Sonus Faber - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88

Tråd: Sonus Faber

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ragwo: Aner du pris på Amati Futura?

Utrolig flotte høyttalere

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    ragwo: Aner du pris på Amati Futura?

Utrolig flotte høyttalere
    Synes å ha lest at for $24000 er de dine. Gitt vekk ;-)
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amati Futura er omtrent så vakre som de kommer...

34 000 usd ifølge stereophile.
    Sonus Faber Amati Futura | Stereophile.com

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr.Fahrenheit
    Amati Futura er omtrent så vakre som de kommer...

34 000 usd ifølge stereophile.
    Sonus Faber Amati Futura | Stereophile.com
    Takk for rettelsen. $10k fra eller til har jo en del å si...

Personlig synes jeg det er litt for mye krom, men men.
    SB Touch

Newcomer Harri sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Er ny her i forumet, men har fulgt så noenlunde med en stund.
    Jeg er så heldig å ha kjøpt et par Futura. De spiller ikke som de ser ut - de spiller MYE bedre!! Jeg betalte 10 ganger så mye for disse enn for de forrige hyttalerne. En bekjent spurte om de virkelig spilte ti ganger så godt. Jeg svarte at de faktisk gjør det, og mere til.

Jeg tror de har fått inn et par i Stereofil nå, så da er det bare å dra ned og lytte!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harri
    Jeg er så heldig å ha kjøpt et par Futura. De spiller ikke som de ser ut - de spiller MYE bedre!! Jeg betalte 10 ganger så mye for disse enn for de forrige hyttalerne. En bekjent spurte om de virkelig spilte ti ganger så godt. Jeg svarte at de faktisk gjør det, og mere til.

Jeg tror de har fått inn et par i Stereofil nå, så da er det bare å dra ned og lytte!
    Gratulerer så mye og velkommen til AVforum
    Det er virkelig uber-highend du har gått for. Ikke mange som har slike smykker stående. Pøs på med bilder og lytteinntrykk
    SB Touch

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 78090

Vedlegg 78091

Takk takk,
    dere har allerede lagt ut mange veldig fine bilder som jeg hadde stor glede av før jeg fikk se høyttalerne "in natura". Jeg har ikke kommet helt i orden ennå med oppsett og slikt, slik at stua ikke er noe pent syn, bortsett da fra høyttalerne. Dessuten blir alle bilder jeg tar veldig rare. Har lagt ved et par av dem. Er litt nærsynt, så alle bildene blir slik!!!!

Jeg kan imidlertid høre, og det jeg hører er helt digg. Mellomtonen på disse høyttalerne tror jeg er det beste jeg har hørt på noen høyttaler uansett type. Har lyttet litt til elektrostat. Der får du veldsom oppløsning, men etter min mening et ganske flatt lydbilde. På disse høyttalerne er det annerledes. Oppløst, definert, og tredimensjonalt. TAD reference 1 har kanskje enda litt mer dybde (de er en del større og dypere i konstruksjonen), men låter etter min mening ikke like vakkert og klart. Noen vil kanskje mene at det er for mye dypbass i høyttalerne - naboen har klaget et par ganger på det allerede.... Men i alle fall til den musikken jeg spiller mest av - jazz og klassisk - er bassen helt riktig. Har også spilt litt Stones, Queen etc, og det lød! På en kontrabass skal du både høre anslaget på strengene, som er ganske høyfrekvent, og lyden fra ressonanskassa, som er dyp og stor. Dette er de første høyttalerne jeg har hatt, som har fått til dette skikkelig.

Får ta mer etter hvert som jeg får hørt på dem. Foreløpig er de ikke ferdig innspilt.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harri

Gratulerer med en helt fantastisk høyttaler, og ikke minst et smykke hva utseende angår!

Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å slå på den enorme tromma der, men jeg fikk i alle fall Liuto i hus for et par ukers tid nå. For meg er det en perfekt match ut ifra mine preferanser, og overgangen fra Dali Ikon ble formidabel. De fjernet det jeg mislikte og tilførte det jeg savnet. Dette er trøkk og pent på en gang, og mye tyder på at jeg har funnet min produsent etter mye famling. Sånt er litt morsomt

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Gratulerer med en helt fantastisk høyttaler, og ikke minst et smykke hva utseende angår!

Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å slå på den enorme tromma der, men jeg fikk i alle fall Liuto i hus for et par ukers tid nå. For meg er det en perfekt match ut ifra mine preferanser, og overgangen fra Dali Ikon ble formidabel. De fjernet det jeg mislikte og tilførte det jeg savnet. Dette er trøkk og pent på en gang, og mye tyder på at jeg har funnet min produsent etter mye famling. Sånt er litt morsomt
    Helt enig.
    Jeg har brukt ett år med ganske intensiv leting før jeg landet ned på mine. Egentlig langt ut over mitt budsjett, men jeg tenkte nå eller aldri...Begynner å bli gammal (i alle fall litt), og jeg har spinket og spart i alt for mange år. Det begynte med litt Seas og sånt for masse år siden, deretter B&W fra Hi-Fi klubben før de fikk det navnet, Monitor audio og Focal. Det siste året har jeg sikkert hørt på 30 forskjellige merker, og mange har jeg hatt med hjem og lånt. Hovedproblemet har vært å finne noe som låter godt hele veien - uansett hva jeg hører på. Focal ga en veldig live-følelse på en del rock og nyere jazz, men slaktet fullstendig de gamle innspillingene jeg har - og de er mange. Elektrostater har jeg også prøvd. Veldig oppløst, men ganske flatt lydbilde, og også de helt uegnet til gamle, dårlige innspillinger. Mine gamle Monitor audio er veldig gode på de gamle innspillingene, men for dårlige på nye...Sonus Faber er etter mitt skjønn gode på alt. Jeg kjenner naturligvis best mine egne. De er veldig hi-end, men spiller samtidig både pent og snilt mot alt det gamle jeg har - mye av det ble opprinnelig gitt ut på 78 rpm.

mvh
    Harri

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en Sonus faber-godbit det går laaaang tid mellom hver gang den dukker opp på bruktbørsen:

Sonus Faber Musica (Forsterker) - FINN Torget

Sikle sikle.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt info om Sonus Faber Gravis passiv sub

Til RAGWO:
    Du spurte om info på Sonus Faber Gravis passiv sub. Siden jeg har en stående i stuen, har jeg både bruksanvisning, garantikort og brosjyre på denne. Kan i alle fall dele litt info selv om det er beskjedent av informasjon om denne.

Hentet fra Sonus Fabers brosjyre for Gravis, som ikke er så veldig innholdsrik og beskrivende:

Gravis, sub-woofer system with amplifier and active crossover

Spesifications:
    Low-pass active filter corner frequency: 70 Hz
    Low-pass filter slope: 18 dB/oct (Bessel)
    Hi-pass passive filter corner frequency: adjustable
    Hi-pass filter slope: 6 dB/oct
    Input sensivity to max output power: 2400 mV rms both channel driven
    Max output power: 120W rms
    640x400x640
    Weight: 40 kg

Det fulgte med et A4-ark med “operating instrucions” på engelsk og et på italiensk. Veiledende pris ca 1992 var kr 19.500 for sub og delefilter/forsterker.

Forsterkeren deler kabinett med Quid, men jeg er usikker på innmaten i forhold til Quid siden jeg ikke har åpnet min Gravis forsterker.

Jeg bruker Gravis sammen med mine Minima FM2 på tilhørende justerbare stativer fra Sonus Faber.

Jeg kan eventuelt skanne original Gravis brosjyre og bruksanvisning om det er av interesse for noen.
    Jeg kjøpte både Minima FM2 og Gravis ny i 1992, og ble fortalt at det på den tiden var 6 eller 7 Gravis som var tatt inn/solgt i Norge. Serienr på mitt eksemplar tyder på begrenset produksjon, men det er vel ingen bombe...

Hilsen Kjetil R.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @kjetilra
    Tusen takk for meget intetessant informasjon! :-)
    Moro å få vite mer om den originale Gravis. Jeg vil gjerne ha en scannet kopi av bruksanvisningen og brosjyren hvis du orker å ta deg orker å ta deg bryet. Hvilken elektronikk bruker du på høyttalerne?
    Hvis du har bilder av høyttalerne og suben nå du gjerne dele dem med oss her :-)
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg få scannet det jeg har på Gravis med det første.

Med fare for å ende som skrotnissen her, må jeg innrømme at jeg for tiden bruker en Denon POA-1500 som sluttrinn mot Minima'ene. Denne er min reserveløsning når annet ikke virker.

Til vanlig bruker jeg en Luxman M-05, 2x105 watt med klasse A. Denon er ok, men M-05 har mye mer kontroll over høyttalerne. Min M-05 er nettopp tilbake fra service, og jobber med å få noen nye høytalerkabler til den før jeg setter den i drift igjen. Med sine 40 kg, er ikke M-05 noe morsomt å flytte rundt på når man skal jobbe bak den.
    Minima'ene er ikke spesielt vanskelig å drive, men følsomheten er elending (84 dB / 1W).

Ellers en Densen pre som er i bruk mellom sluttrinn og ulike signalkilder.

Hilsen Kjetil R.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gravis og Minima FM2

Hei,
    Har prøvd å få til noen bilder; et av Gravis forsterkeren i front, et overfra uten lokk og et av selve subwooferen + Minima FM2 med Sonus Fabers justerbare stativ.

mvh
    Kjetil R.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pene bilder og lekkert utstyr!
    Hvordan føler du integreringen mellom sub og høyttalere fungerer?
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, har levd med dette i snart 20 år, så det sier vel sitt…
    Jeg føler at Minima i seg selv var et funn til prisen. Spesielt synes jeg de spiller utrolig bra der de fleste stemmer og instrumenter ligger, og runder pent av oppover, og enda penere av nedover. Selv om man vet at det skal være mer bass på det som spilles, savner man det ikke fordi alt det andre er så bra og at de runder så pent og naturlig av nedover. Bevares, det finnes mange høyttalere som spiller mye bedre, men jeg fant ut at de var de høyttalere jeg søkte den gangen jeg kjøpte de ny. Gravis tar over der Minima avrunder nedover og gjør det på en, etter min mening, svært god måte slik at lydbildet henger godt sammen. Gravis er en “nøktern” sub som ikke lager jordskjelv, og heller ikke spiller særlig høyt eller voldsomt – spesielt når man sammenligner med hva dagens små sub’er klarer. Den fungerer fint både til musikk og film. Til film øker jeg litt nivået (volumet) på Gravis slik at det blir litt mer “filmlyd”. Jeg er nærmest altetende når det gjelder musikk, men det er hovedvekt på pop/rock. En del klassisk/jazz/kvinnelig vokal/akustisk hører også med til hva jeg lytter til. Minima kan være til dels nådeløs mot enkelte plater om de er produsert dårlig, men yter til gjengjeld vellyd fra gode plater/produksjoner. Merkelig nok opplever jeg av og til at de prøver å gjøre det beste ut av “dårlig” materiale.
    Jeg kjøpte Denon POA-1500 (og tilhørende PRA-1000) i 1985, og hadde for så vidt forsterker til å drive Minima. Hadde lånt en eller annen Electrocompaniet (ampliwire 200 watt eller noe sånt), uten at jeg følte noen nedtur overfor Denon. Den holdt stand. For noen år siden fikk jeg tak i en Luxman M-05 (som var utenfor økonomisk rekkevidde i 1985), overhalte den og satte den i drift. Det ble en ny opplevelse. Minima har aldri spilt så presist og kontrollert før. Nesten som å få en ny høyttaler i hus. Dvs Minima kvitterer med vellyd når man kobler til en god forsterker. Og Gravis henger absolutt med etter byttet.
    Minima er en høyttaler man blir glad i, og man ønsker å lytte til musikken de formidler. Dag etter dag. Og da er vel målet nådd, er det ikke?
    Etter snart 20 år, er jeg fortsatt lykkelig med mitt valg og har ingen planer om å erstatte mine Sonus Faber med noe annet. Men kanskje en gang jeg går for surround og kjøper flere Minima eller noe annet lekkert fra Sonus Faber. Kanskje et par Extrema til front og flytte Minima bakover…?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sonus Faber Gravis brosjyre m.m.

Her er scannet versjon av spesialbrosjyren av Sonus Faber Gravis, samt instruksjonene som var med (engelsk og italiensk) og prislisten fra 1991 eller 1992.

mvh
    Kjetil R.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for interessant info om Gravis og detaljerte lytteinntrykk!
    Virkelig interessant lesing og veldig inspirerende. Pøs på med bilder hvis du orker
    SB Touch

Newcomer RODA sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fersk venn og SF entusiast blitt.

Litt bilder av mine Grand Piano Domus

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempelekkert Roda! Flotte høyttalere og en fin helhet i rommet ser det ut til. Jeg regner med de står seg bra lydmessig også. Jeg har selv Liuto og er svært så fornøyd med Sonusene

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •