SVS-Venner - Side 86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  5
Side 86 av 91 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... SisteSiste
Viser resultater 1,701 til 1,720 av 1807

Tråd: SVS-Venner

Newcomer liteglow sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg fikk ikke noe svar på mitt spm da...

Men nå er uansett en stk SVS PB13-Ultra DSP underveis til min dør.
    Det jeg lurer på er hvor vesentlig det er at subben er rettet med front mot sofa, eller den like gjerne kan stå med portene og element mot sidevegger ?

Subben bygger jo endel forover, så det hadde blitt penest med en plassering parallelt med lerret, men min logiske tankegang sier at med element direkte mot seg burde ha mest effekt, eller tar jeg helt feil der ?

subben blir jo såklart plassert på den mest optimale plassen uansett, men vil tippe det blir på front veggen da.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettning på element/porter er bare og eksprimentere.

XTZ w12.16 subene mine peker mot hverandre i hvert sitt hjørne. Med hver sin PC-13 ultra oppå.

Finne en grei Plassering av pb-13 kan gjøres med Subwoofer Crawl.
    Markere plassene den virker gi den mest naturlige bassen og begynn og gjør noen målinger med suben i de plasseringene du har markert.
    Der frekvensresponesn er flatest og du trenger bruke minst gain/volum blir riktig plassering i romet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var en stk PB13-Ultra DSP på plass i rommet.

Jeg har fra før 2 stk XTZ 99 W12.16, og etter å ha spillet litt med PB13 så er vel førsteinntrykket at XTZ er noen sykt gode subber for prisen!
    2stk XTZ ga et vanvittig trykk på musikk, og en herlig dyp bass på film. eneste ulempen er at dem puster i portene.

Men tilbake til PB13 som spilte merkbart godt på lav hz og på lavt volum
    Når man spiller film\musikk kan det høres ut som at det er en maskin som jobber på utsiden av huset.

Derimot er jeg ikke helt fornøyd med "trykket" når jeg ser film, mulig jeg trenger mere tid på justering og tilpassing av subben.
    Men der igjen er det ikke så mange muligheter, en liten kjapp test viser at det muligens er mest å hente om jeg plasserer subben bak sofan, problemet er at jeg syns bass bakfra virker så unaturlig.
    Så jeg prøver i første omgang å plassere den foran.

Når det gjelder innstillingene på subben så var det jo ikke så mye man egentlig kan gjøre (eller tar jeg fullstendig feil?).
    Jeg har kalibrert resten av anlegget, og etter det så valgte jeg 50hz loop som jeg tunet inn etter beste forsøk til høyeste DB målt hvor jeg sitter.
    Det eneste jeg har av valgmulighet er jo å stille på fasen, men det utgjør så og si nesten ingenting om jeg stiller mellom 0-180 grader !

Det jeg også er usikker på er hvorfor manualen sier jeg bør velge front høyttalere til SMALL og ikke LARGE, jeg ønsker jo at frontene skal ta over bassen der SVS ikke rekker til, siden SVS funker best under 50hz og frontene\XTZ gjør jobben over dette.

Noen tips? eller er det normalt å være litt missfornøyd med sin SVS.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør sette frontene til small for å unngå problem med utfasing.
    Skal mange høyttalere spille de samme frekvensene , så blir det veldig fort utfasing et eller annet sted , og dermed mister du trykk.
    Du må huske på at selv om du setter frontene som small og deler på f.eks 80 , så spiller fortsatt HT bass langt under dette - det er vanlig med 12 db pr oktav avrulling , og det betyr at dem spiller 12 db lavere ved 40 hz kontra 80 hz.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skjønner, har ikke opplevd utfasing samme med frontene før, og egentlig heller ikke nå.
    prøvde å sette frontene på SMALL uansett, da får jeg høre mer hva subben har å tilby uten at frontene trenger seg på.

Men jeg er fremdeles ikke fornøyd, SVS er tydelig på lav hz til tider, og man kjenner den er aktiv der man ikke er vant til det fra før.
    derimot er det tilnærmet lydløst eller ikke særlig trykk ellers i låten hvor jeg hadde forventa litt punch. (XTZ subbene ga trykk fult ut hele veien)

Mulig at det er helt feil plassering eller rommet rett å slett ikke er egnet til en slik sub.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken receiver har du , og har du kjørt ny runde med RK ?
    Mulig den ikke passer så godt med rommet ditt , men jeg tror nok du fortsatt kan ha noe å gå på med videre kalibrering.
    Det er ikke sikkert at avstand til sub i receiver bør stå på det samme når du kjører frontene som small.

Og du har bypasset eller skrudd x-over på sub til max?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har Yamaha RX-V775 , ja har kjørt RK.
    Og har prøvd meg frem endel med DB måler, både med og uten fronter.
    har ikke hi-pass eller low-pass på sub aktivert (Den står som levert, deaktivert)

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av liteglow Vis post
    jeg skjønner, har ikke opplevd utfasing samme med frontene før, og egentlig heller ikke nå.
    prøvde å sette frontene på SMALL uansett, da får jeg høre mer hva subben har å tilby uten at frontene trenger seg på.

Men jeg er fremdeles ikke fornøyd, SVS er tydelig på lav hz til tider, og man kjenner den er aktiv der man ikke er vant til det fra før.
    derimot er det tilnærmet lydløst eller ikke særlig trykk ellers i låten hvor jeg hadde forventa litt punch. (XTZ subbene ga trykk fult ut hele veien)

Mulig at det er helt feil plassering eller rommet rett å slett ikke er egnet til en slik sub.
    Jeg slet også en liten periode med utfasing, jeg flyttet subbene til 1/4 av lengden på frontveggen og satte de rimelig nært veggen kjørte en runde med Antimode og deretter Audyssey og opplever langt bedre respons. Det skal sies at jeg har livlig fantasi men jeg mener subbene ble bedre etter 20 timers innspillingstid.

Edit jeg ser nå at du skriver at du hadde 2 XTZ subber tidligere og kun 1 (?) stk SVS nå. Dette kan også ha en god del å si om hvordan du opplever det hele. 2 subber gir vel 6db+ men lagt viktigere er at du for en mye jevnere respons med 2 stk kontra 1 og jeg er redd det er dette du opplever virkningen av nå..
    Sist endret av Johnnygrandis; 01-16-2014 kl 12:30

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har spilt endel med subben nå, men det eneste jeg har stillet inn er volumet.
    siden jeg ikke vet så mye om funksjonen på EQ1, 2 samt high pass og low pass så lar jeg dem innstillingene være av inntil videre.

Men jeg hører klart forskjell på xtz og svs, svs spiller dypere og bedre.
    men om det er verd nesten 20000,- vs mot at man heller kunne betalt 8000,- og kjøpt 2 stk 12" er jeg enda i tvil om.

når det gjelder film er det vel endel lyder under 40hz, men ikke ofte, på musikk er det vel enda mindre.

Uansett så har jeg testet litt med min db måler, og som jeg hører uten å måle så er det utrolig god lyd bak og i hjørner.
    derimot er det nesten i 0 hvor jeg sitter midt i rommet

laget en elendig tegning i paint hvor jeg har markert med rødt DB som jeg målte på 30hz med kun SVS subben på.
    ca 91db bak mens på midten ramler det ned til 80db.
    det har ingen effekt om jeg kjører fasen fra 0-180grader.

jeg målte også fra 11hz og opp mot 100hz som jeg plottet inn i excel (veldig usikker om jeg gjorde det riktig, men legger med bildet uansett)

så spm er da om det overhode er mulig å få litt bedre lyd i sitteposisjon?

- Yamaha RX-V775 - Yamaha BD-S473 Blu-ray spiller - BenQ 3D DLP Projektor W1070 - Dynavoice Challenger M-65 EX V.4 fronter - Mission 733i - DALI Lektor - XTZ 99 W12.16 - SVS PB13-Ultra DSP - Elite Screen 110" - MediaPortal -

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville letet rundt i rommet etter plasseringer der subbene har bedre frekvensrespons.
    Langs Sidevegger og bak i rommet med svs suben.
    Må ikke være redd for og eksprimentere med plassering og retninge suben spiller i.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo litt rart ut - du har jo nesten ingen output over 50 hz.
    Var dette målt kun med sub eller samlet med fronter , og hvordan x-over ble brukt ?

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dette så jo litt rart ut - du har jo nesten ingen output over 50 hz.
    Var dette målt kun med sub eller samlet med fronter , og hvordan x-over ble brukt ?
    ja det stemmer det ang 50hz.
    Jeg hadde besøk idag av en tidligere eier av SVS, vi prøvde å flytte den rundt i hele rommet uten at det har noe innvirkning overhode.
    Uansett hvor jeg flytter på den så er det akkurat på midten av rommet det er nesten dødt.
    jeg er ingen ekspert, men det virker nesten som at rommet er for lite og at lydbølgene møter seg selv i midten og nøytraliserer seg selv??
    en løsning er jo at jeg bare må skru volumet på subben litt høyere opp, for jeg går jo uansett sjeldent så høyt at jeg overgår hva den klarer å levere.

men det mellom 40-60hz er jo merkelig, har et sykt stort tap akkurat rundt det partiet.
    og når jeg spiller en normal "disco" låt, så er subben så og si helt fraværende!
    man kan nesten sammenligne det med at man spiller uten subb.

når det gjelder x-over så er min yamaha stilt slik at frontene kutter på 120hz og der skal subben overta alt under.
    - Yamaha RX-V775 - Yamaha BD-S473 Blu-ray spiller - BenQ 3D DLP Projektor W1070 - Dynavoice Challenger M-65 EX V.4 fronter - Mission 733i - DALI Lektor - XTZ 99 W12.16 - SVS PB13-Ultra DSP - Elite Screen 110" - MediaPortal -

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,545
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er x-over på sub satt til da? Hørest ut som det er satt litt lavt?

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Hva er x-over på sub satt til da? Hørest ut som det er satt litt lavt?
    som nevnt over så er den jo satt på 120hz (på receiver) , om du mener på selve subben så har jeg ikke stilt på noe der.

edit: men jeg minner på at dette er i lytteposisjon!
    går jeg bak i rommet er det en helt annen måling.

det store problemet ligger i at all bassen nuller seg ut på midten av rommet.
    man kan tydelig høre forskjellen når man beveger på seg.
    Sist endret av liteglow; 01-19-2014 kl 03:33

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det stemmer det ang 50hz.
    Jeg hadde besøk idag av en tidligere eier av SVS, vi prøvde å flytte den rundt i hele rommet uten at det har noe innvirkning overhode.
    Uansett hvor jeg flytter på den så er det akkurat på midten av rommet det er nesten dødt.
    jeg er ingen ekspert, men det virker nesten som at rommet er for lite og at lydbølgene møter seg selv i midten og nøytraliserer seg selv??
    en løsning er jo at jeg bare må skru volumet på subben litt høyere opp, for jeg går jo uansett sjeldent så høyt at jeg overgår hva den klarer å levere.

men det mellom 40-60hz er jo merkelig, har et sykt stort tap akkurat rundt det partiet.
    og når jeg spiller en normal "disco" låt, så er subben så og si helt fraværende!
    man kan nesten sammenligne det med at man spiller uten subb.

når det gjelder x-over så er min yamaha stilt slik at frontene kutter på 120hz og der skal subben overta alt under.
    Men det må da være dumt å dele så høyt som 120 hz , når suben har så lite å bidra med over 50 hz ?
    Hvordan låter det/måler det i pure Direct i dette området da ?

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro løsningen vil være enten å flytte lytteposisjonen lengre bak i rommet, eller å skaffe seg en til Svs PB 13 Ultra som vil jevne ut frekvensresponsen oppover.
    Jeg har selv dette problemet i lytterommet mitt og har løst dette med bruk av flere subber samt plassering nærmere bakvegg.

Håper dette løser seg!

Mvh. Mathias

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,545
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Men det må da være dumt å dele så høyt som 120 hz , når suben har så lite å bidra med over 50 hz ?
    Hvordan låter det/måler det i pure Direct i dette området da ?
    Det er nok her problemet ligger ja. Del lavere i reciver, og sjekk at delefilteret i subben ikke står lavt innstilt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Det er nok her problemet ligger ja. Del lavere i reciver, og sjekk at delefilteret i subben ikke står lavt innstilt.
    takker for svar, men er det slik at jeg skal ha 0 sub over 50hz da?
    så for prisen av en svs så har man ikke sub over 50hz.

mine xtz spiller jo godt på 50hz.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis SVS får stå på samme plassen som XTZ , og med de samme innstillingene , så yter den nok mer enn XTZ suben din også fra 50 hz og oppover.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,545
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klart subben spiller over 50 hz. Den ruller av oppover fra delefrekvensen. Jeg delte min på 80hz, og det fungerte meget bra.

Men har du sjekket hva delefilteret i subben er stilt inn på?

Side 86 av 91 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •