Emotivas venner - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 78 av 91 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 1806
    Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Som ein xpa-5 også klarer å levere uten problem til under halve prisen.

Poenget mitt er ikkje at det ikkje lar seg gjøre å bruke xpr-5 i ein slik situasjon, men det blir litt som å kjøpe Ferrari for å ta fredagshandelen. Produsenten har trossalt målt forbruket til 3500W på eit tidspunkt under drift, noko som utgjør rett over 15A. Å sette ein begrensning ved 10A virker for meg unødvendig, spesielt hvis det er meir utstyr på kursen.
    Men er enig med deg i at å få maks forbruk på denne forsterkeren er svært vansklig.
    Hverdagsbiler kan kjøre i 180km/t, totalt overkill

XPA og XPR er ulike forsterkerteknologier med ulike forsterkermoduler, og har også ulik gain. XPR vil kunne by på bedre lyd enn XPA. Det er hovedårsaken til å skifte, ikke mangel på kraft

Selv fem tunge høyttalere (86dB følsomhet), ville vel nådd 110dB hver kontinuerlig, ved tilførte 256 watt kontinuerlig. 110dB fra 5 høyttalere ville vel fort blitt 125 øresprengende dB tror jeg. XPA yter 250w gange 5 kanaler i en slike RMS-tester og XPR 400w. Ergo vil ikke XPR engang få høyttalere til å spille 3dB hver høyere enn hva XPA kan maksimalt. Heller nærmere 2dB.

Produsenten har målt XPR til 3500w ved å kjøre kontinuerlige sinusbølger i alle kanaler på maks volum før forvrengning og/eller klipping over tid, og tømt kondisbankene. Dette kan ha vært på pluss-siden av relativt målt volum for alt jeg vet.

Slike ytelser og strømtrekk forekommer ikke under film, eller musikk, uansett. XPA-5 skal vel kunne trekke opptil 1800 watt maks før ting går galt. I drift under film målte jeg den hos en kompis til under 300 watt maks på det som er hans vanlige filmvolum. XPR ville trukket det samme på samme gjengitte volum. Eller kanskje mindre siden klasse H skal være mer energieffektiv enn A/B. Så for X antall watt ut av kanalene, så trekker den færre antall watt fra nettet. XPA: 1800inn/1000ut=1,8 watt trekt i snitt per watt ut og XPR 3400inn/2000ut=1,7 watt trekt i snitt per watt ut. Overforenklet, men likevel.

Kondisbankene hjelper hele veien på topper underveis, og selv i hans store stue er det sjeldent, eller aldri, at volumet nærmer topp i UMC-1-en på film, og enda mindre sannsynlig på musikk, som også normalt kjøres i stereo og aldri kan nå det teoretiske 1800w strømtrekket. Faktisk vil vel de større bankene in xpr ytterligere redusere sannsynligheten for peak-trekk fra strømnettet?

Selv på maks volum har gjerne romkorreksjon dempet noen kanaler med et par dB. Noe som lett kan halvere kraften som trekkes ved maks volum, ift hva det ville vært dersom alle stod uendret, samt at dypbassen går til sub.

Vet om folk som kjører TV, kilde, prosessor og effekt + 2stk 1200W klasse-d subber på 10 ampere sikringer. Dette trekker teoretisk langt over 4000w maks. Og ved sinusbølger på maks over tid vil man nok kunne sprenge sikringen på denne måten, men ikke ellers.

Har selv 10 ampere sikring, og hadde gjerne kunnet kjøpt meg XPR ved fremtidig oppgradering såfremt den ikke sprenger sikring ved oppstart.

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    (...)såfremt den ikke sprenger sikring ved oppstart.
    Ah, bingo! Men tror ikke vi får svaret i denne tråden med det første.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Ah, bingo! Men tror ikke vi får svaret i denne tråden med det første.
    Ja, altfor mye fokus på 3500wattene her, som ikke er mulig å oppnå utenom i målinger. Ingen her har høyttalere, eller ører, som ville taklet belastningen.

Altså, romkorreksjon vil korrigere høyttalere normalt til å treffe 85dB ved 20dB fra "maks/fullt" (-20dB i relativ volumkontroll). Slik at man ved maks vil nå 105dB per høyttaler ved maksvolum (0dB, fra "maks/fullt").

Så la oss si man traff gullfuglen og ingen trengte justering, alle står uten justert volum og EQ. XPA-5 vil få selv tungdreve (86dB) høyttalere opp i nærmere 110dB ved 250 watt ut. Så ca 85 watt ut per kanal for å nå de 105dB (64 watt ved 104dB og 128 watt ved 107dB). Altså må man gå over 0dB i volum til ca +5dB for å få ut 250watt per kanal i sinusbølger over tid hjemme. Stakkars høyttalere og personer med hørselsvern. Så ca 85w* 5 kanaler = 425 watt produsert *1,8(ca effektivitet)+100watt idle (snill her, dette ekstratallet er nok lavere i høy drift) = maks 865 watt fra nettet ved sinusbølger over tid som gir 105dB fra alle kanaler, ved maks volum (0dB i volumkontroll). Samt 105dB ganger 5 gir potensielle 120dB i samlet lydtrykk, dersom man er innenfor 1m av alle.

Dersom noen har en XPA-5 og sinusbølger tilgjengelig, samt 5 høyttalere som faktisk takler å ta i mot 250 reelle watt over tid, må de gjerne prøve å bruke strømmåler for å dobbeltsjekke. Tallet vil nok være lavere enn 865 watt.

Dvs at XPR-5 også yter i overkant av 85 watt per kanal for å nå 105dB på en tungdreven høyttaler. Så 85w* 5 kanaler = 425 watt produsert *1,7(ca effektivitet)+100watt idle = 822,5 watt fra nettet ved sinusbølger over tid som gir 105dB fra alle kanaler på den tyngste frekvensen for XPR-5 å gjengi. De resterende kreftene er headroom.

Selv ved tung, kontinuerlig diskomusikk på maks i alle kanaler vil man neppe oppnå halvparten av dette strømtrekket, som sinusbølger kan ta.

Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Hei! Vil ikke prøve på 10 amp, xpr-står på spisebordet...(har ikke rygg til å flytte "for mye" på den.)

Koblet opp. Cd Yello touch via hdmi fikk æren av å åpne ballet. Fantastisk..., og enda ikke kalibrert. Nå kom solen til "dalen" og Hansa fatøl på bordet. Brannflagget på plass > altanen og seier mot Odd neste....

Får si som en facebook venn; Life is goooooooooooooood!
    Koblet opp hvor nå? På din 10 amp sikring med hell ved oppstart? Hvis ikke, har du manskje mulighet for en enkelt skjøteledning til en 10 amp-kurs, som da ikke har noen olje-/panelovner tilkoblet samtidig?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, blir berre meir og meir interessert i XPR her...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, altfor mye fokus på 3500wattene her, som ikke er mulig å oppnå utenom i målinger. Ingen her har høyttalere, eller ører, som ville taklet belastningen.

Altså, romkorreksjon vil korrigere høyttalere normalt til å treffe 85dB ved 20dB fra "maks/fullt" (-20dB i relativ volumkontroll). Slik at man ved maks vil nå 105dB per høyttaler ved maksvolum (0dB, fra "maks/fullt").

Så la oss si man traff gullfuglen og ingen trengte justering, alle står uten justert volum og EQ. XPA-5 vil få selv tungdreve (86dB) høyttalere opp i nærmere 110dB ved 250 watt ut. Så ca 85 watt ut per kanal for å nå de 105dB (64 watt ved 104dB og 128 watt ved 107dB). Altså må man gå over 0dB i volum til ca +5dB for å få ut 250watt per kanal i sinusbølger over tid hjemme. Stakkars høyttalere og personer med hørselsvern. Så ca 85w* 5 kanaler = 425 watt produsert *1,8(ca effektivitet)+100watt idle (snill her, dette ekstratallet er nok lavere i høy drift) = maks 865 watt fra nettet ved sinusbølger over tid som gir 105dB fra alle kanaler, ved maks volum (0dB i volumkontroll). Samt 105dB ganger 5 gir potensielle 120dB i samlet lydtrykk, dersom man er innenfor 1m av alle.

Dersom noen har en XPA-5 og sinusbølger tilgjengelig, samt 5 høyttalere som faktisk takler å ta i mot 250 reelle watt over tid, må de gjerne prøve å bruke strømmåler for å dobbeltsjekke. Tallet vil nok være lavere enn 865 watt.

Dvs at XPR-5 også yter i overkant av 85 watt per kanal for å nå 105dB på en tungdreven høyttaler. Så 85w* 5 kanaler = 425 watt produsert *1,7(ca effektivitet)+100watt idle = 822,5 watt fra nettet ved sinusbølger over tid som gir 105dB fra alle kanaler på den tyngste frekvensen for XPR-5 å gjengi. De resterende kreftene er headroom.

Selv ved tung, kontinuerlig diskomusikk på maks i alle kanaler vil man neppe oppnå halvparten av dette strømtrekket, som sinusbølger kan ta.

Koblet opp hvor nå? På din 10 amp sikring med hell ved oppstart? Hvis ikke, har du manskje mulighet for en enkelt skjøteledning til en 10 amp-kurs, som da ikke har noen olje-/panelovner tilkoblet samtidig?

Hei ! -Hadde elektrikere her på fredag. -Fikk lagt opp 16 amp med jordfeilbryter. -Ingen problemer..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dan har lagt ut noen teaser-bilder av XMC-1 på Emotiva-forumet

The Emotiva Lounge - XMC-1 teaser!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Reagerte på det samme selv. Men du må nok regne ut i fra at den trekker 3500w på 110v, siden denne er laget for USA markedet, merket med dette, og har en 3.5 KW trafo om bord.

Og det er trafoen som er problemet. De har samme problem som motorer, at i start øyeblikket så trekker den enormt fra nettet. Det er jo store forskjeller selv på en B sikring hvor mye de takler i startøyeblikket (5 ganger).

Det kommer ann på hvordan forsterkeren er bygget opp, om den bli lagt inn hver gang man starter forsterkeren, eller kun når man setter strøm på første gangen. I disse strømsparingstider så er nok sistnevnte mest sannsynlig. Og det hjelper svært lite med mykstart siden man ikke kan legge inn den type last litt av gangen. Regner ikke med at de har egen frekvensomformer om bord (ekstremt støyete på elektrosiden), og tror ikke det har så mye å si for en trafo som en motor.

Legges trafoen kun inn når man setter strøm på, så er det ikke noe problem med å legge inn en og en kanal når man starter forsterkeren. Det er vel det som kalles mykstart tror jeg.
    Soft starten begrenser oppstartsstrømmen til trafo og kondensatorbank. Antall kanaler er mindre viktig her tror jeg.

En stor transformator har en lav DC impedans, og har dermed et stort oppstartstrekk av strøm, selv uten kondensatorbank tilkoblet. Dette kan sprenge sikringer opptil 10 ampere lett. Når en stor kondensator bank er lagt til, gjør dette oppstartsproblemet enda verre. Mangel på softstart vil også redusere levetiden på kondensatorbankene.

Både XPA- og UPA-serien har vel hatt soft start, og for å være ærlig tror jeg også at XPR hadde kunne sprengt 16 amp sikring uten soft start, men vanskelig å være helt sikker.

Hei ! -Hadde elektrikere her på fredag. -Fikk lagt opp 16 amp med jordfeilbryter. -Ingen problemer..
    Har du fremdeles en 10A kurs du kan teste på? Ikke nødvendigvis ved å flytte på den, men ved hjelp av skjøteledning?

Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Dan har lagt ut noen teaser-bilder av XMC-1 på Emotiva-forumet

The Emotiva Lounge - XMC-1 teaser!
    Spennende

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er og veldig spent på om det går på 10A sikring, om det er mulig å testa...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soft starten begrenser oppstartsstrømmen til trafo og kondensatorbank. Antall kanaler er mindre viktig her tror jeg.

En stor transformator har en lav DC impedans, og har dermed et stort oppstartstrekk av strøm, selv uten kondensatorbank tilkoblet. Dette kan sprenge sikringer opptil 10 ampere lett. Når en stor kondensator bank er lagt til, gjør dette oppstartsproblemet enda verre. Mangel på softstart vil også redusere levetiden på kondensatorbankene.

Både XPA- og UPA-serien har vel hatt soft start, og for å være ærlig tror jeg også at XPR hadde kunne sprengt 16 amp sikring uten soft start, men vanskelig å være helt sikker.

Har du fremdeles en 10A kurs du kan teste på? Ikke nødvendigvis ved å flytte på den, men ved hjelp av skjøteledning?

Spennende

Den fungere fint med 10A, støvsugeren er hardere å starte enn XPR-5'en
    Jeg har riktig nok skrusikringer, men kursen går både på stue og kjøkken (lys og stikk) :P
    Kabel som passer vanlig norsk stikk fulgte med (dvs max 16A).

Det verste med XPR-5'en er å få flyttet på den. Ikke minst å få den inn i en stereobenk

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg plages litt med at startstrømen tar sikringen, er det noe jeg kan gjøre med det utenom å legge opp ny kurs eller skifte sikring?

Er det noen kondensator bank ting som man kan sette imellom stikk og forsterker eller lignende?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel kanskje det slik at Onkyo slår på Emotiva via trigger? Hvilken Emotiva forresten?

Da begge har hhv store trafoer er det ikke umulig at fellesstarten er problemet, men har du andre ting som da allerede er på under selve oppstarten? Sub og dens forsterker starer vel også samtidig. Vet du om den har soft start? Sjekket med sub av i oppstart?

Dersom du kjører doble A7s-650, tror jeg det begynner å bli knapt selv da med 4 soft starter kjørende samtidig på totalt ca 5500 watt pluss kondensatorbankene i både Onkyo, Emotiva (dersom xpa-5) og subbene over svært kort tid, ca 3 sekunder(?), og evt TV, kilde og lys som er påslått på samme kurs.

Sitat Opprinnelig postet av emoballe
    Den fungere fint med 10A, støvsugeren er hardere å starte enn XPR-5'en
    Jeg har riktig nok skrusikringer, men kursen går både på stue og kjøkken (lys og stikk) :P
    Kabel som passer vanlig norsk stikk fulgte med (dvs max 16A).

Det verste med XPR-5'en er å få flyttet på den. Ikke minst å få den inn i en stereobenk
    Takker for info

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har to A7s-650, men jeg stlår dem på en av gangen, dæretter slår jeg på en og en forsterker(XPA-1).

Det er hovedsaklig A7s-ene som liker å ta sikringen under oppstart, det var ikke et problem når jeg hadde skrusirkinger, men nå er jeg redusert til å bruke automat.

Slår jeg på en av A7s'ene etter alt annet er påslått så slår sikringen ut. Jeg har ingen ting annet en anlegget på den kursen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Har to A7s-650, men jeg stlår dem på en av gangen, dæretter slår jeg på en og en forsterker(XPA-1).

Det er hovedsaklig A7s-ene som liker å ta sikringen under oppstart, det var ikke et problem når jeg hadde skrusirkinger, men nå er jeg redusert til å bruke automat.

Slår jeg på en av A7s'ene etter alt annet er påslått så slår sikringen ut. Jeg har ingen ting annet en anlegget på den kursen.
    Ok, da er det ikke helt utenkelig at A7s-ene ikke har, evt. har defekt, soft start. Sidne de andre kun skal trekke idle etter oppstart. Vet at Velodyne sin gamle DD-siere også elsket å ta knekken på sikringer i oppstarten. Har du forsøkte omvendt? Sub, sub, xpa-1, xpa-1, og Onkyo til sist?

Subbene skal i praksis ikke trekke noe i idel, ergo burde de fint kunne slåes på før resten.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det ikke helt utenkelig at A7s-ene ikke har, evt. har defekt, soft start. Sidne de andre kun skal trekke idle etter oppstart. Vet at Velodyne sin gamle DD-siere også elsket å ta knekken på sikringer i oppstarten. Har du forsøkte omvendt? Sub, sub, xpa-1, xpa-1, og Onkyo til sist?

Subbene skal i praksis ikke trekke noe i idel, ergo burde de fint kunne slåes på før resten.
    Det funker hvis jeg gjør det i den rekkefølgen, er bare iriterende å må gå gjennom alle komponentene en etter en. Ønsker jo å bruke triggerfunskjon slik at alt slås på ved et tastetrykk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet skal vel kanskje det å slå på subber først, en og en, så Onkyo + trigging av XPA-ene mest sannsynlig gå fint?

Reduserer jo tiden og arbeidet med å slå på hele anlegget.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve ut litt forskjellig. Ønsker jo helst at man skal slippe å tenke noe på rekkefølge, slik at min begavede samboer slipper å bli redd for å skru på anlegget når hun skal høre på musikk:P

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve ut litt forskjellig. Ønsker jo helst at man skal slippe å tenke noe på rekkefølge, slik at min begavede samboer slipper å bli redd for å skru på anlegget når hun skal høre på musikk:P

Kanskje hun kan nøye seg med musikk fra høyttalerne alene i direct eller pure audio? De er jo ikke akkurat spjæle de da, når de også får krefter fra XPA-1

Svært forståelig at det er ønskelig med et klikk så funker alt. Hvis skrusikringene tålte det, bør kanskje skifte til en annen sikringstype, som 'D', på automatsikringene. Var de av samme kapasitet mtp Ampere?

Vanskelig å finne mye info om eD-ene innvendig i farten, men har du lest noe om de har soft start? Alternativet blir jo å sette inn en i hver, dersom der ikke er. Kan vel også hende det finnes noe som ekstern soft start, men slikt er jeg ikke kjent med.

Eller så blir det å legge større kurs, i tilleg til å være type D, pga subbene. 10A (ca 2200w, hvis det er kursen du har) holder hvis kun sub slås på om gangen alene, men tar knekken på sikringen når de andre enhetene er slått på og i idle, og kanskje trekker 250-350 watt samlet (ergo 1850w til rådighet). Da tror jeg at to stk lett tar knekken på en 16A kurs av samme sikringstype (3520w) når slått på samtidig, og ikke minst når alt annet også da skal på. Faktisk vil 20A heller ikke være noen garanti da, på samme sikringstype. Dobbelt så mye kapasitet, men også dobbelt så mange subber som skal på, i tillegg til resten i oppstart. Noen andre tilgjengelige kurser for å teste i boligen? Evt. fordele så likt som mulig på to like kurser (Kurs 1: sub, XPA, kilde og Kurs 2: sub, xpa,onkyo) , bare for å teste om det tar knekken?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet med fordeling og det gikk fint, men kan ikke ha en skjøteledning liggende fra kjøkken og inn i stua når fruen kommer hjem:P

Skrusikringen jeg hadde før var av samme kapasitet(16amp) som automatsikringene vi bruker nå.

Da må jeg kansje legge opp en ledning fra en annen kurs.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet med fordeling og det gikk fint, men kan ikke ha en skjøteledning liggende fra kjøkken og inn i stua når fruen kommer hjem:P

Skrusikringen jeg hadde før var av samme kapasitet(16amp) som automatsikringene vi bruker nå.

Da må jeg kansje legge opp en ledning fra en annen kurs.

Der er ikke soft start på subbene. Om en knekker en 16 ampere når en 300W er i bruk, er det mer eller mindre garantert! Ledning fra esksiterende kurs går sikkert bre, men ville forhørt meg med elektriker om type sikring, og mulighet for å skifte over til type D. Kan være en rimeligløsning. Spesielt sammenlignet med å legge ny kurs.

Subbene er veldig DIY-aktige, enkle og greie skrudd sammen, burde være greie å skru opp og sette inn soft start. Men man bryter vel både eventuell garanti og reklamasjon da. Slike finnes det et mangfold av på ebay og DIY-nettbutikker. Sikkert noen som har gjort det en eller annen plass i verden på samme sub. Forumets DIY-seksjon kan helt sikkert komme med anbefalinger her også, hvis det er noe du hadde vurdert å gjøre.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke redd for å bryte den garantien som er på disse, verken Midgard eller eD er villig til å hjelpe meg eller erstatte den forsterkeren som har feil på seg(sender ut puls til elementet mens den er i standby). På samme sub så er et element noe under kvalitet.

Man kan trygt si at jeg aldrig kan anbefale eD til noen ut fra min erfaring.
    Elemental Designs A7s-650 broken amplifier? - YouTube

Er fristet til å kjøpe et sett med andre forsterkere å bytte ut de plateforsterkerne som er montert nå. Men lurer på hva det skulle være.

Tror du Behringer EP4000 holder mål mot LT/1300?

Side 78 av 91 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •