Cerwin Vega Tråden - Side 112

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 112 av 149 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 142 ... SisteSiste
Viser resultater 2,221 til 2,240 av 2973
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DynamicPower
    Se der ja, interessant! Så at det er tommer istedenfor cm ja
    Ser han skriver at man skal bruke "finnish birch" som materiale. Kaller man dette Finsk Bjørk på norsk også, som det blir direkte oversatt?

Er det ingen som har testet både de gamle 18" stroker'ene til hjemmebruk med riktig amping samt. de nye CVA/HFA 18" subbene og kan si noe om disse opp mot hverandre? Ser jo at det å finne et par gamle Stroker elementer kan bli en stor utfordring...
    Skandinavisk bjørke/bjerk kryssfiner. Det er ganske dyrt. 1200 + per plate, og vanskelig å få tak i. Eike-kryssfiner er et annet alternativ.

Furu kan til nød brukes, og holder for bruken, men tåler ikke så mye som Bjørkekryssfiner.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar!

Men tror jeg slår fra meg de gamle stroker planene gitt.

Fikk testet den nye Carver PT-2400'en min på Cerwin-Vega MV-15B istad for første gang (måtte vente på noe XLR-RCA overganger). Det spilte ganske så sykt! Hadde en Carver som ga 380wper kanal @ 8 ohm før, den nye leverer 750w @ 8hm per kanal... Jeg er jo en sånn type som ikke gir meg før ting går i stykker omtrent.. Men klarte ikke å ta knekken på de, forsterkeren begynte å klippe?! Da skrudde jeg ikke opp mer. Trodde klipping kun skjedde når forsterkeren var for liten, den begynner vel ikke å klippe når lyden vrenger seg fordi man når grensen til høyttaleren? For jeg kan ikke tenke meg at Carveren ikke klarer å spille MV-15B fullt ut? Det er jo enormt kraftig, taklyset blinker etter bassen når jeg spiller. Ikke at volumet ikke var høyt nok, hadde ikke trodd høyttalerene skulle spille så høyt. Er bare det med clippinga jeg synes var rart - men er mulig jeg ikke har forstått det begrepet helt

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på en ting. Ve-12 har automat-sikring på diskant og glasssikring på bassen, men hva med mellomtonen? Går det an å sprenge ve-12? Synes mellomtonen kanskje gir seg litt tidlig i forhold til bassen

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar!

Fikk testet den nye Carver PT-2400'en min på Cerwin-Vega MV-15B istad for første gang (måtte vente på noe XLR-RCA overganger). Det spilte ganske så sykt! Hadde en Carver som ga 380wper kanal @ 8 ohm før, den nye leverer 750w @ 8hm per kanal... Jeg er jo en sånn type som ikke gir meg før ting går i stykker omtrent.. Men klarte ikke å ta knekken på de, forsterkeren begynte å klippe?! Da skrudde jeg ikke opp mer. Trodde klipping kun skjedde når forsterkeren var for liten, den begynner vel ikke å klippe når lyden vrenger seg fordi man når grensen til høyttaleren? For jeg kan ikke tenke meg at Carveren ikke klarer å spille MV-15B fullt ut? Det er jo enormt kraftig, taklyset blinker etter bassen når jeg spiller. Ikke at volumet ikke var høyt nok, hadde ikke trodd høyttalerene skulle spille så høyt. Er bare det med clippinga jeg synes var rart - men er mulig jeg ikke har forstått det begrepet helt
    Når du går fra 380w til 750w så øker lydnivået teoretisk sett med 3db, tar man litt høyde for den økte dynamiske kompresjon i elementene så sitter du vel igjen med ca.2db. "2db" er jo en forholdsvis marginal økning, så nei det er ikke noe problem og dra opp en Carver PT-2400 til klipp.

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar!

At lyset i taket ditt blinker i takt med bassen sier vel egentlig kun at du har en for liten strøm kurs. Med riktig størrelse på sikkring i sikkrings skapet er dette neppe noe tema Her hjemme har jeg kjørt Krell 750 mono blokker og kan ikke skryte av at di fikk lyset til å blinke

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Når du går fra 380w til 750w så øker lydnivået teoretisk sett med 3db, tar man litt høyde for den økte dynamiske kompresjon i elementene så sitter du vel igjen med ca.2db. "2db" er jo en forholdsvis marginal økning, så nei det er ikke noe problem og dra opp en Carver PT-2400 til klipp.
    Høres fornuftig ut det der! Takk for svar. Skal sies at jeg spiller med basskontrolleren på NAD pre-ampen på fullt, ellers blir det for lite bass. Skrur jeg ned bassen til default så begynner det naturlig nok å clippe senere, og den grensen har jeg ikke nådd enda (tror ikke jeg skal prøve heller - da er det enten ørene mine eller høyttalerene som tar kvelden).
    Sitat Opprinnelig postet av harleyy
    At lyset i taket ditt blinker i takt med bassen sier vel egentlig kun at du har en for liten strøm kurs. Med riktig størrelse på sikkring i sikkrings skapet er dette neppe noe tema Her hjemme har jeg kjørt Krell 750 mono blokker og kan ikke skryte av at di fikk lyset til å blinke
    Jeg er klar over det du sier her, er jo bare en 10A sikring - skulle hatt en 16A. Kan dette gjøre at det begynner å klippe?

Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VegaVe12f
    Jeg lurer på en ting. Ve-12 har automat-sikring på diskant og glasssikring på bassen, men hva med mellomtonen? Går det an å sprenge ve-12? Synes mellomtonen kanskje gir seg litt tidlig i forhold til bassen
    Du kan sprenge både diskant om bass også. Sikringen er ikke en 100% forsikring dessverre. Om det er sikring på mellomtonen vet jeg dessverre ikke.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus55
    Du kan sprenge både diskant om bass også. Sikringen er ikke en 100% forsikring dessverre. Om det er sikring på mellomtonen vet jeg dessverre ikke.
    Så da er det altså mulig, men kan jeg klare det med en nad C355? De tåler vel litt mer?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lettere å ødelegge de med den lille forsterkeren enn om du hadde en stor kraftig en

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    lettere å ødelegge de med den lille forsterkeren enn om du hadde en stor kraftig en
    Men de er vel likevel vanskelig å sprenge? Det kommer vel en god del HØRBAR forvrengning før de sprenger?
    Skjønner ikke at dere synes forsterkeren er så liten? Anbefalt effekt til ve-12 er vel 100 watt?, og naden klarer jo 2x220 i 4 ohm og 80 watt i 8 ohm kontinuerlig, pluss at det er soft-clipping som også forsikrer sprengning. Mulig den er litt liten, når jeg skrur opp lyden er det bare diskant/mellomtone som øker etter klokka tolv på naden?

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VegaVe12f
    Men de er vel likevel vanskelig å sprenge? Det kommer vel en god del HØRBAR forvrengning før de sprenger?
    Skjønner ikke at dere synes forsterkeren er så liten? Anbefalt effekt til ve-12 er vel 100 watt?, og naden klarer jo 2x220 i 4 ohm og 80 watt i 8 ohm kontinuerlig, pluss at det er soft-clipping som også forsikrer sprengning. Mulig den er litt liten, når jeg skrur opp lyden er det bare diskant/mellomtone som øker etter klokka tolv på naden?
    Det er lett å sprenge Cerwin generelt. Det er ikke akkurat umulig pga sikkringer og bassene byttes hyppig på hifi klubben.

Men med et godt lyd øre og sunn fornuft er ikke dette noe tema

Ved minste forvrengning i lyden skru ned volumet uansett høyttaler og forsterker. Drar man den lenger er det visa kortet det neste man drar i mange ttilfeller he he

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spilte flight of the phoenix dvd på ve12 uten sub. scenen hvor flyet styrter. Brukte en rotel rb1080 som effekt. Spilte høyt men ikke overdrevet høyt. Sikringene røyk tvert i begge høyttalerne rakk ikke høre antydning til forvrengning engang. Sikringene gjorde iallefall jobben sin den gangen.

Høyttalerne var like fine med ny sikring.

vet jo at den scenen inneholder bass som er langt under nedre grense for ve12, så var egentlig bare for gøy.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg spilte flight of the phoenix dvd på ve12 uten sub. scenen hvor flyet styrter. Brukte en rotel rb1080 som effekt. Spilte høyt men ikke overdrevet høyt. Sikringene røyk tvert i begge høyttalerne rakk ikke høre antydning til forvrengning engang. Sikringene gjorde iallefall jobben sin den gangen.

Høyttalerne var like fine med ny sikring.

vet jo at den scenen inneholder bass som er langt under nedre grense for ve12, så var egentlig bare for gøy.
    Man kan fint spille høyt og sikringene gjør ofte jobben om det spiller rent og høyt, men det er jo ingen garanti for at di ikke kan sprenges

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er en del bilder av det legendariske cerwin vega kaffebordet fra 50tallet

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Spiller sikkert rått på et gutterom ja

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere det kommer mer PA? eller tror dere det bare er noe random de har tatt inn? Kanskje Soundshop får konkurranse?!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    her er en del bilder av det legendariske cerwin vega kaffebordet fra 50tallet

Etter å ha hatt en bror med ve-12, venner med cerwin vega, og til slutt meg selv med ve-12 har jeg tilslutt blitt en CV slave. Cv er bare best! Eneste høyttaler-merket som som regel er billigste alternativ på Hifiklubben, som gir deg mest lyd for pengene og som har et lydtrykk som kan ta pusten fra de fleste. Å spille på øredøvende nivåer uten forvrengning er imponerende. Men disse her ga meg sjokk! Elsker vintage cv, så da er ikke dette noe unntak. Og tar jeg ikke feil, så spiller vel disse ganske bra også

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det var noe puslete kabling til bassern der syns jeg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke forvente all verden av en bass fra 50tallet vell :P

Side 112 av 149 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 142 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •