiddelbare førsteinntrykket, uten å legge spesielt vekt på plasseringen, var at go´-følelsen kom med en gang. Jo, dette ”stemmer”, dette er ”riktig” i forhold til min preferanse og mitt lyd-ideale (uten å gå i detaljer). Ikke minst ved at de også "leverer" på lavt volum.

Så ved å bruke litt tid nå på optimalisering av plassering, vinkling, spikes kontra Regupol osv. så blir dette (for meg) bra.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harri
    Gratulerer!!
    Takker!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SF Liuto. Jeg er vel noe i retning av lettere, ehh… ” begeistret”.

Den umiddelbare go´følelsen jeg fikk er fortsatt tilstede. Mitt oppsett (Meridian 508.24/Leben CS600/SF Liuto) spiller nå musikk slik jeg vil at musikk skal formidles. Tonalt balanserer det tett opp mot mitt prefererte ideale – rommet, og dets unoter, tatt i betraktning. Ingen ting stikker ut eller tar fokus – det ”henger sammen” hele veien.

Nå var det gode høyttalere Liuto skulle erstatte – en grunn til at de ble beholdt såpass lenge, og at det tok tid å finne en arvtager som ikke bare tangerte de på ett og annet ”parameter”.

Liuto presenterer lyden og lydbildet noe annerledes, så det er litt ”uvant”. De går ikke like dypt som de gamle ht, men det er helt ok ”offer”. Det er ”nok” dypbass. Mid-bassen jeg savnet med de gamle ht, er nå mer eller mindre akkurat som ønsket. Det trykker bra fra 9-tommeren, med tørr, fin bass. Tross kun 32 rørwatt, så synes jeg det er bra definisjon og kontroll i bassen – selv på forholdsvis høyt volum.

Øvre mellomtone er en tanke slankere og mellomtonen generelt, litt mer tilbaketrukket enn på forgjengeren, men med god fokus og akkurat passe kropp og varme til å harmonere med det totale lydbildet. Diskanten er luftig og transparent, krystallklar og detaljert uten tendenser til skarp. Mikrodetaljer kommer noe tydeligere frem nå og lyden ligger litt mer ”lag-på-lag”, mer avstand mellom instrumenter, vokal osv. Det er også noe mer definert stereoseparasjon enn jeg er vant med. Lydbildet er bredt, dypt og ”stort” - godt ut på siden og bak.

Flygel-intro´n på Let Them Talk (Hugh Laurie) spor 1 gir litt gåsehud. Jeg fornemmer at slik må vel et ekte flygel høres ut i stua, selv om det neppe stemmer . JMJ Oxygen 7 får rommet til å totalt ”drukne” (i positiv forstand) i enda mer lyd enn før og Jon Lord´s masterpiece – CD´n Pictured Within, tar meg laaaangt inn i lydrommet. Ute Lemper´s Punishing Kiss spor 1 og 2 vitner om at det er greie dynamikk-egenskaper. Deep Purple´s In rock, jo da, det fungerer det og.

Jeg lytter mye på ”lavt” volum – og jeg må fremheve Liuto´s evne til å levere et ”komplett” lydbilde på dempet volum. Ikke alle høyttalere gjør det. De evner også å låte bra godt til side for ”sweet-spot”.

Med stor bredde i musikksmak må ikke mitt oppsett utpreget favorisere en bestemt type musikk. I en slik sammenheng synes jeg Liuto står seg bra som en all-rounder, også forholdsvis tilgivende mot dårlige innspillinger. Det finnes sikkert gode alternativer til Liuto, men jeg sitter med en klar formening om at denne høyttaleren egentlig har noen egenskaper mange faktisk ”leter” etter. Omtrent som med meg – SF sto jo ikke akkurat på vurderingslista.

I forholdt til rommets begrensninger er ”optimal” plassering 32/33 cm fra bakvegg, og vinklet ca 4 grader mot lytteposisjon. Det er litt lengre ut på gulvet enn slik de kan/bør stå til daglig, så jeg får lage meg en ny papptolk til disse også, for å enkelt kunne sette de i riktig lytteposisjon.

Har også med Liuto konkludert med dempegummi fremfor spikes. Bruker tilskjærte biter av Regupol (vibrasjons- og friksjonsdempematter som brukes i industrien). 3 stk under hver, hvilket tilsier at jeg ikke har montert spikes-braketten. Mulig f.eks vekttilpasset Vibrapod el.likn er et bedre alternativ, men Reguol gir et høyst akseptabelt resultat – og er (for meg) gratis.

De gamle høyttalerne hadde jeg i over 12 år. Tiden vil vise om Liuto blir boende like lenge, men de er i hvertfall innvilget ”langtidskontrakt” .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt komboen sf og ear ? synes cremona serien ser veldig interesang ut, har ear912 og ear509 blokker

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et lengre opphold fra Sonus har jeg nå endt med et par Conserto Grand Piano i valnøtt finish i tv stua. De er noen år gamle, men gir fantastisk valuta for pengene. Det er noe eget ved eiergleden av et par håndbygde italienske høyttalere.

Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer torhhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Etter et lengre opphold fra Sonus har jeg nå endt med et par Conserto Grand Piano i valnøtt finish i tv stua. De er noen år gamle, men gir fantastisk valuta for pengene. Det er noe eget ved eiergleden av et par håndbygde italienske høyttalere.

For en som drømmer om Sonus Faber Concerto Grand Piano - kunne du forsøkt å beskrive høyttalerene ? Tenker da primært til musikk, men også i en film-situasjon.

torhhi

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •