DOXA Klubben - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 12 av 26 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 519

Tråd: DOXA Klubben

Newcomer DoxaStein sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Doxa

Hei igjen Zebby

Ivanols her nede på sørlandet kjører Swanser -han gir sikker litt info hvordan Doxa 62 funker på de - han hadde model 73 tidligere

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DoxaStein
    Hei igjen Zebby

Ivanols her nede på sørlandet kjører Swanser -han gir sikker litt info hvordan Doxa 62 funker på de - han hadde model 73 tidligere
    Ja jeg vet, skjønner at han er veldig fornøyd. For mitt vedkommende så er det ikke rom i økonomien til de store utskeielsene, så da er det kun en oppgradering til 73b som er aktuelt. Derfor jeg lurte på en beskrivelse 73a vs 73b.

Lauvland ga meg en beskrivelse på telefonen, det hørtes overbevisende ut, men samtidig er jeg litt reservert.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Ja jeg vet, skjønner at han er veldig fornøyd. For mitt vedkommende så er det ikke rom i økonomien til de store utskeielsene, så da er det kun en oppgradering til 73b som er aktuelt. Derfor jeg lurte på en beskrivelse 73a vs 73b.

Lauvland ga meg en beskrivelse på telefonen, det hørtes overbevisende ut, men samtidig er jeg litt reservert.

Du har ingen grunn til å være reservert - Lavland står nok inne for det han har meddelt deg - Stort løft fra 73 til 73B - Det var derfor at man måtte gi forsterkeren en B betegnelse for å skulle skille disse da forskjellen ble så stor som den ble - Kortversjon "mere av alt"

Stein

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoppet over 73B så kan ikke hjelpe deg der.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forforsterker bruker du Zebby? Doxa generelt er litt kresen på forforsterkeri og det kan være mye å hente der.

Mener å huske du skaffet en Parasound med prosessor inngang?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hvilken forforsterker bruker du Zebby? Doxa generelt er litt kresen på forforsterkeri og det kan være mye å hente der.

Mener å huske du skaffet en Parasound med prosessor inngang?
    Jeg bruker en Parasound NC2100 som pre, har også brukt en receiver Onkyo 807 som pre, det var en grunn for at jeg kjøpte NC2100 kan du si.

Leste i Fidelity at Doxaen var kresen på pre, journalisten bytttet selv pre under testen bort fra Lauvland sin passive løsning, som han skrev, han mistet vinduet men musikken fikk mere driv.

Jeg vurderte jo en stund McIntosh C220 Forforsterker - Sort - Sort, men det blir ikke før jeg eventuelt finner en på brukten til en fornuftig pris.

Pokker at jeg ikke bor litt nærmere dere, skulle gjerne ha hørt anleggene deres slik at jeg kunne ha fått tatt en reel sammenligning.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nysgjerrigheten over hvordan Doxa ligger ann for markedet med Modell 62 tok overhånd og jeg kastet meg på tlf til DoxaStein. Noe nytt?

De har dessverre ventet lengre enn planen var på nye fronter til Modell 62, release til påske ser derfor litt mørkt ut. Hvor lenge etter er vanskelig å si. Jeg kan ikke si annet enn at de som er på forsterker jakt BØR sitte på gjerdet og få med seg Modell 62 når den kommer før de bestemmer seg for kjøp Den er verdt å vente på!!!

En artig nyhet er at det i tillegg til Modell 62 kommer en Modell 61 Dette blir en 40 watter som kommer til å ligge litt under 62 i pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nå vært den heldige eier av Doxa 73B i snart et år. Brukt både Primare Surroundpre (P30), DAC med volumkontroll (Wyred 4 Sound DAC2) og nå denne uken fikk jeg en Conrad Johnson ET3 forforsterker. Bruker W4S DAC som kilde med Sonos hovedsakelig.

For å si det sånn så spiller DOXA 73B helt forskjellig med de 3 ovennevnte preampene/volumkontrollene. Med primaren var det høy morofaktor, masse liv i bassen, men manglet mye oppløsning og det var en del støy i bakgrunnen. Med DAC rett i effekt var støyen totalt borte, men litt av morofaktoren i bass og mellomtone forsvant. Dynamikken og oppløsningen ble til gjengjeld ekstremt bra. En innspilling med litt varme i mellomtone og bass låt morsomt ,men en kjip/lys innspilling forble kjip og lys. Etter å ha testet CJ ET3 (har kjøpt den) så er de beste egenskapene fra Primaren og DACen tilbake i rikt monn samt at oppløsningen er enda bedre (!!) og lydbildet større. Bass og mellomtone er ekstremt bra med masse deilig bass og god med liv helt i bunn, samt gåsehudfaktor på stemmer.

Høyttalerene jeg har brukt hele veien er B&W Signature Diamond (2 veis med 7" og diamantdiskant). Av kabler har jeg brukt Nordost Heimdall høyttalerkabel og Black Magic signalkabel. Testet også Nordost Heimdall signalkabel, men det ble ingen god match sammenlignet med Black Magic som gav vesentlig mer behagelig og varmt lydbilde med bevart dynamikk og oppløsning.

Det jeg vil frem til er at Doxa 73B er så ekstremt gjennomsiktig og har så lite egenlyd at det som kommer av elektronikk før og kabler før og etter har alt å si for hvordan totalen blir. Jeg er mildt sagt ekstremt fornøyd med denne forsterkeren. Og den har kommet for å bli i maaange år. Det samme gjelder også Conrad Johnson preampen. :-)

PS! Testet også i en kort periode en Lyngdorf TDAI2200 som preamp. Det var for å si det forsiktig en blodfattig og blek opplevelse. TDAI er en god forsterker men ingen god match med doxa.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du deler erfaringene dine Vosten, en veldig spennende kombo du har der. Har lest at Knut Vadseth har skrevet flere ganger at bortsett fra høytalerne så er forforsterkeren den som har mest å si for lyden, så det er helt sikkert noe i dette.

Har litt lyst å stikke innom den lokale hifisjappa her og høre om jeg kan få låne med meg noe gromsaker hjem på test og kun for å teste, ikke kjøpe

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i Doxa-land på torsdag og fikk høre på Doxa 62 og må si meg enig med Vadseth. Jeg vil påstå at det er følgende rangering som har mest å si for lyden:

1. Rom. Hjelper lite med resten av kjeden dersom det svikter her.
    2. Forsterker
    3. Høyttaler

Flickr: morten.teinum's stuff tagged with doxastein

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kraftig kan mann si at mod 73b er. Vet at den er på ca 2*70w. Men mann skal ikke skue hunden på hårene.
    Har i dag Vienna The Kiss ht og di er ganske tungdrevne. 89db og 4 ohm. Vill dette kansje være litt vanskelig for 73b eller hva sier dere om har dette?
    Vet ikke om jeg klarer å vente på mod 62.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hvor kraftig kan mann si at mod 73b er. Vet at den er på ca 2*70w. Men mann skal ikke skue hunden på hårene.
    Har i dag Vienna The Kiss ht og di er ganske tungdrevne. 89db og 4 ohm. Vill dette kansje være litt vanskelig for 73b eller hva sier dere om har dette?
    Vent på Modell 62! Hvis du klarer det...

Doxa prater ikke så mye om watt, men heller om strømstyring. Her er det ny teknologi i Modell 62 som gir en lyd det er verdt å vente på. Forøvrig er strømforsyningene SVÆRE, det er 2 stk på 1000VA hver. Det er med andre ord nok strømforsyning til å levere 2000W så her er det rom for dynamikk så det holder! 4 ohms høyttalere er heller ingen problem med slike strømreserver.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Vent på Modell 62! Hvis du klarer det...

Doxa prater ikke så mye om watt, men heller om strømstyring. Her er det ny teknologi i Modell 62 som gir en lyd det er verdt å vente på. Forøvrig er strømforsyningene SVÆRE, det er 2 stk på 1000VA hver. Det er med andre ord nok strømforsyning til å levere 2000W så her er det rom for dynamikk så det holder! 4 ohms høyttalere er heller ingen problem med slike strømreserver.
    Takker.
    Da får vi bare prøve å vente, og håpe at ikke prisen blir helt skremmende.
    Men det blir en lang tid.....

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.
    Da får vi bare prøve å vente, og håpe at ikke prisen blir helt skremmende.
    Men det blir en lang tid.....

Hei Kenneth
    Du holder jo hus i Vestfold, og med de nye veiene er du i Kristiansand på 1-2-3
    Så kan du få lyttet på den nyen 62

Stein

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ****, at jeg aldri kan lære... må holde meg unna dette forumet. Selvfølgelig begynte jeg å tenke over innlegget til Vosten, og har tastet inn Conrad Johnson i Google. Pre med rør, dette har jeg hørt om skal være gode greier til Doxa, ser på en gammel annonse der en kar skriver at han har brukt sin sammen med Doxa med en meget bra synergieffekt. Og det jeg leser om Conrad Johnson er ikke akkurat dårlig lesning.

Og nå er jakten i gang...

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ****, at jeg aldri kan lære... må holde meg unna dette forumet. Selvfølgelig begynte jeg å tenke over innlegget til Vosten, og har tastet inn Conrad Johnson i Google. Pre med rør, dette har jeg hørt om skal være gode greier til Doxa, ser på en gammel annonse der en kar skriver at han har brukt sin sammen med Doxa med en meget bra synergieffekt. Og det jeg leser om Conrad Johnson er ikke akkurat dårlig lesning.

Og nå er jakten i gang...
    He he, ingen bombe!
    Hvilke CJ er det vi snakker om her Zebby?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    He he, ingen bombe!
    Hvilke CJ er det vi snakker om her Zebby?
    Conrad Johnson PV 14LS2, den har prosessorinngang og fjernkontroll så det passer meg midt i blinken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Conrad Johnson PV 14LS2, den har prosessorinngang og fjernkontroll så det passer meg midt i blinken.
    Husker den annonsen selv. Var rett etter jeg hadde bestilt meg ET3. Ifølge ryktene er ET3 dramatisk mye bedre enn mye av det CJ har kommet med de siste 10 årene. Det finnes visstnok noen virkelig gode fra en del år tilbake med skikkelig smørlyd i positiv forstand, men mye av det de har produsert fra midten av 90 og frem til nå omtrent har ifølge ryktene vært litt utypisk CJ. Jeg har aldri hørt et annet Conrad Johnson produkt enn den jeg har nå så det er vanskelig for meg å si om de stemmer eller ei. Du kan jo lese tråden CJ´s venner på hifisentralen og kanskje plukke opp noe der.

CJ`s venner

Ellers er kanskje denne anmeldelsen av ET3 til hjelp:

Conrad-Johnson ET3 preamp (Hi-Fi+ 75) | AVguide

Lykke til i jakten på ny preamp! Jeg angrer ikke et sekund og nyter lyden fra anlegget som aldri før.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine høyttalere har en følsomhet på 88dB og impedans på 8 ohm. For å si det sånn så har jeg aldri hatt doxaen i noe som ligner på knestående en eneste gang. Det har buldret og braket fra actionsekvenser på film og på musikk kjører den bare på uten å bli kortpusta. Krefter er ikke noe problem. Den har i massevis.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans F2.2 er på 88db 4 ohm, jeg tør ikke å bytte forsterker

Side 12 av 26 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •