Emotivas venner - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 77 av 91 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 1806
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det ikke litt rart at de anbefaler 20 amp sikring til både 110 og 230 volt kundene på xpr-5?

Veit ikke om det er spesiell strømbusiness med disse forsterkerne men viss jeg kobler opp enn motor 230 volt på jobben må den ha mer amper på sikringen enn om jeg kobler an 400 volt.

Så viss dem regner med at an suger maks 20amp utav 110v blir det 2200 watt.

2200 watt / 230 volt = 9.56amp.
    10 amper sikring burde være nok med mindre du har sjipavolt ned på 210 tallet.
    Og så la sikringen være "D" (treig som nøkken selv) for å klare starten.

Rett meg veldig gjerne viss jeg svømmer på for dypt vann nå.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reagerte på det samme selv. Men du må nok regne ut i fra at den trekker 3500w på 110v, siden denne er laget for USA markedet, merket med dette, og har en 3.5 KW trafo om bord.

Og det er trafoen som er problemet. De har samme problem som motorer, at i start øyeblikket så trekker den enormt fra nettet. Det er jo store forskjeller selv på en B sikring hvor mye de takler i startøyeblikket (5 ganger).

Det kommer ann på hvordan forsterkeren er bygget opp, om den bli lagt inn hver gang man starter forsterkeren, eller kun når man setter strøm på første gangen. I disse strømsparingstider så er nok sistnevnte mest sannsynlig. Og det hjelper svært lite med mykstart siden man ikke kan legge inn den type last litt av gangen. Regner ikke med at de har egen frekvensomformer om bord (ekstremt støyete på elektrosiden), og tror ikke det har så mye å si for en trafo som en motor.

Legges trafoen kun inn når man setter strøm på, så er det ikke noe problem med å legge inn en og en kanal når man starter forsterkeren. Det er vel det som kalles mykstart tror jeg.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Klarer du å starte den opp på både 10A og 16A kurs nå?
    Hei! Vil ikke prøve på 10 amp, xpr-står på spisebordet...(har ikke rygg til å flytte "for mye" på den.) Har jobbforespørsel ute via mitt anbud.no. -Går for 20 amp.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke prøve? I værste fall må du inn i sikringsskapet og flippe sikringen opp/bytte porselenssikringer..

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Vil ikke prøve? I værste fall må du inn i sikringsskapet og flippe sikringen opp/bytte porselenssikringer..
    Ja det skader absolutt ikke å prøve. Er veldig interessert i å høre om den funker på 10A, og i tillegg om du bruker B eller C sikring?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Reagerte på det samme selv. Men du må nok regne ut i fra at den trekker 3500w på 110v, siden denne er laget for USA markedet, merket med dette, og har en 3.5 KW trafo om bord.

Og det er trafoen som er problemet. De har samme problem som motorer, at i start øyeblikket så trekker den enormt fra nettet. Det er jo store forskjeller selv på en B sikring hvor mye de takler i startøyeblikket (5 ganger).

Det kommer ann på hvordan forsterkeren er bygget opp, om den bli lagt inn hver gang man starter forsterkeren, eller kun når man setter strøm på første gangen. I disse strømsparingstider så er nok sistnevnte mest sannsynlig. Og det hjelper svært lite med mykstart siden man ikke kan legge inn den type last litt av gangen. Regner ikke med at de har egen frekvensomformer om bord (ekstremt støyete på elektrosiden), og tror ikke det har så mye å si for en trafo som en motor.

Legges trafoen kun inn når man setter strøm på, så er det ikke noe problem med å legge inn en og en kanal når man starter forsterkeren. Det er vel det som kalles mykstart tror jeg.

Bra tilbud?

Hei.

Da har jeg laget et tilbud:

Trekking av ekstra sett med ledninger fra skap, igjennom eksisterende rør,

(delvis på vegg, om nødvendig) til punkt ved TV i stue.

Montering av 4 - veis stikkontakt.

Montering av 16A jordfeilautomat.

Pris ink. arb. materiell. transport, dokumentasjon etc.

SUM: 4975,- eks. mva

( Mva. = 25%)

Håper vi har gitt et tilfredsstillende og fordelaktig tilbud.

Mvh.: Yngve

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skader absolutt ikke å prøve. Er veldig interessert i å høre om den funker på 10A, og i tillegg om du bruker B eller C sikring?
    Det er egentlig ikkje nokon vits i å ha denne på 10A, da du aldri vil kunne utnytte den skikkelig, og kan likegodt gå for xpa-5.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Det er egentlig ikkje nokon vits i å ha denne på 10A, da du aldri vil kunne utnytte den skikkelig, og kan likegodt gå for xpa-5.
    Nå må dere gi dere. En forsterker trekker aldrig teoretisk maks. Man trenger somregel ikke mer en 100w + driftsstrøm for å spille med dynamiske topper på nærmere 1000w.

Det er greit at startstrøm kan ta knekken på en sikring, men har noen av dere opplevd å slå ut en sikring bare med å skru opp volumet?

Om man utnytter en forsterker har mindre med hvor stor kursen er, og mer med hvor høyt du spiller. Og jo nærmere maks du presser en forsterker(uten å klippe) jo bedre skal den egentlig prestere. Så ja, kansje det er overkill med en så stor amp som XPR-5, men det har ingen ting med sirkingen i skapet å gjøre.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Nå må dere gi dere. En forsterker trekker aldrig teoretisk maks. Man trenger somregel ikke mer en 100w + driftsstrøm for å spille med dynamiske topper på nærmere 1000w.
    Som ein xpa-5 også klarer å levere uten problem til under halve prisen.

Poenget mitt er ikkje at det ikkje lar seg gjøre å bruke xpr-5 i ein slik situasjon, men det blir litt som å kjøpe Ferrari for å ta fredagshandelen. Produsenten har trossalt målt forbruket til 3500W på eit tidspunkt under drift, noko som utgjør rett over 15A. Å sette ein begrensning ved 10A virker for meg unødvendig, spesielt hvis det er meir utstyr på kursen.
    Men er enig med deg i at å få maks forbruk på denne forsterkeren er svært vansklig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Espen -hj: Eg bryr meg ikke om ka den trekker under last. Nyskjerrigheta om den knekker en 10A sikring ved oppstart står ved lag...Greven?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Som ein xpa-5 også klarer å levere uten problem til under halve prisen.

Poenget mitt er ikkje at det ikkje lar seg gjøre å bruke xpr-5 i ein slik situasjon, men det blir litt som å kjøpe Ferrari for å ta fredagshandelen. Produsenten har trossalt målt forbruket til 3500W på eit tidspunkt under drift, noko som utgjør rett over 15A. Å sette ein begrensning ved 10A virker for meg unødvendig, spesielt hvis det er meir utstyr på kursen.
    Men er enig med deg i at å få maks forbruk på denne forsterkeren er svært vansklig.

Sammenligningen bil/forsterker liker jeg.
    En bil motor med 10liters slagvolum og 1000hk skal man jaggu kjøre over evne for å klare å få den til å høres ut som an sliter.

En bil med 1.0 liters motor diger turbo, intercoolere, lystgass og kompressor som yter 300hk vil høres ut som en vrengt isbjørn på lcd så snart man er borti gasspedalen.

poeng:
    overskudd av uanstrengt kraft er behageligere enn en enhet som opererer på enden av sin evne.
    Kan hende den biten er rent psykologisk og ikke har så mye med hørbare forskjeller å gjøre, bare kult å vite at man har nok muskler uansett lixom:-)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Sammenligningen bil/forsterker liker jeg.
    En bil motor med 10liters slagvolum og 1000hk skal man jaggu kjøre over evne for å klare å få den til å høres ut som an sliter.

En bil med 1.0 liters motor diger turbo, intercoolere, lystgass og kompressor som yter 300hk vil høres ut som en vrengt isbjørn på lcd så snart man er borti gasspedalen.

poeng:
    overskudd av uanstrengt kraft er behageligere enn en enhet som opererer på enden av sin evne.
    Kan hende den biten er rent psykologisk og ikke har så mye med hørbare forskjeller å gjøre, bare kult å vite at man har nok muskler uansett lixom:-)
    Tror ikke dette rekker til, lydkarakteristikken til en motor har lite med hvor nært sit maks uttak den er, og mer med konstruksjonen til eksosanlegg, oppheng og opprasjonskurve å gjøre.
    Uansett, det er egentlig ikke en bra sammenligning.

@Espen-hj: Kansje det har holt med en UPA-500. Eller kansje noe enda mindre, som de innebygde modulene i en receiver? Det er sansynlig at en XPR-5 er mye mer egnet for TS, da den har egenskapen til å gi mye mer strøm per modul. Da ivaretar man mye mer dynamikk. Vi kan vel heller si at den er konstruert med en latterlig overdimensjoner strømforsyning, noe mange forsterkerprodusenter gjør siden folk ønsker nettop dette.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xpr-5

Koblet opp. Cd Yello touch via hdmi fikk æren av å åpne ballet. Fantastisk..., og enda ikke kalibrert. Nå kom solen til "dalen" og Hansa fatøl på bordet. Brannflagget på plass > altanen og seier mot Odd neste....

Får si som en facebook venn; Life is goooooooooooooood!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Koblet opp. Cd Yello touch via hdmi fikk æren av å åpne ballet. Fantastisk..., og enda ikke kalibrert. Nå kom solen til "dalen" og Hansa fatøl på bordet. Brannflagget på plass > altanen og seier mot Odd neste....

Får si som en facebook venn; Life is goooooooooooooood!
    Hørtes ut som ein god start på fredagskvelden ;-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Brannflagget på plass >
    Hjalp ikke stort hva ? hihi RBK :-D

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greven: Bilder, bilder!!!! :-D
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Espen -hj: Eg bryr meg ikke om ka den trekker under last. Nyskjerrigheta om den knekker en 10A sikring ved oppstart står ved lag...Greven?
    Prøvde den ikke på 10 amp...., no leverer xpr-5!!! -skal kalibrere i morgen. -nydelig forsterker + krefter an mass. -No hører eg mirage omd-15 mye bedre vedr kringlyd.(sidehøyt) onkyo mc-5500 tar seg av bassene på front omd-28. xpr mellomtone og diskanten.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hjalp ikke stort hva ? hihi RBK :-D

Nix... Brann tapte fortjent! Hands eller ei..., for håe at dette var et engangstilfelle.......-cupen som gjelder no

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Greven: Bilder, bilder!!!! :-D

Sorry to say..., men eg er noldus når d gjelder data... dyret står nu på en energy sub 10".., ved siden av racket.. -var ikke plass til den...-2-3 cm for høy. (tanken var xpa-5 ut - xpr-inn i racket) -derfor lite bilder herfra..., men tar muligens bilder i morgen for prøv>> avforum. da xpr ikke fikk plass i hovedrack skal philips bdp9600 + pio dvd-recorder61 inn.

for å si det sånn; xpa-5 ser ut som en amatør forst. i forhold til denne..

gi meg ditt mobilnr på innboks så skal eg sende deg ett bilde med samboers mobil...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si om den har softstart (finner ingenting om det i manualen).

Side 77 av 91 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •