Cerwin Vega Tråden - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 149 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 2973
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    trodde proson var vesentlig billigere enn CW? altså f,eks jeg mener at xls 215 spiller fletta av alt jeg har hørt av proson? har proson noe til 10 k?

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    hahahha, handler rett og slett om hvor kraftig elementet er og hvor mye effekt det tåler. Er ikke sikkert 2 proson 12ere tåler like mye effekt som en god CW 12er, dermed kan CWen spille høyere. Men skal en god del til for å få mer trøkk ut av en 12er enn to 12ere, altså i form av lydtrykk (SPL), men det er fullt mulig at en 12er spiller HØYERE i volum og takler mer effekt fra en forsterker enn det to 12ere gjør.
    +1

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV er ikke noe bilig HT som mange sier så er XLS serien kommet ut med ganske bra lyd her er opprinnelig skrevet fra hifiklubben:

Det er likevel ingen som vil gå så langt som å påstå at XLS-serien er "high-end"-høyttalere – til dét er de simpelthen altfor morsomme. Men de har musikalske kvaliteter som også passer til annet enn steinhard rock og techno. Og hva evnen til å sluke effekt og lage lyd av den angår, så tilhører de definitivt "High-klassen"!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde proson var vesentlig billigere enn CW? altså f,eks jeg mener at xls 215 spiller fletta av alt jeg har hørt av proson? har proson noe til 10 k?
    kan ikke si at cv er så veldig dyrt heller da. er billig høytalere begge to!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    det jeg sier et at jeg har lest at bassene i proson gir seg for og tror jeg at 12" fra cv spiller høyere men det bare noe jeg har lest. må høre det
    Må nok arrestere deg her.. Det to elementer har til fordel for ett er at de ikke trenger å spille like høyt for å nå samme grensa som det ett tilsvarende element trenger før det bunner... Men så betyr vel det at kravet til forsterkerkraft er der. Skal være rimelig strømsterk den forsterkeren som kontrollerer 2 x 12?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, men jeg ville garanter plasert CW høyere på målestokken enn proson. Ikke for å fornerme noen som eier proson her, eier ingen av delene så er egentlig ganske nøytral. Men enn høyttaler må ikke være god på jazz og klassisk for å ikke være "high class". XLS 215 mener jeg er definitivt ganske høyt på målestokken når det gjelder hip hop og rock. Det er nesten ikke mulig å høre på hip hop med f.eks dali ikon 6-7 som koster like mye som xls 215.

Men er derimot en fryd for øre med xls215. Xls215 har musikalske egenskaper, og jeg synes den presterer bra på litt hard og kjapp musikk, som har mye i bunn. Men duger ikke særlig på mer akustisk og litt mer krevende musikk.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Må nok arrestere deg her.. Det to elementer har til fordel for ett er at de ikke trenger å spille like høyt for å nå samme grensa som det ett tilsvarende element trenger før det bunner... Men så betyr vel det at kravet til forsterkerkraft er der. Skal være rimelig strømsterk den forsterkeren som kontrollerer 2 x 12?
    det er ikke sikkert at 2 x12 klarer f.eks å spille på 130 db, mens at en god 12er klarer seg på det lydnivået. Snakker ikke spl nå, men heller volum, og da går det i kvaliteten på elementet`? å kunne spille 130db går fra element til element, ikke hvor mange du har?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja klart..
    Men er bevist at 2 rimelige subber med 12" spiller høyere enn en enkel med 12".
    Det har ingenting med hvor høyt SPL det enkelte elementet spiller, men hvor høyt 2 har totalt. Ved at de er 2 så når de samme SPL som det ett gjør, men noe før. Hvilket vil si at de skal klare å spille både dypere og høyere enn det ett gjør.

2x12" CV og 2x12 Proson tror jeg at ville blitt seier til CV.

At De er billige høyttalere har vel lite å si siden de blir produsert av samme firma som står bak bla. QLN, XTZ og Dynavoice.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CW er jo ganske kjent, og er det merket som har utmerket seg mest i den lavere prisklassen. Spesielt der fokuset er partyhøyttalere, CW's legendariske stroker elementer er verdenskjent og regnes som noe av det beste på markedet til prisen. Jeg mener det er få andre merker (I norge spesielt) som har det samme som CW å by på til samme pris.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, men jeg ville garanter plasert CW høyere på målestokken enn proson. Ikke for å fornerme noen som eier proson her, eier ingen av delene så er egentlig ganske nøytral. Men enn høyttaler må ikke være god på jazz og klassisk for å ikke være "high class". XLS 215 mener jeg er definitivt ganske høyt på målestokken når det gjelder hip hop og rock. Det er nesten ikke mulig å høre på hip hop med f.eks dali ikon 6-7 som koster like mye som xls 215.

Men er derimot en fryd for øre med xls215. Xls215 har musikalske egenskaper, og jeg synes den presterer bra på litt hard og kjapp musikk, som har mye i bunn. Men duger ikke særlig på mer akustisk og litt mer krevende musikk.
    Du er klar over at det er kun XLS-215 som vil kunne slå ut Proson på lydtrykk? Resten av seriene taper CV på alt som er.

Du er også klar over det faktum at HFK har enesalg på CV og styrer prisene som de selv føler for? Husker du hva som skjedde når Komplett fikk tak i litt CV? Prisene halverte seg. Margin? Ja!

Og tar man testen til Hjemmekino i betraktning var det akkurat pga lydkvalitet og musikalske egenskaper som gjorde at Proson vant over Cerwin, ikke hvor øredøvende høyt og skrikete det spillte.

Hva elementene tåler av effekt og hvor store magnetene er osv er rivende likegyldig da begge merkene er billige kina produkter som ligger LANGT nede på rangstigen når man tar dette i sammenligning mot langt dyrere og mer påkostede høyttalere.

Eksempel : Infinity SM-155 har et forholdvis bløtt element med liten magnet og smal spole. Men du verden hvor vakkert den låter. Og den kan spille skikkelig høyt om man først vil det. Den spiller ringer rundt det som er av CV og Proson. Den klarer bare ikke helt de samme SPL tallene. Er da automatisk CV og Proson bedre enn Infinity? Nei....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Du er klar over at det er kun XLS-215 som vil kunne slå ut Proson på lydtrykk? Resten av seriene taper CV på alt som er.

Du er også klar over det faktum at HFK har enesalg på CV og styrer prisene som de selv føler for? Husker du hva som skjedde når Komplett fikk tak i litt CV? Prisene halverte seg. Margin? Ja!

Og tar man testen til Hjemmekino i betraktning var det akkurat pga lydkvalitet og musikalske egenskaper som gjorde at Proson vant over Cerwin, ikke hvor øredøvende høyt og skrikete det spillte.

Hva elementene tåler av effekt og hvor store magnetene er osv er rivende likegyldig da begge merkene er billige kina produkter som ligger LANGT nede på rangstigen når man tar dette i sammenligning mot langt dyrere og mer påkostede høyttalere.

Eksempel : Infinity SM-155 har et forholdvis bløtt element med liten magnet og smal spole. Men du verden hvor vakkert den låter. Og den kan spille skikkelig høyt om man først vil det. Den spiller ringer rundt det som er av CV og Proson. Den klarer bare ikke helt de samme SPL tallene. Er da automatisk CV og Proson bedre enn Infinity? Nei....
    Lydtrykk er ikke lik lydkvalitet, og der syns jeg nye XLS serien til CV seiler frem som en vinner. Proson er i mine ører helt OK, men veldig "plast" i lyden, selv om det spiller greit høyt.

CV prisene ble senket av CV selv når komplett konsernet fikk tak i CV, for at HFK kunne senke de ytterligere, så da vet du det og! Prisene til HFK styres nemlig av fabrikkene, om de syns HFK selger for dyrt, ja da bytter de jo seff beite for å få flest kunder... DOOOOH.. HFK har ikke noe "KRAV" på andre merker enn NAD og Dali (som er/var dems eget merke).

EDIT: Wallmart eller hva de heter starter nå snart i Sverige, og dem har faktisk Denon agenturet i tyskland. Spennende å se hva denon gjør med den biten . Men faktum er at CV og Denon faktisk selger vannvittig bra i norden gjennom HIFIklubben, så da kan ikke prisene være så gale.

EDIT2: Hva koster CV i hjemlandet? jeg har ikke sjekka, men det burde være ca 40% av prisene i norge ( med tanke på norsk elektronikk der). Klipsch er jo vannvittig dyrt i norge, så prisene vi har er nok normale etter lommebokforholdene .

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Lydtrykk er ikke lik lydkvalitet, og der syns jeg nye XLS serien til CV seiler frem som en vinner. Proson er i mine ører helt OK, men veldig "plast" i lyden, selv om det spiller greit høyt.

CV prisene ble senket av CV selv når komplett konsernet fikk tak i CV, for at HFK kunne senke de ytterligere, så da vet du det og! Prisene til HFK styres nemlig av fabrikkene, om de syns HFK selger for dyrt, ja da bytter de jo seff beite for å få flest kunder... DOOOOH.. HFK har ikke noe "KRAV" på andre merker enn NAD og Dali (som er/var dems eget merke).

EDIT: Wallmart eller hva de heter starter nå snart i Sverige, og dem har faktisk Denon agenturet i tyskland. Spennende å se hva denon gjør med den biten . Men faktum er at CV og Denon faktisk selger vannvittig bra i norden gjennom HIFIklubben, så da kan ikke prisene være så gale.

EDIT2: Hva koster CV i hjemlandet? jeg har ikke sjekka, men det burde være ca 40% av prisene i norge ( med tanke på norsk elektronikk der). Klipsch er jo vannvittig dyrt i norge, så prisene vi har er nok normale etter lommebokforholdene .
    Hvis CV senket prisene på det allerede innkjøpte lageret til HFK noe de selvfølgelig ikke gjorde til Komplett så må jo da komplett ha tapt haugevis av penger på den prisen det endte opp på? Det var jo trossalt Komplett som satte ned prisen og HFK fulgte etter. Tviler dessuten sterkt på at fabrikken bestemmer prisen til HFK. Hva vet en kinesisk fabrikk om konkurransesituasjonen i Norge? De kan komme med veiledende priser ja. Når det heller ikke er andre enn HFK i skandinavia som selger CV er ingen utvidet prisstrategi i stor grad nødvendig.

Om Wallmart kommet på banen i skandinavia med Denon så blir det en priskrig i begynnelsen mens HFK antageligvis faser det sakte å sikkert ut. Ikke akkurat ukjent for dem. Elkjøp beviste fort hva som er mulig å få til av priser på Denon. Selvom vi må forvente at det ikke blir like billig som da Elkjøp kjørte det. De dumpet prisene til under kost for å sette et poeng.

Prisen i statene er halvparten av i Norge ja.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når jeg tenker lydtrykk så tenker jeg automatisk på hvor mye luft elementene flytter og hvor mye du kjenner det i brystet etc. Lydkvalitet er noe annet i min oppfatning. Enig med skorob

EDIT: blir vel helt feil å sammenlikne priser med andre land. Da vi er de som har høyest varepris i verden. Kanskje et par land i verden som er like "dyre". Men så tjener vi også mer. Jobber du med akkurat det samme i USA som i Norge, så vil du tjene mindre, og ha råd til ca det samme.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, mulig jeg bommet litt med det med prisen til CW, har ikke fått med meg at komplett fikk dem nei. Men jeg ønsket å få frem godheten i slike høyttalere når det f.eks kommer til hip hop og slik type musikk. Da kreves det at høyttaleren klarer å levere god bassrespons selv på VELDIG høye nivåer, dette klarer man generelt sett ikke med små høyttalere og SMÅ elementer. Mener at det er HER CW vinner littt. Har nemlig aldri lest en sammenligning eller test mellom Proson og CW, så det kan være nyttig å få med seg.

selv hadde jeg aldri valgt en høyttaler som xls 215 med mindre jeg har et enormt digert rom, og like enormt behov for høy lyd.

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marius-stenbrenden
    +100 begynner å bli lei fanboys som tror cv er best i verden
    har cv selv men vet at det er ingen bra høyttaler på den måten . kunne gjerne tenkt meg B&W men fortsatt litt spl gal
    Hvis du prøver å referere til meg, så tar du helt feil. Er ikke noen ekstrem fanboy av Cerwin Vega, selv om jeg mener at Cerwin Vega er noe av det morsomste man kan eie
    Jeg er enig med deg på at Cerwin Vega er ingen bra høyttaler HVIS du liker å høre på f.eks John Mayer, Bjørn Eidsvåg, Bruce Springsteen osv, men hvis du derimot liker brutalt trykk og ekstreme volum på blant annet party musikk, så er jo Cerwin Vega perfekt.

Jeg gikk jo over til B&W nå og jeg må jo si at jeg ikke savner Vegaene mine i det hele tatt når jeg hører på f.eks Bruce Springsteen og andre typer musikk, men når jeg skal fyre opp en "trance" cd f.eks, da kommer savnet etter Cerwin ganske fort

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Når jeg tenker lydtrykk så tenker jeg automatisk på hvor mye luft elementene flytter og hvor mye du kjenner det i brystet etc. Lydkvalitet er noe annet i min oppfatning. Enig med skorob

EDIT: blir vel helt feil å sammenlikne priser med andre land. Da vi er de som har høyest varepris i verden. Kanskje et par land i verden som er like "dyre". Men så tjener vi også mer. Jobber du med akkurat det samme i USA som i Norge, så vil du tjene mindre, og ha råd til ca det samme.
    Er helt enig at lydtrykk ikke har noe med hvor god lydkvalitet man har. Har prøvd å fremheve det i innleggene mine også selvom det kanskje er litt vrient å lese seg til innimellom. Og på SPL tror jeg CV vil dra det lengste strået innenfor de fleste klassene sine mot f.eks Proson. Men jeg vil påstå at nevnte proson (212rr) spiller "bedre". Skal ikke si så altfor mye når det kommer til XLS serien egentlig da jeg ikke har stiftet bekjentskap med de. Men er det så stor forskjell på f.eks CLS-15 og XLS-15 lydmessig? Elementene er i stor grad den samme. Forskjellene ligger vel i hovedsak på utformingen av diskanthornet samt noen tweaks på kassene?

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    hvor kjøpte du den ?
    Den bestilte jeg via en jeg har kontakt med

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig at lydtrykk ikke har noe med hvor god lydkvalitet man har. Har prøvd å fremheve det i innleggene mine også selvom det kanskje er litt vrient å lese seg til innimellom. Og på SPL tror jeg CV vil dra det lengste strået innenfor de fleste klassene sine mot f.eks Proson. Men jeg vil påstå at nevnte proson (212rr) spiller "bedre". Skal ikke si så altfor mye når det kommer til XLS serien egentlig da jeg ikke har stiftet bekjentskap med de. Men er det så stor forskjell på f.eks CLS-15 og XLS-15 lydmessig? Elementene er i stor grad den samme. Forskjellene ligger vel i hovedsak på utformingen av diskanthornet samt noen tweaks på kassene?
    Ja, da er vi enig. Jeg syntes egentlig ikke der er så stor forskjell på xls og cls.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke stor nei, men en ting jeg hører veldig stor forskjell på er diskanten på høye toner ikke noe skrikende og da bruker jeg en PA men skal snart ha meg en NAD 272 som kan sitte på diskant/mellomtone ...

Active Marius-stenbrenden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VTEC
    Hvis du prøver å referere til meg, så tar du helt feil. Er ikke noen ekstrem fanboy av Cerwin Vega, selv om jeg mener at Cerwin Vega er noe av det morsomste man kan eie
    Jeg er enig med deg på at Cerwin Vega er ingen bra høyttaler HVIS du liker å høre på f.eks John Mayer, Bjørn Eidsvåg, Bruce Springsteen osv, men hvis du derimot liker brutalt trykk og ekstreme volum på blant annet party musikk, så er jo Cerwin Vega perfekt.

Jeg gikk jo over til B&W nå og jeg må jo si at jeg ikke savner Vegaene mine i det hele tatt når jeg hører på f.eks Bruce Springsteen og andre typer musikk, men når jeg skal fyre opp en "trance" cd f.eks, da kommer savnet etter Cerwin ganske fort

var ikke ment til deg hehe men en GOD del andre folk

Side 10 av 149 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •